آلمان: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل

سبقت آلمان از انگلستان در جذب دانشجویان بین المللی

چه چیزی نظر دانشجویان بین‌المللی را به آلمان جذب کرده‌ است؟ علت رشد آمار مهاجرت دانشجویان به آلمان چیست؟ از میان عوامل مختلف می‌توان به امکانات رفاهی، تحصیل رایگان و فرصت‌های شغلی متنوع اشاره کرد.


گردآورنده: جابر جعفریان
45
ذخیره سازی
1399/04/03

تحصیل در آلمان

با پرداخت شهریه ناچیز، مؤسسات با کیفیت و فرصت‌های کاری پس از تحصیل، جای تعجب نیست که سال گذشته مهاجرت دانشجویان بین‌المللی به آلمان افزایش یافته است.
طبق گزارش سالیانه سایت Wissenschaft Weltoffen توسط DAAD و DZHW، آلمان در سال 2019 رشد 7 درصدی در ثبت نام دانشجویان  بین‌المللی را تجربه کرده ‌است که برابر با 321569 دانشجوی بین‌المللی است.
در حالی که در انگلستان، هزینه مقطع تحصیلی کارشناسی می‌تواند 15295 پوند تا 22515 پوند برای دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا اقدام می‌کنند هزینه داشته‌ باشد، و بعد از رای‌گیری انگلستان در خصوص خروج از اتحادیه اروپا در جوئن امسال، پرداخت هزینه برای دانشجویانی که از اتحادیه اروپا در انگلستان تحصیل می‌کنند، در هاله‌ای از ابهام است.
آیا آلمان‌‌ می‌تواند در جذب دانشجوی بین‌المللی از انگلستان پیشی بگیرد؟ تحقیق اخیر MM Advisory هند بیان‌می کند که این یک احتمال قوی است.
MM Advisory: " هنگامی که سال گذشته آلمان طرح لغو شهریه دانشجویان بین‌المللی را اعلام کرد، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این باعث شد که دانشجویان، به خصوص در کشورهای بسیار گران قیمت از جمله ایالات متحده امریکا، آلمان را به عنوان گزینه‌ای جدی برای تحصیلات بین‌المللی مورد ارزیابی قرار دهند. براساس شتاب و تحرک سه سال گذشته و طرح‌های هوشمندانه برای جذب دانشجویان، ما پیش بینی می‌کنیم که آلمان در پنج سال آینده بر انگلستان پیشی بگیرد و پیشرو تحصیلات بین‌المللی در اروپا شود."

دانشجویان بین‌المللی آلمان از چه کشورهایی می‌آیند؟

بر خلاف انگلستان، دانشجوهای دانشگاه‌های آلمان بسیار متنوع هستند که این خود نشانه‌ای برای حفظ تعداد دانشجویان بین‌المللی است. دانشجویان چینی اکثریت دانشجویان را به خود اختصاص می‌دهند، که تعداد آنها بیش از 30000‌ نفر است (یکی از هر هشت دانشجو خارجی)، و هند با رشد 25 درصدی، از روسیه به عنوان دومین مبدا دانشجویان پیشی گرفته‌ است. کشور سوم، یعنی روسیه، 11534 دانشجوی خارجی دارد. کشور چهارم اتریش با 9875 دانشجوی خارجی و جایگاه پنجم مربوط به فرانسه با 7305 دانشجو هستند.

دانشجویان دانشگاه های آلمان

چه چیزی دانشجویان را به آلمان جذب می‌کند؟

فرصت‌های شغلی

فرصت‌های شغلی بعد از تحصیل یکی از جاذبه‌های قوی برای دانشجویان بین‌المللی است. بر اساس پرسشنامه‌ای در سال 2019 که توسط DAAD منتشر شد، بیش از نیمی از دانشجویان پاسخگو مایلند بعد از اتمام تحصیل در آلمان بمانند.
همچنین DAAD برنامه ای به نام RISE دارد که به شما کمک می‌کند در طول تحصیل تجربه کاری خود را ارتقا دهید.

شهریه‌های ناچیز

در حالی که شهریه‌ها و خرج زندگی در دیگر کشورها در حال افزایش است، موضوع بسیار جذاب برای دانشجویان خارجی، شهریه‌های ناچیز یا رایگان آلمان است. گزارش سال 2019 DAAD به این نتیجه رسید که شهریه‌های ناچیز باعث افزایش انگیزه 68% از دانشجویان می‌شود.
اکثر دوره‌های کارشناسی در آلمان رایگان هستند یا شهریه آنها بسیار ارزان است. حتی اگر دوره کارشناسی را در آلمان بگذرانید، این فرصت را خواهید داشت که دوره ارشد و دکتری را با شهریه بسیار ارزانتر طی کنید.

دوره‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند

اکنون بیش از هر زمان دیگری در آلمان دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، به خصوص برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری این عدد به نزدیک 1000 رسیده‌ است.
پرسشنامه DAAD نشان داد که 72% مشتاق بودند که مدرک دوره‌های بین‌المللی آلمان را دریافت کنند.

مراکز آموزش ممتاز

طبق گزارش ذکر شده، 89% دانشجویان بین‌المللی، آلمان را به خاطر کیفیت عالی مراکز آموزشی انتنخاب کرده ‌بودند.

 

اگر به تحصیل در آلمان علاقه‌مند شدید یا ابهامی در حوزه‌ی مهاجرت تحصیلی به آلمان دارید، با ما تماس بگیرید یا با استفاده از پایگاه داده آرمان من دوره تحصیلی مناسب خود را بیابید.


مشاوره رایگان