فنلاند: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی

بورسیه های تحصیلی در فنلاند

می‌خواهید در فنلاند ادامه‌ی تحصیل بدهید؟ این مطلب را که راهنمای کمک‌هزینه‌های تحصیلی موجود در فنلاند است مطالعه کنید.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
142
ذخیره سازی
1399/06/12

بورسیه های تحصیلی در فنلاند

اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستید نیازی به پرداخت شهریه نخواهید داشت و تحصیلات در فنلاند برای شما رایگان خواهد بود. اما اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه‌ی اروپا هستید، فنلاند از آگوست 2017 اعلام شهریه‌های تحصیلی را برای دوره‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند شروع کرده است. اخبار خوبی برای دانشجویانِ خارج از اتحادیه‌ی اروپا هم وجود دارد: برای دوره‌های دکتری که به زبان فنلاندی و سوئدی تدریس می‌شوند شهریه‌ای از دانشجویان گرفته نمی‌شود. 

در فنلاند دو نوع دانشگاه وجود دارد: دانشگاه و دانشگاه علوم کاربردی (UAS). دانشگاه‌های UAS قبلاً داشگاه‌های پلی‌تکنیک بوده‌ند و بیش از هر چیز بر پژوهش متمرکز هستند. هر دو نوع این دانشگاه‌ها دوره‌هایی را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کنند. این دوره‌ها به زبان انگلیسی، فنلاندی و سوئدی تدریس می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند که در طول تحصیل خود به صورت پاره‌وقت کار کنند، اما اگر زبان فنلاندی و سوئدی بلد نباشید پیدا کردن چنین کارهایی چندان راحت نخواهد بود. 

نگران نباشید. چند کمک‌هزینه‌ی تحصیلی در دسترس دانشجویان بین‌المللی است که مایل‌اند در فنلاند ادامه‌ی تحصیل بدهند. ما در این مطلب به معرفی برخی از این کمک‌هزینه‌ها پرداخته‌ایم. 

کمک‌هزینه‌های دانشگاه‌ها

شاید نه تمام دانشگاه‌های فنلاندی، اما بسیاری از آنها کمک‌هزینه‌هایی برای دانشجویانی که باید شهریه بپردازند ارائه می‌کنند. این کمک‌هزینه‌ها معمولاً در قالب معافیت از پرداخت شهریه، یا به صورت کامل یا بخشی از شهریه، در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. برخی از این کمک‌هزینه‌ها هزینه‌های زندگی، حمل‌و‌نقل، اجاره و سایر هزینه‌ها را هم پوشش می‌دهند. برای مثال دانشگاه اولو کمک‌هزینه‌ای به دانشجویانی که در دوره‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه مشغول تحصیل هستند ارائه می‌کند. دانشگاه‌های دیگری مثل دانشگاه علوم کاربردی لاهتی تخفیفی به میزان 50% شهریه برای سال اول تحصیل به دانشجویان خود می‌دهد و اگر دانشجویان بتوانند واحدهای مختلفی را در هر سال تحصیلی پاس کنند، خواهند توانست از این تخفیف 50درصدی در بقیه‌ی سال‌های تحصیل خود هم بهره‌مند شوند. 

اما اگر نتوانید حداقل نمرات را در هر سال تحصیلی به دست بیاورید، می‌بایست کل شهریه را بابت تمام سال‌های آکادمیک که از میزان استاندارد طولِ دوره بیشتر شده‌اند بپردازید. کمک‌هزینه‌ی جهانیِ دانشگاه تمپر برای مهارت‌‌ و برتری آکادمیک تمام شهریه‌ی تحصیلی دانشجویان را پوشش می‌دهد و علاوه بر این 7.000 یورو هم به صورت سالانه برای تأمین هزینه‌های زندگی در طول دو سال دوره‌ی کارشناسی ارشد ارائه می‌کند. دانشگاه‌ها می‌دانند که شاید نتوانند به تمام دانشجویان واجدِ شرایط کمک‌هزینه‌ی تحصیلی اختصاص بدهند، به همین دلیل این امکان را برای دانشجویانی که سال اول تحصیل خود را با 65 واحد اعتبار و حداقل معدل (GPA) 3.5 به پایان برسانند، فراهم آورده‌اند که بتوانند برای استفاده از کمک‌هزینه‌ای که 50% از شهریه‌ی تحصیلی سال دوم دوره‌ی تحصیلی‌شان را پوشش می‌دهد ثبت‌نام کنند. 

معمولاً دانشجویان همزمان با درخواست پذیرش در دانشگاه برای استفاده از کمک‌هزینه‌ی تحصیلی هم درخواست می‌دهند. اما استثنائاتی هم وجود دارند. توصیه می‌کنیم که در برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرایند درخواست کمک‌هزینه یا دانشگاه یا مؤسسه‌ی مربوطه به صورت مستقیم تماس بگیرید. 

شرایط دریافت کمک‌هزینه

دانشجویان برای دریافت اغلب کمک‌هزینه‌های تحصیلی که توسط دانشگاه‌ها یا UAS ارائه می‌شوند باید عملکرد آکادمیک خوبی از خود نشان بدهند. باید بتوانید برتری و کیفیتِ بالای خود را از طریق گواهینامه‌ها، ریزنمرات و دیگر مدارک مربوطه ثابت کنید. برخی از دانشکده‌ها معیارهای دیگری هم برای انتخاب دانشجویان واجدِ شرایط دارند. برای مثال دانشگاه هلسینکی تنوع و گوناگونی متقاضیان را هم در نظر می‌گیرد و مایل‌ است کمک‌هزینه‌های تحصیلی را در اختیار دانشجویانی بگذارد که با پس‌زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی مختلف در دانشگاه حضور یافته‌اند. 

کمک‌هزینه‌های CIMO

CIMO و کمیته‌ی ملی آموزش فنلاند با هم ادعام شده‌اند و سازمان ملی آموزش فنلاند را تشکیل داده‌اند. اما کمک‌هزینه‌هایی که توسط این سازمان ارائه می‌شود هنوز با همان نام سابق در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. 
سازمان ملی آموزش فنلاند در حال حاضر چندین کمک‌هزینه‌ی تحصیلی در اختیار دانشجویان دوره‌ی دکتری و پژوهش در دانشگاه‌های فنلاند می‌گذارد. این کمک‌هزینه‌ها برای تمام رشته‌های تحصیلی در نظر گرفته شده‌اند. 
کمک‌هزینه‌های این سازمان از این قرار هستند: 

فلوشیپ‌های CIMO

این کمک‌هزینه در دسترس دانشجویان دکتری و پژوهش از سراسر جهان و تمام رشته‌های تحصیلی است. اولویت ارائه‌ی این کمک‌هزینه با دانشجویان کشورهای چین، روسیه، هند، برزیل، شیلی و آمریکای شمالی است. این کمک‌هزینه از 3 ماه تا 12 ماه را پوشش می‌دهد. هزینه‌های زندگی در فنلاند هم در این کمک‌هزینه گنجانده شده و مبلغ اضافه‌ای برای اسکان از دانشجو دریافت نخواهد شد. برای دریافت این کمک‌هزینه می‌توانید از طریق سازمان ملی آموزش فنلاند ثبت‌نام کنید. فرم درخواست را دانلود کنید و آن را پس از تکمیل‌کردن همراه با انگیزنامه، یک رزومه‌ی کامل و پروپوزال برنامه‌ی پژوهشی خود (3 تا 5 صفحه) در وب‌سایت این سازمان به ثبت برسانید. 

کمک‌هزینه‌های دولت فنلاند

دانشجویان دوره‌ی دکتری و پژوهشگران می‌توانند برای دریافت این کمک‌هزینه درخواست بدهند. شما باید پیش از این کار از یک مؤسسه‌ی فنلاندی پذیرش گرفته باشید و یا در حال حاضر در یک دانشگاه یا مؤسسه‌ی پژوهشی فنلاندی مشغول تحصیل باشید. این کمک‌هزینه در دسترس دانشجویان چندین کشور، از جله استرالیا، کوبا، چین، ژاپن، جمهوری کره، پرو، اسرائیل، مصر، مکزیک، ترکیه، نامیبیا، اوکراین و آمریکا قرار دارد. 
این کمک‌هزینه برای دانشجویان دکتری و پژوهشگران در نظر گرفته شده و دوره‌ی استفاده از آن یک سال است. این برنامه با هدف بهبود و تقویت پیوندهای فرهنگی و زبانی بین مناطق فینو-اوگری در روسیه و فنلاند در دسترس دانشجویانی است که در دوره‌های بالاتر از کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند، در حال انجام پژوهشی در یکی از دانشگاه‌های حوزه‌ی فینو-اوگری در روسیه هستند، دانشجویانی که ساکن روسیه هستند و صاحب دانشی در زمینه‌ی زبان‌های فینو-اوگری مورد استفاده در روسیه هستند یا دانشجویانی که در رشته‌ی زبان‌های فینو-اوگری مشغول تحصیل‌اند.

گرنت‌های فول‌برایت

اگر اهل آمریکا هستید می‌توانید برای استفاده از این گرنت درخواست بدهید. کمک‌هزینه‌ی فول‌برایت بر اساس توافق دوجانبه‌ی آمریکا و فنلاند در زمینه‌ی تبادل دانشجوی بین‌المللی شکل گرفته است. بیش از 150 کشور به صورت جداگانه طرفِ قرارداد آمریکا در زمینه‌ی کمک‌هزینه‌ی فول‌برایت هستند. اساتید، دانشجویان، سخنرانان و دانشمندان آمریکایی که علاقه‌مند تحصیل، تدریس یا انجام پژوهشی در فنلاند هستند می‌توانند برای استفاده از این کمک‌هزینه درخواست بدهند. هر سال بنیاد فول‌برایت با 80 کمک‌هزینه دانشجویان و اساتید آمریکایی و فنلاندی را مورد حمایت خود قرار می‌دهد. 

کمک‌هزینه‌های اتحادیه‌ی اروپا

اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هستید می‌توانید برای استفاده از کمک‌هزینه‌های اراسموس موندوس درخواست بدهید. دانشگاه‌های فنلاند در تعدادی از برنامه‌های تحصیلی که توسط اراسموس موندوس پایه‌گذاری شده مشارکت دارند. دانشجویان می‌توانند برای استفاده از کمک‌هزینه‌های اراسموس موندوس که در کنار دوره‌ی تحصیلی ارائه‌شده توسط این مرجع در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری عرضه می‌شود درخواست بدهند یا می‌توانند در یکی از دوره‌های جدید اراسموس+کارشناسی ارشدِ مشترک شرکت کنند. تقریباً 33 کشور با اراسموس+ همکاری می‌کنند که ایسلند، لیختن اشتاین، ترکیه، کرواسی و سوئیس از جمله‌ی این کشورها هستند. 

بنیاد لوئیجی ایناودی (Luigi Einaudi)

اگر رشته‌ی تحصیلی‌تان در حوزه‌ی علوم اجتماعی است، می‌توانید به استفاده از کمک‌هزینه‌ی تحصیلی بنیاد لوئیجی ایناودی هم فکر کنید. این بنیاد هر سال حدود 1200 کمک‌هزینه و گرنت پژوهشی در اختیار دانشجویان حوزه‌ی علوم اجتماعی قرار می‌دهد. 

به صورت محلی در مورد کمک‌هزینه‌های تحصیلی جستجو کنید

فراموش نکنید که باید تلاش کنید و برای یافتن کمک‌هزینه‌، بورسیه یا گرنتی که مناسب شرایط‌تان است و در کشور خودتان به دانشجویانی اختصاص می‌یابد که قصد ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور را دارند جستجو کنید. این کمک‌هزینه حتی می‌تواند از جانب شرکتی باشد که دوست دارید پس از فارغ‌التحصیلی در آن مشغول به کار شوید. البته این برای‌تان تعهدی ایجاد می‌کند که می‌بایست پس از فارغ‌التحصیلی آن را به انجام برسانید. همچنین می‌توانید در میان سازمان‌های بین‌المللی، انجمن‌ها و بنیادها هم به جستجوی کمک‌هزینه‌های تحصیلی بپردازید. 

نکته:

اگر توانسته‌اید به صورت مستقیم از دانشگاه خود کمک‌هزینه‌ای جذب کنید به شما تبریک می‌گوییم. اما فراموش نکنید که برای کمک‌هزینه‌های محلی دیگری هم به منظور کاستن از بار هزینه‌های مالی دوران تحصیل خود جستجو کنید. هر چه بیشتر پول پس‌انداز کنید، می‌توانید مقدار بیشتری برای کشف فنلاند و هر آنچه که برای عرضه دارد صرف کنید.


اگر علاقه‌مند تحصیل در فنلاند هستید، با جستجو در پایگاه داده‌های آرمان من دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را بیابید.

برای اطلاع از شرایط دریافت پذیرش دانشگاه، اخذ ویزای تحصیلی و شرایط ویزای کار پس از تحصیل در فنلاند با شماره‌گیری 02141276 از مشاوره‌ی رایگان آرمان من بهره‌مند شوید.


مشاوره رایگان