هلند: از سری مقالات راهنمای اخذ ویرا - آنچه باید بدانید

درخواست ویزای تحصیلی هلند

فرآیند اخذ ویزای دانشجویی از هلند بیش از هر چیز بستگی به کشور مبدأ دارد و از این نظر با بقیه کشورها متمایز است اما در اکثر موارد پس از آشنایی با نکات کلیدی به فرایندی شفاف تبدیل می‌شود.


گردآورنده: محمد زرقانی
1444
ذخیره سازی
1399/03/27

Apply-student-visa-Netherlands

هلند به دلیل داشتن فرهنگی مترقی، جمعیتی متنوع از نظر نژادی و مناظری زیبا، دروازه‌ی اروپا نامیده می‌شود. در فاصله‌ی سال‌های  ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، ۱۲۲۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های این کشور ثبت نام کردند. فرایند اخذ ویزای دانشجویی از هلند بیش از هر چیز بستگی به کشور مبدأ دارد و از این نظر با بقیه کشورها متمایز است. اما در اکثر موارد پس از آشنایی با نکات کلیدی به فرایندی شفاف تبدیل می‌شود. به راهنمای گام به گام ما از این فرایند نگاهی بیندازید تا برنامه‌ریزی برای ادامه‌ی تحصیل در هلند را بی‌ دغدغه آغاز کنید.

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا

دانشجویانی که قصد اقامت در هلند تا سقف ۹۰ روز را دارند باید برای دریافت ویزای شینگن اقدام کنند که آنها را قادر می‌سازد تا در حوزه‌ی شینگن به راحتی رفت و آمد کنند. لازم به ذکر است که بعضی از کشورهای خارج از EU نیازی به دریافت ویزای شینگن برای سفر به هلند ندارند.

مشاهده لیست کشورهای شینگن

آشنایی بیشتر با فرآیند اخذ ویزای شینگن

چگونه برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنم؟

فرایند اخذ ویزا برای تمامی شهروندان خارج از EU شامل دو قسمت است:‌
•    اجازه‌ی اقامت موقت (MVV)
•    اجازه‌ی اقامت

اجازه‌ی اقامت موقت (MVV)

ویزای مورد نیاز شما برای ورود به هلند بستگی به کشور مبدأ شما دارد. اکثر دانشجویان برای ورود به خاک هلند نیاز به اخذ ویزایی تحت عنوان اجازه‌ی اقامت موقت (MVV) دارند که شما از زمان اخذ آن به مدت ۶ ماه فرصت دارید تا وارد خاک هلند شوید. اما به‌منظور اتمام دوره‌ی تحصیل نیاز به اجازه‌ی اقامت دارید. MVV در واقع مدرکیست که نشان می‌دهد شما مقیم هلند هستید نه یک گردشگر. 
بررسی درخواست اخذ MVV زمان‌بر خواهد بود به همین دلیل توصیه می‌کنیم حداقل ۳ ماه قبل از تاریخی که برای ورود در نظر گرفته‌اید، درخواست خود را ارسال کنید. 
شما برای اخذ MVV می‌توانید از طریق موسسه‌ی مقصد اقدام کنید. اما، توجه داشته باشید که هزینه‌ها در هر موسسه متفاوت است. به‌طور مثل دانشگاه لیدن ( Leiden University) هزینه‌ای در حدود ۱۹۲ یورو برای این ویزا دریافت می‌کند. 

اجازه‌ی اقامت

اگر در دانشگاهی در هلند پذیرفته شده‌اید و برای MVV درخواست داده‌اید، دانشگاه وظیفه دارد که از طرف شما برای اجازه‌ی اقامت درخواست کند.  آنها این درخواست را تا ۵ روز پس از ورود شما ارسال و هزینه‌ی آن را از شما دریافت می‌کنند. 
پس از تایید و دو هفته بعد از ورودتان شما باید اجازه نامه‌ی خود را با مراجعه به دفتر ملی مهاجرت (IND) دریافت کرده و آن را در شورای محلی ثبت کنید. 
به‌واسطه‌ی اجازه‌ی اقامت شما می‌توانید در هر ۶ ماه سال، ۹۰ روز را در حوزه‌ی شینگن سفر کنید. اجازه‌ی اقامت شما تا ۳ ماه پس از پایان تحصیلتان معتبر خواهد بود

فرایند ورود و اقامت (TEV)

فرایند TEV به‌صورت خودکار پس از درخواست MVV آغاز می‌شود. این موضوع به این معنی است که درخواست شما برای MVV و اجازه‌ی اقامت در یک زمان بررسی خواهند شد و دانشگاه میزبان از طرف شما برای TEV اقدام خواهد کرد.
اگر ترجیح می‌دهید می‌توانید هر دو درخواست را خودتان به سفارت یا کنسول‌گری‌های هلند تحویل دهید. اگر هلند در کشور شما سفارت ندارد می‌توانید به سفارت هلند در نزدیک‌ترین کشور همسایه مراجعه کنید. 

به چه مدارکی نیاز دارم؟

برای درخواست ویزای MVV به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

•    گذرنامه معتبر و حداقل یک کپی از صفحه‌ی اول آن
•    مدارکی که نشان دهند شما توانایی پشتیبانی مالی از خود در طول دوران تحصیل‌تان را دارید که بر طبق برآورد وزارت دادگستری هلند در حدود ماهی ۸۵۰ یورو است. صورت حساب بانکی و نامه‌ی بورس تحصیلی پذیرفته می‌شوند.
•    فرم تکمیل شده‌ی MVV.
•    ضمانت انجام آزمایش سل در فاصله‌ی ۳ ماه تا ورود به هلند. 
•    مدرک بیمه
•    تاییدیه‌ی پذیرش از موسسه‌ای معتبر در هلند

اعتبار ویزا

به‌منظور ادامه یافتن اعتبار ویزا شما باید حداقل نصف واحدهای ابلاغ شده در هر سال را بگذرانید. در شرایطی خاص مانند بیماری حتما با امور دانشجویی دانشگاه خود تماس بگیرید تا راه حلی مناسب به شما پیشنهاد دهند. 

مطالعه بیشتر

راهنمای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های هلند

ساختار تحصیلات عالی در ایتالیا به زبان ساده


آنچه باید بدانید

اخذ ویزای کاری هلند پس از فارغ التحصیلی

اخذ ویزای کاری هلند پس از فارغ التحصیلی

اگر پس از تحصیلات بخواهید در هلند بمانید باید ویزای خود را تمدید کنید یا تغییر دهید و این کار نیازمند به داشتن شغل است. در این مقاله شما را برای تمدید ویزا و یافتن شغل در هلند راهنمایی می‌کنیم.
مشاوره رایگان