هلند: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل

سوء تفاهم های رايج در مورد هلند

کشور هلند به داشتن پیاده‌روهای زیبا، جمعیت بالای دوچرخه‌سوار، انرژی‌های تجدید پذیر و سرزمین گل‌ها شهرت دارد. اما، درک فرهنگ و شیو‌ه‌ی خاصِ زندگیِ مردم در این کشورِ زیبا برای خارجی‌ها ساده نخواهد بود. اگر در حال برنامه‌ریزی برای تحصيل در هلند هستید، اجازه دهيد كه تعدادی از سؤ تفاهماتِ رايجِ فرهنگیِ راجع به هلند و مردمانش را برای شما از بین ببریم.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
522
ذخیره سازی
1399/03/10

تحصیل در هلند

علی‌رغم قرار داشتن در رده‌هایِ برترِ رتبه‌بندی‌هایِ جهانیِ رفاه و شادی اجتماعی، مردم کشور هلند به اشتباه به ویژگی‌های فرهنگیِ خاصی شناخته می‌شوند.‌ اگر در حال برنامه‌ریزی برای تحصيل در هلند هستید، اجازه دهيد كه این سؤ تفاهماتِ رايجِ فرهنگی راجع به هلند، فرهنگ و مردمانش را برای شما از بین ببریم.

دنگی حساب كردن

بیش از هرچیزی مردم هلند به خساست معروف هستند. به طور مثال، از ضرب‌المثل هلندی رفتن (going Dutch) به معنای دنگی حساب کردن استفاده می‌شود. تقسیم کردن مخارج امری کاملاً رایج میان مردم هلند است. اما، این موضوع نشانگر خسّت یا خودخواهی این مردمان نمی‌باشد و این رفتار اجتماعی در واقع بروز حسِ عدالت‌گراییِ مرسوم در کشور هلند است. 
ممکن است درک این موضوع برای مردمانی با فرهنگی متفاوت، در ابتدا دشوار باشد. اما، در فرهنگِ هلندی، برابری و صداقت ارزش بسیار بالایی دارد، از این‌رو، عدم تقسیم مخارج خلاف فرهنگ برابری در این کشور است. پذيرشِ مسئوليتِ خرجی که انجام می‌دهید، به معنای عدالت و نشان دهنده‌ی در نظر گرفتنِ نقشِ تمامیِ افرادِ حاضر در آن رويداد است.
در حقيقت هلند كشوری بسيار ثروتمند است و با وجود جمعیت کم، از نظر تولید ناخالص ملی در رتبه ششم کشورهای اروپایی قرار دارد.

رک بودن

ویژگیِ دیگری که به اشتباه و به دلیل سوء تفاهمات فرهنگی به مردمان کشور هلند نسبت داده می‌‍شود. گستاخ بودن است. بر خلاف این موضوع، مردمان هلند بسیار مؤدب هستند. اما، این ادب را به گونه‌ای متفاوت ابراز می‌کنند.
در کشور هلند، صداقت بزرگترین ارزشِ اجتماعی محسوب می‌شود و این ارزش به صورت رک بودن در رفتار مردم تبلور پیدا می‌کند. هلندی‌ها، احترام به دیگر افراد را با داشتن صداقت با آن‌ها، نشان می‌دهند.
فرهنگ‌هايی كه بر ادب ظاهری تأکید زیادی دارند (مانند فرهنگ مردم ایران)، رفتار هلندی‌ها را بسیار تند و گستاخانه خواهند یافت. مردم هلند به جای رفتار دوستانه، از صداقت و راستگویی به عنوان روشی برای ابرازِ احترام استفاده می‌کنند. بخشی از این سؤ تفاهم فرهنگی به زبان هلندی نیز مربوط می‌شود. معمولاً در زبان هلندی از جملات کوتاه و گویا برای رساندن مفهوم استفاده می‌شود. به طور مثال، در زبان هلندی به نسبت سایر زبان‌ها، از عباراتی نظیر لطفاً ...، اگر می‌شود ... و عباراتی از این دست، بسیار کم‌تر استفاده می‌شود.

Doe normal

"عادی رفتار کنید"، ترجمه‌ی مستقیم عبارتِ Doe normal می‌باشد. اما، این عادی بودن به معنای چشم‌پوشی از شخصیت و رفتارِ خاصِ هر فرد نمی‌باشد، بلکه به معنای احترام به رسوم و قوانین اجتماعی است.
این عبارت در رابطه با کسانی استفاده می‌شود که مرزهای پذیرفته شده در اجتماع را زیر پا می‌گذارند و این عادی بودن به هیچ‌وجه سرکوب‌گر ویژگی‌های منحصر به فرد یک انسان نمی‌باشد. به عنوان مثال، دانش‌آموزی که لاف کم درس خواندن و نمره‌ی بالا گرفتن را می‌زند، این عبارت را از هم کلاسی‌های خود خواهید شنید.  
در میان هر کشوری و در میان مردمان آن کشور، باید و نبایدهای اجتماعی فراوانی وجود دارد و هر فرهنگ به صورت منحصر به فردی به رعایت نکردن این رسومات اجتماعی واکنش نشان می‌دهد. در کشور هلند و با توجه به ویژگی‌هایی که در همین مقاله نیز آورده شد، مردم بسیار رک و مستقیم به عبور از این خطوط قرمز واکنش نشان می‌دهند.

 

اگر علاقه‌مند به تحصیل در کشور هلند هستید، دوره‌ی مناسب خود را در پایگاه داده آرمان من جست‌وجو کنید و یا از مشاوره رایگان آرمان من برای ترسیم آینده‌ی تحصیلیتان استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

مزایای تحصیل در هلند

مزایای تحصیل در هلند

در این مقاله، دلایلِ دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در هلند مورد بررسی قرار گرفته است. کیفیت زندگی در هلند و سیستم آموزشِ خاصِ دانشگاه‌های هلند، برخی از دلایل اصلیِ انتخابِ این کشور به عنوان مقصد تحصیلی دانشجویانِ بین‌المللی است.
مشاوره رایگان