هلند: از سری مقالاتِ راهنمای انتخاب رشته تحصیلی - آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در هلند

در این مقاله با 3 حوزه تحصیلی اصلی مهندسی، علوم انسانی و علوم تجربی برای علاقه‌مندان به تحصیل در کشور هلند آشنا خواهید شد.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
1433
ذخیره سازی
1399/03/10

Fields-study-Netherlands

تحصیل در هلند مزایای بسیاری برای دانشجویان دارد. علاوه بر داشتن یکی از رقابتی‌ترین اقتصادهای اروپا، کشور هلند، همواره در رتبه‌هایِ برترِ رده‌بندی‌ِ جهانیِ رفاه و سعادت قرار داشته است. غالباً مردمان هلند، به داشتنِ صبر زیاد و نگرش لیبرال شناخته می‌شوند. دانشگاه‌های کشور هلند در تمامی رشته‌ها سطحِ علمیِ فوق‌العاده‌ای دارند. اما، برخی از این رشته‌ها در این کشور، بیشتر مورد توجه قرار دارند و همین موضوع سبب تمایزِ تحصیل در کشور هلند با سایر کشورها شده است. در این مقاله، شما را با سه حوزه‌ی ممتاز و کلیدیِ کشور هلند آشنا خواهیم کرد.

مهندسی

بسیاری از مؤسساتِ آموزشیِ هلند در میان برترین دانشگاه‌هایِ فنی دنیا قرار دارند. از این‌رو تحصیل در رشته‌های مهندسی در هلند به گزینه‌ی محبوبی در میان دانشجویان بین‌المللی مبدل گشته است.
با داشتنِ رتبه 67 جهانی، در رشته‌های مهندسی مکانیک، عمران و هوافضا، دانشگاه صنعتی دلف، برترین دانشگاه فنی هلند محسوب می‌شود. دوره‌های تحصیلیِ دانشگاه دلف، در تمامی رشته‌هایِ مهندسی و در تمامیِ مقاطعِ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌گردد. همچنین، امکان گذراندن دوره‌های کوتاه مدت برای مهندسان در این دانشگاه وجود دارد.
در کشور هلند، دانش‌آموزان با پیاده‌سازیِ رویکردِ "یادگیری با اجرا"، مهارت‌های حلِ مسئله، فن‌آوری و خلاقیت را کسب می‌کنند. فارغ‌التحصیلانِ رشته‌های مهندسی علاوه بر استخدام به عنوان مهندس، در زمینه‌های کاری دیگر از جمله بانکداری، مشاوره و مدیریتِ استراتژی به کار گرفته می‌شوند.

جست‌وجو در دوره‌های مهندسی در کشور هلند
جست‌وجو در دوره‌های مهندسی در تمامی کشورها

علوم محیط زیست و کشاورزی

چه کشوری بهتر از کشور هلند برای تحصیل در رشته‌های کشاورزی و محیط زیست وجود دارد؟ بخش کشاورزی در کشور هلند، 2.8٪ از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود و این کشور در رتبه‌ی 18 جهانی در بهره‌وری از محیط زیست قرار دارد.
صنعت هلند که به عنوان قطب انرژی اروپا شناخته می‌شود، یکی از بهینه‌ترین صنایع جهان در زمینه مصرف انرژی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط دولتِ کشورِ هلند، تا سال 2050 تولید و انتشار گاز CO2 در این کشور به صفر خواهد رسید. در حال حاضر، کشور هلند در حالِ جایگزینیِ نیروگاه‌هایِ انرژیِ فسیلیِ فعلی با نیروگاه‌های انرژیِ خورشیدی، نیروگاه‌های آبی و مزارع بادی ساحلی است. با وجود اینکه هلند یکی از مراکز مهم پالایش نفتِ قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود، این کشور در حال تثبیت خود به عنوان یکی از قطب‌های انرژی‌های پاک در دنیا است.
با تحصیل در کشور هلند، دانش آموزان در یکی از قوی‌ترین بخش‌های کشاورزی جهان، تجربه‌های دست اول و کلیدی کسب خواهند کرد. هلند، پس از آمریکا، دومین صادر کننده محصولات کشاورزی است. در سال 2018، صادراتِ محصولات کشاورزی، 90.3 میلیارد یورو برای اقتصاد این کشور درآمد زایی داشته است.

جست‌وجو در دوره‌های محیط زیست در کشور هلند
جست‌و‌جو در دوره‌های کشاورزی در کشور هلند

اگر به تحصیل در کشور هلند علاقه‌مند هستید، از پایگاه داده‌ی آرمان من برای جست‌وجوی دوره‌ی تحصیلی مورد نظر خود استفاده کنید.

علوم اجتماعی

کشور هلند به نگرش پیشرو و آزاد اندیشانه اجتماعی شهرت دارد. هلند، کشوری بین‌المللی با اخلاق اجتماعی منحصر به فرد می‌باشد. بر اساس رده‌بندیِ جهانی در سال 2019، کشور هلند پس از  فنلاند، دانمارک، نروژ و ایسلند در رتبه‌ی پنجمین کشور شاد دنیا قرار دارد. رسیدن به این رتبه، ریشه در فرهنگِ خاص مردمِ این کشور دارد.
فرهنگ هلندی رک و بدون تعارف است و بر پایه عدالت‌گرایی و روشن‌فکری بنا شده است. در سیستم آموزشِ کشور هلند، بررسی مشکلات با دید باز و در نظر گرفتن تمامی واقعیت‌ها برای حلِ یک مسئله آموزش داده می‌شود. داشتن پیوندهایِ محکمِ تجاری و اقتصادی با دیگر کشورهای اروپایی، ایالات متحده و استرالیا، فرصتی بی‌‎نظیر برای کسب تجارب بین‌المللی برای دانشجویانِ رشته‌های علوم سیاسی، حقوق بین‌الملل و جامعه شناسی ایجاد کرده است.
در حالی که امکان تحصیل در رشته‌های علوم اجتماعی در بسیاری از دانشگاه‌های هلند وجود دارد، دانشگاه و مرکز تحقیقات Wageningen و دانشگاه آمستردام، در رتبه‌بندی جهانی در رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در جایگاه‌های 59 و 62 قرار دارند.

جست‌وجو در دوره‌های علوم اجتماعی در کشور هلند
جست‌وجو در دوره‌های حقوق بین‌الملل در کشور هلند
جست‌‌وجو در دوره‌های جامعه‌شناسی در کشور هلند

 

اگر به تحصیل در هلند علاقه‌مندید، با جست‌وجو در پایگاه داده آرمان من، دوره‌ی تحصیلیِ مناسب خود را بیابید و یا با شماره‌گیریِ 02141276 از مشاوره‌ی رایگان آرمان من بهره گیرید.


مشاوره رایگان