آلمان: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل - آنچه باید بدانید

مزایای تحصیل در آلمان

چرا آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است؟ شرایطی مثل واقع شدن در قلب اروپا و تحصیل رایگان، آلمان را تبدیل به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی کرده است.


گردآورنده: جابر جعفریان
167
ذخیره سازی
1399/04/03

تحصیل در آلمان

آلمان سالیانه 370000 دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد که این رقم 13.2% از کل دانشجویان کشور را به خود اختصاص می‌دهد. با تحصیل بدون شهریه و فرصت کاری تا 18 ماه، واضح است که چرا آلمان کشور مناسبی برای تحصیل است.

مراکز آموزشی ممتاز

به عنوان محبوبترین کشور غیر انگلیسی زبان جهان برای تحصیل، تعجب آور نیست که آلمان بعضی از بهترین دانشگاه های غرب اروپا را داشته باشد. امسال، نشریه Times Higher Rankings که مراکز تحصیلی را رتبه بندی می کند، دانشگاه LMU Munich  را در رتبه 32، دانشگاه Heidelberg را در رتبه 47، و دانشگاه Humboldt برلین را در رتبه 67 جهان در کنار بسیاری از مراکز تحصیلی شاخص در رتبه‌های زیر 100 جای داد. منابع بیشتر این مراکز تحصیلی نیز بی رغیب هستند، چرا که دولت آلمان از پروژه های تحققاتی حمایت مالی کاملی می کند، که به شکل ویژه برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد بسیار دلخواه است. در واقع، 3/29 % دانشجویان کیفیت تدریس اساتید مراکز تحصیلی آلمان را بسیار با ارزش می دانند.

 آموزش رایگان

تحصیل در آلمان در دوره کارشناسی رایگان است. بله درست خواندید! شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی نیازی به پرداخت شهریه ندارید، چرا که تمام ملیت ها از پرداخت شهریه معاف هستند. در حقیقت، اگر شما دوره کارشناسی خود را در یک موسسه آموزشی آلمانی به اتمام برسانید، ممکن است بتوانید دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را نیز رایگان بگذرانید.
بدون بارهزینه شهریه، شما برای محل زندگی مناسب، مطالب درسی، زندگی اجتماعی، و همچنین تفریح پول بیشتری خواهید داشت. همانطور که می توان تصور کرد، شهریه رایگان، آلمان را تبدیل به یک جاذبه تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی کرده است. نه تنها این موضوع کشور را برای دانشجویان بسیار جذاب جلوه می دهد، بلکه باعث می‌شود تا این کشور گوی سبقت جذب دانشجو را از دیگر کشورها برباید.

فرصتهای شغلی

بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان بین‌المللی فرصت دارند تا ۱۸ ماه بعد از اتمام تحصیل خود، شغلی در آلمان پیدا کنند که در مقایسه با کشورهای دیگر زمان بسیار مناسبی است. بطور مثال، در انگلیس شما  ۳ الی ۱۲ ماه بعد از فارغ التحصیلی برای پیدا کردن شغل زمان دارید، و در سوئد تنها شش ماه!
بر اساس یک نظر سنجی 69.3 درصد دانشجویان بیان کردند که بعد از فارغ التحصیلی به دنبال شغل تمام وقت خواهند بود که نشان‌دهنده تقاضای آنها برای ماندن و کار کردن است. Times Higher Rankings در رتبه بندی اشتغال جهانی دانشگاه ها، دانشگاه تکنیکال مونیخ (TUM) را در رتبه ششم قرار داد که بالاترین رتبه میان دانشگاه های غیر انگلیسی و غیر آمریکایی در این رتبه بندی است.

رشته های تحصیلی جذاب

در آلمان دو حوزه از محبوب‌ترین حوزه‌های تحصیلی مثل مهندسی و حقوق، و اقتصاد و علوم اجتماعی قابل دسترس‌اند. البته پزشکی و دندانپزشکی نیز از رشته های بسیار پرطرفدار در میان دانشجویان آلمانی هستند، که ۵ موسسه آموزشی آن در رتبه بندی ۱۰۰ موسسه آموزشی برتر جهان قرار دارند.
شیمی یکی دیگر از رشته هایی است که آلمان با داشتن 8 دانشگاه برتر در بین 100 دانشگاه برتر جهان به‌صورت ویژه به آن شهرت دارد، از جمله دانشگاه تکنیکال مونیخ و یا همان  TUM(رتبه 32)، دانشگاه Heidelberg (رتبه 33) و دانشگاه Humboldt (رتبه 62).

کیفیت زندگی

آلمان با داشتن پیوندهای تجاری قوی، اقتصادی پر رونق و شهرهای شلوغ مانند برلین، مونیخ و هامبورگ، برای زندگی کیفیتی عالی دارد. اگر به موسیقی، علم، سیاست، ورزش و یا به هنر علاقه داشته باشید، برای هر سلیقه در شهرهای بزرگ آلمان جذابیت هایی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله 5 نکته که باید در آلمان رعایت شود مراجعه کنید.

آمار دانشجویان بین‌المللی آلمان
اروپای غربی 19.4%
مرکز و شمال شرق اروپا 12.2%
آمریکای شمالی 2.6%
آمریکای لاتین 5.7%
آفریقای زیر صحرا 5.3%
آفریقای شمالی و خاورمیانه 15.9%
آسیا و اقیانوسیه 29.5%
آسیای مرکزی و اروپای غربی 9.2%

تنوع ملیت‌ها

آلمان قطبی برای دانشجویان بین المللی است و بیش از 12٪ از جمعیت دانشگاهیش بین المللی هستند. بسیاری از آنها نیز پس از فارغ التحصیلی به دنبال شغلی در این کشور هستند. در خارج از کلاس، شما آلمان را یک کشور چند فرهنگی خواهید یافت که پذیرای استعدادهای بین المللی است. همچنین موقعیت جغرافیای مناسب آلمان امکان دسترسی آسان و مسافرت به سایر کشورهای اروپایی را فراهم می کند، که می توانید در آنجا فرهنگ های جدیدی را کشف کرده و از مناظر معروف بازدید کنید.

 

اگر به تحصیل در آلمان علاقه‌مندید با استفاده از پایگاه داده آرمان من دوره تحصیلی مناسب خود را بیابید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل در آلمان از مشاوره رایگان آرمان من بهره گیرید.


مشاوره رایگان