تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات نکات پیش از سفر - آنچه باید بدانید

راهنمای سلامت روان برای دانشجویان بین‌المللی

در این مطلب اطلاعاتی درباره خدمات ارائه شده برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های سراسر جهان ارائه شده است.


گردآورنده: مهدی گلستانی
300
ذخیره سازی
1399/08/28

ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور یکی از دوران هیجان‌انگیز زندگی برای بسیاری از جوانان در سراسر جهان است. شما فرصت این را خواهید داشت که به عنوان یک فرد زندگی خود را توسعه دهید و از فرصت‌هایی منحصربه‌فرد بهره بگیرید. احتمالاً این اولین باری است که از خانه‌تان و فضای امن‌تان (Comort zone) خارج می‌شوید و روی پای خود می‌ایستید. بنابراین این دوران می‌تواند برای‌تان چالش‌برانگیز هم باشد.
با توجه به پژوهش اخیر NUS (اتحادیه‌ی ملی دانشجویان) 80% از دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی انگلیس مشکلی در حوزه‌ی سلامت روان را تجربه کرده‌اند. پژوهش دیگری حاکی از این است که 30% از این جامعه‌ی آماری گفته‌اند که افکار متمایل به خودکشی هم داشته‌اند. این پژوهش‌ها به ما چه می‌گویند؟ روشن است که سلامت روان دانشجویان در انگلیس مسئله‌ای جدی است. در دیگر نقاط دنیا اوضاع از چه قرار است؟
در سال 2017 جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان 4.6 میلیون نفر بوده است. در حالی که به نظر می‌رسد دانشجویان بین‌المللی در مقایسه با دانشجویان بومی با گستره‌ی وسیعی از چالش‌های خاص مواجه بوده‌اند، پژوهشی در حوزه‌ی سلامت روان دانشجویانی که برای ادامه‌ی تحصیل به خارج از کشور خود سفر کرده‌اند صورت نگرفته است. 
در این مطلب به موضوع سلامت روان بین دانشجویان بین‌المللی و خدماتی که در این حوزه در برخی از مطلوب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان ارائه می‌شود نگاهی خواهیم انداخت:

دلایل شایع آسیب‌های حوزه‌ی سلامت روان در دانشجویان بین‌المللی

تخمین زده می‌شود که در سال 2025 تعداد دانشجویان در جهان به 262 میلیون نفر خواهد رسید. اگر این مطلب را هم در نظر بگیریم که 25% از دانشجویان در انگلیس از یک ناراحتی در حوزه‌ی سلامت روان رنج می‌برند، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در 7 سال پیش رو 65.5 میلیون دانشجو از آسیب‌های روانی رنج خواهند برد. بنابراین برای بهبود این وضعیت ابتدا باید علت چنین آسیب‌هایی را بین دانشجویان بین‌المللی درک کنیم. 

شوک فرهنگی

شوک فرهنگی می‌تواند یکی از دلایل عمده‌ی افسردگی و اضطراب در دانشجویان بین‌المللی باشد. هنگام تجربه‌ی فرهنگ‌های جدید تفاوت معیارهای اجتماعی، غذا، رویکرد کلی و... می‌تواند موجب احساس بی‌قراری شود. اگر این احساس از بین نرود، نباید خود را در سکوت وادار به تحمل آن کنید. در هر نقطه از دوران تحصیل خود اگر احساس ضعف کردید باید به جستجو برای پشتیبانی و مشاوره اهمیت زیادی بدهید. 

دلتنگی

یکی دیگر از دلایل شایع احساس ضعف و اضطراب می‌تواند دلتنگی باشد. با توجه به ماهیت تحصیل در خارج از کشور، دانشجویان بین‌المللی دل‌شان برای خانواده، دوستان و آسایشی که در خانه‌ی خود دارند تنگ می‌شود. این دلتنگی چیزی عادی و طبیعی است، اما اگر ادامه پیدا کند می‌تواند تبدیل به یک مشکل شود و بر دوران تحصیل‌تان اثر بگذارد. در این شرایط گفتگو با کسی در مورد احساس‌تان اهمیت زیادی دارد، کسی در دانشگاه یا کسی که با او احساس راحتی می‌کنید. 

آب‌و‌هوا

بسته به منطقه‌ای که کشورتان در آن واقع شده و جایی که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، آب‌و‌هوا هم می‌تواند در احول شما تأثیر داشته باشد. تفاوت آب‌و‌هوای جایی که در آن مشغول تحصیل هستید، با چیزی که به آن عادت کرده‌اید، می‌تواند موجب احساس ضعف روحی در شما شود. اگر هوا سرد یا بارانی باشد، احتمالاً بیرون نخواهید رفت، که همین می‌تواند انگیزه‌های شما را کاهش بدهد. یکی از راه‌های مبارزه با این احساس تلاش برای بیرون رفتن و حضور اجتماعی بدون توجه به آب‌و‌هوا است. پاتوق‌هایی محلی مثل سینما، گالری و مراکز خرید را پیدا کنید که می‌توان در تمام سال از آنها لذت برد. 

ترس از انگشت‌نما شدن

در مجموع عوامل زیادی هستند که می‌توانند بر سلامت روان شما در طول دوران تحصیل اثر بگذارند. اما در بخش‌هایی از جهان از موضوع آسیب‌های حوزه‌ی سلامت روان مثل بقیه‌ی نقاط دنیا به صورت آشکار صحبتی به میان نمی‌آید. همین مسئله می‌تواند درخواست کمک را با مشکل روبه‌رو کند، مخصوصاً اگر از گفتگو در مورد احساس خود شرم داشته باشید. 
به همین علت اگر تصمیم بگیرید که در خارج از کشور ادامه‌ی تحصیل بدهید، شاید صحبت کردن در مورد احساس خود با یک غریبه را دوست نداشته باشید. به هر حال بیشتر مؤسسات آموزش عالی خدمات مشاوره با افراد آموزش‌دیده‌ی حرفه‌ای را که به شکلی محرمانه به حرف‌های‌تان گوش می‌دهند، فراهم می‌کنند. 

انگلیس

 سالانه 443.000 دانشجوی بین‌المللی انگلیس را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. همانطور که قبلاً گفتیم مسئله‌ی سلامت روان یک مسئله‌ی دائمی بین جوانان انگلیسی است و دانشجویان به شکلی خاص در این زمینه گروهی آسیب‌پذیر به شمار می‌آیند. در واقع 36% از دانشجویان بین‌المللی ادعا می‌کنند که از آسیب روانی رنج می‌برند. در حالی که آمارها نشان از وجود درصد بیشتری از این آسیب‌ها بین دانشجویان بومی با 69% میزان ابتلا به چنین مشکلاتی دارند، آگاهی تمام دانشجویان از خدمات حمایتیِ موجود اهمیت زیادی دارد.

دانشجویان بین‌المللی با چه مشکلاتی در دوره‌ی تحصیلات عالی در انگلیس مواجه می‌شوند؟

دانشجویان بین‌المللی با موانع خاصی که می‌توانند سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آنان را تهدید کنند مواجه می‌شوند. با توجه به گفته‌های جوانا بیکر، درمانگر و هماهنگ‌کننده‌ی آموزش سلامت روان در دانشگاه دربی، دانشجویان بین‌المللی ممکن است با «شوک فرهنگی، دلتنگی، تنهایی یا احساس دورافتادن، کشمکش‌های عاطفی، نگرانی برای خانواده و توقعات اجتماعی» مواجه شوند. اگر شما دچار چنین مشکلاتی شوید به کجا مراجعه می‌کنید؟ 

خدمات حمایتی برای دانشجویان بین‌المللی

تحقیقات حاکی از این هستند که 94% از دانشگاه‌های انگلیس افزایش چشمگیری را در زمینه‌ی دانشجویانی که نیاز به خدمات حمایتی دانشگاه داشته‌اند تجربه کرده‌اند. حالا NHS (خدمات سلامت انگلیس) در پاسخ به این افزایش تقاضا همکاری با مؤسسات عالی را برای بهبود وضعیت روانی دانشجویان در انگلیس آغاز کرده است. 
برخی از این خدمات حمایتی شامل مشاوره، معرفی راهنما (Mentor) و ارائه‌ی خدمات پزشک عمومی در منزل در 45% از موارد است. اما شاید دانشجویان بین‌المللی مثل دانشجویان بومی مجبور به جستجوی چنین خدماتی شوند. خوشبختانه وب‌سایت دانشگاه‌ها یک بخش حمایت دارند که می‌توانید از آن طریق برای دریافت خدمات مناسب تماس بگیرید.
شما در دانشگاه دربی می‌توانید این خدمات را در تیم رفاه دانشجویی دریافت کنید، که «خدماتی رایگان و محرمانه برای تمام دانشجویان و متقاضیان» فراهم می‌کند. این حمایت می‌تواند به صورت آنلاین، تلفنی یا رودررو صورت بپذیرد. علاوه بر این دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در کافه‌ی رفاه جهانی به گفتگو با دانشجویان دیگری بنشینند که ممکن است دچار مشکلی مشترک باشند. 

یک مشاور چطور می‌تواند به شما در زمینه‌ی سلامت روان کمک کند؟

در طول دوره‌ی تحصیلی‌تان ممکن است گهگاه دچار تراکم افکار شوید. در چنین مواقعی به اشتراک گذاشتن این نگرانی‌ها با یک مشاور/روان‌درمانگر آموزش‌دیده می‌تواند مفید باشد. اکثر دانشگاه‌ها خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کنند که می‌تواند در سلامت روان‌تان مفید واقع شود. چه در کشمش با حجم زیاد کارهای‌تان باشید، چه درگیر فشارهای اجتماعی، چشم‌انداز شغلی یا هر مسئله‌ی دیگری که آزارتان می‌دهد باشید، گفتگو با شخصی دیگر می‌تواند راه بسیار خوبی برای مراقبت از سلامت روان‌تان باشد. 
در دانشگاه دربی دانشجویان می‌توانند با یک روان‌درمانگر آموزش‌دیده صحبت کنند تا «استقلال‌شان را توسعه ببخشند، اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، و ارتباطی اطمینان‌بخش با زمینه‌ی تجارب فرهنگی خود، در حالی که تفاوت‌های ارزش‌ها و باورها را در مورد خود و دیگران کشف می‌کنند داشته باشند.» ممکن است یک مشاور یا روان‌درمانگر شما را به حضور در حلقه‌های اجتماعی و رویدادها به منظور کمک به پیدا کردن جای‌تان در زندگی دانشگاهی ترغیب کند. به هر حال توصیه شده که به محض شروع کشمکش‌تان جستجو در مورد خدمات مشاوره را در پیش بگیرید، چون ممکن است لازم شود در صفی طولانی منتظر گفتگو با مشاور بمانید. 
اما اگر مشاوره در نظرتان کاری ترسناک و ناراحت‌کننده است، می‌توانید اول با یک دوست یا کسی که به شما نزدیک است صحبت کنید. شاید احساس شرم کنید، اما به اشتراک گذاشتنِ احساس‌تان می‌تواند موجب گشودگی و آرامش شود. 
دانشجویانی که با آسیب‌های مزمن سلامت روان درگیر هستند می‌توانند در تمام دانشگاه‌ها درخواست استفاده از DSA (کمک‌هزینه ی دانشجویان کم‌توان) را بدهند. اگر درخواست شما مورد پذیرش قرار بگیرد می‌توانید کمک‌هزینه‌ای دریافت کنید که شاید هزینه‌ی لپتاپ و هزینه‌های سفر را پوشش بدهد. 

نیوزلند

در سال 2017 تعداد دانشجویان بین‌المللی که به قصد شروع تحصیلات‌شان به کشور زیبای نیوزلند سفر کرده‌اند 125.400 نفر بوده است. نیوزلند چشم‌اندازهای مختلف هیجان‌انگیزی پیش روی‌تان قرار می‌دهد، اما مشکلات حوزه‌ی سلامت روان هنوز هم به جای خود باقی است. 
خوشبختانه تلاش‌هایی صورت گرفته که قبح مطرح‌کردن مسائل مربوط به سلامت روانی در نیوزلند از بین برود. دولت 10.5 میلیون دلار بودجه برای خدمات مشاوره‌ی رایگان برای افراد زیر 25 سال اختصاص داده، چون دانشجویان هنوز هم خودشان هزینه‌ی چنین خدماتی را می‌پردازند. یک بودجه‌ی 750.000 دلاری هم به صورت ویژه برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی اختصاص یافته است.

در نیوزلند کدام خدمات حمایتی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؟

در نیوزلند تأکید خاصی بر حمایت از دانشجویان بین‌المللی در تحصیلات عالی وجود دارد. دولت نیوزلند اولین دولت در تمام دنیا بود که معیارهای خاصی را برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی تعیین کرد تا از ارائه‌ی خدمات مناسب به آنان اطمینان حاصل کند.
دانشگاه ویکتوریای ولینگتون به عنوان یک نمونه ورک‌شاپ‌هایی برای کمک به دانشجویانی که تحت فشارهای تحصیلات عالی هستند ارائه می‌کند. با توجه به گفته‌های جرارد هوفمان، مدیر مشاوره‌ی دانشجویی، این جلسات موضوعاتی از قبیل «آگاهی، آرامش، خواب، مدیریت اضطراب و سامان‌ بخشیدن به احساسات دشوار» را در بر می‌گیرند. علاوه بر این یک تیم رفاه آگاهی دانشجویان هم با «بیدار کردن آگاهی و آموزش‌هایی در مورد سلامت و رفاه دانشجویان را تقویت می‌کند». 
دانشگاه وایکاتو هم به شکلی مشابه تلاش می‌کند که قبح بیان کردن مشکلات روانی را در دانشگاه از بین ببرد. اگر به حمایت نیاز دارید، چندین گروه دانشجویی وجود دارند که به ارتقاء «سلامت روانی مثبت» می‌پردازند، گروه‌هایی مثل Unirec، مرکز سازگاری و تطبیق دانشگاه. این دانشگاه برای از بین بردن احساس تنهایی در دانشجویان بین‌المللی یک برنامه‌ی دوست‌یابی ارائه می‌کند که در آن دانشجویانی که از تنهایی و آسیب‌های حوزه‌ی سلامت روان رنج می‌برند برای دریافت حمایت‌های بیشتر با دانشجویان مجرب مرتبط می‌شوند. 
همانطور که قبلاً گفتیم یکی از موانع پیش روی دانشجویان بین‌المللی مسئله‌ی زبان است. در دانشگاه وایکاتو مترجمینی در جلسات مشاوره‌ی دانشجویی حضور دارند تا به برقراری ارتباط و ایجاد فهم متقابل کمک کنند. یک تیم خدمات بین‌المللی هم در خدمت دانشجویان است که بتوانند به طور مستقیم با مشاورینی که خود را وقف این کار کرده‌اند صحبت کنند.

کی باید درخواست کمک کنم؟

ما می‌دانیم که وقتی از نظر روحی ضعیف شده‌اید، مراجعه به کسانی با آنها آشنا نیستید کار سختی است، اما اگر در کشمکش برای تطبیق یافتن با شیوه‌ی جدید زندگی هستید، جستجو و درخواست حمایت کار بسیار مهمی است. اکثر دانشگاه‌ها در نیوزلند خدمات مشاوره به دانشجویان ارائه می‌کنند و در زمینه‌های بسیاری به آنها مشاوره می‌دهند. با توجه به گفته‌های ماری جین وادینگتون، از مدیران بخش تجارب دانشجویی و پشتیبانی در دانشگاه وایکاتو، دانشجویان باید وقتی «متوجه تأثیر اضطراب و ناراحتی‌ بر عملکردشان در فعالیت‌های جاری می‌شوند... یا هر چیزی بر تحصیل‌شان تأثیر می‌گذارد» در جستجوی کمک برآیند. 
همچنین توصیه شده که در اسرع وقت، پیش از آنکه مشکل‌تان تبدیل به مسئله‌ای جدی شود درخواست حمایت کنید. در دانشگاه وایکاتو مشاورین و روانشناسانی 5 روز در هفته در دسترس هستند تا مسائل دانشجویان و هر مشکلی را که با آن درگیر هستید مورد بحث و بررسی قرار بدهند. حتی چند جلسه‌ی محدود هم می‌تواند باعث شود احساس کنید که مورد حمایت قرار دارید. 

آمریکا

آمریکا به عنوان اولین مقصد مطلوب تحصیلی در جهان بیشترین شمار دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کند و و 1.21 میلیون دانشجو از مجموع 4.6 میلیون دانشجوی بین‌المللی در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. علی‌رغم محبوبیت آمریکا بین دانشجویان بین‌المللی، بیشترین درصد مبتلایان به مشکلات سلامت روانی با 22.1% از این جمعیت مربوط به افراد جوان بین 18 تا 25 سال است. بنابراین می‌بینیم که دانشجویان در آمریکا کاملاً مستعد ابتلا به این نوع مشکلات هستند.

در آمریکا کدام خدمات حمایتی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؟

با توجه به وسعت آمریکا و تعداد زیاد دانشگاه‌ها، خدماتی که به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شوند به شکل گسترده‌ای متفاوت هستند. اما بسیاری از دانشگاه‌ها در آمریکا خدماتی در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند که از طریق آنها می‌توانید درخواست کمک و پشتیبانی کنید.
همچنین یک جلسه‌ی معارفه برای دانشجویان بین‌المللی معمولاً به محض ورود به دانشگاه برگزار می‌شود. دانشجویان ممکن است به عنوان بخشی از همین برنامه به واحدهای خدمات مشاوره‌ی دانشگاه معرفی شوند. دانشجویان در دانشگاه وست‌چستر در پنسلوانیا می‌توانند بدون قرار قبلی در جلسات مشاوره حضور یابند، تا از کمک‌های مربوط به حوزه‌ی سلامت روان بهره‌مند شوند. ممکن است این دانشجویان به گروه‌های درمان کوتاه‌مدت یا در صورت نیاز برای مشاوره‌های بلندمدت معرفی شوند. 
در دانشگاه ترینیتی در تگزاس هم دانشجویان به شکلی مشابه در یک برنامه‌ی آشنایی اجباری سه روزه شرکت می‌کنند تا با محیط جدید و آدم‌های پیرامون خود آشنا شوند. همچنین دانشجویان بین‌المللی به خدمات مشاوره‌ی رایگان برای پشتیبانی تحصیلی و شخصی دسترسی دارند. 
ما با کالوم، یک فارغ‌التحصیل انگلیسی از دانشگاه ترینیتی صحبت کردیم، که ما را در جریان خدمات حمایتی ویژه‌ای که در این دانشگاه به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود گذاشت. برای مثال کالوم به ما گفت که «یک مرکز نوشتن در دانشگاه برقرار است که دانشجویان در صورتی که انگلیسی زبان اول‌شان نباشد می‌توانند چیزهایی را که نیاز دارند در آنجا مطرح کنند.» او همچین گفت «شما می‌توانید از راهنمای‌تان در مورد جایی که می‌توانید بروید و کسی که می‌توانید با او صحبت کنید مشاوره بگیرید.» 
دانشجویان بین‌المللی معمولاً دور از خانه‌ی خود هستند و در روزهای تعطیل و بین‌ ترم‌ها در دانشگاه می‌مانند، اما دانشجویان بومی معمولاً اکثر تعطیلات را در خانه و با خانواده‌ی خود سپری می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود دانشجویان بین‌المللی اوقاتی را در سکوت در دانشگاه بگذرانند، چیزی که منجر به احساس تنهایی آنها می‌شود. اما این می‌تواند فرصت خوبی هم برای آشنایی با دانشجویانی باشد که مثل شما احساس تنهایی می‌کنند. شما می‌توانید برای دوری از تنهاییِ زیاد ترتیبی بدهید که یک وعده‌ی غذایی را با کسانی که مثل شما تعطیلات را در دانشگاه می‌گذرانند سپری کنید. یا می‌توانید از دانشگاه خود در مورد رویدادهایی که برای چنین مواقعی طراحی کرده‌اند سؤال کنید. 

استرالیا

استرالیا در سال 2018 رکورد جدیدی با 624.000 دانشجوی بین‌المللی ثبت کرده است. کاملاً واضح است که استرالیا با سواحلی به‌یاد‌ماندنی، دانشگاه‌هایی معتبر و جامعه‌ای چندفرهنگی سومین مقصد مطلوب تحصیلی در جهان باشد. 
اما جوانان بین 18 تا 24 سال در معرض بالاترین ریسک مشکلات حوزه‌ی سلامت روان در استرالیا هستند. برخورد مناسب با این نوع مشکلات با داشتن چنین جمعیت بزرگی از دانشجویان بین‌المللی و فراهم کردن حمایت‌های ضروری اهمیت زیادی دارد. 

در استرالیا کدام خدمات حمایتی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؟

 در استرالیا مؤسسات آموزش عالی خدمات حمایتی را به عنوان بخشی از ضرورت‌های قانونی ارائه می‌کنند. این خدمات شامل سلامت عمومی، مشاوره، اشتغال، زبان و پشتیبانی تحصیلی هستند. شما به محض ورود به دانشگاه خود با فضای دانشگاه به عنوان بخشی از برنامه‌ی معرفی آشنا خواهید شد، که در تمام مؤسسات آموزش عالی استرالیا برگزار می‌شود. 
همچنین بیشتر مؤسسات استرالیایی برنامه‌ی راهنما (Mentor) هم به دانشجویان ارائه می‌کنند، که طی آن دانشجویان بین‌المللی با دانشجویان دیگر آشنا می‌شوند. برای مثال دانشگاه مرداک در پرث برنامه‌ی PASS (جلسات مطالعه با کمک یک همراه) را برگزار می‌کند تا به دانشجویان بین‌المللی در گرفتنِ بیشترین بهره از تجارب دانشگاهی‌شان کمک کند. دانشگاه ادیت کوان در پرث هم به شکلی مشابه برنامه‌ی Peer Mentoring Program را برگزار می‌کند تا قابلیت‌های دانشجویان را در زمینه‌ی آکادمیک و اجتماعی بهبود بخشد. 
بنابراین می‌دانیم که افراد جوان در بخش‌هایی از جهان بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند. و همچنین دیدیم که بسیاری از مؤسسات برنامه‌های راهنمایی و مشاوره در اختیار این دسته از دانشجویان قرار می‌دهند. 

در طول دوران تحصیل چطور می‌توانم با محیط ادغام شوم و با دیگران معاشرت کنم؟

برای بردن بیشترین بهره از دوران اقامت‌تان در خارج از کشور سعی کنید عضو یک کلوپ یا انجمن شوید تا هویتی به عنوان بخشی از یک جامعه‌ی دانشجویی پیدا کنید. بیشتر مؤسسات آموزش عالی در آغاز ترم فضایی تازه‌نفس‌تر دارند و فعالیت‌های ورزشی، رویدادهای اجتماعی و فرصت‌های کارهای داوطلبانه را ارائه می‌کنند. 
تسهیلات اقامت دانشجویی در دانشگاه مرداک در جایی به نام «روستا» واقع شده، که یک کانون اجتماعی برای دانشجویان بین‌المللی و بومی است. با توجه به گفته‌های ابی برنت، هماهنگ‌کننده‌ی حمایت‌های دانشجویی «تجربه ثابت کرده که این روستا محیطی فراگیر را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند و فرصت خوبی برای ادغام آنها با زندگی دانشگاهی است، مخصوصاً در سال اول تحصیل‌شان در دانشگاه و در پرث.»

چطور مراقب سلامت روانم باشم؟

در طول تحصیل‌تان مواقعی پیش می‌آید که احساس اضطراب یا ضعف روحی می‌کنید. اما نگران نشوید! کارهای زیادی هست که می‌توانند در طول تحصیل تأثیر مثبتی بر سلامت روان‌تان بگذارند. 
پیش از هر چیز مراقبت از سلامت جسمی‌تان از طریق ورزش، رژیم غذایی متعادل را به یاد داشته باشید، چون می‌تواند باعث شود احساس نیرومندی و نشاط کنید. چرا عضو سالن روزشی دانشگاه نمی‌شوید؟ یا چرا عضو یک تیم ورزشی نمی‌شوید؟ فعال بودن و داشتن زندگی اجتماعی راه خوبی برای آشنا شدن با آدم‌های جدید است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان‌تان داشته باشد. علاوه بر این، هر چند که از شما انتظار می‌رود سخت کار کنید، داشتنِ مواقعی برای استراحت هم اهمیت زیادی دارد. 
در مجموع، پیش از درخواست حمایت‌های حرفه‌ای، راه‌های زیادی برای مراقبت از سلامت جسمی و روانی‌تان در طول دوران تحصیل وجود دارد.

اپلیکیشن‌های محبوب مربوط به سلامت

شاید به این فکر کنید که من کی وقتی برای مراقبت از سلامت روانی خود در طول دوران تحصیل خواهم داشت؟ اکثر آدم‌ها به طور مرتب از گوشی تلفن خود استفاده می‌کنند، پس چرا زمانی را صرف آموختن تکنیک‌های مربوط به سلامت و مراقبت از خودمان نکنیم؟
امروزه اپلیکیشن‌های خوب زیادی برای مراقبت از سلامت روانی وجود دارند، که راهنمایی‌ها و تمرین‌هایی برای کسب آگاهی ارائه می‌کنند. 5 اپلیکیشن مفید در این زمینه برای آموزش مدیریت احساسات در زندگی روزانه از این قرار هستند:
•    Silvercloud: تاکتیک‌هایی برای مواردی مثل استرس، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت خشم و ریلکسیشن ارائه می‌کند. این اپلیکشین تکنیک‌های تنفس و روش‌های برخورد با استرس را هم آموزش می‌دهد. 
•    Mind shift: این اپلیکشین برای افراد جوانی که از اضطراب رنج می‌برند طراحی شده است. این اپلیکشین روش‌هایی را برای مواجهه با احساس اضطراب، به جای انکار آن، آموزش می‌دهد.
•    Headspace: اپلیکشینی که برای آگاهی و مدیتیشن به منظور کاهش استرس روزانه به کار می‌رود. Headspace صدها جلسه برای کمک به شما در جهت آرام‌شدن و داشتن تمرکز ارائه می‌کند. 
•    Catch it: این اپلیکشین از تکنیک‌های درمان با شناخت رفتاری (CBT) بهره می‌گیرد و به کاربران خود کمک می‌کند که اندیشه‌های خود را در یک دفتر یادداشت روزانه ثبت کنند، تا بتوانند احساسات خود را زیر نظر داشته باشند و از چگونگی آن اطلاع یابند. 
•    iPrevai: یک جامعه‌ی حمایتی است که در آن می‌توانید اندیشه‌ها و احساسات‌تان را در مورد هر مشکلی که دارید با یک مشاور آموزش‌دیده به اشتراک بگذارید. با این اپلیکشین می‌توانید استراتژی‌هایی را برای مواجهه با افسردگی، اضطراب، استرس یا هر آنچه که شما را آزار می‌دهد بیاموزید.
 


مشاوره رایگان