هلند: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند

اخذ پذیرش تحصیلی از نظام آموزشی هلند ممکن است در نگاه اول فرآیندی پیچیده و انجام‌نشدنی به‌نظر بیاید. بررسی اجمالی ما از این نظام آموزشی می‌تواند به شما در فهم بهتر آن کمک کند.


گردآورنده: نیما شکرائی
720
ذخیره سازی
1399/03/27

پذیرش هلند

هلند متراکم‌ترین کشور از نظر جمعیتی در اروپا است، باوجود این ۸۷۱۰۰ دانش‌جوی بین‌المللی در این کشور مشغول به تحصیلند. با برخورداری از فرهنگی غنی که پذیرای ملیت‌های گوناگون است و داشتن ۱۱ دانشگاه معتبر که در میان ۲۰۰ مؤسسه‌ی آموزشی برتر دنیا هستند، جای تعجب ندارد که دانش‌جویان از تمام نقاط جهان جذب کشور لاله‌های نارنجی شوند. اما اخذ پذیرش تحصیلی از نظام آموزشی هلند ممکن است در نگاه اول فرآیندی پیچیده و انجام‌نشدنی به‌نظر بیاید. بررسی اجمالی ما از این نظام آموزشی می‌تواند به شما در فهم بهتر آن کمک کند.

اخذ پذیرش

تحقیقات

نظام آموزشی هلند نظامی خاص است که ممکن است فرآیند تحقیقات اولیه و معادل‌سازی واحدها را پیچیده کند.
مدارک دانشگاهی توسط دو نوع موسسه‌ به دانشجویان داده می‌شوند: موسساتی که دوره‌های عملی و حرفه محور برگزار می‌کنند و آنهایی که دوره‌هایشان علمی و تحقیقاتی است. هر دو نوع این موسسات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را برگزار می‌کنند و حتی اسامی رشته‌ها هم مشابهت‌های فراوانی بین این دو دارند. به دانشجویان توصیه می‌کنیم که حتما تحقیقات کاملی درباره‌ی دوره‌ها و کلاس‌ها انجام دهند و امکان معادل‌سازی واحد‌های خود را هم با موسسه‌ی فعلی هم با موسسه‌ای که قصد ادامه‌ی تحصیل در آن را دارند قبل از ارسال درخواست بسنجند. 
زمینه‌های تحصیلی پرطرفدار ظرفیت محدودی دارند و پذیرش در آنها توسط دولت هلند و از طریق سیستم ارزشیابی متمرکز (Numerus Fixus) انجام می‌شود. این امر به معنی اولویت داشتن داوطلبانی است که سوابق تحصیلی درخشان‌تری دارند اما آنهایی که حداقل نمرات لازم برای پذیرفته شدن را داشته باشند نیز شانس قبولی خواهند داشت. در عین حال اکثر رشته‌هایی که در کشور هلند به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند جزو این سیستم ارزشیابی نیستند به‌غیر از رشته‌های پزشکی، روان‌شناسی، افتصاد و فیزیوتراپی. دانشجویان باید از طریق وبسایت موسسات، از نحوه‌ی پذیرش در رشته‌ی مورد نظرشان (سیستم ارزشیابی متمرکز یا مستقیما از طریق موسسه) اطمینان حاصل کنند.
 دانشجویان باید اطلاع داشته باشند که در دانشگاه‌های هلند، از سیستم ارزشیابی ECTS استفاده می‌شود.

آشنایی بیشتر با Numerus Fixus

آشنایی بیشتر با ECTS 

ورودی و مهلت ارسال درخواست پذیرش دانشگاه‌های هلند  

مهلت ارسال درخواست در بین موسسات مختلف هلند، متفاوت است و بستگی به محدودیت‌های ورودی‌ها دارد. مهلت‌ها همچنین برای شهروندان اتحادیه اروپا متفاوت با کشورهای غیر عضو است. اجازه‌ی درخواست پذیرش برای دانشجویان در دانشگاه‌های هلند (مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) معمولا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر(اواسط شهریور تا اواسط آبان) آغاز می‌شود و ترم اول سال تحصیلی (زمان آغاز به تحصیل) سپتامبر سال بعد (مهر ماه) است. سیستم ارزشیابی متمرکز نیز در اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) پذیرفته‌شدگان را اعلام می‌کند که این افراد در سپتامبر (مهر ماه) همان سال می‌توانند دوره‌های تحصیلی خود را شروع کنند. 
اکثر موسسات هلند در ترم اول، سپتامبر و ترم دوم، فوریه (بهمن) ورودی دانشجو دارند. پایان مهلت ارسال درخواست برای شروع در ترم اول سال برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند معمولاً ماه مارچ تا می (فروردین تا خرداد) است و پایان مهلت درخواست برای شروع در ترم دوم سال تحصیلی از ماه نوامبر تا دسامبر (آبان تا دی) است. تعداد زیادی از موسسات، درخواست‌های دانشجویان خارج از EU را حتی زودتر از تاریخ ارسال می‌پذیرند، به‌خصوص در رشته‌های علوم کاربردی.

کارشناسی (دوره‌ی اول)

دانشجویان متقاضی مقطع کارشناسی باید از طریق سیستم مرکزی پذیرش (Studielink) اقدام کنند. دانشجویان با باز کردن یک حساب کاربری می‌توانند رشته‌های مورد علاقه‌ی خود را بیابند، مدارک مورد نیاز و اطلاعات شخصی خود را بارگذاری کنند و وضعیت درخواست خود را مشاهده کنند. از آنجایی که سامانهٔ Studielink به‌تازگی شروع به‌کار کرده است به دانشجویان توصیه می‌کنیم با موسسه‌ی مورد نظر خود تماس بگیرند تا از مدارک مورد نیاز اطمینان حاصل کنند. 

تحصیلات تکمیلی (دوره‌های دوم و سوم)

درخواست تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید مستقیما به موسسه‌ی میزبان ارسال شود. ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هلند نیاز به استانداردهای تحصیلی بسیار مشخصی دارد و کسانی که عملکردشان در سطح مطلوب نباشد باید پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی وارد این مقطع شوند. موسسات در هلند می‌توانند با «نامه‌ی پذیرش مشروط» به دانشجویان یکسال فرصت دهند تا دوره‌های ضروری مقدماتی را به اتمام برسانند و پس از آن تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را آغاز کنند.

چه مدارکی لازم دارم؟

برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های هلند به مدرک دیپلم متوسطه یا مدرکی معادل آن نیاز دارید، همانطور که برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به مدرک کارشناسی معتبر یا مدرکی معادل آن نیاز است. دانشجویان می‌توانند با کسب «دیپلم هلند»، مدرکی معتبر و قابل قبول به‌منظور ارائه به موسسات هلند برای اثبات صلاحیت‌های تحصیلی خود داشته باشند. 

شرایط پذیرش در موسسات گوناگون و برای مقاطع مختلف، معمولا متفاوت است اما همیشه به مدرک شناسایی (کپی کارت ملی و صفحه‌ی اول گذرنامه) برای این فرایند نیاز است. 

کارنامه‌ی آزمون‌های IELTS یا TOEFL به‌منظور اثبات مهارت شما در زبان انگلیسی نیز جزو مدارک مورد نیاز هستند. حداقل امتیاز آزمون TOEFL برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، ۵۵۰ در بخش کتبی و ۲۱۳ در بخش کامپیوتری این آزمون است.همچنین پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به حداقل نمره‌ی ۶ در آزمون IELTS نیاز دارد. امتیاز مورد نیاز به‌منظور پذیرش در مقطع کارشناسی به موسسه‌ی مورد نظر و رشته‌ی تحصیلی بستگی دارد.

برای پذیرش دردوره‌های کارشناسی ارشد شما معمولا نیاز به رزومه‌ی تحصیلی، توصیه‌نامه‌ای از استاد و انگیزه‌نامه‌ای دارید که در آن خودتان را معرفی کنید و دلایل علاقه‌مندی خود به دوره‌ی مورد نظر را توضیح دهید. 
تمام مدارک مورد نیاز باید به زبان انگلیسی ترجمه شده و به تأیید نهادهای مربوطه رسیده باشند. 

نکات کاربردی برای درخواست ‌پذیرش

با وجود اینکه صداقت در فرهنگ هلند مورد احترام است، دانشجویان در هنگام معرفی دستاوردهای تحصیلی خود باید توجه خاصی به نگارش متن داشته باشند. هنگام نوشتن رزومه‌ی کاری یا انگیزه‌نامه، دستاوردها و اهداف خود را به دقت شرح دهید اما از تو‍‍ضیحات اضافه در مورد چرایی اهمیت داشتن آنها پرهیز کنید. مساوات و برابری در فرهنگ هلند اهمیت ویژه‌ای دارند و متنی که نشان از خود‌پرستی داشته باشد شانس پذیرفته شدن شما را به‌شدت کاهش می‌دهد.

رقابت برای ورود به دانشگاه‌های هلند بسیار بالاست و نوشتن انگیزه‌نامه مانند فرصتی برای شما به منظور اثبات شایستگی‌هایتان است. همچنین سطح زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور بسیار بالاست و شما می‌توانید با نگارش انگیزه‌نامه‌‌ای روان و فصیح، تبحر خود در این زبان را نشان دهید. نمرات آزمون‌های زبان نیز اهمیت ویژه‌ای دارند.

 در فرهنگ آموزشی هلند تاکید بسیاری بر ابتکار و دوراندیشی وجود دارد پس هر چقدر می‌توانید برنامه‌ی تحصیلی دقیقی برای دوره‌ی مورد نظر خود و نحوه‌ی عملکردتان ارائه دهید. دانشجویان باید اهداف مورد نظر خود را بسیار دقیق و کامل شرح دهند. حتی اگر ایده‌های مشخصی دارید که در دوران تحصیل می‌خواهید بر آنها تمرکز کنید، می‌توانید با ذکر آنها شانس بیشتری برای پذیرش خود داشته باشید. 

 


آنچه باید بدانید

NUMERUS FIXUS چیست؟

NUMERUS FIXUS چیست؟

در این مقاله با معنای Numerus Fixus و تأثیر آن در فرآیند اخذ پذیرش در کشور هلند آشنا خواهید شد.
ساختار آموزش عالی هلند به زبان ساده

ساختار آموزش عالی هلند به زبان ساده

خلاصه‌ای از نظام آموزش عالی هلند، از جمله چگونگی ساختار سیستم، فرهنگ دانشگاهی و... . همچنین در این مقاله با انواع موسسات آموزش عالی آشنا خواهید شد.
مشاوره رایگان