ایرلند: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی

سه بورسیه تحصیلی در ایرلند برای شروع

تامین هزینه‌های تحصیل در خارج کشور از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند برنامه‌ریزی تحصیلی است. در این مقاله با سه بورسیه اصلی برای دانشجویان بین‌المللی در ایرلند آشنا خواهید شد.


گردآورنده: مهدی گلستانی
34
ذخیره سازی
1399/07/15

سه بورسیه تحصیلی در ایرلند

آن دسته از دانشجویان شهروند کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا که حائز شرایط استفاده از برنامه‌ی Free Fees (برنامه‌ای که با استفاده از آن تحصیل برای دانشجویان شهروند کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا رایگان خواهد بود)، هنگام تحصیل در خارج از کشور در ایرلند شهریه‌های کمتری خواهند پرداخت، اما شهریه‌ها برای دانشجویان شهروند کشورهای غیر EU با توجه رشته‌ی تحصیلی انتخابی خیلی بیشتر خواهند بود. خوشبختانه کمک‌هزینه‌های تحصیلی و گزینه‌هایی برای تأمین هزینه‌های تحصیل هم در اختیار دانشجویان شهروند کشورهای عضو EU و هم دانشجویان شهروند کشورهای غیر EU در دسترس است. بنابراین لزومی ندارد که از پیگیری رؤیای تحصیل در خارج از کشور به خاطر مسائل مالی چشم‌پوشی کنید. ما در اینجا به سه کمک‌هزینه‌ی برجسته به منظور کمک به شما در شروع برنامه‌ریزی‌تان برای تحصیل در خارج از کشور در ایرلند پرداخته‌ایم. 
اگر شرایط لازم را برای دریافت هیچ یک از کمک‌هزینه‌های زیر ندارید، نگران نشوید: ما به بیان نکات و ارائه‌ی لینک‌های زیادی برای قرار گرفتن شما در مسیر درست یافتن کمک‌هزینه‌ی تحصیلی پرداخته‌ایم. 

مراجع اعطای کمک‌هزینه‌ی تحصیلی

دولت ایرلند

دولت ایرلند هر سال تعدادی کمک‌هزینه‌های تحصیلی در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد که یا به صورت مستقیم از سوی مؤسسه‌ی میزبان و یا با همکاری منبعِ تأمین مالی دیگری به دانشجویان اعطا می‌شود. این کمک‌هزینه‌ها معمولاً با توجه به کیفیات و قابلیت‌های آکادمیک تخصیص می‌یابند و در دسترس تمام متقاضیان در رشته‌ها و قاطع گوناگون تحصیلی قرار دارند. 

مؤسسه‌ی میزبان

تقریباً تمام دانشگاه‌های ایرلند تعدادی کمک‌هزینه‌ی تحصیلی برای ارائه به دانشجویان بین‌المللی که در یکی از دوره‌های آنان ثبت‌نام کرده‌اند در اختیار دارند. گاهی این کمک‌هزینه‌‌ها در همکاری با یک مرجع سرمایه‌گذاریِ دیگر، مثل دولت ایرلند یا سازمانی که بر حوزه‌ یا مهارتی خاص متمرکز است تأمین می‌شوند. به دانشجویان توصیه می‌کنیم که پیش از هر چیز با مؤسسه‌ی میزبان خود در مورد کمک‌هزینه‌ی تحصیلی مشورت کنند، چون آنها بهتر از هر کس دیگری در جریان نیازهای دانشجویان خود قرار دارند. دانشجویان حتی ممکن است حائز دریافت کمک‌هزینه‌ی تحصیلی ورزشی یا موسیقی، که از سوی ترینیتی کالج دوبلین اعطا می‌شود باشند. 

مراجع سرمایه‌گذاری خصوصی

شما این گزینه را هم در اختیار دارید که برای کمک‌هزینه‌ی تحصیلی اعطایی از سوی شرکت‌های یا مراجع سرمایه‌گذاری خصوصی جستجو کنید. این نوع از کمک‌هزینه‌ها معمولاً تخصصی‌تر و رشته-محورتر هستند. موتورهای جستجوی متعددی برای کمک‌هزینه‌های تحصیلی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید، مواردی مثل Scholarship Times و Scholarships 4 Development. وب‌سایت Education in Ireland هم فهرست جامعی از گزینه‌های کمک‌هزینه‌ی تحصیلی در دسترس‌تان قرار می‌دهد. همچنین فهرست آنلاینی از منابع تأمین هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویانی که در دوره‌های مطالعات توسعه در مرکز مطالعات توسعه‌ی کیمیج مشغول تحصیل هستند وجود دارد. 
در غیر این صورت می‌توانید برای جستجوی گزینه‌های کمک‌هزینه‌ی تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در حوزه‌های خاص به طور مستقیم از وب‌سایت شرکت‌ها بازدید کنید. 

کمک‌هزینه‌ها

دولت ایرلند و مشارکت سازمانی برنامه‌ی کمک‌هزینه‌ی تحصیلات تکمیلی

هدف اختصاص این کمک‌هزینه که توسط شورای پژوهش ایرلند اعطا می‌شود، ترغیب و تشویق پژوهش‌های نوآورانه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در ایرلند است. دانشجویان تمام‌وقت پژوهشی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری از تمام کشورها و در تمام رشته‌های تحصیلی در هر یک از مؤسسات عالی ایرلند می‌توانند برای دریافت این کمک‌هزینه‌ی تحصیلی اقدام کنند. 
تاریخ‌های تعیین‌شده برای مهلت ارائه‌ی درخواست و اطلاعات خاص این کمک‌هزینه به صورت آنلاین در دسترس است، و تاریخ‌های مقرر به صورت مرتب به‌روز می‌شوند. 28 ژانویه پایان مهلت ارائه‌ی درخواست در سال 2014 بوده است. باید فرم درخواست را از وب‌سایت شورای پژوهش ایرلند دانلود کنید، و یک پروپوزال هم در مورد پژوهشِ پیشنهادی‌تان به عنوان بخشی از درخواست خود به این شورا ارائه دهید. 
فضای دریافت این کمک‌هزینه رقابتی است و اعطای آن در گرو استانداردهای پروپوزال پژوهشی‌تان خواهد بود. همچنین باید یک مدرک کارشناسی یا معادل آن را که هم‌ارز استانداردهای مدارک تحصیلی انگلیس باشد در اختیار داشته باشید. می‌توانید معادلِ انگلیسیِ نمرات خود را در وب‌سایت UCAS مشاهده کنید. باید درخواست خود را از طریق سیستم آنلاین شورا که در تاریخ‌های تعیین‌شده از طریق وب‌سایت‌شان قابل دسترسی است به جریان بیندازید. 
دانشجویانی که موفق به دریافت این کمک‌هزینه می‌شوند به ازای هر سالِ تأییده‌شده‌ی تحصیل خود حداکثر تا 24.000 یورو (32.887 دلار آمریکا)، در کنار 16.000 یورو (21.925 دلار آمریکا) به عنوان هزینه‌های سالانه‌‌ی زندگی و 5.750 یورو (7.879 دلار آمریکا) برای دیگر هزینه‌های دانشگاه دریافت خواهند کرد. شرایط کامل دریافت این کمک‌هزینه به صورت آنلاین قابل دسترسی است.

کمک‌هزینه‌های دولت ایرلند

این کمک‌هزینه که به صورت سالانه اعطا می‌شود در اختیار دانشجویان شهروند کشورهای غیر EU است تا بتوانند هزینه‌های سال آخر دوره‌ی کارشناسی یا یک سال از دوره‌ی کارشناسی ارشد پژوهش-محور یا دکتری خود را پوشش بدهند. دانشجویان هر یک از مؤسسات ایرلند در هر رشته‌ی تحصیلی می‌توانند برای دریافت این کمک‌هزینه اقدام کنند. این کمک‌هزینه‌ها معمولاً با توجه به کیفیات و قابلیت‌های آکادمیک تخصیص می‌یابند. در سال تحصیلی 2013/2014 این کمک‌هزینه‌ی تحصیلی به 22 دانشجو اعطا شده است. 
این کمک‌هزینه‌ از سوی مؤسسه‌ی میزبان به میزان سالانه 10.000 یورو (13.703 دلار آمریکا) برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در کنار شهریه‌ها در نخستین سال اعطای کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد. برای دریافت این کمک‌هزینه باید درخواست خود را به طور مستقیم به مؤسسه‌ی میزبان خود ارائه کنید و آنها درخواست شما را به دست مسئولین آموزش عالی خواهند رساند. برای اطلاع از جزئیات درخواست باید به وب‌سایت مؤسسه‌ی میزبان خود مراجعه کنید. 
هدف از اعطای این کمک‌هزینه به خدمت گرفتن نگاه و دانش دانشجویان بین‌المللی در بخش‌های آکادمیک و حرفه‌ای از طریق افزایش میزان حضور دانشجویان بین‌المللی در ایرلند است. 

دوره‌ی تحصیلی بازگشت به ایرلند (IHSP)

این دوره‌ی تحصیلی برای تشویق آن دسته از دانشجویان ایرلندی‌تبار که در خارج از اتحادیه‌ی اروپا به دنیا آمده‌اند، برای بازگشت به ریشه‌های خود و ادامه‌ی تحصیل در ایرلند شکل گرفته و انتظار می‌رود که بیش از 500 دانشجو را در سه سال آینده به ایرلند بازگرداند. دانشجویانی که در هر یک از مؤسسات فناوری ایرلند در دوره‌های کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی در رشته‌های حسابداری، امور مالی، حقوق، کسب‌و‌کار، فناوری اطلاعات، موسیقی، طراحی، مهندسی یا علوم ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند برای استفاده از این کمک‌هزینه درخواست‌‌شان را به صورت مستقیم به مؤسسه‌ی میزبان خود ارائه دهند. 
شما برای استفاده از این کمک‌هزینه علاوه بر مدرک تحصیلات متوسطه (معادل مدارک تحصیلی ایرلند) یا باید پاسپورت ایرلندی داشته باشید یا بتوانید ثابت کنید که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌تان اصالتی ایرلندی دارند. برای اطلاع از جزئیات مدارک و شرایط مورد نیاز می‌توانید به وب‌سایت IHSP مراجعه کنید.
این برنامه تمام شهریه‌ها یا هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌دهد و به دانشجویان توصیه می‌کنیم که برای دو ترم اولِ دوره‌ی تحصیلی خود حداقل حدود 7.500 یورو (10.277 دلار آمریکا) در نظر داشته باشند. دانشجویان باید جزئیات شرایط درخواست این کمک‌هزینه را از طریق مؤسسه‌ی میزبان خود پیگیری کنند. برای مثال دانشجویانی که در مؤسسه‌ی فناوری کورک مشغول تحصیل‌اند و شرایط استفاده از این کمک‌هزینه را دارند، از پرداخت 40% از شهریه‌ها معاف خواهند بود و سالانه تقریباً 5.950 یورو (8.153 دلار آمریکا) پرداخت خواهند کرد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برنامه‌ی IHSP طی سه سال آینده موجب تولید تقریباً 10 میلیون یورو برای اقتصاد ایرلند خواهد شد.

حال که با نحوه تامین مالی و بورسیه تحصیلی در ایرلند آشنا شدید، در پایگاه داده آرمان‌من دوره‌های ایرلند را جستجو کرده و برای تحصیل در خارج از کشور برنامه‌ریزی کنید. شما از طریق شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ می‌توانید با مشاوران آرمان من تماس بگیرید.


آنچه باید بدانید

شهریه دانشگاه ها در ایرلند

شهریه دانشگاه ها در ایرلند

این مقاله راهنمای جامعی درباره شهریه دانشگاه‌های ایرلند برای دانشجویان بین‌المللی است. در این مطلب تفاوت شهریه در موسسات مختلف بر مبنای نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی شرح داده شده است.
مشاوره رایگان