نیوزیلند: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی نیوزیلند به زبان ساده

برای تصمیم‌گیری درست و دقیق‌ باید نظام آموزشی کشور مقصد را شناخت. در این مقاله با ساختار آموزش عالی نیوزیلند از جمله انواع موسسات آموزشی، نحوه ورود به این موسسات، فرهنگ دانشگاهی و... آشنا می‌شوید.


گردآورنده: جابر جعفریان
179
ذخیره سازی
1399/04/21

ساختار آموزش عالی نیوزیلند


کشور سبز و گرم نیوزلند با چشم‌اندازهای زیبایی که در مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها به تصویر کشیده شده، یکی از قوی‌ترین اعضای OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) در زمینه‌ی سواد و تحصیلات، ریاضی و دانش است. ویژگی‌ها و شرایط کیفی نیوزلند که با تعدادی از مؤسسات آموزشی عالی برتر دوره‌هایی را از آموزش‌های مهارتی گرفته تا سطح دکترا ارائه می‌کند، مورد تأیید تمام مؤسسات آموزشی طراز اول در سطح جهان است. 
نظام آموزشی نیوزلند بر اساس نظام انگلیسی بنا نهاده شده، اما تفاوت‌های ظریفی بین این دو وجود دارد که می‌بایست هنگام برنامه‌ریزی برای ادامه‌ی تحصیل در نیوزلند آنها را مد نظر داشت. در این مطلب کوتاه برای رفع ابهامات شما و یافتن مسیر درست نگاهی مختصر به نظام آموزش عالی در نیوزلند می‌اندازیم. 

انواع مؤسسات آموزشی

با توجه به شکل تحصیلاتی که می‌تواند به شما مرتبط باشد چند نوع نظام آموزش عالی در نیوزلند وجود دارد. 

مؤسسات فناوری و پلی‌تکنیک (ITPs)

ITPs دوره‌هایی ارائه می‌کند که محدوده‌ی وسیعی را از مدارک پایه گرفته تا سطوح تحصیلات تکمیلی پوشش می‌دهد و بر حوزه‌های مهارتی و شغلی به صورت آموزش‌های عملی و کاربردی متمرکز است. برنامه‌های این دوره‌ها پژوهش‌های کاربردی و فناوری را نیز مورد ترغیب و حمایت قرار می‌دهند. 

مؤسسات خصوصی

بیش از 600 مؤسسه‌‌ی آموزشی خصوصی در نیوزلند وجود دارد که دوره‌هایی تخصصی را در رشته‌های مختلف برگزار می‌کنند، رشته‌هایی همچون کسب‌و‌کار، سفر و گردشگری و طراحی. گستره‌ی وسیعی از دوره‌های معتبر آموزش عالی نیز به صورت جایزه (بورسیه) به دانشجویان ارائه می‌شود که درباره‌ی هر کدام باید به صورت جداگانه در مؤسسات مختلف جستجو کرد. 

مؤسسات وانانگا

مؤسسات وانانگا که منحصر به نیوزلند هستند، دوره‌هایی را که با روح فرهنگی قبایل مائوری آموزش داده می‌شوند، ارائه می‌کنند. تحصیلات در این مؤسسات بر آموزش‌های عملی متمرکز است و بر دو بخش مائوری کائوپاپا (دروس پایه) و تیکانگا (فرهنگ و آداب) استوار است. دانشجویان برای داشتنِ رویکردی انتقادی نسبت به مطالعات خود که همراستا با ارزش‌های فرهنگی سنتی قبایل مائوری است ترغیب می‌شوند. 

دانشگاه‌ها 

ده دانشگاه در نیوزلند وجود دارند که با بودجه‌ی دولتی فعالیت می‌کنند، و هر یک این شانس را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه‌ی مطالعات عمومی به ادامه‌ی تحصیل بپردازند. 

دانشگاه های نیوزیلند

 

دوره‌های کارشناسی

اخذ یک مدرک کارشناسی در نیوزلند معمولاً سه سال برای دانشجویان تمام‌وقت طول می‌کشد، اما می‌توان این دوره را تا وقتی که دانشجو نمرات و شرایط لازم را کسب کند طولانی کرد. رشته‌ها، مدارک و شرایط اصلی ورود به هر مؤسسه با مؤسسه‌ای دیگر فرق دارد و برای کسب اطلاعات لازم در مورد هر یک باید به صورت جداگانه به وب‌سایت دانشگاه‌ها مراجعه کرد. 
دانشجویان دوره‌ی کارشناسی در نیوزلند لازم نیست به عنوان بخشی از دروس دوره‌شان به حد نصاب شرایط و نمرات دروس عمومی برسند. آنها می‌توانند از همان آغاز ترم اول به موضوعاتی که مستقیماً با رشته‌ی انتخابی اصلی‌شان مرتبط است بپردازند. 
رشته‌ی اصلی حوزه‌ای تخصصی در بین رشته‌ی عمومی تحصیلات دانشجو است که آن را انتخاب کرده تا در دوره‌ی تحصیلی‌اش بر آن تمرکز بکند. برای مثال یک دانشجو می‌تواند مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی علوم با گرایش آناتومی بگیرد. این بدان معناست که تمام دروسی که این دانشجو خواهد گذراند به صورت مستقیم با آناتومی مربوط خواهند بود. 

مدارک تحصیلی مضاعف

دانشجویان این امکان را در اختیار دارند که در صورت تمایل در دوره‌ی کارشناسی در دو رشته تحصیل کنند و بسته به مؤسسه‌ی آموزشی و رشته‌های انتخاب‌شده برخی از دروس و تکالیف را به صورت مشترک برای هر دو رشته انجام دهند. دوره‌ی تحصیلی مدارک مضاعف برای دانشجویان تمام‌وقت معمولاً طی 4 یا 5 سال به اتمام می‌رسد، اما می‌توان این دوره را تا وقتی که دانشجو نمرات لازم در هر دو رشته را کسب کند طولانی کرد.

مدارک افتخاری (دوره‌ی کارشناسی)

مدارک افتخاری در نیوزلند در سطوح پساکارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شوند. دانشجویان با گذراندنِ دروس اضافه‌ای پس از دریافت مدرک کارشناسی (که به عنوان سال اول دوره‌ی کارشناسی ارشد آنها به شمار می‌آید) می‌توانند مدرک پساکارشناسی دریافت کنند.
مدارک افتخاری در سطح دوره‌های کارشناسی مدرک افزوده‌ای است که دانشجویان برای دریافت آن باید علاوه بر دروس و تکالیف دوره‌ی کارشناسی، بدون طولانی‌تر کردنِ دوره‌‌شان کارها و تکالیف بیشتری به انجام برسانند. دانشجویی که این دروس و تکالیف افزوده را پشت سر می‌گذارد می‌تواند با مدرکِ -برای مثال- «کارشناسی افتخاری بازرگانی» فارغ‌التحصیل شود. دانشجویان باید پیش از پایان مهلت تعیین‌شده برای این دوره‌ها به عنوان دوره‌ای جداگانه ثبت‌نام کنند. 

تحصیلات تکمیلی

مؤسسات آموزش عالی نیوزلند مدارک دوره‌ی تحصیلات تکمیلی را در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌کنند. دانشجویان یک سال پس از آغاز دوره‌ی تحصیلات تکمیلی و رسیدن به حد نصاب دریافت مدرک کارشناسی افتخاری، می‌توانند تحصیل‌شان را یک سال دیگر هم ادامه بدهند و مدرک کارشناسی ارشد دریافت کنند. دوره‌های کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلفی ارائه می‌شوند و نسبت به دوره‌های کارشناسی بر زمینه‌ای خاص متمرکزتر هستند. 
تمام دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد باید یک پژوهش مستقل را به انجام برسانند و حجم متن خروجی این پژوهش باید بین 10.000 تا 40.000 کلمه باشد. این متن، بسته به حجم مورد درخواست دانشگاه، می‌تواند پایان‌نامه یا تزِ پایان دوره‌تان باشد، که باید به شکلی خاص بر موضوعی در حوزه‌ی تخصصی تحصیل‌تان متمرکز باشد. 
همچنین دانشجویان می‌توانند یک دیپلم یا گواهی تحصیلات تکمیلی در سطح کارشناسی بگیرند. اینها دوره‌هایی طولانی هستند و برای دانشجویانی که دوست دارند در زمینه‌ای متفاوت از رشته‌ی دوره‌ی کارشناسی‌شان تحصیل کنند در نظر گرفته شده‌اند و در برخی موارد می‌توانند برای ادامه‌ی دوره تا دریافت مدرک کارشناسی ارشد مجاز و معتبر شناخته شوند. 
البته برخی دوره‌های دکترا هم برای دانشجویان این مقطع تحصیلی در دسترس است. 

فرهنگ آکادمیک

مؤسسات آموزش عالی نیوزلند که الهام‌گرفته از فرهنگ آکادمیک استرالیا و انگلیس هستند، از دانشجویان انتظار دارند که ابتکار عمل را در زمینه‌ی دروس خود به دست بگیرند و دوره‌ی تحصیلی‌شان را به صورت مستقل مدیریت کنند. دانشجویان برای بهره‌گرفتن از تفکر جانبی (Lateral thinking، رویکردهای غیرمستقیم و خلاقانه در برخورد با مشکل) و کشف راه‌حل توسط خودشان، با تکیه به آنچه در کلاس آموخته‌اند (به عنوان نقطه‌ی شروع) ترغیب می‌شوند.

فرهنگ دانشگاهی نیوزیلند


کلاس‌ها، بسته به رشته‌ی تحصیلی، ممکن است به صورت سخنرانی، آزمایشگاه، کارگاه، سمینار یا گروه‌های آموزشی برگزار شوند. اساتید اغلب هر هفته چند مطلب کوتاه خواندنی و تکالیفی با هدف درک مطلب برای کمک به دانشجویان در آماده‌شدن برای کلاس بعدی در اختیارشان قرار می‌دهند. این تکالیف معمولاً نمره‌ای ندارند و دانشجویان برای انجام‌ندادن آن توبیخ نمی‌شوند، بلکه طراحی آنها به صورتی است که درگیری هر چه بیشتر با محتوای دروس را بالا ببرند و دانشجویان را به مهارت‌های انتقادی مجهز کنند تا بتوانند به نتیجه‌گیری شخصی خود برسند. 
از دانشجویان انتظار می‌رود که مراقب نمرات خود باشند و به مدیریت انجام تکالیف خود برای رسیدن به معیارهای لازمِ کلاس بپردازند. ماهیت ارزیابی دروس با توجه به رشته‌های تحصیلی بسیار متفاوت است و می‌توان در وب‌سایت دانشگاه به اطلاعات خاص هر رشته دست پیدا کرد. 

 

مقالات مفید

شهریه دانشگاه های نیوزیلند

هزینه های زندگی دانشجویی در نیوزیلند

 

اگر به این سیستم آموزشی علاقه‌مندید یا به تحصیل در نیوزیلند علاقه‌مند شدید دورهای تحصیلی این کشور را مرور کنید.

هرگونه سوال یا ابهامی در مورد مهاجرت تحصیلی دارید با ما تماس بگیرید.


آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های نیوزیلند

اخذ پذیرش از دانشگاه های نیوزیلند

در این مقاله به چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های نیوزیلند خواهیم پرداخت و اطلاعاتی از قبیل مدارک مورد نیاز، روش درخواست پذیرش و فرهنگ دانشگاهی نیوزیلند را مرور می‌کنیم.
مشاوره رایگان