ایرلند: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل - آنچه باید بدانید

سوءتفاهم های فرهنگی رایج در مورد ایرلند

مردم ایرلند که به شادی و موهای قرمزشان معروف هستند، همواره در معرض برخی عقاید منفی و البته اشتباه قرار گرفته‌اند. در این مطلب با چند مورد از این عقاید غلط آشنا خواهید شد.


گردآورنده: محمد زرقانی
758
ذخیره سازی
1399/07/18

glasses-Common-cultural-misconceptions-Ireland

همه با نظرات کلیشه‌ای در مورد ایرلند آشنا هستند: سبزپوش، همیشه در حال نوشیدن و دعوا که به لهجه‌ای غیرقابل رمزگشایی صحبت می‌کنند و کسی نمی‌داند که این زبان انگلیسی است یا خیر. ایرلند در شمار کشورهایی قرار دارد که بیشترین عقاید کلیشه‌ای در مورد آنها وجود دارد و بر خلاف تاریخ غنی این کشور، فرهنگ منحصربه‌فرد و احراز رده‌های بالای بین‌المللی در زمینه‌ی کیفیت زندگی، این کلیشه‌ها سایه‌ی تاریک خود را بر پیش‌فرض‌های رایج در مورد ایرلند می‌اندازند. اما نگران نباشید؛ ما در این مطلب با هدف کمک به شما به برخی از سوءتفاهم‌های فرهنگی رایج در زمینه‌ی این کشور پرداخته‌ایم.

فرهنگ شادنوشی

رایج‌ترین تصور غلط در مورد ایرلندی‌های این است که آنها عاشق نوشیدن هستند. در حالی که بر اساس یافته‌های پزوهشی که در سال 2012 توسط OECD (سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی) صورت گرفته، ایرلندی‌ها در شمار کشورهایی بودند که بیشترین مصرف سرانه‌ی الکل را دارند، ایرلند با 11.9 لیتر مصرف سرانه در این زمینه در رتبه‌ی ششم قرار گرفته که پس از فرانسه با مصرف سرانه‌ی 12 لیتر و لوکزامبورگ با مصرف سرانه‌ی 15.3 لیتر قرار دارد. بر اساس مدارک مرکز اسناد دارویی ایرلند، مصرف سرانه‌ی الکل در ایرلند در سال 2001 به اوج خود رسیده و از آن به بعد همواره به صورت ثابت در حال کاهش بوده است. اما آنچه که موجب ایجاد چنین تصوری شده، مصرف نوشیدنی‌های الکلی در میان مردم ایرلند نیست، بلکه فرهنگ پرنشاط و پویای بار و نوشگاه (Pub) در ایرلند است. 
کلمه‌ی «Pub» مخفف عبارت «public house» است و مفهومی اجتماعی است که ریشه‌ی عمیقی در روان ایرلندی‌ها دارد. فرهنگ ایرلندی به شکلی غیرقابل باور فرهنگی اجتماعی است و نوشگاه‌ها کانون مرکزی دیدارهای اجتماعی هستند که هم برای پرهیز از نوشیدن الکل مناسب‌اند و هم پرداختن به روابط اجتماعی. ایرلندی‌ها هنگام شادخواری معمولاً نوشیدنی‌ها را به صورت «یک دور» (Round) می‌خرند، که بدین معناست که شخصی تمام اعضای یک گروه را یک دور میهمان نوشیدنی می‌کند. اگر شما هم در این دور حضور داشته باشید، امتناع از خریداری نوشیدنی برای دیگران در نوبت خودتان کاری بی‌ادبانه تلقی می‌شود. عوض کردن نوشیدنی خودتان برای خریدن یک نوشیدنی گران‌تر توسط یکی دیگر از اعضای گروه هم کاری دور از ادب تصور می‌شود. 

ورشکسته

ایرلند از لحاظ تاریخی یکی از ضعیف‌ترین اقتصادهای اروپا را داشته است، اما در دهه‌های 1980 و 1990 اقتصاد کشور به یکی از اقتصادهای پررونق اروپا با رشدی سریع تبدیل شد. پس از بحران مالی سال 2008 اقتصاد ایرلند به علت در اختیار داشتن نیروی کار ماهر در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مالی و رسانه نشان از رشد خیلی خوبی داشته است. سرمایه‌گذاری بسیاری روی بخش آموزش عالی در ایرلند صورت گرفته و این کشور در سال 2004 با کسب امتیاز 8.33، یعنی بالاتر از سوئیس با امتیاز 8.07، توانست در صدر رده‌بندی بهترین کشورها در زمینه‌ی کیفیت زندگی به انتخابEconomist Intelligence Unit  قرار بگیرد. از میان مردم ایرلند تعداد کسانی که از زندگی خود ابراز رضایت کرده بودند، بالاتر از حد میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی بود و 84% مصاحبه‌شوندگان ایرلندی در این نظرخواهی گفته بودند که در یک روز معمولی تعداد تجارب رضایت‌بخش آنها بیشتر از تجارب بد و منفی است. 
60% از کسانی که بین 15 تا 64 سال سن دارند، صاحب شغل‌اند، که اختلاف خیلی کمی با حد میانگین این آمار، یعنی 66% دارد. اما این ختلاف جزئی به هیچ وجه برای نسبت دادن این کلیشه‌ی اشتباه در مورد ورشکسته‌بودن ایرلند و مردم ایرلند کافی نیست. 

ایرلندی‌های موقرمز

یک نظر تکراری دیگر در مورد ایرلندی‌ها –که البته کمتر از بقیه‌ی سوءتفاهم‌های رایج خبیثانه است- این است که تمام ایرلندی‌ها موقرمز هستند. بر اساس تخمین‌ها 10% از ایرلندی‌ها موی قرمر دارند، که به اندازه‌ی مردم اسکاتلند با 13% موقرمر نیست، اما باز هم از حد میانگین بالاتر است. در هر صورت 10% از مردم فاصله‌ی زیادی با تمام جمعیت کشور دارد و نمی‌توان این مطلب را به همه تعمیم داد. 
درصد افراد موقرمز در یورکشایر و هامبرساید در شمال انگلیس درست به اندازه‌ی ایرلند است و 20 میلیون نفر در انگلیس و ایرلند دارای ژن مسئول رنگدانه‌های قرمز مو هستند. پژوهشی که توسط IrelandsDNA، یک شرکت پژوهش‌های اقتصادی، صورت گرفته نشان می‌دهد که در حالی که 35% از اهالی ایرلند دارنده‌ی گونه‌های مختلف ژن موی قرمر هستند، با میزان چنین افرادی با 36.5% در اسکاتلند و 38% در ولز و ادینبورو با 40% قابل مقایسه نیست. بنابراین می‌توان گفت که ایرلند را با وجود داشتن آدم‌هایی با موی قرمز، به هیچ وجه نمی‌توان کشور موقرمزها تصور کرد.

اگر خیالتان از بابت سوءتفاهم‌ها راحت شده می‌توانید از همین حالا برنامه‌ریزی برای تحصیل در ایرلند را شروع کنید. در پایگاه داده آرمان‌من لیست جامعی از دوره‌های ایرلند برای انتخاب وجود دارد. همچنین در هر مرحله از فرآیند اخذ پذیرش که نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. کافیست با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.


آنچه باید بدانید

گردش در ایرلند

گردش در ایرلند

این مطلب راهنمای گردشگری در ایرلند و همچنین زیرساخت‌های حمل و نقل این کشور است.
مزایای تحصیل در ایرلند

مزایای تحصیل در ایرلند

در این مقاله با مزیت‌های تحصیل در ایرلند از تنوع فضاهای دانشگاهی، که نقطه قوت این کشور است، گرفته تا تفریحات جانبی و ... آشنا خواهیدشد.
مشاوره رایگان