استرالیا: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه

حداقل نمره آیلتس برای پذیرش دانشگاه های استرالیا

برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های استرالیا باید مدرک IELTS یا PTE را کسب کنید. در این مقاله حداقل نمره آیلتس دانشگاه‌های استرالیا به اطلاع شما رسانده می‌شود.


گردآورنده: محمد زرقانی
4950
ذخیره سازی
1399/05/01

river-IELTS-Australia-universities

برای پذیرش دانشگاه های استرالیا باید حتماً مدرک زبان ارائه دهید. گاهی دیده شده بعضی از مؤسسات ادعا می کنند که مدرک زبان برای پذیرش دانشگاه های استرالیا مورد نیاز نیست. به این شایعات و ادعاها گوش ندهید و به دنبال کسب حداقل نمره آیلتس برای پذیرش دانشگاه های استرالیا باشید. هر دانشگاه برای خود قوانین مخصوصی دارد، پس در زمان ثبت نام به این موارد دقت کنید.

انواع آزمون آیلتس برای پذیرش دانشگاه های استرالیا

در مجموع دو نوع آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال داریم. اگر قصد تحصیل در استرالیا را دارید باید در آزمون آکادمیک شرکت کنید. اما اگر برای کار و مهاجرت به استرالیا می روید آزمون جنرال که عمومی است و نیازی به تخصص خاص ندارد برای شما مناسب است. در آزمون آکادمیک سؤالات تخصصی و علمی است و برای مهاجرت کاری، به درد شما نمی خورد. با آیلتس آکادمیک می توانید برای پذیرش دانشگاه های استرالیا اقدام کنید. در این شرایط دانشگاه با در نظر گرفتن رشته و نمره ای که شما اخذ کرده اید برایتان دوره های زبان چند ساعته می گذارد.

دوره های زبان برای پذیرش دانشگاه های استرالیا

در استرالیا بعد از گرفتن حداقل نمره آیلتس و پذیرش از دانشگاه مورد نظر، باید برای گذراندن درس اصلی، دورۀ زبان را بگذرانند و پس از قبولی در آن دوره، درس اصلی را شروع کنند. هدف از این دوره، ارتقاء سطح زبانی دانشجویان خارجی است. اغلب دانشگاه ها نیز یک مؤسسۀ خاص را قبول دارند و حتماً باید دوره مورد نظر در آنجا گذرانده شود. به طور مثال دانشگاه ملبورن با مؤسسۀ زبان Hawthorn قرار داد بسته است.

شهریه دوره های زبان

exam-IELTS-Australia-universities

شهریه ها با توجه به هر مؤسسه متفاوت هستند. حداقل شهریه، 350 دلار است. در این دوره ها با افرادی از سراسر دنیا آشنا می شوید. در دانشگاه، افراد بومی و خارجی از یک سیستم آموزشی مشترک و حق و حقوق برابر برخوردار می شوید. این دوره ها دانشجویان را برای پذیرش دانشگاه های استرالیا در سال های بعد آماده تر می کنند.
حداقل نمره زبان برای پذیرش دانشگاه های استرالیا، بستگی به رشته و مقطعی که قصد دارید در آن تحصیل کنید دارد. برای نمونه، رشته های مهندسی نمره 6 به بالا و برای حقوق و پزشکی 7 به بالا احتیاج دارید. همچنین هیچ کدام از 4 مهارت اصلی زبانی شما برای رشته های مهندسی نباید کمتر از 5.5 و برای پزشکی نیز کمتر از 6 باشند.
تنها کسانی که در یک کشور انگلیسی زبان 5 سال زندگی کرده اند می توانند بدون داشتن مدرک آیلتس وارد دانشگاه های استرالیا شوند.

نمره آیلتس مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه های استرالیا چند است؟

اولین و مهمترین مدرکی که باید به دانشگاه ها ارائه دهید مدرک زبان است. تافل، آیلتس و یا پی تی ای فرقی نمی کند فقط باید ببینید دانشگاه مورد نظر شما کدام یک را قبول دارد. در ادامه تعدادی از دانشگاه ها با رنکینگ بالا و نمره آیلتس مورد نیازشان را برای اطلاع بیشتر شما می آوریم.

دانشگاه های با رنکینگ زیر 500 جهانی و نمره آیلتس 6

دانشگاه آدلاید، دانشگاه تکنولوژی سیدنی، دانشگاه نیوکسل استرالیا، دانشگاه دکین، دانشگاه جنوب استرالیا، دانشگاه تاسمانیا، دانشگاه تکنولوژی سوئینبرن، دانشگاه لا تروب، دانشگاه باند، دانشگاه فلیندر و دانشگاه کنبرا حداقل نمره 6 را برای پذیرش قبول دارند.  

دانشگاه هایی که به نمره 6.5 احتیاج دارند.

دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه موناش، دانشگاه وسترن استرالیا، دانشگاه RMIT، دانشگاه گریفیث و دانشگاه وسترن سیدنی نمره 6.5 آیلتس احتیاج دارند.
این نمرات حداقل نمره مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه های استرالیا هستند. دقت کنید که هر رشته، باز به صورت جداگانه نمره آیلتس خودش را دارد که با توجه به اعلام گروه های مختلف تعیین می شوند. همینطور پذیرش برای لیسانس نمره آیلتس متفاوتی با مقطع ارشد و دکترا دارد.

چرا دانشگاه های استرالیا را انتخاب می کنیم؟

university-IELTS-Australia-universities

استرالیا یکی از کشور های محبوب ایرانیان است. اگر ادامه مطالب را بخوانید متوجه می شوید که چرا استرالیا بهترین کشور برای تحصیل است.
پس از تحصیل می توانید درخواست اقامت دائم دهید.
نرخ بیکاری در استرالیا بسیار پایین است و شرکت ها به دنبال نیروی کار متخصص می گردند. به همین دلیل پس از تحصیل می توانید به آسانی کار پیدا کنید.
کیفیت بالای علمی و آموزشی استرالیا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.
یادگیری زبان انگلیسی راحت تر از سایر زبان ها است.
اجازه کار حین تحصیل به دانشجویان خارجی داده می شود.

شهریۀ تحصیل در دانشگاه های استرالیا چقدر است؟

گرفتن پذیرش دانشگاه های استرالیا ارزان نیست. همچنین با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، تحصیل در استرالیا سخت تر از قبل هم شده است.
برای ثبت نام در دانشگاه های استرالیا میانگین باید چیزی حدود 10 تا 50 هزار دلار استرالیا برای شهریه و زندگی هزینه کنید. این مبلغ برای لیسانس و ارشد متفاوت است. در استرالیا لیسانس 3 تا 4 سال و ارشد 1 تا 2 سال طول می کشد و در این مدت باید شهریۀ دانشگاه را بپردازید.

آیا برای تحصیل در استرالیا می توانیم بورسیه شویم؟

flag-IELTS-Australia-universities

بهتر است بدانیم بورسیه بیشتر برای مقطع دکترا داده می شود. برای فوق لیسانس و لیسانس باید بسیار رزومۀ درخشان و خاص داشته باشید تا بتوانید بورسیه بگیرید. در هر دانشگاه تعداد محدودی بورسیه به افراد تعلق می گیرد. به همین دلیل باید بسیار تلاش کنید و رزومه علمی خوبی داشته باشید.

مبلغ بورسیه چقدر است؟

بورسیه در مقطع دکترا بقدری است که تمام هزینه های تحصیلی و تا حدودی تمام هزینه های زندگی دو نفره را شامل می شود.

هزینه زندگی در استرالیا چقدر است؟

چیزی حدود 1500 تا 2000 دلار استرالیا برای یک زندگی دانشجویی تک نفره احتیاج دارید. این مبلغ، صرف اجاره خانه و خورد و خوراک دانشجو می شود. اگر می خواهید کمی در هزینه ها صرفه جویی کنید می توانید با چند دانشجو دیگر هم خانه شوید تا هزینه ها کاهش پیدا کند.

هزینه پرواز به استرالیا

پرواز یک طرفه به استرالیا تقریبا 700 دلار می شود. اما باید در جریان بیمه نیز باشید. هر فردی که وارد خاک استرالیا می شود چه برای تحصیل و چه برای مهاجرت، باید بیمه شود. بیمه نیز به صورت سالیانه حدود 400 دلار هزینه دارد.

آیا در زمان دانشجویی می توان کار کرد؟

بعد از پذیرش دانشگاه های استرالیا و گرفتن ویزای دانشجویی و ورود به کشور استرالیا، شما می توانید هفته ای 20 ساعت کار دانشجویی داشته باشید. در مواقعی که دانشگاه تعطیل بوده و به اصطلاح بین ترم است می توانید به صورت نامحدود کار کنید.
در صورت تأهل، اگر در مقاطع ارشد و دکترا تحصیل می کنید همراه شما می تواند به صورت تمام وقت مشغول به کار شود. اما اگر در مقطع لیسانس هستید همسر شما مانند شما 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهد داشت. دریافتی شما از کار دانشجویی در استرالیا برای خرج و مخارج زندگی مناسب است اما نمی توانید با کار دانشجویی شهریه دانشگاه را بپردازید.

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه های استرالیا

map-IELTS-Australia-universities

در اولین مرحله باید به دنبال رشته مورد نظر در دانشگاه های مختلف بگردید. پس از آن مدارک لازم برای اخذ پذیرش در آن دانشگاه را بخوانید و اگر واجد شرایط بودید مدارک را ارسال کنید تا دپارتمان آن را بررسی کند. پس ار بررسی اگر نظر مثبت داشتند برای شما پیشنهاد پذیرش می فرستند. در این مرحله مدارکی از شما می خواهند که بفرستید. در ادامه مدارک لازم را با هم می خوانیم.

مدارک لازم برای پذیرش

  • دانش نامه یا نامه ای که نشان دهنده تمام شدن درس شما در مقطع قبلی باشد.
  • ریز نمرات ترجمه شده
  • پاسپورت به عنوان کارت شناسایی
  • مدرک زبان معتبر و بین المللی
  • SOP
  • مدارک تمکن مالی

اگر در زمان اخذ پذیرش، مدرک زبان خود را هنوز نگرفته اید پذیرش دانشگاه شما مشروط به دادن مدرک زبان می شود. شما موظفید تا قبل از درخواست ویزا مدرک زبان خود را بگیرید.
همانطور که در بالا ذکر شد مدرک زبان الزامی است. باید حداقل نمره آیلتس برای ورود به دانشگاه مورد نظر خود را داشته باشید. اما در هر صورت باید پس از ورود به دانشگاه دوره های زبان مخصوص آن دانشگاه را بگذرانید.

SOP چیست؟

blue-IELTS-Australia-universities

برای آنکه بتوانید از دانشگاهی پذیرش بگیرید باید sop خوبی بنویسید. SOP در واقع همان انگیزه نامه شما است. باید در این نامه اطلاعات دقیقی از آینده و هدفتان از درس خواندن را واضح در نامه بنویسید. همچنین باید دانشگاه را مطمئن کنید که تصمیم دارید پس از تحصیل به کشور خود باز گردید. برای نوشتن رزومه و انگیزه نامه می توانید به این لینک مراجعه کنید.

نکات لازم برای گرفتن ویزای دانشجویی

پس از گرفتن مدرک زبان و گرفتن پذیرش نوبت به گرفتن ویزا می رسد. در ادامه نکات لازم برای گرفتن ویزا را با هم می خوانیم.
رسید بانکی مبنی بر تمکن مالی به استرالیا ارائه دهید. باید اثبات کنید که می توانید یک سال از پس هزینه ها بر بیایید.
سن دانشجو باید متناسب با مقطع مورد نظر باشد. فردی که بالای 30 سال سن دارد برای مقطع لیسانس شانس قبولی ندارد.
استرالیا سیستمی شبیه به انگلستان دارد. پس توجه کنید که نظام آموزشی آن با کانادا و آمریکا متفاوت است. استرالیا بعد از آمریکا بیشترین دانشجویان خارجی را دارد. در استرالیا اکثر رشته های ارشد 1 ساله هستند و مانند ایران و بقیه کشورها 2 ساله نیستند.
پذیرش دانشگاه های استرالیا در ماه پاییز و بهار است. به دلیل زیاد بودن دانشگاه های استرالیا انتخاب دانشگاه سخت می شود. اما بهتر است بدانید 8 دانشگاه این کشور جزو برترین دانشگاه های دنیا هستند و پذیرش از آنها کمی سخت تر است. دیگر دانشگاه های استرالیا نیز از رتبه های خوبی برخوردارند. به طور مثال در دانشگاه UTS که جزء 8 دانشگاه برتر استرالیا نیست، رشته آی تی از بالاترین رتبه برخوردار است.
مدرک زبان برای دانشگاه های استرالیا نمره 6 به بالا است. رشته های پزشکی، معماری و روزنامه نگاری نیز نمره 7 نیاز دارند. شاید به دانشگاه هایی بر خورده باشید که نمرۀ  آیلتس کمتری می خواهند اما دقت کنید که سطح علمی دانشگاه خیلی مهم است.

اگر نمره آیلتس ما 1 نمره کمتر از حداقل نمره برای پذیرش باشد چکار باید بکنیم؟

building-IELTS-Australia-universities

در این شرایط به شما پذیرش مشروط داده می شود. با این شرایط که تا قبل از شروع سال تحصیلی نمره زبان قابل قبولی کسب کنید و تا زمانی که این نمره را نیاورید اجازه رفتن به کلاس درس را ندارید. بهتر است در دوره های زبانی که دانشگاه پیشنهاد می کند شرکت کنید و به صورت آکادمیک زبان را بیاموزید. با این کار هم در امتحان زبان دانشگاه و هم در آزمون آیلتس نمره بالایی می گیرید.

چه مدارکی برای ثبت نام دورۀ لیسانس در استرالیا احتیاج دارید؟

مدرک زبان انگلیسی
ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی
رسید حساب بانکی که نشان دهد 35000 دلار در حساب دارید و این مبلغ باید از 3 ماه قبل در حسابتان باشد. همچنین این حساب گردش مالی باید داشته باشد و باید در دفتر اسناد رسمی، نامه ای امضاء کنید که مشخص کند شما یا اسپانسر شما توانایی مالی خوبی دارید.
معمولاً دوره لیسانس 3 ساله است. اگر بخواهید ارشد بگیرید دوره ای یک ساله به نام آنِرز را می گذرانید. این دانشجویان اغلب دانشجویان تاپ هر دانشگاه هستند. اما اگر در ایران لیسانس را گرفته اید مستقیم وارد دوره آنرز می شوید و پس از آن می توانید به مقطع دکترا وارد شوید.

جمع بندی

در این مقاله با حداقل نمره زبان مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه های استرالیا آشنا شدیم. این نمره، در کمترین حالت ممکن 6 می تواند باشد. براساس رشته و دانشگاه، نمره زبان تغییر می کند. نکتۀ مهم بعدی که در پذیرش شما تأثیر زیادی دارد تمکن مالی است. باید به دانشگاه و سفارت ثابت کنید که از پس هزینه ها بر می آیید. مشاوران ما در مؤسسه «آرمان من» با سال ها تجربه در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور می توانند شما را راهنمایی کنند. با ما در تماس باشید.


آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی در استرالیا به زبان ساده

ساختار آموزش عالی در استرالیا به زبان ساده

هر کشور نظام آموزشی خاص خود را دارد و برای بدست آوردن نتیجه بهتر ، نیاز به شناخت این نظام داریم. در این سری مقالات به چگونگی برگزاری ترم‌ها، فرهنگ دانشگاهی و دیگر مشخصات مخصوص نظام آموزشی هر کشور می‌پردازیم.
مشاوره رایگان