تحصیل در خارج کشور: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

نکات کلیدی نوشتن بیانیه شخصی (personal statement)

انگیزه‌نامه و بیانیه شخصی از تاثیرگذارترین عوامل در پذیرش دانشگاه هستند که در لیست مدارک مورد نیاز تمام دانشگاه‌ها وجود دارند. در این مقاله نکات مهم نوشتن این نامه‌ها را مرور می‌کنیم.


گردآورنده: محمد زرقانی
6604
ذخیره سازی
1399/04/23

student-tips-writing-SOP

اگر شما جزء افراد علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی باشید، احتمالاً نام بیانیه شخصی یا انگیزه نامه را شنیده‌اید. هر ساله تعداد زیادی دانش پژوه به دنبال پذیرش در دانشگاه‌های بین‌المللی هستند. هر فردی از لحاظ اجتماعی، تحصیلی یا حرفه‌ای با سایر افراد متفاوت است. زمانی که دانش‌پژوهان برای پذیرش اقدام می‌کنند باید آزمون‌های مختلف مانند SAT، TOEFL، GRE و GMAT را بدهند. انگیزه نامه که اصطلاحاً به آن SOP گفته می‌شود دیدگاه شخصی، برنامه‌های آینده و اهداف افراد را مشخص می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم.

بیانیه شخصی یا personal statement

یکی از مهم‌ترین عناصر در پذیرش دانشگاه‌های بین‌المللی «بیانیه شخصی و انگیزه نامه» است. بیانیۀ شخصی با انگیزه نامه تفاوت جزئی دارد. توصیه نامه شخصی نشان می‌دهد که شما انتخاب مناسبی برای تحصیل در آن دانشگاه هستید. انگیزه نامه در خصوص برنامه‌ها و تصمیمات آیندۀ شما صحبت می‌کند. هر دانشگاهی قوانین مخصوص به خود را دارد. برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویان خود تقاضای چندین نگارش شخصی می‌کنند اما برخی دیگر یک بیانیۀ هدف بین ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ کلمه‌ای از متقاضیان خود می‌خواهند. با توجه به انگیزه نامه‌ای که به دانشگاه تحویل می‌دهید، امتیاز تحصیل در آن جا را به دست می‌آورید. هنگام اپلای، سوابق و مدارک شما به طور کامل بررسی می‌شود. انگیزه نامه در رأی هیئت تصمیم گیری تأثیر زیادی دارد. در ادامه ساختار مناسب برای SOP را بررسی خواهیم کرد.

شروع خوب

building-tips-writing-SOP

اساتیدی که مسئولیت بررسی انگیزه نامه‌ها را دارند روزانه با صدها نمونه مختلف مواجه می‌شوند. شما باید با نهایت جذابیت مطلب را آغاز کنید تا توجه اساتید را بیشتر به خود جلب کنید. هنگام نگارش دقت کنید از مطالب غیر مرتبط استفاده نکنید. بهتر است بخش اصلی تمرکز خود را روی اشتغال به تحصیل و پذیرش خود در آن دانشگاه بگذارید. برای پربارتر کردن انگیز نامه می‌توانید از سخنان الهام بخش یا ضرب‌المثل‌های مرتبط با حوزۀ تحصیلی خود استفاده کنید. نشان دادن علاقه شما به تحصیل در آن دانشگاه، مهم‌ترین نکته هنگام نگارش بیانیه شخصی است. شما می‌توانید از یک سبک خاص برای نوشتار خود استفاده کنید به‌عنوان مثال متن خود را جالب، غیرعادی، تعجب آور یا مفرح بنویسید.
به طبیعی بودن متن خود دقت داشته باشید. از لحن‌های غیررسمی، خودمانی یا منفی اجتناب کنید. مأموران پذیرش انتظار دارند که شما یک فرد فرهیخته و تحصیل کرده باشید، شوخی بیش از اندازه امکان دارد به ضرر شما تمام شود. برای کمیته اهمیت زیادی دارد که شما در عین صداقت و حقیقت خود را معرفی کنید. از بیان نقاط ضعف یا مهارت‌های دروغین دربارۀ خود پرهیز کنید. در نگارش متن به هیچ وجه از مطالب کپی استفاده نکنید. شما باید خود را به گونه‌ای منحصر به فرد نشان دهید. استفاده از نمونه‌های اینترنتی یا انگیزه نامه سایر افراد، کار شما را تکراری جلوه می‌دهد.

دلیل انتخاب دانشگاه مقصد

شما باید به‌ درستی هدف خود را از انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد مشخص کنید. هر اندازه اطلاعات شما در خصوص رشتۀ تحصیلی و دانشگاه هدف بیشتر باشد، متن شما بهتر خواهد شد. هر دانشگاهی یک انگیزه نامۀ جداگانه لازم دارد. هر فردی باید متناسب با ویژگی‌های همان دانشگاه، انگیزه نامۀ خود را بنویسید. شما می‌توانید از تمام تلاش‌های خود برای رسیدن به این دانشگاه و اشتیاقی که برای تحصیل در آنجا دارید، صحبت کنید.

سوابق تحصیلی

map-tips-writing-SOP

دانش‌پژوهان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا کمیتۀ پذیرش را قانع کنند، آن‌ها دانشجوی موفقی خواهند بود. سوابق تحصیلی یا نمرات خوب شما می‌تواند مفید باشد. اگر شما جزء ۵ دانشجوی برتر دانشگاه خود بوده‌اید، بهتر است در انگیزه نامه به آن اشاره کنید. اگر به هر دلیلی نمرات ضعیفی در کارنامه خود دارید باید برای آن‌ها دلیل منطقی داشته باشید. گاهی اوقات افراد برای ادامه تحصیل، رشتۀ خود را تغییر می‌دهند؛ در این شرایط بهتر است از ارتباط و تأثیرات مثبت رشته قبل روی رشته جدید صحبت کنند.

اهداف خود را مشخص کنید.

در خصوص هدف‌های کوتاه مدت یا بلند مدت خود صحبت کنید. شما باید آیندۀ شغلی، ارتباط میان اهداف خود و پذیرش در آن دانشگاه، انگیزۀ تحصیلی و اهداف شخصی خود را به خوبی ترسیم کنید.

از تجربیات خود صحبت کنید.

از تمام تجربیاتی که در طول تحصیل داشته‌اید مانند پروژه‌هایی که انجام داده‌اید، تجربۀ کارآموزی، کارگاهی، سوابق شغلی، دوره‌های پاره وقت یا کارآموزی، شرکت در نشریات یا فعالیت‌های داوطلبانه خود صحبت کنید. باید به خوبی تجربیات و مطالب مفیدی که آموخته‌اید را در این بیانیه نشان دهید. افراد متخصص در این حوزه معتقد هستند که تحلیل شما از تجربیات نسبت به خود تجربیات با اهمیت‌تر است. صحبت در خصوص علایق و سرگرمی‌ها، مدرسه‌های تابستانی، باشگاه، دوره‌های آنلاین، تئاتر یا بازدید از موزه می‌تواند شما را یک شخص کامل نشان دهد.

نتیجه گیری داشته باشید.

در انتهای بیانیۀ خود نتیجه گیری داشته باشید. برای نتیجه گیری می توانید در خصوص خوب بودن تحصیل در آن دانشگاه و تناسب شخصیت خود با موقعیت تحصیلی پیش رو صحبت کنید. از اعضای کمیته‌ای که انگیزه نامۀ شما را بررسی کرده‌اند، تشکر کنید. شما می‌توانید در قدم آخر از یک منتقد بخواهید که بیانیۀ شما را بررسی کند و در صورت نیاز بخش‌هایی از آن را اصلاح کنید.

نکات مهم در خصوص نگارش بیانیه شخصی

توصیه نامۀ شخصی به نسبت سایر بیانیه‌ها طولانی‌تر بوده و جزئیات بیشتری دارد. در نگارش این بیانیه، از پاراگراف‌های سازماندهی شده استفاده کنید. معمولاً ۳ یا ۴ پاراگراف یک بیانیۀ معقول است. زمان تحویل این بیانیه شخصی در هر دانشگاهی متفاوت است. شما باید هنگام ارسال مدارک جهت پذیرش در دانشگاه، این بیانیه را هم ارسال کنید. در نگارش اظهارنامه از انجام کارهای زیر خودداری کنید:
از یک ساختار گیج کننده استفاده نکنید.
از مطالب خیلی کوتاه یا طولانی پرهیز کنید.
شما باید از اطلاعات مهم خود استفاده کنید و از بیان اطلاعات منفی خودداری کنید.
به هیج وجه اغراق نکنید.

معرفی راهکارهایی که نشان دهنده انگیزه شما در SOP است.

university-tips-writing-SOP

اکثر دانشگاه‌ها انتظار دارند شما به یک سری سؤالات مشخص پاسخ دهید. در ادامه، برخی از این سؤال‌ها معرفی می‌کنیم.
دلیل تحصیل شما در دانشگاه مقصد چیست؟
هدف شما از ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی این دانشگاه چیست؟
چرا این کشور را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟
چه چیزی در این کشور را دوست دارید؟
در خصوص رشتۀ انتخابی چه تجربیاتی دارید؟
تجربیات شخصی شما تا چه اندازه با مدرکتان مرتبط است؟
چه مهارت‌هایی دارید؟
از ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود صحبت کنید.
چه اطلاعاتی در خصوص دانشگاه مقصد دارید؟
تا چه اندازه با فرهنگ آن آشنا هستید؟
صرفاً به دنبال کار پیدا کردن هستید یا تحقیق هم برای شما اهمیت دارد؟
نحوۀ همکاری شما با دانشگاه چگونه خواهد بود؟
از دانشگاه چه انتظاراتی دارید؟
آیا قصد تحصیل با استاد خاصی را دارید؟ دلایل خود را در این خصوص بگویید.
هدف شما بعد از گرفتن مدرک تحصیلی چیست؟

نگارش بیانیه شخصی متناسب با دانشگاه

UNSW-tips-writing-SOP

معمولاً هر فردی یک ساختار کلی برای بیانیۀ خود انتخاب می‌کند و با تغییر نام و اطلاعات جزئی، آن را برای سایر دانشگاه‌ها ارسال می‌کند. این کار اشتباهی است. هر دانشگاهی استانداردها، ضوابط، بینش، متدولوژی، فرهنگ، ارزش، شعار، نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارد. دانشگاه‌ها یک رتبه بندی مشخصی برای خود دارند که آن‌ها را نسبت به سایر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند. این نکات نشان می‌دهد که افراد نمی‌توانند صرفاً با تغییر نام و اطلاعات جزئی، یک بیانیه را برای همه دانشگاه‌ها ارسال کنند. انگیزه نامه‌ها متناسب به نوع دانشگاه، به کلی تغییر می‌کنند. قبل از نوشتن بیانیه شخصی به کشور و فرهنگ آن توجه داشته باشید. گاهی اوقات فرهنگ یک کشور به شخصیت فرد نمی‌خورد پس بهتر است از همان ابتدا برای اپلای دانشگاه اقدام نکند.

نکات مهم در نوشتن personal statement

با توجه به اهمیت زیاد بیانیه شخصی در اپلای و پذیرش یک دانشگاه، افراد استرس زیادی برای نگارش آن دارند. نکاتی که در ادامه می‌گوییم به شما کمک خواهد کرد تا این موقعیت حساس را با موفقیت پشت سر بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره تماس یا فرم مشاوره با موسسه آرمان من تماس بگیرید.

تمرین کنید و آرامش داشته باشید.

بر اساس یکی از نقل قول‌های معروف، بهتر است کارهایی که از آن می‌ترسید را در اولویت قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا سایر کارهای خود را با آرامش بیشتری انجام دهید. سعی کنید نوشتن بیانیه شخصی را به روز آخر نیندازید. در خصوص رشته و دانشگاه مقصد تحقیق کرده و با آگاهی کامل، نوشتن بیانیه را شروع کنید.

برای خود تقسیم بندی داشته باشید

هنگام نوشتن بیانیه، آن را به قسمت‌های مختلف تقسیم کرده و برای هر کدام جداگانه توضیح دهید. این کار باعث پیوستگی بیشتر متن شما می‌شود. در این نگارش دید انتقادی داشته باشید و برای هر چیزی که می‌گویید از خود سؤال بپرسید. این کار کمک می‌کند تا متن خوبی را ارائه دهید.

منحصر به فرد باشید.

هنگام نگارش بیانیه از روی نمونه‌های دیگران کپی برداری نکنید. معمولاً زمانی که در خواست فردی مشابه فرد دیگری است، آن را رد می‌کنند.

از مبالغه پرهیز کنید.

UAE-tips-writing-SOP

گاهی اوقات افراد دوست دارند کارهایی که انجام داده‌اند را بزرگ‌تر از حد معمول نشان دهند. این کار به هیچ عنوان حرفه‌ای نیست. شخصی که بیانیۀ شما را می‌خواند فرد باتجربه‌ای است و به آسانی متوجه می‌شود که توانایی‌های شما با سن و سالتان هماهنگی دارد یا نه.

برای خود دو لیست مجزا بنویسید.

هنگام نگارش بیانیه برای خود لیست تهیه کنید. در یکی از این لیست‌ها در خصوص رشتۀ تحصیلی خود و جوانب مختلف آن صحبت کنید. در لیست دوم دلایلی را بنویسید که دانشگاه‌ها را متقاعد به انتخاب شما کند. تهیه لیست به شما کمک می‌کند تا بیانیه خود را هدفمندتر بنویسید.

در نگارش بیانیه از جملات کلیشه‌ای استفاده نکنید.

تعداد افرادی که برای پذیرش و اپلای اقدام می‌کنند زیاد است. هرکدام از این دانش‌پژوهان باید بیانیه شخصی را به دانشگاه تحویل دهند. برخی از واژه‌ها به سبب تکرار زیاد، کلیشه‌ای شده است. در ادامه این عبارت‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. سعی کنید از به کار بردن چنین واژه‌هایی خودداری کنید، این کار شما را متفاوت از سایرین نشان خواهد داد.
عبارت عطشم را خاموش کرد.
علاقه من را برانگیخت
 مجذوب
 شور
مشتعل
همیشه
شیفته
سوخت
فتنه
زمین خوردن
علاوه بر این
الهام‌بخش
تأمل برانگیز
لذت بردن
از زمان کودکی
از سنین نوجوانی

مدارک لازم برای اپلای دانشگاه

campus-tips-writing-SOP

برای اپلای در دانشگاه‌های خارجی، مدارک کلی وجود دارد که افراد باید داشته باشند. این مدارک عبارت است از:
مدارک مرتبط با آزمون‌های زبان مانند GRE ،IELTS ،GMAT ،TOEFL
فرم پذیرش در ثبت نام آنلاین
ترجمه رسمی مدرک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا متناسب با مقطعی که قصد تحصیل در آن را دارید.
ریزنمرات رسمی
پروپوزال (برای دانشجویان مقطع دکترا)
توصیه نامه
انگیزه نامه
لیست مقالات نوشته یا چاپ شده
هزینه اپلای و پذیرش
برای گرفتن اپلای شما باید گزینه‌های زیادی را پیش روی خود بگذارید و هر کدام از آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه از هر لحاظ را انتخاب کنید. احساساتی رفتار نکنید. واقع بین باشید و قبل از تصمیم گیری اطلاعات کافی به دست آورید. دانشگاه مقصد را به طور کامل بررسی کنید و مدارکی که باید برای دانشگاه ارسال کنید، شرایط پذیرش و مهارت‌هایی که باید داشته باشید را بررسی کنید. قبل از پذیرش به تمام جزئیات توجه کنید. شما می‌توانید درخواست پذیرش تحصیلی خود را به‌صورت آنلاین برای چند دانشگاه مختلف ارسال کنید. برای بالا بردن درصد پذیرش خود از انگیزه نامه و بیانیه شخصی قوی استفاده کنید. کارهای مربوط به ویزای تحصیلی خود را به‌دقت انجام دهید.

خلاصه

امروزه تعداد افرادی که برای اپلای و پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های بین‌المللی اقدام می‌کنند رو به افزایش است. برای اپلای مدارک مختلفی مانند آزمون‌های زبان (GRE ،IELTS ،GMAT،TOEFL)، ترجمه مدارک تحصیلی، ریز نمرات، توصیه نامه، انگیزه نامه، مقالات، هزینۀ پذیرش و غیره لازم است. یکی از مهم‌ترین مدارکی که افراد باید به دانشگاه ارائه دهند «بیانیه شخصی» است. این بیانیه، باید مطالبی پیرامون تجربیات، مهارت‌ها، انگیزه‌ها، دلیل انتخاب شما از رشته تحصیلی و دانشگاه مقصد باشد. در نگارش بیانیه، به هیچ عنوان از مهارت‌های دروغین یا مبالغه استفاده نکنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی می‌توانید با موسسه آرمان من تماس بگیرید.


آنچه باید بدانید

راهنمای جامع آزمون IELTS

راهنمای جامع آزمون IELTS

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با هزینه، طریقه‌ی آمادگی، ساختار آزمون و موارد مورد نیازِ داوطلبان آزمون IELTS گردآوری شده است.
آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

آیلتس: سامانه بین المللی سنجش زبان انگلیسی

در این مقاله با آزمون آیلتس، ساختار این آزمون، هزینه‌ها و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید، آشنا خواهید.
راهنمای جامع آزمون TOEFL

راهنمای جامع آزمون TOEFL

آزمون زبان بخش مهمی از فرایند تحصیل در خارج و اخذ پذیرش از دانشگاه است. در این مقاله مفصلا به آزمون تافل و جوانب مهم آن پرداخته شده است.
آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

آیلتس در برابر تافل: کدام یک را انتخاب کنیم؟

در این مقاله تفاوت‌های دو آزمون سنجش زبان انگلیسی، تافل و آیلتس، شرح داده شده است. شما با آشنایی با نقاط قوت هر یک از این آزمون‌ها خواهید توانست انتخاب بهتری انجام دهید.
تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی چیست؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کرد؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بیاموزید....
تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات دوره کارشناسی چیست؟

تحصیلات کارشناسی چیست؟ در مقطع کارشناسی در چه رشته‌هایی می‌توانید تحصیل کنید؟ این موارد و موارد دیگر را در راهنمای ما برای تحصیل در دوره کارشناسی بیاموزید ....
مشاوره رایگان