استرالیا: از سری مقالات اسکان دانشجویی - آنچه باید بدانید

اسکان دانشجویی در استرالیا

با توجه به هزینه‌ی بالای مسکن در استرالیا، بهتر است از راهنمایی‌های این مقاله در مورد مسکن، متوسط هزینه‌های مسکن و راه‌های تهیه مسکن در استرالیا استفاده کنید.


گردآورنده: جابر جعفریان
500
ذخیره سازی
1399/04/02

اسکان دانشجویی دراسترالیا


شهرهای آفتابی با آب و هوای معتدل، استرالیا را در میان کشور‌های محبوب برای تحصیل قرار داده است. باتوجه به هزینه‌های بالای زندگی، ممکن است چشم‌انداز تأمین مسکن، تبدیل به یک رویای دوردست شود. اما واقعیت موضوع این‌چنین نیست، اجازه دهید امکان‌های اسکان دانشجویی در استرالیا را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در این زمینه تصمیم درست را اتخاذ کنید.
رقم‌های مورد استفاده در این مقاله به واحد دلار استرالیا هستند که به آن‌ها به اختصار "دلار" گفته می‌شود.

1 دلار استرالیا = 0.54  پوند = 0.66 یورو

اسکان در محوطه‌ی دانشگاه

زندگی دانشجویی در استرالیا منحصر‌به‌فرد است. بر خلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی که روال معمول بر زندگی‌کردن در محوطه‌ی دانشگاه‌ست، در استرالیا حتی بیشتر دانشجویان محلی در خانه زندگی می‌کنند و روزانه برای کلاس به دانشگاه می‌روند.
اقامت در محوطه‌ی دانشگاه اغلب گران‌ترین گزینه‌ی مسکن در استرالیا است و برای دانشجویان محلی امری کاملاً غیر معمول است؛ با این حال اکثر مؤسسات گزینه‌ی زندگی در دانشگاه را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. اقامتگاه‌ها با توجه به مؤسسات مختلف فرق دارند و می‌توانند از بلوک‌های آپارتمانی در خیابان دانشگاه تا اتاقی در خوابگاه متغییر باشند. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه ملبورن تابلوهای مسکن آنلاینی دارند که دانشجویان می‌توانند برای اقامت در نزدیکی دانشگاه به جستجو در آن‌ها بپردازند. زندگی در داخل دانشگاه‌های استرالیا معمول نیست و استاندارد یکسان برای هزینه‌های کرایه وجود ندارد، اما تقریبا هزینه‌ی اسکان بین 80 – 250 دلار در هفته متغیر است. اگر در سیدنی یا ملبورن مستقر باشید، هزینه‌های اسکان نسبت مستقیمی با نزدیکی به مرکز شهر دارند..
برای مثال، دانشگاه سیدنی امکان زندگی در سالن‌های اقامتی را که هرکدام مشخصه و هزینه‌ی خود را دارند، برای دانشجویان فراهم می‌کند. اجاره‌ی یک اتاق خواب در یک خانه‌ی مشترک، هفته‌ای بین 190-240 دلار است و شامل امکانات کامل به جز وعده‌های غذایی خواهد بود. هزینه‌ی اتاقی در خانه‌ی بین‌المللی دانشگاه با امکانات و وعده‌های غذایی، بین 369 تا 509 دلار در هفته است.

اسکان خارج از محوطه‌ی دانشگاه

اجاره‌ی خصوصی

زندگی در خانه‌ی مشترک کرایه‌ای متداول‌ترین گزینه‌ی مسکن برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان محلی است که در خانه زندگی نمی‌کنند. گشتن در بازار املاک کشور خارجی ممکن است برای یک دانشجوی بین‌المللی کمی دلهره‌آور به نظر برسد؛ اما نگران نباشید، در استرالیا هزاران دانشجو هر سال این روند را پشت سر می‌گذارند و منابع زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین نوع مسکن را پیدا کنید.
اجاره در استرالیا با توجه به شهر، نوع ملک و منطقه تفاوت دارد. بنابر این اطلاعات، برای زندگی در اتاقی مناسب باید به‌طور متوسط هفته‌ای 80-200 دلار پرداخت کنید.
دانشجویان می‌توانند برای یافتن آگهی و ارتباط با آژانس‌های مسکن به خدمات دانشجویی دانشگاه خود مراجعه کنند. اجاره‌ها به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند و قبل از ورود معمولاً باید معادل اجاره یک ماه اجاره نزد صاحبخانه به امانت بگذارید.

اقامت در کنار یک خانواده (homestay)

دانشجویان بین‌المللی همچنین گزینه‌ای برای اقامت درکنار یک خانواده دارند، به این معنی که می‌توانند به عنوان مهمان، در یک خانواده‌ی استرالیایی زندگی کنند. آژانس‌ها شما را به خانواده‌هایی که مایل به میزبانی یک میهمان بین‌المللی هستند، معرفی می‌کنند. هزینه‌ها معمولاً شامل وعده‌های غذایی می‌شود؛ اما شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها خودتان آشپزی کنید. در این صورت، هزینه‌ها در شهرها و مناطق مختلف متفاوت و بین 110 – 270 دلار در هفته است.

نکات نهایی

همیشه گوش به زنگ باشید؛ بسیاری از دانشجویان، از طریق معرفی دیگران محل اسکان خود را پیدا می‌کنند. به تابلوهای اطلاع رسانی دانشگاه و پست‌های رسانه‌های اجتماعی سربزنید. آگهی‌های طبقه‌بندی شده برای مبلمان ارزان قیمت مانند تخت‌خواب، کمد و میز را نیز بررسی کنید.
مبلمان ارزان قیمت را می‌توانید از فروشگاه‌هایی مانند IKEA بخرید، یا از فروشگاه‌های اجناس دست دوم (به نام "op-shops") که در کلان‌شهرهای استرالیا اثاثیه‌ی ارزان قیمت عرضه می‌کنند، تهیه کنید. اگر در ملبورن تحصیل می‌کنید، می‌توانید بیشتر لوازم خانگی، وسایل پخت‌و‌پز ارزان و وسایل آشپزخانه را روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه از بازار کوین ویکتوریا –که یکشنبه‌ها نیز باز است - تهیه کنید.
می‌توانید از طریق سایت Gumtree و از طریق آگهی‌های ارسال‌شده در تابلوهای اعلانات و تالارهای گفتگوی دانشگاه هم کالا‌های بسیار خوبی پیدا کنید.

 

اگر به تحصیل در استرالیا علاقه دارید با استفاده از پایگاه داده آرمان من دوره تحصیلی مناسب خود را جستجو کنید و یا اگر سوالاتی در این مورد ذهن شما را مشغول کرده است با آرمان‌من تماس بگیرید.

 

لینک‌های کاربردی


مشاوره رایگان