مالزی: از سری مقالات اسکان دانشجویی - آنچه باید بدانید

اسکان دانشجویی در مالزی

مالزی همزمان با افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی امکانات رفاهی خوبی برای این دانشجویان فراهم کرده است. در این مقاله به نکاتی در مورد تهیه‌ی اسکان دانشجویی اشاره می‌کنیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
797
ذخیره سازی
1399/05/13

اسکان دانشجویی مالزی

مالزی به عنوان یک مقصد تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور با گزینه‌های تحصیلی منحصر‌به‌فرد و مؤسساتی که در سطح جهانی مورد احترام هستند، این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که پیوندهایی بین‌المللی برقرار کنند و چشم‌اندازهای حرفه‌ای خود را گسترش دهند. با آب‌و‌هوایی رشگ‌برانگیز و هزینه‌های پایین زندگی، تعجبی ندارد که این مقصد تحصیلی تا این حد محبوب باشد. اما در میان مشغله‌های مربوط به فراهم‌کردن مدارک تحصیلی و ملزومات مهاجرت، تهیه‌ی مکانی برای اقامت دانشجویی می‌تواند به شکلی خاص یکی از سخت‌ترین مراحل مهاجرت به خارج از کشور به قصد تحصیل باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم با بررسی گزینه‌های اقامت دانشجویی در مالزی مسائل را کمی برای‌تان روشن‌تر و ساده‌تر کنیم. 

نکته: 1 رینگیت مالزی = 0.18 یورو = 0.31 دلار آمریکا

اقامت در محوطه‌ی دانشگاه (On-campus)

اکثر دانشگاه‌های مالزی نوعی از تسهیلات اقامتی را در محوطه‌ی دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی تدارک می‌بینند. ماهیت اقامت در محوطه‌ی دانشگاه در مالزی نسبت به کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس فرق دارد، کشورهایی که اقامت در محوطه‌ی دانشگاه در آنها به معنای زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی است. در مالزی اقامت در محوطه‌ی دانشگاه می‌تواند به شکل زندگی در خوابگاه دانشجویی، یا هاستل دانشجویی باشد، که هر کدام تسهیلات زندگی و اجاره‌های مختلفی دارند. تمام دانشگاه‌های مالزی که پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند یک اداره‌ی مدیریت امور بین‌الملل دارند که کارشان کمک به دانشجویان خارجی در پیدا کردن امکانات اقامتی و ادغام شدن با زندگی دانشجویی در مالزی است، پس در بهره‌گرفتن از منابع آنها تردید به خود راه ندهید. 

خوابگاه‌های دانشجویی

خوابگاه‌های دانشجویی گزینه‌ی محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی هستند، چون با اقامت در این خوابگاه‌ها درست در قلب زندگی در محوطه‌ی دانشگاه قرار می‌گیرید. برخی از این خوابگاه‌های دانشجویی در فاصله‌ای چنددقیقه‌ای از دانشگاه قرار گرفته‌اند که می‌توان آن را با پای پیاده طی کرد، و خیلی کم پیش می‌آید که فاصله‌شان بیشتر از این باشد. ویژگی‌های قراردادهای اقامت با توجه به دانشگاه و موقعیت قرارگیری خوابگاه‌ با هم فرق دارند؛ برای مثال برخی از دانشگاه‌ها گزینه‌ی تهیه‌ی وعده‌های غذایی را با هزینه‌ای حدود روزانه 10 تا 20 رینگیت (3 تا 6 دلار آمریکا) در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند، در حالی که دانشگاه‌های دیگر گزینه‌ی آشپزی مستقل (self-catered) را به دانشجویان پیشنهاد می‌کنند. به شکلی بسیار کلی می‌توان گفت که دانشجویان در هر ترم باید چیزی حدود 600 تا 3000 رینگیت (184 تا 920 دلار آمریکا)، برای داشتن یک اتاق تک‌نفره با اجاره‌ی ماهانه‌ای حدود 100 تا 500 رینگیت (30 تا 150 دلار آمریکا) بپردازند. برای مثال یک اتاق مشترک در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه پوترا مالزی هزینه‌ی ماهانه‌ای حدود 540 تا 600 رینگیت (166 تا 184 دلار آمریکا) برای دانشجو خواهد داشت، در حالی که هزینه‌ی یک اتاق دونفره بین 270 تا 300 رینگیت (83 تا 92 دلار آمریکا) خواهد بود. 

دانشجویانی که گزینه‌ی اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی را انتخاب می‌کنند باید پیش از رسیدن به مالزی گزینه‌های موجود را به خوبی بررسی کنند، یا در حالت ایده‌آل، به محض دریافت نامه‌ی تأیید درخواست پذیرش اقدام به این کار کنند. باید برای اقامت در یک خوابگاه‌ دانشجویی درخواست بدهید و درخواست خود را با در نظر داشتن پایان مهلت ثبت‌نام مستقیماً به میزبان خود ارائه کنید. برای کسب اطلاعات مورد نظر و جزئیات مربوطه به وب‌سایت دانشگاه میزبان خود مراجعه کنید. 

هاستل‌ها

هاستل‌های دانشجویی متداول‌ترین نوع اقامت دانشجویی در مالزی هستند. زندگی در هاستل‌ها با امکانات مشترک و محیط‌های زندگی مختلف قابل مقایسه با زندگی در یک خانه‌ی مشترک دانشجویی یا حتی خوابگاه است. دانشجویان یا می‌بایست به صورت مشترک از اتاق‌ها استفاده کنند، یا اتاقی خصوصی با بخش‌هایی مشترک در اختیار داشته باشند.

برای مثال هاستل دانشجویی دانشگاه فناوری سوین‌بورن (SARAWAK) 420 فضای اقامتی به دانشجویان عرضه می‌کند که اولویت با دانشجویان بین‌المللی و سپس دانشجویان همان منطقه است. گزینه‌ی هاستل‌های چهاراتاقی هم در دسترس است که هزینه‌شان علاوه بر پیش‌پرداخت، به صورت هفتگی بین 90 تا 222.50 رینگیت (28 تا 68 دلار آمریکا) خواهد بود. اجاره‌ها را می‌توان به صورت ترمی پرداخت کرد و دانشجویان به منظور کسب اطمینان در مورد اتاق خود باید از طریق دانشگاه خود اقدام به رزرو این هاستل کرده باشند. اتاق‌ها به بلوک‌های هاستل تقسیم شده‌اند و هر بلوک مبلمان شده، مجهز به وای‌فای است و یک سرویس بهداشتی در هر طبقه و فضای زندگی مشترک دارد. هر بلوک به صورت 24 ساعته نگهبان دارد. 

اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه (Off-campus)

زندگی خارج از محوطه‌ی دانشگاه هم برای دانشجویان بومی و هم برای دانشجویان بین‌المللی هنگام تحصیل در مالزی امری عادی است. اغلب محل‌های اقامت دانشجویان که به عنوان یک جامعه‌ی دانشجویی شناخته می‌شوند، در فاصله‌ای نزدیک از دانشگاه قرار دارند و می‌توانند خانه‌ای مشترک یا آپارتمان یا استودیوی مشترک باشند که معمولاً 3 یا 4 اتاق خواب، یک فضای زندگی مشترک و امکانات اولیه‌ی زندگی دارد. دانشجویان برای اقامت در خارج از محوطه‌ی دانشگاه هم درست مثل اقامت در محوطه‌ی دانشگاه باید از طریق وب‌سایت دانشگاه درخواست خود را به جریان بیندازند. 

اجاره‌ها به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند و معمولاً تسهیلات اولیه‌ی زندگی (آب، برق، گاز و...) را در بر نمی‌گیرند. برای مثال اقامتگاه سان‌وی موناش دانشگاه موناش یک بلوک آپارتمانی 22 طبقه است که در فاصله‌ی 3 دقیقه‌ای (با پای پیاده) از محوطه‌ی دانشگاه واقع شده است. این مجوعه طوری طراحی شده که مناسبِ یک جامعه‌ی دانشجویی باشد و 2114 اتاق خواب با تختخواب، میز مطالعه و تحریر، کمد و قفسه و وای‌فای در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند زندگی در اتاق تک‌نفره با امکانات مشترک را با اجاره‌ی 3450 رینگیت (1087 دلار آمریکا) انتخاب می‌کنند که می‌توان این مبلغ را به صورت سه‌ماهه پراخت کرد. گزینه‌ی دیگر برای این دسته از دانشجویان زندگی در اتاقی تک‌نفره با سرویس بهداشتی متصل به اتاق با اجاره‌ی 4960 رینگیت (1522 دلار آمریکا) برای سه ماه است. 

آپارتمان‌ها و استودیوهای زیر نظر دانشگاه (Condominium) 

این گزینه‌ی اقامتی معمولاً گران‌تر از آپارتمان مشترک یا برخی از خوابگاه‌های دانشجویی است و به دانشجویان اجازه می‌دهد که در طول دوران تحصیل مستقل‌تر زندگی کنند. برخی از دانشگاه‌ها این گزینه‌ی اقامتی را در کنار زندگی در محوطه‌ی دانشگاه یا خارج از محوطه‌ی دانشگاه به دانشجویان پیشنهاد می‌کنند. برای مثال دانشگاه مالتی‌مدیا (MMU) این فرصت را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد که بتوانند در محله‌ی Ixora آپارتمانی با اجاره‌ی ماهانه‌ای بین 180 تا 400 رینگیت (55 تا 123 دلار آمریکا)، که هزینه‌های قبض‌های آب و برق را هم در بر می‌گیرد اجاره کنند. 4 تا 8 نفر به صورت مشترک از هر واحد –که مبلمان شده، مجهز به وای‌فای است و به صورت 24 ساعته نگهبان دارد- استفاده می‌کنند. 
آپارتمان‌هایِ تحت مدیریت دانشگاه اغلب به صورت مشترک و همراه با خدمات یا بدون خدمات (serviced و non-serviced) هستند، اما معمولاً بر خلاف گزینه‌های دیگرِ زندگی خارج از محوطه‌ی دانشگاه، در منطقه‌ای که جامعه‌ی دانشجویی در آن حضور دارند واقع نشده‌اند. اجاره‌ها در شهرها و در قراردادهای مختلف مؤسسات با هم فرق دارند، اما دانشجویان باید منتظر اجاره‌ی ماهانه‌ای در حدود 1500 تا 2500 رینگیت (460 تا 767 دلار آمریکا) باشند که هزینه‌های امکانات اولیه را هم پوشش می‌دهد. 

آژانس‌های دانشجویی و اجاره‌ی تسهیلات اقامتی‌ به صورت خصوصی

تعدادی آژانس اقامتی هم در مالزی هستند که تخصص‌شان اقامت دانشجویی است. اداره‌ی پذیرش بسیاری از دانشگاه‌ها می‌توانند به شما در یافتن و برقراری تماس با این آژانس‌ها کمک کنند، یا خودتان می‌توانید به صورت مستقیم با آنها تماس بگیرید. قیمت‌ها و میزان دسترسی به املاک، درست مثل تمام بازارهای محلی املاک، با توجه به موقعیت مکانی، بودجه‌ی شما و آنچه که به دنبالش هستید با هم فرق دارند. به طور میانگین اجاره‌ی ماهانه‌ی یک آپارتمان تک‌خواب در مرکز شهر حدود 1530 رینگیت (470 دلار آمریکا) است. آژانس‌های دانشجویی می‌توانند پیش از ورود شما به مالزی امور مربوط به اقامت‌تان را سامان بدهند، اما دانشجویانی که دوست دارند ملکی خصوصی اجاره کنند، نمی‌توانند تا پیش از ورود به مالزی این کار را انجام دهند. اگر شما هم از این دسته از دانشجویان هستید، توصیه می‌کنیم که یک برنامه‌ی جایگزین داشته باشید، چون شاید لازم باشد تا انجام تمام امور مربوط به اجاره‌ی آپارتمان خصوصی در یک هاستل اقامت کنید. با وجود گزینه‌ای اقامتی متعدد دلیلی ندارد که شما جایی برای زندگی پیدا نکنید. این دو وب‌سایت می‌توانند در این زمینه راهنمای شما باشند:
Mudah.my
Ibilik.my

چند نکته‌ی دیگر...

مالزی کشوری گرمسیری و معتدل است و اغلب اجاره‌ها با توجه به داشتن یا نداشتن امکانات تهویه‌ی مطبوع و امکانات سرمایشی فرق دارند. هنگام اجاره‌ی آپاتمان سعی کنید منظور دقیق عبارت «تهویه‌ی طبوع» را متوجه شوید؛ گاهی اجاره‌ی ارزان اتاقی با امکانات تهویه‌ی مطبوع می‌تواند به معنای اتاقی با یک پنکه‌ی رومیزی باشد. 

اگر از طریق یک آژانس اقدام به اجاره‌ی ملک خصوصی یا حتی گونه‌های مختلف اقامت در محوطه‌ی دانشگاه و خارج از محوطه‌ی دانشگاه می‌کنید، همیشه تماس با دست‌اندرکاران دیگر در این زمینه و بررسی گزینه‌های مختلف کاری مفید و منطقی است. وظیفه‌ی ذاتی آژانس‌های مسکن دادن اطلاعات و درکی روشن نسبت به گزینه‌های اقامتی مختلف است، پس به خاطر درخواست اطلاعات از آنها به هیچ وجه نباید احساس دین و تعهد بکنید. متخصصین آژانس‌های مسکن می‌دانند که مردم همیشه به گزینه‌های مقرون‌به صرفه تمایل دارند، بنابراین از پرسش در مورد گزینه‌های متناسب با زندگی دانشجویی خجالت نکشید. 

قیمت‌های اقامتگاه‌های تحت مدیریت دانشگاه ثابت است، اما در صورت امکان از یک تور مجازی استفاده کنید و با دانشجویانی که قبلاً در این اقامتگاه‌ها زندگی کرده‌اند و اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری دارند تماس بگیرید. اگر قصد دارید در یک هاستل دانشجویی اقامت کنید، اسم این هاستل را در وب‌سایت‌های سفر، تالارهای گفت‌و‌گو و موتورهای جستجو وارد کنید: ممکن است هاستل با هدف پذیرایی از دانشجویان طراحی شده باشد، اما به مسافران و مهمانانی که اقامت کوتاه هم دارند خدمات ارائه بدهد.

اغلب وب‌سایت‌های مسافرتی معمولاً یک بخش نظرات و پیشنهادات دارند و هاستل‌ها را بر اساس میزان پاکیزگی، فضا و تناسب آن با هزینه‌ها ارزشگذاری می‌کنند. 

 

مقالات مرتبط:

 

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مالزی

هزینه‌های زندگی دانشجویی در مالزی

برای تحصیل در مالزی، رشته مورد نظر خود را از میان دوره‌های تحصیلی مالزی بیابید.

برای استفاده از مشاوره تحصیلی رایگان با ما تماس بگیرید.


مشاوره رایگان