انگلستان: از سری مقالاتِ راهنمایِ جامع گرفتنِ پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلستان

به چه روشی می‌توان برای دانشگاه‌های انگلستان اپلای کرد؟ اگر علاقه‌مند به تحصیل در انگلستان هستید، راهنمایِ جامع ما برای فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان را مطالعه کنید. در این مقاله نکاتی در رابطه با مهلت اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایِ انگلستان، نکات کاربردی برای اخذ پذیرش و ... گردآوری شده است.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
3643
ذخیره سازی
1399/03/08

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان

  
انگلستان گزینه‌ای محبوب در میان دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. از مزیت‌های تحصیل در انگلستان می‌توان به وجود طیف گسترده و متنوع رشته‌های دانشگاهی و اعتبار جهانی مدارک تحصیلی این کشور اشاره کرد که به بهترین شکل فارغ‌التحصیلان را برای ورود به بازار کار مهیا می‌کند. فرآیند کسب پذیرش ممکن است در ابتدا پیچیده به ‌نظر برسد اما اگر قدم به قدم این دستورالعمل را طی کنید متوجهِ سادگیِ آن خواهید شد.
متن زیر با هدف تسهیل فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایِ انگلستان تهیه شده است.

تحقیق و بررسی

اخذ پذیرشِ تحصیلی در انگلستان غالباً از طریق اداره‌ی پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌ها (UCAS) که نهاد رسمی مرتبط با این فرایند است،‌ صورت می‌گیرد. 
اگر نام موسسهٔ‌ مورد نظر شما در لیست UCAS موجود نیست،‌ باید مستقیماً با آن‌ها تماس بگیرید تا از روند اخذ پذیرش اطمینان حاصل کنید. همچنین، دانشجویان هنرهای نمایشی باید از طریق ادارهٔ پذیرش هنرستان‌های انگلستان (CUKAS) برای اخذ پذیرش اقدام کنند.
توصیه می‌شود دانشجویان حداقل یک‌سال تحصیلی قبل از شروع دورهٔ مورد نظرشان، تحقیقات خود را آغاز کنند تا وقت کافی برای حصول اطمینان از برآورده شدن پیش‌نیازها و تکمیل مدارکِ خود داشته باشند. 

بررسی مؤسسات موجود در وبسایت UCAS
بررسی رشته‌های موجود در وبسایت CUKAS

ورودی و مهلت ارسال درخواست 

سال تحصیلی در انگلستان از سپتامبر (شهریور) آغاز می‌شود و در جولای (تیر ماه) به اتمام می‌رسد. ملهت ارسال درخواست دانشجویانِ (شهروند اتحادیه اروپا)  مقطع کارشناسی که از طریق UCAS اقدام به اخذ پذیرش می‌کنند، به شرح زیر است:

  1. ۱۵ اکتبر (20 مهر ماه) برای دوره‌های دانشگاه‌های آکسفورد یا کمبریج و یا رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی یا دامپزشکی که در ترمِ یک‌ سال تحصیلی شروع می‌شود.
  2. ۱۵ ژانویه (25 دی ماه) برای عمده  رشته‌های تحصیلی دیگر
  3. ۲۴ مارس (5 فروردین) برای برخی از دوره های هنر و طراحی

دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند، می‌توانند درخواست خود را از اول سپتامبر (معمولاً 10 شهریور) تا 30 ژوئن (9 تیر ماه) سالِ قبلِ از شروع به تحصیل ارسال کنند. با این وجود توصیه می‌شود دانشجویان هر چه سریعتر درخواست خود را ارسال نمایند و مرتباً مهلت ارسال درخواست مؤسسات انگلستان برای دانشجویان غیر اروپایی را بررسی کنند.
فرآیند اخذ پذیرش برای تحصیل در مقطع کارشناسی در موسسات خارج از فهرست UCAS باید مستقیماً از طریق موسسه میزبان دنبال شود. اما به طور کلی، مهلت ارسال درخواست پذیرش در این موسسات نباید تفاوت چندانی با تاریخ‌های ذکر شده در بالا داشته باشد. همچنین ممکن است دانشگاه‌ها، رویه‌ها و مهلت‌های متفاوتی برای جذب دانشجو در نیم‌سال دوم داشته باشند.
اگرچه برخی از موسسات درخواست‌های مربوط به تحصیلات تکمیلی را از طریق UCAS می‌پذیرند، در غالب موارد، علی‌الخصوص اگر دوره تحصیلی پژوهش محور باشد، درخواست‌ها باید مستقیماً به موسسه میزبان ارسال شوند. هر موسسه، فارغ از حضور یا عدم حضور در فهرست UCAS، مهلت‌های متفاوتی برای ارسال درخواست‌ها در رشته‌های تحصیلات تکمیلی دارد. اما، دوره‌های تحصیلات تکمیلی هنرهای نمایشی، معلمی، کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و علوم پزشکی می‌توانند از طریق UCAS ارسال شود. همچنین می توانید برای درخواست دوره‌های منتخب تحصیلات تکمیلی از طریق سرویس UKPASS اقدام کنید.

بررسی دوره‌های موجود در مقطع تحصیلات تکمیلی از طریق UCAS
بررسی دوره‌های موجود در مقطع تحصیلات تکمیلی از طریق UKPASS
بررسی مهلت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی از طریق UCAS

برای اخذ پذیرش انگلستان به چه مدارکی نیاز دارم؟

پیش از هر چیزی، دانشجویان باید اطمینان حاصل کنند که مدارکشان در انگلستان به رسمیت شناخته شده است و در صورت نیاز، مهارت خود در زمینه زبان انگلیسی را از طریق ارائه کارنامه آزمونی معتبر، به اثبات برسانند. به عنوان مثال، ممکن است دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون‌ IELTS یا TOEFL باشند. همچنین، تمامی رونوشت‌های ترجمه شده دانشگاهی و مدارک تحصیلی کسب شده باید با حداکثر جزییات در فرم اخذ پذیرش ضمیمه شوند.

برای ترجمه‌ی رسمی تمامیِ مدارکِ تحصیلیتان در کوتاه‌ترین مدت با آرمان من تماس بگیرید.

شما همچنین نیاز به نوشتن انگیزه نامه‌ای شخصی دارید که دلایل انتخاب دوره تحصیلی مدنظرتان را توضیح می‌دهد. به دانشجویانی که از طریق UCAS اقدام به درخواست پذیرش در چند موسسه می‌کنند، توصیه می‌شود، اسامی موسسات انتخابی خود را در انگیزه نامه‌ی شخصی درج نکنند چرا که همه موسسات نسخهٔ یکسانی از وبسایت UCAS دریافت می‌کنند. برخی از دانشگاه‌ها همچنین درخواست می‌کنند دو یا سه توصیه‌نامه از طرف اساتید پیشینتان ارائه دهید.
 علاوه بر این موارد‌، مدارک شناسایی ترجمه شده‌ی شما مانند کپی صفحات گذرنامه و یا  کارت شناسایی کشورتان احتیاج است. همه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در انگلستان به ویزای دانشجویی احتیاج دارند و باید پس از دریافت پیشنهاد رسمی از دانشگاه، درخواست ویزای تحصیلی دهند.

کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ویزای تحصیلی انگلستان
کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمون‌های ضروری برای اخذ پذیرش
کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مدارک ضروری در اخذ پذیرش تحصیلی

آزمون‌های پذیرش و استعداد تحصیلی

همچنین دانشجویان بسته به الزامات موسسه و برنامه تحصیلی مورد نظر شما ممکن است نیاز به شرکت در آزمون‌های پذیرش و استعداد تحصیلی داشته باشند. آزمون‌های متداول پذیرش شامل GAMSAT برای شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی پزشکی و LNAT برای ورود به رشته‌های حقوق است. شما می‌توانید برای آگاهی از آزمون‌های لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلستان برای هر رشته، با شماره‌گیریِ 02141276 از مشاوره تلفنی رایگانِ آرمان من استفاده کنید.

استفاده از مشاوره رایگان آرمان من

نکات کاربردی برای اخذ پذیرش

فرآیند بررسی درخواست‌های پذیرش بسیار رقابتی می‌باشد و از دانشجویان خواسته می‌شود تا درخواست‌های خود را هر چه سریعتر ارائه دهند. عمده دانشگاه‌ها و کالج‌ها درخواست‌های دیر ارسال شده را فقط در صورت وجود ظرفیت در دوره مد نظر، قبول می‌‌کنند. درخواست‌های با تاخیر برای شروع در ترم اول سال تحصیلی تا ۳۰ ژوئن (9 تیر ماه) از طریق UCAS امکان ارسال دارند.
انگیزه نامه‌ی شخصی شما مهمترین بخش درخواست پذیرش شما است و ضروری است که برای نوشتن آن زمان و تلاش مناسبی صرف کنید. شما باید اشتیاق خود را نسبت به موضوع، تبحرتان در زبان انگلیسی آکادمیک و دلیلتان برای انتخاب انگلستان به عنوان محل تحصیل را شرح دهید. 
نثر انگیزه نامه‌ی شما باید رسمی و صریح باشد. بنابراین دانشجویان حین شرح دلایلشان در انتخاب دانشگاه میزبانشان باید از زبان طنزآمیز، احساساتی و یا توصیفات زیاد اجتناب کنند. فرم‌های اخذ پذیرش UCAS حداکثر ۴۰۰۰ کلمه گنجایش دارند پس ضروری است که در انتخاب کلماتتان مقتصد باشید.
دانشجویان باید به طور واضح توضیح دهند که چرا دوره تحصیلی مورد نظر برای آن‌ها مناسب است و مهارت‌های جانبی یا تجارب عملی مرتبط خود را ذکر کنند. به یاد داشته باشید: مسئولین پذیرش در هر ترم صدها فرم درخواست پذیرش را دریافت می‌کنند، بنابراین باید در انتخاب روشی که شما را به گونه‌ای مثبت از بقیه متمایز کند بکوشید.

 

برای نوشتن انگیزه نامه‌ی تحصیلی با تماس بگیرید.

اگر تصمیم به تحصیل در انگلستان گرفتید، برای یافتن دوره‌ی مناسب خود به پایگاه داده آرمان من مراجعه کنید

 

لینک‌های مفید

کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پر کردن فرم اپلیکیشن
چه نکاتی در درخواست شما برای مسئولان پذیرش مهم است؟


آنچه باید بدانید

مسیرهای تحصیلی مقطع کارشناسی در انگلستان

مسیرهای تحصیلی مقطع کارشناسی در انگلستان

دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند با گذراندن دوره‌های یک ساله در کشور انگلستان پیش‌نیازهای ورود به دانشگاه، در مقطع کارشناسی در انگلستان را به دست آورند. در ادامه با این دوره‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.
نکات کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان

نکات کلیدی درخواست پذیرش از دانشگاه های انگلستان

طبیعی است اگر در مسیر پذیرش گرفتن در دانشگاه‌های خارجی کمی دچار نگرانی شوید. ما نکات و توصیه‌های مهمی، که از مشورت با مسئولان پذیرش دانشگاه‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم را برای کمک به شما در درک فرآیند بررسی درخواست‌های پذیرش ارائه کرده‌ایم.
مشاوره رایگان