تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل - آنچه باید بدانید

انتخاب کشور مقصد برای تحصیل در خارج از کشور

اگر در مورد تحصیل در خارج از کشور مطمئن‌اید، اما هنوز نمی‌دانید کدام کشور را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است. انتخابِ کشورِ مقصد برای تحصیل بسیار دشوار است و گزینه‌های زیادی پیش روی‌تان خواهد بود. در این مقاله به معرفیِ 5 عامل مهم در انتخابِ کشور مقصد برای ادامه‌ی تحصیل می‌پردازیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
688
ذخیره سازی
1399/03/16

تحصیل در خارج از کشور

در حالی که بعضی از دانشجویان کشورِ مقصدِ خود را انتخاب کرده‌اند، برخی دیگر از دانشجویان در انتخابِ کشورِ محل تحصیل خود مردد هستند. بعضی هم هیچ تصوری از انتخاب کشور مناسب برای ادامه‌ی تحصیل ندارند و نمی‌دانند که احتمال ادامه‌ی تحصیل در کدام کشورها بیشتر است. بنابراین در این مقاله سعی می‌کنیم با بررسی 5 عامل کلیدی در انتخاب بهترین کشور برای ادامه‌ی تحصیل به شما کمک کنیم.

به کجا می‌خواهید بروید؟

سؤال بسیار ساده‌ای است: می‌خواهید به کجا بروید؟ آیا کشور یا شهری وجود دارد که همیشه خواسته باشید از آن بازدید کنید؟ فقط به آن فکر کنید، این ممکن است یکی از فرصت‌های شما برای دیدن این مکان باشد. با تحصیل در خارج از کشور می‌توانید در کشوری دیگر زندگی کنید، در سطح جهانی آموزش ببینید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

شهریه‌ی تحصیل چقدر است؟ بودجه‌ی شما چقدر است؟

برخلاف مؤلفه‌های دیگر که اغلب عواملی ترجیحی هستند، کنترل زیادی بر این مؤلفه وجود ندارد و این یکی از مواردی است که باید به دقت مورد بررسی قرار دهید. پیش از تصمیم برای تحصیل در خارج از کشور، باید بدانید که هزینه‌های تحصیل (و هزینه‌های زندگی) در یک کشورِ خاص چقدر است. باید در مورد تأمینِ بودجه‌ی تحصیلات خود نیز به دقت فکر کنید. به عنوان مثال در سوئد هیچ شهریه‌ای برای دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا وجود ندارد (گرچه هزینه‌های زندگی به طور قابل‌توجهی بیشتر از سایر کشورها است).

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شهریه و هزینه‌های زندگی، به بخش تامین هزینه‌ها در مقالات هر کشور مراجعه کنید. به طور مثال مقاله شهریه دانشگاه‌ها در انگلستان را مطالعه کنید.

چقدر مایل به بیرون آمدن از منطقه‌ی امنِ (Comfort Zone) خود هستید؟

اگر تصمیم به تحصیل در خارج از کشور دارید، احتمالاً ماجراجویی یکی از ویژگی‌های شخصیتی شماست. با‌ این ‌حال برخی گزینه‌ها از سایر موارد چالش‌برانگیزتر هستند. بعضی از دانشجویان به دنبال سبکِ زندگیِ کاملاً متفاوتی هستند به طور مثال، مهاجرت از ایران به انگلستان. برخی نیز به دنبال کشوری با تفاوت‌های جزئی نسبت به وطنشان هستند، به عنوان مثال، مهاجرت از ایران به ترکیه.

می‌خواهید چقدر از خانه دور شوید؟

برخی از دانشجویان می‌خواهند تا حدودی به کشور خود نزدیک باشند. این مسئله تأثیر عمده‌ای بر میزان هزینه‌ی آنها برای بازگشت به خانه دارد. باید بدانید که زندگی در یک کشور دیگر به معنای دور افتادن از خانواده و دوستان نیست، اگرچه ممکن است با مشکلاتی هم دست‌به‌گریبان شوید.

در چه رشته‌ای می‌خواهید تحصیل کنید؟

برخی از کشورها در رشته‌هایی خاص از سایر کشورها قوی‌تر هستند. علت این تفاوت اغلب ارتباط تنگاتنگ سبک زندگی، اقتصاد، فرهنگ یا تاریخ آن کشور با آن رشته‌ی خاص است. مثلاً اگر می‌خواهید در رشته‌ی کشاورزی تحصیل کنید، دانشگاه‌های نیوزیلند و هلند گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، زیرا بخش بزرگی از سبک زندگی و اقتصاد این کشورها را کشاورزی و زراعت تشکیل می‌دهد. اگر می‌خواهید در رشته‌ی حقوق تحصیل کنید، کشور انگلستان بسیار گزینه‌ی مناسبی خواهد بود، زیرا بسیاری از سیستم‌های حقوقی در سراسر جهان بر اساس سیستم حقوقی انگلستان شکل گرفته‌اند.

مطالعه‌ی بیشتر

انتخاب دوره‌ی تحصیلی مناسب

همچنین می‌توانید مقالاتِ بخش‌های راهنمای انتخاب مقصد و راهنمای انتخاب رشته در رابطه با هر کشور را مطالعه کنید.  

 

اگر به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستید، شما می‌توانید دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را در پایگاه داده آرمان من جست‌وجو کنید و یا از مشاوره‌ی رایگانِ آرمان من بهره گیرید. 
 


مشاوره رایگان