ایتالیا: از سری مقالات هزینه و بورسیه تحصیلی - آنچه باید بدانید

شهریه دانشگاه ها در ایتالیا

با اینکه تحصیل نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، نگران ورشکستگی خود زیر بار شهریه‌ها در ایتالیا نباشید! در مقاله‌ی زیر هرآنچه درباره‌ی هزینه تحصیل در ایتالیا باید بدانید گردآوری شده است…


گردآورنده: نیما شکرائی
590
ذخیره سازی
1399/03/16

شهریه دانشگاه ها در ایتالیا

هر مؤسسه‌ی آموزش عالی در ایتالیا به‌صورت جداگانه شهریه‌ی یک‌سال تحصیلی خود را تنظیم می‌کند. اما به‌واسطه‌ی تأمین مخارج اکثر این مؤسسات از بودجه‌ی دولتی، تعیین شهریه‌ها تابع قواعد مشخصی هستند. برای ثبت نام یک حداقلِ پرداختی تعیین شده است و سقف پرداخت دانشجویان نباید بیشتر از ۲۰٪ بودجه‌ی تامین شده از طرف دولت باشد.   

هزینه تحصیل در ایتالیا چه‌قدر است؟

هزینه‌ها و شهریه دانشگاهی در ایتالیا بسته به مؤسسه‌ی مورد نظر شما، رشته و مقطعی که در آن تحصیل خواهید کرد متغیر است. عموماً دوره‌ی دوم تحصیلی در ایتالیا (کارشناسی ارشد، دکترا و دوره‌های تخصصی) نسبت به دوره‌ی اول (کارشناسی) هزینه‌ی بیشتری دارند. اما آن‌هایی که متقاضی تحصیل در مقطع دکترا هستند می‌توانند با درخواست اخذ بورسیه تحصیلی هزینه‌ی تحصیل خود را کاهش دهند. 
حتماً با مؤسسه‌ی مورد نظر خود برای حصول اطمینان از مخارج تحصیلی تماس بگیرید. معمولاً این‌گونه اطلاعات از طریق وب‌سایت مؤسسات آموزشی قابل دسترسی است. 

هزینه‌های دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا

معمولاً شهریه‌ی دانشگاه‌های دولتی که ارزان‌ترین انتخاب برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شوند، از ۶۰۰ تا ۴۵۰۰ یورو متغیر است. دانشگاه‌های مشخصی مانند دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome) از دانشجویانی که شهروند کشورهای در حال توسعه هستند شهریه‌ی کمتری دریافت می‌کنند. شما می‌توانید لیست کشورهایی که دولت ایتالیا تحت عنوان «در حال توسعه» درجه‌بندی می‌کند را در این وب‌سایت مشاهده کنید. 

هزینه‌های دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا

دانشگاه‌های خصوصی معمولاُ هزینه‌ی بیشتری و در حدود ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال دریافت می‌کنند. به‌دلیل دریافت بودجه‌ی کمتر از دولت ایتالیا، دانشگاه‌های خصوصی مجاز به دریافت هزینه‌ی بیشتری هستند. حتماً قبل از ارسال درخواست هزینه‌های دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید. 

هزینه‌های اضافی

بعضی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو هزینه‌های دفتری و ثبت‌نام درخواست کنند به همین دلیل حتما مستقیماً با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید هزینه‌ی نهاییِ قابلِ پرداخت چه‌قدر است. دیگر هزینه‌ها از جمله رفت و آمد، سکونت و هزینه‌های زندگی را نیز در بودجه‌ی خود بگنجانید. 

هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی بورسیه و کمک هزینه‌ی تحصیلی اهدا می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینهٔ سکونت و زندگی در ایتالیا این مقاله را مطالعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا این مقاله را مطالعه کنید.
 

اگر به تحصیل در ایتالیا علاقه‌مندید، با استفاده از پایگاه داده‌ی آرمان من، دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را جست‌وجو کنید و یا برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با شهریه دانشگاه‌ها و شرایط اخذ بورسیه از دانشگاه‌های ایتالیا از مشاوره رایگان آرمان من بهره گیرید.


مشاوره رایگان