انگلستان: از سری مقالاتِ زندگیِ کاریِ پس از تحصیل - آنچه باید بدانید

آینده کاری فارغ التحصیلان در انگلستان

در این مقاله اطلاعاتِ مورد نیاز برای زندگیِ پس از فارغ‌التحصیلیِ دانشجویان انگلستان آورده شده است. به صورت اختصاصی شرایط بازارِ کارِ فارغ‌التحصیلان در انگلستان، شرایطِ اقامت پس از تحصیل در انگلستان، پیدا کردن کار پس از تحصیل در انگلستان و خدمات دانشگاه‌های انگلستان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
2866
ذخیره سازی
1399/03/07

آینده کاری فارغ التحصیلان انگلستان

شما با داشتن مدرک تحصیلی‌تان، زندگی دانشجویی را پشت سر گذاشته‌اید و آماده‌ی ورود به "دنیای واقعی" هستید. با وجود این‌که زندگی در انگلستان می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشد،  پیدا کردن شغلی مناسب در میان همهمه و شلوغیِ انگلستان، در بهترین حالتِ ممکن هم آسان نخواهد بود. در حال حاضر، پیش از اجرای کامل Brexit، دانشجویان اتحادیه اروپا برای تحصیل یا کار در انگلستان به ویزا احتیاج نخواهند داشت، اما، دانشجویان بین‌المللیِ خارج از اتحادیه اروپا نیز فرصت‌های زیادی برای ماندن و کار کردن در این کشور دارند. 
در ادامه‌ی این مطلب، مروری بر فرصت‌های شغلی موجود برای دانشجویان بین‌المللی در انگلستان خواهیم داشت.

بازارِ کارِ فارغ‌التحصیلان در انگلستان چگونه است؟

با توجه به رشد سریع اقتصادی در کشور انگلستان، چشم‌انداز شغلی در این کشور بسیار روشن می‌باشد. 
از سال 2007 تا زمان کنونی، هیچ‌گاه بازارِ مشاغلِ فارغ‌التحصیلان در انگلستان، تا به این حد رونق نداشته است و بخش خدمات در چهار ماه گذشته با بالاترین نرخ در حال ایجاد شغل می‌باشد.
در پایان سال 2013 دانش آموختگان رشته های پزشکی (%95) و مشاغل مرتبط با پزشکی (%93) بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دادند، پس از آن رشته‌های مطالعات رسانه (%93)، فناوری (92٪)، علوم کشاورزی (%91)، معماری (%90)، تجارت و مالی (%90) قرار دارند. جالب است بدانید، بر اساس گزارش بی بی سی، در سال 2013، دانشجویان علومِ اجتماعی بیشترین میزان اشتغال در پست‌های مدیریتی یا ارشد را  داشته‌اند. %84.2 از دانشجویان علوم اجتماعی در طولِ سه سال تحصیلشان، به کار مشغول شده‌اند.
 همچنین در این سال شاهد رشد 94.4 درصدی اشتغال در مشاغلِ بخش دولتی، رشد %77 در مشاغل حسابداری و %58.4 در مشاغل حوزه‌ی فروش بوده‌ایم. همچنین، دانشجویان رشته‌های IT، علوم کامپیوتر و مهندسی نرم افزار، چشم‌انداز شغلی بسیار خوبی دارند. 
در چند سال گذشته، کشور انگلستان رشد بی‌سابقه‌ای در زمینه‌ی صنایع خلاق داشته است. این صنعت 5.6٪ از کل نیروی کار کشور را تشکیل ‌می‌دهد. صنایع فیلم، تلویزیون و موسیقی نیروهای محرکِ اصلیِ این بخش بوده‌اند و فرصت‌های شغلی جدیدی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های رسانه، فیلم، نویسندگی و مهندسی صدا ایجاد نموده‌اند.

آیا می توانم پس از تحصیل در انگلستان اقامت بگیرم؟

دانشجویان غیر عضو اتحادیه اروپا برای ماندن در انگلستان باید برای ویزای کار اقدام کنند.
برای تغییر ویزای دانشجویی به ویزای کاری، به یک پیشنهاد کاری احتیاج است. ویزاهای کاری به دو دسته‌ی کلی Tier 1 و Tier 2 تقسیم می‌شوند.
بسته به شرایط، برای هر نوع ویزا، تعدادی زیر دسته نیز وجود دارد، اما بیشتر دانشجویانی که پیش از اتمام ویزای دانشجویی به آنها پیشنهاد کاری داده شده است، باید برای اخذ ویزای Tier 2 (عمومی) اقدام کنند. دانشجویان واجد شرایط ویزای Tier 1 یا باید کارآفرین باشند و یا قصد سرمایه گذاری در انگلستان را داشته باشند و یا توسط یک نهاد معتبر و در یک زمینه خاص تأیید شوند.
شرایط لازم برای اخذ هر ویزا متفاوت است، هرکدام، مبلغ، اسناد مورد نیاز، زمان بررسی و مدت زمان اقامت متفاوتی را در انگلستان دارند. شما باید این جزئیات را به طور کامل در بخش ویزای وب‌سایت رسمی مهاجرت انگلستان بررسی نمایید.
فرصتِ اقامت در انگلستان پس از اتمام ویزای دانشجویی، بسته به برنامه تحصیلیتان، متفاوت خواهد بود. مدت این اقامت زمانی که برای اولین بار ویزای دانشجویی خود را دریافت می‌کنید، تعیین می‌شود.
بر طبق قانون جدید، برای دوره‌های تحصیلی یک سال یا بیشتر، دانشجویان پس از پایانِ ویزای دانشجویی، مدت دو سال برای تمدید ویزا یا تغییر نوع ویزای خود فرصت دارند. به طور کلی، برای ماندن و کار کردن در انگلستان پس از اتمام تحصیل، باید شغلی با دستمزدِ حداقل 20.500 پوند در سال به شما پیشنهاد شود.

چگونه می توان در انگلستان کار پیدا کرد؟

انگلستان کشوری پهناور با هزاران فرصتِ شغلی در بخش‌های متفاوت می‌باشد. در زمینه کاری، دانشجویان بین‌المللی، هیچ تفاوتی با دانشجویان محلی ندارند و به ابزارهای جستجوی کار در انگلستان دسترسی دارند. فرآیند پیدا کردن کار، با جمع‌آوریِ اطلاعات در رابطه با وضعیت فعلی تقاضای بازار و بررسی وضعیت حوزه‌ای که می‌خواهید وارد آن شوید، آغاز می‌شود. با جمع‌آوری اطلاعات می‌توانید، بازیگرهای اصلی حوزه‌ی کاری و مسیر رسیدن به موقعیت ایده‌آل خود را بیابید. شما می‌توانید در وب سایت RBA لیستی از گزارش‌ها و آمارهای صنایعِ مختلف را بیابید و در وب‌سایت ملیِ آمارِ انگلستان مرور کلی بر بازار کار این کشور داشته باشید.
جستجوی آنلاینِ کار، احتمالاً ساده‌ترین روش برای یافتن شغل مورد نیازتان است. طیف گسترده‌ای از وب‌سایت‌ها و خدمات استخدامی برای افراد متقاضی کار وجود دارد که بیشتر آن‌ها رایگان است. برای پیدا کردن کار از موتورهای جستجویِ Jobsite.co.uk ،Monster و یا TotalJobs استفاده کنید و یا به صورت خیلی ساده شغل مورد نظرتان را در اینترنت جستجو کنید. همچنین موتورهای جستجویِ  مختصِ برخی ازِ صنایع نیز وجود دارند. به طور مثال، Mediargh مخصوص فارغ‌التحصیلان رسانه و ارتباطات و Just Engineers برای دانشجویان مهندسی می‌باشد.  
برخی از شرکت‌های بزرگ، پست شغلی مورد نظرشان را مستقیماً از طریق وب‌سایت خودشان تبلیغ می‌کنند، بنابراین شما باید وب‌سایت تمامی شرکت‌های موجود در حوزه‌ی تحصلیتان را مرتباً بازدید نمایید. یک راه عالی برای انجام این کار، استفاده از توییتر یا ثبت نام در خبرنامه‌ی این شرکت‌ها، می‌باشد. برخی از شرکت‌ها به شما امکان ثبت نام در خبر‌نامه‌ی فرصت‌های شغلی آن شرکت را نیز می‌دهند.
 شما همچنین می توانید بخش آگهی‌هایِ شغلیِ روزنامه‌هایی مانند The Guardian و یا The Times را بررسی کنید و یا با مرکز کار Plus تماس بگیرید. علاوه بر این موارد، وب‌سایت دولتِ انگلستان دارای لیست کاملی از لینک‌های شغلی می‌باشد که بررسی آن مفید است.

آیا دانشگاه محل تحصیلتان می‌تواند کمک کننده باشد؟ 

تقریباً، تمامی دانشگاه‌ها در انگلستان دارای مراکز کاری و خدمات پشتیبانی هستند که حداقل شما را در مسیر درستی برای جستجوی کار قرار می‌دهند. به عنوان مثال، مرکزِ کاریِ دانشگاه لیدز، مجموعه خدماتِ متفاوتی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. این خدمات در زمینه‌ی  مشاوره، پشتیبانی و نزدیک کردن دانشجویان به کارفرمایان می‌باشد.

 

اگر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان هستید، دوره‌ی مناسب خود را در پایگاه داده آرمان من جست‌وجو کنید.
همچنین، می‌توانید در هر زمان با شماره‌گیری 41276-021  از مشاوره‌ی تلفنی رایگانِ آرمان من بهره گیرید. 


مشاوره رایگان