آمریکا: از سری مقالات راهنمای اخذ ویزا - آنچه باید بدانید

اخذ ویزای کاری آمریکا پس از فارغ التحصیلی

در این مقاله شرایط و گزینه‌های مختلف ویزای کاری آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی بعد از فارغ‌التحصیلی شرح داده شده است.


گردآورنده: مهدی گلستانی
200
ذخیره سازی
1399/07/08

اخذ ویزای کاری آمریکا پس از فارغ‌التحصیلی

وقتی پس از سال‌ها بی‌خوابی در شب‌های امتحان، خوردن غذای آماده و نوشتن مقالات، بالاخره توانستید مدرک خود را از یکی از مؤسسات آمریکا دریافت کنید؛ باید برای اقامت در آمریکا ویزای کاری دریافت کنید. بااینکه قوانین مهاجرتی در آمریکا به‌شدت سخت است، برای شما که فارغ‌التحصیل و دارای مدرک معتبر هستید، گزینه‌هایی برای کار کردن و اقامت در آمریکا بعد از تحصیل وجود خواهد داشت. گزینه‌های ویزای شما به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ویزای کاری موقت (که در موارد خاص می‌تواند به اقامت دائم تبدیل شود)، یا ثبت‌نام در یک دوره کارآموزی. در این مقاله ما با شرح جزییات هرکدام از این فرآیندها سعی کرده‌ایم که به شما برای برنامه‌ریزی زندگی پس از تحصیل در آمریکا کمک کنیم.
بر مبنای اینکه ویزای تحصیلی شما از کدام نوع بوده است،‌ مهلتی که شما می‌توانید بعد از اتمام تحصیلتان در آمریکا بمانید متفاوت خواهد بود. دانشجویانی که دارای ویزای F-1 هستند تا ۶۰ روز و دانشجویان دارای ویزای M-1 و J-1 تا ۳۰ روز می‌توانند در آمریکا بمانند. پیش از اینکه ویزای تحصیلی‌تان منقضی شود، شما باید ویزای کار گرفته و یا حداقل برای آن اقدام کرده و یا در یک دوره کارآموزی ثبت‌نام کرده باشید. در غیر این صورت شما باید خاک آمریکا را ترک کنید و مجدداً از کشور خودتان درخواست ویزای آمریکا بدهید.

ویزاهای کاری آمریکا

در آمریکا ویزاهای کاری متفاوتی وجود دارد. اگر شما دانشجوی بین‌المللی هستید و علاقه‌ای به شرکت در دوره کارآموزی ندارید، باید برای اخذ ویزای موقت درخواست بدهید و البته نیاز به حمایت یک کارفرما هم خواهید داشت. اگر می‌خواهید برای همیشه در آمریکا بمانید باید درحالی‌که ویزا دارید برای دریافت گرین کارت درخواست بدهید.
در بعضی موارد بسیار خاص که یک کارفرما به شما پیشنهاد یک موقعیت شغلی دائم بدهد، می‌توانید در ابتدا مستقیماً برای گرین کارت درخواست بدهید. هرچند برای دانشجویی که تازه فارغ‌التحصیل شده و هیچ سابقه کاری ندارد، احتمال پیشامد این موضوع تقریباً صفر است. اگر به اقامت دائم در آمریکا علاقه‌مندید، باید پیشنهاد کاری خود را به‌دقت بررسی کنید. و کاملاً متوجه شوید که کارفرمایتان دقیقاً چگونه پیشنهادی به شما داده است. مواردی مانند اینکه این شغل تا چه میزان جای پیشرفت دارد؟ و یا اینکه تا چه اندازه کاری دائمی به‌حساب می‌آید؟ و اینکه با داشتن این شغل آیا مجاز به دریافت گرین کارت خواهید بود؟
شما می‌توانید تمام جزئیات مشخص، معیارهای مشمولیت و فرآیندهای درخواست برای هرکدام از انواع ویزا را در وب‌سایت خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا (USCIS) چک کنید. همین‌طور چند ماه پیش از اتمام تحصیلتان، از دانشگاه خود برای یافتن کار و بهترین شیوه تأمین شغل بپرسید. این کار می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

ویزای کاری موقت (H-1B)

روند اداری دریافت ویزای آمریکا می‌تواند بسیار سخت و پیچیده باشد. بااینکه چند نوع مختلف ویزای کاری موقت وجود دارد؛ مشمولیت آنها برای دانشجویان بین‌المللی بسیار سخت است. البته شما می‌توانید جزئیات تمام ویزاهای کاری موقت را در وب‌سایت دفتر امور کنسولی آمریکا ملاحظه کنید.
اگر می‌خواهید برای کار کردن در آمریکا بمانید و علاقه‌ای به گذراندن دوره کارآموزی ندارید، باید از یک کارفرما در داخل آمریکا پیشنهاد کاری داشته باشید. و سپس کارفرمایتان باید برای شما درخواست ویزای H-1B بدهد. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا سقف حداکثر سه سال در آمریکا بمانید. اما در بعضی حالات خاص می‌توانید آن را تا شش سال هم تمدید کنید.
این ویزا برای فارغ‌التحصیلانی که در مشاغل تخصصی مشغول و دارای مدرک آموزش عالی (یا معادل آن) هستند، می‌باشد. به یاد داشته باشید که شما خودتان نمی‌توانید برای این ویزا درخواست بدهید. کارفرمایتان باید شما را حمایت کرده و از طرف شما فرآیند درخواست ویزا را تکمیل کند. در ابتدا کارفرما باید یک سری کاغذبازی‌هایی را به این منظور که نشان دهد هیچ شهروندی در آمریکا وجود ندارد که بیش از شما شایسته این جایگاه شغلی بوده، و همچنین الزامات دستمزد را مطابق چیزی که وزارت کار آمریکا (DOL) تعیین کرده برآورده کند. تائید میزان دستمزد ممکن است حتی تا ۶۰ روز به‌طول انجامد.
سپس کارفرمای شما باید درخواست شرایط کار (LCA) را در وزارت کار ثبت کند تا تأیید کند که شما در مدت‌زمانی که مشغول به کار هستید، شرایط ویزا را رعایت خواهید کرد. شاید این فرآیند تا یک هفته به طول انجامد. بعدازاینکه گواهی LCA را دریافت کردید، کارفرمای شما باید سپس به USCIS درخواست بدهد. و زمانی که درخواست تأیید شد به اطلاع شما خواهد رسید. کارفرمایتان باید فرآیند درخواست ویزای H1-B را شش ماه پیش از شروع کار شما، آغاز کند. سالانه ۶۵۰۰۰ ویزای H1-B داده می‌شود. بعلاوه ۲۰۰۰۰ ویزای دیگر که فقط برای فارغ‌التحصیلانی که دارای مدرک تحصیلی از آمریکا هستند، در نظر گرفته شده است.
بااینکه انجام این فرآیند باری مضاعف برای کارفرمایان قرار می‌دهد باز هم بسیاری از شرکت‌ها همچنان کارمندان خارجی را می‌پذیرند. دانشگاه پنسیلوانیا لیست جامعی از کارفرمایانی دارد که برای جذب فارغ‌التحصیلان بین‌المللی شناخته شده‌اند. و همچنین مشاوره شغلی و کاریابی برای دانشجویان بین‌المللی که به‌زودی فارغ‌التحصیل خواهند شد و قصد ماندن در آمریکا را دارند. دفتر خدمات شغلی این دانشگاه همچنین ویدئوهایی برای راهنمایی کردن دانشجویان بین‌المللی دانشگاه جهت پیدا کردن شغل و یافتن مسیرهای تحصیلی مناسب بعد از فارغ‌التحصیلی تهیه کرده است.
با داشتن ویزای H1-B شما می‌توانید برای گرین کارت هم درخواست بدهید. داشتن گرین کارت به شما این امکان را می‌دهد، که به‌طور دائم در آمریکا بمانید. فرآیند درخواست گرین کارت کاملاً متفاوت است و باید بسیار با دقت انجام شود. لازم است که برای درخواست گرین کارت مدت‌زمان کافی از ویزای H1-B شما باقی‌مانده باشد. اگر پیش از انقضای ویزایتان، گرین کارت دریافت نکنید، باید برای مدت حداقل یک سال در خارج  از آمریکا زندگی کرده تا بتوانید برای اخذ ویزای H مجدداً درخواست بدهید و فرآیند گرین کارت خود را دوباره شروع کنید.
درباره گرین کارت اطلاعات بیشتر کسب کنید.

دوره‌های کارآموزی انتخابی (OPT)

دانشجویانی که دارای ویزای تحصیلی F-1 هستند می‌توانند تا سقف یک سال دوره اشتغال موقت در زمینه‌ای که مستقیماً مربوط به رشته تحصیلی‌تان است، را تکمیل کنند. شما خواهید توانست به ازای هر مقطع تحصیلی که گذرانده‌اید، یک سال دوره OPT را تکمیل کنید. برای مثال پس از اتمام دوره کارشناسی به شما یک سال داده خواهد شد و بعد از دوره کارشناسی‌ارشد یک سال دیگر. اگر به ماندن در آمریکا علاقه دارید، پس‌ازاینکه دوره تحصیلی خود را تمام کردید و فارغ‌التحصیل شدید می‌توانید برای دوره OPT ثبت‌نام کنید. البته به یاد داشته باشید که فقط دانشجویان دارای ویزای تحصیلی F-1 واجد شرایط دوره OPT هستند.
برای این منظور باید از مقام رسمی در دانشگاه (DSO) خودتان بخواهید برای ثبت‌نام شما در دوره OPT اقدام کند. DSO کسی است که وظیفه‌اش کمک کردن و مدیریت کردن شرایط دانشجویان بین‌المللی است. تمام دانشگاه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی می‌پذیرند، ملزم هستند حداقل یک نفر را برای این کار داشته باشند. در اکثر مواقع برای پیشبرد این فرآیند شما باید بعضی گواهی‌ها مانند فرم درخواست OPT I-20 را تکمیل کرده و در دفتر خدمات بین‌المللی دانشگاه ثبت کنید. برای دریافت این فرم هم می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه خود مراجعه کنید و هم از دفتر خدمات بین‌الملل دانشگاه کپی آن را دریافت کنید. دانشگاهتان درخواست شما را به سیستم اطلاعات دانشجو و بازدیدکننده (SEVIS) خواهد فرستاد. اگر درخواستتان با موفقیت پذیرفته شود، برای شما یک فرم مهاجرت I-20 جدید صادر خواهد شد.
پس‌ازاینکه فرم I-20 جدید را دریافت کردید، باید تعدادی فرم دیگر را نیز دانلود و آنها را پر کنید. سپس آنها را همراه با مدارک مربوطه در درخواست OPT خود قرار دهید. برای مثال دانشگاه میشیگان جزئیات این فرم‌ها و سایر بخش‌های درخواست کارآموزی را در بخش بین‌الملل وب‌سایت خود قرار داده است.
دانشجویانی که در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) تحصیل می‌کنند شاید مجاز به ادامه دادن دوره کارآموزی خود بیش از یک سال و تا حداکثر ۲۴ ماه باشند(STEM-OPT). فرآیند درخواست برای ادامه دوره STEM-OPT جداگانه بوده و در صفحه خدمات مهاجرت وب‌سایت دانشگاه نیویورک ارائه شده است.
درباره دوره‌های STEM-OPT بیشتر بدانید.

جهت مشاهده دوره‌های تحصیلی حال حاضر در آمریکا به پایگاه داده آرمان‌من سر بزنید. همچنین شما از طریق شماره تلفن ۴۱۲۷۶-۰۲۱ می‌توانید در تمام مراحل درخواست ویزای آمریکا با مشاوران آرمان من در تماس باشید.

لینک‌های کاربردی

درخواست ویزای تحصیلی از آمریکا
یافتن شغل پس از فارغ‌التحصیلی در آمریکا
شرایط ویزای تحصیلی مختلف برای کار دانشجویی


مشاوره رایگان