ایتالیا: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

اگر نسبت به شروع پروسه‌ی اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های ایتالیا اطلاعات کافی ندارید، متن زیر برای کمک به شما تنظیم شده است.


گردآورنده: نیما شکرائی
499
ذخیره سازی
1399/03/15

اخذ پذیرش از ایتالیا

اولین قدم به‌منظور اخذ پذیرش تحصیلی، پیدا کردن رشته یا دوره‌ی تحصیلی مورد علاقه‌ی شماست!
پس از آن باید با بخش بین‌الملل دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید تا اطلاعات لازم درباره‌ی شرایط و دیگر ملزومات اخذ پذیرش را کسب کنید.

سؤالاتی که باید از بخش بین‌الملل مؤسسه‌ی مورد نظر بپرسید

•    مهلت ارسال درخواست اخذ پذیرش تا چه تاریخی است؟
•    چه مدارکی برای این فرایند لازم دارم؟
•    آیا مدارک باید به زبان ایتالیایی ترجمه شوند؟
•    کجا می‌توانم مدارکم را به زبان ایتالیایی ترجمه کنم؟
•    کدام فرم را باید پیش از ثبت‌نام پر کنم و چگونه می‌توانم به آن دسترسی داشته باشم؟
•    از چه طریقی به من درباره‌ی پذیرفته شدن اطلاع خواهید داد؟

انواع ثبت‌نام

سامان‌دهی ثبت‌نام آموزش عالی در ایتالیا توسط  وزارت دانشگاه و پژوهش انجام می‌شود که نهادی تحت نظارت وزارت امور خارجه و وزارت کشور ایتالیاست. در ایتالیا سه دوره‌ی تحصیلی وجود دارد که اولی کارشناسی، دومی‌ کارشناسی ارشد و سومی دکتری یا دوره‌های هم مرتبه هستند. انواع متفاوتی از پذیرش برای هر یک از این دوره‌ها موجود است، همچنین فرایندهای اخذ پذیرش نیز برای آن‌هایی که در اتحادیه‌ی اروپا زندگی می‌کنند و کسانی که خارج از آن ساکن هستند متفاوت است. 

چگونه برای اخذ پذیرش اقدام کنیم

•    کشورهای عضو اتحادیه اروپا

دانشجویانی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقامت دارند می‌توانند مانند دانشجویان ایتالیایی مستقیما از طریق دانشگاه مورد نظر اقدام کنند.

•    کشورهای خارج از اتحادیه اروپا

فرایند اخذ پذیرش برای دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند کمی طولانی‌تر است. اگر شما خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنید باید از طریق سفارت ایتالیا یا کنسولگری‌های آن در کشور خود اقدام کنید.  

نحوه‌ی اخذ پذیرش

۱- با بخش بین‌الملل دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید تا از واجد شرایط بودن خود برای اخذ پذیرش و دیگر اقدامات مورد نیاز اطمینان حاصل کنید. 

۲- پس از آن شما باید قبل از هر چیز، فرم «پیش از درخواست» را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود ارائه کنید. فرم پیش از درخواست شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید مدارک زیر را شامل شود:

•    تکمیلِ نامه احراز شرایط و صلاحیت دانشگاهی
•    تکمیل فرم پیش از ثبت نام. این نوع فرم‌ها به اقتضا رشته (دانشکده‌ی هنرهای تجسمی، دانشکده‌ی موسیقی، داشکده‌ی پزشکی و …) و دانشگاه مورد نظر شما متفاوت خواهند بود پس باید مستقیما از دانشگاه مورد نظر اطلاعات لازم درباره‌ی آن‌ها را کسب کنید. 
•    دو عکس پاسپورتی که شاید لازم باشد یکی از آن‌ها را امضا کنید.
•   شما ممکن است به‌منظور پذیرفته شدن در مقاطعی خاص نیاز به ارائه مدارکی مضاف بر مدارک معمول داشته باشید. لطفا برای حصول اطمینان از کامل بودن مدارک خود با دانشگاه مورد نظر تماس بگیرید. 
•   همچنین رشته‌هایی بخصوص ممکن است نیاز به ارائه‌ی مدرک زبان ایتالیایی داشته باشند که این امر نیز باید مستقیما با دانشگاه هماهنگ شود.

تمامی مدارک ارائه شده به سفارت یا کنسولگری ایتالیا باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده و به تأیید نهادهای مربوطه رسیده باشند.

۳- پس از ارائه‌ی مدارک پیش از درخواست به سفارت یا کنسولگری ایتالیا، مدارک به مؤسسه‌ی مورد نظر شما فرستاده خواهند شد. لطفا مستقیماً با مؤسسه‌ی مورد نظر خود درباره‌ی نحوه‌ی اطلاع‌رسانی و پذیرفته شدن خود در تماس باشید. 

چه زمانی اقدام کنیم؟

•    اواسط فروردین تا اواسط خرداد: 
برای درخواست نامه احراز شرایط و صلاحیت دانشگاهی با سفارت یا کنسولگری ایتالیا تماس بگیرید و مدارک پیش از درخواست را ارسال کنید.
•    اواسط مرداد تا اواسط شهریور:
به متقاضیان درباره‌ی پذیرفته شدن اطلاع‌رسانی شده و تاریخ آزمون زبان ایتالیایی یا آزمون‌های مورد نیاز دیگر مشخص می‌شود.
•    اواسط شهریور تا اواسط مهر: 
آزمون زبان و آزمون‌های دیگر برگزار می‌شوند.

اِراسموس

دانشجویان همچنین می‌توانند از طریق برنامه‌ی تبادل دانشجوی اراسموس برای تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ایتالیا اقدام کنند. از طریق این برنامه و بسته به دوره‌ی مورد نظر، دانشجویان می‌توانند از ۳ تا ۱۲ ماه به تحصیل در خارج از کشور بپردازند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برنامه‌ی اراسموس به این وب‌سایت مراجعه کنید.
 

اگر به تحصیل در ایتالیا علاقه‌مندید، با استفاده از پایگاه داده‌ی آرمان من، دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را جست‌وجو کنید و یا از مشاوره رایگان آرمان من بهره گیرید.


آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی ایتالیا به زبان ساده

ساختار آموزش عالی ایتالیا به زبان ساده

اگر کارکرد نظام آموزش عالی و دانشگاهی در ایتالیا برایتان گنگ یا گیج کننده است می‌توانید با خواندن متن زیر ابهامات موجود را برطرف کنید…
مشاوره رایگان