فنلاند: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل

مزایای تحصیل در فنلاند

در فنلاند می‌توانید چیزهای زیادی را کشف کنید، اما ادامه‌‌ی تحصیل در کشوری را تصور کنید که در رده‌بندی‌های جهانی در زمینه‌ی کیفیت آموزش عالی همواره در رده‌های بالا قرار می‌گیرد.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
356
ذخیره سازی
1399/06/10

مزایای تحصیل در فنلاند

شما تنها کسی نیستید که فنلاند برای‌شان در فهرست کشورهایی است که دوست دارند در آن ادامه‌ی تحصیل بدهید. فنلاند به شکلی فزاینده انتخابی محبوب است و این امر هم بی‌علت نیست. ما با چند دانشجوی بین‌المللی که فنلاند را به عنوان مقصد خود برای ادامه‌ی تحصیل انتحاب کرده‌اند صحبت کرده‌ایم و موفق به کشف پنج علت عمده‌ی این انتخاب شده‌ایم که در ادامه می‌آید.

1. محیط بین‌المللی

بنا به داده‌های آژانس ملی آموزش فنلاند در سال 2015 بیش از 30.000 دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل وارد فنلاند شده‌اند و انتظار می‌رود که این عدد افزایش یابد.
علاوه بر روند فزاینده‌ی جهانی‌شدن، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با مهارت‌های خود در زمینه‌ی زبان انگلیسی وارد بازار کار فنلاند شوند، بازاری که شرکت‌های فنلاندی در آن در پی گسترش حوزه‌ی فعالیت خود هستند. تقاضا برای نیروی کار حرفه‌ای در زمینه‌ی سلامت و درمان هم رو به افزایش است و فنلاند در جستجوی افراد مستعد خارجی برای پر کردن فضاهای خالی در این زمینه است. پیش‌بینی می‌شود که این کشور در آینده و زمانی که فرزندان نسل پس از جنگ جهانی دوم بازنشسته شوند با کاستیِ نیروی کار مواجه خواهد شد. بنابراین این بهترین فرصت برای شماست که تحصیلات خود را در فنلاند پی بگیرید و پایه‌های اشتغال خود را بنا کنید. فنلاند با اقتصادی پایدار، شبکه‌ی حمل‌و‌نقل عمومی بسیار قدرتمند و دسترسی به خدمات کودکان با قیمتی منطقی، جایی بسیار خوب برای تحصیل، کار و تشکیل خانواده است.
اخیراً اعلام شده که بخش آموزش عالی فنلاند در پی این است که دانشجویان بین‌المللی، به ویژه دانشجویان آسیایی را به این کشور شمالی جذب کند. هدف این برنامه جذب 100.000 دانشجوی بین‌المللی در سال 2020 است، بنابراین می‌توانید از استقبال گرمی که از شما صورت خواهد گرفت مطمئن باشید.

2. مؤسسات آموزش عالی برتر

برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان در فنلاند قرار دارند و این دلیل مهمی برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی از سوی دانشجویان بین‌المللی است. 8 دانشگاه فنلاندی در رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان در سال 2016 و فهرست 500 دانشگاه برتر به انتخاب Times قرار گرفته‌اند.
دانشگاه هلسینکی در این رده‌بندی در جایگاه 76 قرار دارد و دانشگاه تورکو، دانشگاه ییواسکیلا، دانشگاه آلتو، دانشگاه فناوری تمپر، دانشگاه اولو، دانشگاه تمپر و دانشگاه فنلاند شرقی هم در بین 500 دانشگاه برتر جهان در این رده‌بندی قرار گرفته‌اند. دانشگاه فناوری لاپنرانتا هم در این فهرست در میان رده‌های 501 تا 600 قرار گرفته است. 
این کشور شمالی با چنین رده‌بندی‌هایی بیگانه نیست. فنلاند در سال 2016 در گزارش رقابت جهانی تالارهای گفتگوی اقتصاد جهان در زمینه‌ی تحصیلات عالی در صدر قرار گرفت، و در رده‌بندی سال گذشته‌ی PISA (برنامه‌ی ارزیابی دانشجویان بین‌المللی) مکان پنجم را به خود اختصاص داد. 
شما در فنلاند با 10 دانشگاه با دوره‌های مختلف، که از این میان 8 دانشگاه در میان 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند، از تحصیلاتی با کیفیت بسیار بالا بهره‌مند خواهید شد. نظام آموزشی فنلاند یکی از پیشرفته‌ترین نظام‌ها در نوع خود در جهان است و تأکید زیادی بر شیوه‌ی «حل مشکل» در آموزش دارد. همچنین دانشگاه‌هایی هم در فنلاند هستند که به علوم کاربردی و پلی‌تکنیک می‌پردازند و بر آموزش‌‌های شغلی متمرکز هستند. 
دانشگاه هلسینکی بزرگ‌ترین دانشگاه کشور است و بیش از 35.000 دانشجو دارد که بخش قابل توجهی از این تعداد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. برخی از برجسته‌ترین دانشمندان جهان از اعضای هیئت علمی این دانشگاه هستند. داشتن مدرکی از این دانشگاه یا هر مؤسسه‌ی معتبر دیگری در فنلاند باعث می‌شود بتوانید وارد بازار رقابتیِ کار شوید. 
دوره‌های تحصیلی محبوب فنلاند بین دانشجویان بین‌المللی از این قرار هستند: 

•    ارتباطات
•    معماری
•    علوم محیطی
•    بیوتکنولوژی
•    فناوری ارتباطات و اطلاعات
•    هنر و طراحی

در مجموع 400 دوره‌ی تحصیلی در فنلاند به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. اگر در چنین دوره‌هایی مشغول تحصیل شوید، به این معناست که تمام دروس، سخنرانی‌ها، کتاب‌ها و امتحانات همگی به زبان انگلیسی ارائه خواهند شد. گذشته از دوره‌هایی که از آنها یاد شد، دانشگاه‌های فنلاند در زمینه‌ی رشته‌های آموزش، علوم اجتماعی، حقوق، کسب‌و‌کار و علوم انسانی هم از کیفیت بالایی برخوردارند. 
بسیاری از دانشگاه‌های برتر فنلاند بر پژوهش‌هایی متمرکز هستند که هدف‌شان ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی است. برای مثال دانشگاه تمپر مراکز پژوهشی بسیاری دارد که در مورد بیماری‌های سخت و لاعلاجی مثل سرطان، بیمار سلیاک، سرطان خون و ... مشغول پژوهش هستند. مطمئن باشید در فنلاند مشغول کاری خواهید شد که مهم است و خواهید توانست تأثیری بر جهان خود بگذارید. 

3. قیمت‌ها و شهریه‌های منطقی

هزینه‌های زندگی در فنلاند در مقایسه با مقاصد تحصیلی محبوب دیگر برای دانشجویان بین‌المللی مثل توکیو، لندن یا پاریس بسیار کمتر است. دولت فنلاند مقرر کرده که دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند باید شهریه بپردازند، دوره‌ی دکتری از این قانون مستثنی است و دانشجویان این دوره‌ها یا از طریق برنامه‌های تبادل دانشجو وارد کشور می‌شوند یا در دوره‌هایی شرکت می‌کنند که به زبان فنلاندی یا سوئدی ارائه می‌شوند. 

اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستید، این قانون جدید شامل حال شما نمی‌شود و تحصیل در فنلاند برای‌تان کاملاً رایگان است. دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند و در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی شرکت می‌کنند، می‌توانند برای استفاده از کمک‌هزینه‌های دانشگاه مورد نظر خود یا منابع دولتی درخواست بدهند. برای مثال دانشگاه تمپر به آن دسته از دانشجویان بین‌المللی برجسته که در دوره‌های کارشناسی ارشدِ انگلیسی‌زبانِ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند کمک‌هزینه‌هایی ارائه می‌کند. این کمک‌هزینه‌ها بین 50% تا 100% شهریه‌ها را در یک دوره‌ی کارشناسی ارشد دوساله پوشش می‌دهند و برخی از این کمک‌هزینه‌ها حتی سالانه 7.000 یورو هم برای کمک به دانشجویان در زمینه‌ی هزینه‌های زندگی در طول دوره‌ی تحصیلی در اختیار آنان قرار می‌دهند. 

4. تنوع و غنای محیط 

اگر فضاهای بیرونی را دوست دارید، فنلاند بهترین جا برای شماست. در فنلاند می‌توانید در فعالیت‌های هیجان‌انگیز بسیاری از جمله اسکی روی آب و کایت‌سواری روی دریاچه‌ی یخ‌زده شرکت کنید، گرگ‌ها و خرس‌ها را در پارک ملی تماشا کنید یا در تپه‌های جنگلی لاپلند قدم بزنید. در تعطیلات خود می‌توانید به ساحل غربی فنلاند بروید و نور شمالی را تماشا کنید و از سونای معروف فنلاندی لذت ببرید. یا به تماشای جزیره‌ی سیومنلینا بروید که قبلاً یک قلعه‌ی نظامی دریایی بوده و بر روی شش جزیره بنا شده است. در اینجا می‌توانید چشم‌انداز زیبای ساحل هلسینکی را هم تماشا کنید. 

زیاد اهل فضاهای بیرونی نیستید؟ فنلاند فضای هنر و موسیقی بسیار زنده و پویایی دارد که با غذاهای خوشمزه به کمال رسیده است. در موزه‌ها و کلیساهای جامع به کشف تاریخ و فرهنگ این کشور بپردازید یا فقط به پیاده‌روی در خیابان‌ها بروید و چشمان خود را میهمان معماری اسکاندیناوی بکنید که در ساختمان‌های اطراف‌تان به چشم می‌خورند. همچنین جشنواره‌های ورزشی زیادی هم هستند که می‌توانید در آنها شرکت کنید. 

در فنلاند و در تعطیلات خود می‌توانید اروپای شرقی و کشورهای اسکاندیناوی را کشف کنید. تنها با یک سفر کوتاه با قطار می‌توانید به سیاحت در نروژ، سوئد یا حتی روسیه بپردازید. 

5. فنلاند بهترین جایِ ممکن است

آیا می‌دانستید که این کشور شمالی بر اساس رده‌بندی تالارهای گفتگوی اقتصاد جهانی (WEF) به عنوان امن‌ترین کشور جهان انتخاب شده است؟ علاوه بر این پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهند که فنلاند همواره به خاطر کیفیت بالای زندگی، ثبات کلی و سطح آموزش در رده‌بندی‌ها رتبه‌های بالا را به خود اختصاص می‌دهد. فنلاند که در جایگاه دوم شادترین کشور جهان قرار دارد، برای چند سال متوالی در زمینه‌ی برنامه‌ی ارزیابی دانشجویان بین‌المللی (PISA) هم خوب عمل کرده است. فنلاندی‌ها فقط به خاطر کیفیت بالای زندگی و نظام آموزشی کارآمد به خود نمی‌بالند، بلکه این کشور در زمینه‌ی نوآوری جهانی و توجه به فناوری سبز هم بهترین بوده است. با وجود چنین رتبه‌های درخشانی انتخاب فنلاند توسط مجله‌ی نیوزویک به عنوان نامزد بهترین کشور جهان به هیچ وجه جای تعجب ندارد. 

می‌توانید در شهرهای پویا و پرازدحامی مثل هلسینکی، تورکو و تمپر زندگی کنید، یا طبیعت وحشی شهر لاپلند را برگزینید. در پی بنا نهادن حرفه‌ای در زمینه‌ی کسب‌و‌کار باشید یا هنر، تحصیل در فنلاند به شما کمک می‌کند که مهارت‌ها و دانش خود را پرورش دهید.

 

اگر علاقه‌مند تحصیل در فنلاند هستید، با جستجو در پایگاه داده‌های آرمان من دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را بیابید.

برای اطلاع از شرایط دریافت پذیرش دانشگاه، اخذ ویزای تحصیلی و شرایط ویزای کار پس از تحصیل در فنلاند با شماره‌گیری 02141276 از مشاوره‌ی رایگان آرمان من بهره‌مند شوید.


مشاوره رایگان