فنلاند: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه

اخذ پذیرش از دانشگاه های فنلاند

دوست دارید در فنلاند ادامه‌ی تحصیل بدهید، اما نمی‌دانید چطور از دانشگاه‌های این کشور درخواست پذیرش کنید؟ نگران نباشید، در این مطلب به اطلاعات مورد نیاز برای انجام این فرایند دست خواهید یافت.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
979
ذخیره سازی
1399/06/11

Apply-Finnish-University

درک عملکرد و چگونگیِ فرایند درخواست پذیرش از دانشگاه‌های خارجی، به خصوص دانشگاهی که دوست دارید در آن ادامه‌ی تحصیل بدهید، حیاتی است. هیچ کس دوست ندارد درخواست پذیرشش فقط به این دلیل که ناقص است و به درستی تکمیل نشده رد شود. بنابراین ابتدا باید با چگونگی عملکرد نظام درخواست پذیرش و بررسی تقاضاهای رسیده آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر در ادامه مایل‌اید از جزئیات بیشتری مطلع شوید، به صورت مستقیم با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید، چون هر دانشگاهی شرایط خاص ورودی و فرایند درخواست پذیرش مختص خود را دارد. 
ما برای کمک به شما در زمینه‌ی درخواست پذیرش از دانشگاه‌های فنلاند راهنمای جامعی برای تمام موارد ضروری فراهم آورده‌ایم.

آنچه که باید پیش از درخواست پذیرش بدانید

وقتی در مورد دوره‌ای که می‌خواهید در آن مشغول تحصیل شوید تصمیم گرفتید، گام بعدی اطلاع از تاریخ‌ها و شرایط ضروری ورود به دانشگاه است. وب‌سایت Study Finland منبع خوبی برای کسب اطلاع در مورد تاریخ‌های ثبت‌نام با استفاده از موتور جستجوی این وب‌سایت برای هر دانشگاه است. 

اگر در مورد اطلاعات و جزئیات خاصی مطمئن نیستید، در برقراری تماس با اداره‌ی امور بین‌الملل دانشگاه مورد نظرتان تردید نکنید. برخی از سؤالات خوبی که می‌توانید مطرح کنید از این قرار هستند: 

•    شرایط ورودی دوره‌ی تحصیلی مورد نظرتان کدام هستند؟ 
•    آیا مهلت‌های اعلام‌شده تمدید خواهند شد؟
•    مقاضیان باید چه مدارکی را ارائه دهند؟
•    آیا گزینه‌ی کمک‌هزینه‌های تحصیلی هم در دسترس است؟ 

آیا برای تحصیل در فنلاند حائز شرایط لازم هستید؟

اگر می‌خواهید برای حضور در دوره‌های کارشناسی درخواست پذیرش بدهید باید یکی از مدارک زیر را داشته باشید:

•    یک مدرک دیپلم بین‌المللی (IB)
•    یک دیپلم اروپایی (EB)
•    یک مدرک تحصیلی خارجی که نشان دهد شما حائز شرایط تحصیل در مقاطع آموزش عالی هم در کشور خود و هم در کشور میزبان هستید

انتخاب دانشجویان معمولاً بر اساس نمرات، عملکردشان در آزمون‌ها یا هر دوی اینها صورت می‌گیرد. 
اگر می‌خواهید برای دوره‌ی کارشناسی ارشد درخواست پذیرش بدهید، باید یک مدرک کارشناسی یا یک مدرک مشابه آموزش عالی در دست داشته باشید. همچنین متقاضیان باید پس از اخذ مدرک کارشناسی خود تجربه‌ی سه سال کار هم داشته باشند. 

برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های فنلاند به چه مدارکی نیاز خواهید داشت؟

هر دانشگاه مدارک اجباریِ خاصی را از متقاضیان خواهد خواست. به طور کلی می‌توان گفت که متقاضیان باید ریزنمرات تحصیلی و مدارک آکادمیک خود را به دانشگاه میزبان ارائه دهند، برای مثال مواردی مثل مدارک سطح A یا مدارک سطح O و غیره. ضمناً صحت و اصالت نسخه‌های فتوکپیِ این مدارک باید به تأیید رسمی برسند. 

انواع درخواست‌های پذیرش در دانشگاه‌های فنلاند

درخواست مشترک

می‌توانید حداکثر تا 6 دوره‌ی تحصیلی را در یک فرم درخواست مشترک به عنوان دوره‌‌های مورد نظر خود مشخص کنید. باید این فهرست را بر اساس اولویت خود تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که این ترتیب به محض پایان مهلت ارائه‌ی درخواست نهایی تلقی خواهد شد. 

درخواست جدگانه

در این نوع از ارائه‌ی درخواست پذیرش برای هر دوره‌ی تحصیلی باید فرم جداگانه‌ای تکمیل و ارسال شود. یک فرم درخواست جداگانه به این معناست که شما مستقیماً برای دوره‌ی تحصیلی یک دانشگاه درخواست پذیرش می‌دهید. با توجه به شیوه‌ای که دانشگاه به آن صورت درخواست‌های پذیرش را می‌پذیرد، شاید بتوانید فقط با یک فرم برای چند دوره‌ی تحصیلی در دانشگاهی مشابه درخواست‌ خود را ارائه بدهید. در دانشگاه‌های دیگر شاید لازم باشد که برای هر دوره‌ی تحصیلی در دانشگاهی مشابه یک فرم جدگانه پر کنید. 

 تاریخ ثبت درخواست پذیرش

دو بازه‌ی زمانی برای ارائه‌ی درخواست پذیرش به دانشگاه‌های فنلاند وجود دارد. اولین بازه از اوایل ژانویه تا اواسط ژانویه است و دومین بازه از اواسط مارس تا اوایل آوریل. هر کدام از این بازه‌ها برای ارائه‌ی درخواست در مقاطع خاصی در نظر گرفته شده‌اند.

درخواست‌های مربوط به دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های علوم کاربردی (UAS) و دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هنر و دیگر دانشگاه‌ها باید در ژانویه ارائه شوند. تمام این دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. این بازه‌ی زمانی برای دوره‌هایی در نظر گرفته شده که در پاییز شروع می‌شوند. اما تاریخ ارائه‌ی درخواست برای برخی از دوره‌های کارشناسی که در ژانویه شروع می‌شوند ماه سپتامبر خواهد بود. 

ماه مارس برای ارائه‌ی درخواستِ شرکت در آن دسته از دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته‌ شده‌اند که به زبان فنلاندی یا سوئدی تدریس می‌شوند. 

به یاد داشته باشید که ممکن است برخی از دوره‌های تحصیلی تاریخ‌های اضافه‌ای علاوه بر دو بازه‌ی اصلی ارائه‌ی درخواست پذیرش در نظر بگیرند. 
به محض اینکه تمام درخواست‌ها مورد بررسی قرار گرفتند، دانشگاه‌ها نامه‌هایی رسمی برای متقاضیانی که درخواست‌شان مورد پذیرش قرار گرفته ارسال خواهند کرد. نتیجه‌ی بررسی درخواست‌ها معمولاً در پایان ژوئن اعلام می‌شود. به یاد داشته باشید که باید حضورِ قطعیِ خود را به دانشگاه اعلام کنید. دانشگاه مورد نظرتان شما را در مورد چگونگی انجام این کار راهنمایی خواهد کرد. 
دانشجویان در هر ترم تنها می‌توانند در یک دوره‌ی تحصیلی حضور یابند. این بدان معناست که شما نمی‌توانید پیشنهاد دیگری را با تاریخ شروع همزمانِ دوره‌ی دیگری بپذیرید.
برای مثال اگر پیشنهاد شرکت در دوره‌ای را از درخواست جداگانه‌ی خود پذیرفته‌اید، نمی‌توانید دوره‌ی دیگری را که در درخواست مشترک‌تان انتخاب کرده‌ بودید و تاریخ شروعش همزمان است بپذیرید. 
همچنین می‌توانید از طریق فرایند درخواست مشترک برای دوره‌ی آموزش عالی دیگری مثل IB یا OB در فنلاند درخواست بدهید، تنها تفاوت موجود این است که باید گواهینامه‌های تحصیلی و دیگر مدارک خود را مستقیماً به دانشکده‌ی مورد نظر ارسال کنید. 

پاسخ نهایی درخواست‌های پذیرش در دانشگاه‌های فنلاند

وقتی بازه‌ی ثبتِ درخواست‌های مشترک به پایان می‌رسد، وضعیت درخواست‌تان به یکی از شکل‌های زیر مشخص خواهد شد:

•    پذیرفته‌شده
•    پذیرفته‌شده (مشروط به شرطی که دانشگاه تعیین کرده است)
•    پذیرفته‌شده (در انتظار پاسخِ اولویت‌های بالاترِ فرمِ درخواست‌تان)
•    در صف انتظار
•    لغو شده/ عدم دریافت جایگاه در دوره‌های تحصیلی درخواست‌شده

اگر با درخواست‌تان موافقت شده تبریک می‌گوییم. حالا تنها کاری که باید بکنید این است که حضورِ قطعیِ خود را به دانشگاه اعلام کنید.
اگر دانشگاه شرایطی برای‌تان مشخص کرده است، به این معناست که برای دریافت پذیرش باید شرطِ مورد نظر را برآورده کنید. برای مثال اگر نتوانسته باشید نمرات نهایی خود را در طول فرایند درخواست پذیرش فراهم کنید، و اگر نمرات‌تان کمتر از سطح تعیین‌شده باشند، با درخواست پذیرش‌تان موافقت نخواهد شد.

اگر وضعیت درخواست شما «در انتظار پاسخِ اولویت‌های بالاترِ فرمِ درخواست‌تان» باشد، بدین معناست که پیش از پذیرش در دوره‌ی تحصیلی پیشنهاد‌شده باید منتظر پاسخ دانشگاه‌هایی که از آنها درخواست پذیرش با اولویت‌های بالاتر کرده‌اید بمانید.
اگر در صف انتظار قرار گرفته‌ باشید، در صورتی که دانشجویانی که پیش از شما قرار دارند دوره‌ی پیشنهادی را تأیید نکنند، آن موقعیت تحصیلی به شما تعلق خواهد گرفت. 

آیا باید در آزمون‌ (آزمون‌های) ورودی شرکت کنید؟

شاید لازم شود که به عنوان یک متقاضیِ واجد شرایط در آزمون ورودی شرکت کنید. چنین آزمون‌هایی در فنلاند کاملاً مرسوم‌اند. اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها در خارج از کشور در آزمون شرکت کنید. برای بررسی این موضوع با خدمات پذیرشِ دانشگاه خود یا UAS که از آن تقاضای پذیرش کرده‌اید تماس بگیرید. آنها شما را در جریان این مطلب خواهند گذاشت که آیا می‌توانید در کشور خودتان در آزمون ورودی شرکت کنید یا خیر. 

فرایند درخواست ویزا

بسته به کشور مبدأ، شاید لازم باشد که برای ورود به فنلاند اقدام به اخذ ویزا کنید. اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستید، توصیه می‌کنیم که به محض دریافت پیشنهاد موقعیت تحصیلی از دانشگاه مورد نظرتان یا UAS، روند اخذ مجوز اقامت دانشجویی را شروع کنید. اگر هم برای حضور در آزمون لازم شود که به فنلاند سفر کنید، به یک ویزای کوتاه‌مدت نیاز خواهید داشت. 

نکاتی در مورد درخواست پذیرش

برای فرایند تحقیق در مورد رشته‌ای که به آن علاقه‌مند هستید و دانشگاهی که می‌توانید به تحصیل در آن رشته بپردازید، زمان کافی در نظر بگیرید. با اداره‌ی امور بین‌الملل دانشگاه تماس بگیرید تا در مورد جزئیات دوره‌های تحصیلی و کمک‌هزینه‌ها (در صورتی که وجود دارند و در دسترس هستند) سؤال کنید.

همیشه تاریخ‌های پایان مهلت ثبت‌نام و شرایط و مدارک هر دوره‌ی تحصیلی را یادداشت کنید. درخواست خود را به موقع به جریان بیندازید و خود را برای شرکت در آزمون‌های مختلف (که ممکن است لازم باشد) آماده کنید. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، برای تماس با اداره‌ی پذیرش دانشگاه مورد نظر خود حتی لحظه‌ای تردید نکنید.

 

اگر علاقه‌مند تحصیل در فنلاند هستید، با جستجو در پایگاه داده‌های آرمان من دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را بیابید.

برای اطلاع از شرایط دریافت پذیرش دانشگاه، اخذ ویزای تحصیلی و شرایط ویزای کار پس از تحصیل در فنلاند با شماره‌گیری 02141276 از مشاوره‌ی رایگان آرمان من بهره‌مند شوید.


مشاوره رایگان