تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات مدیریت زندگی دانشجویی - آنچه باید بدانید

نکاتی در مورد نوشتن رزومه (CV)

از اهمیت رزومه به همین نکته بسنده می‌کنیم که رزومه‌ی استاندارد به معنای گرفتن موقعیت شغلی و دانشگاهی خوب است. در این مقاله نکات ضروریی که باید در نوشتن رزومه رعایت کنید را مرور می‌کنیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
366
ذخیره سازی
1399/04/23

رزومه

فکر خوبی است که در حال تحصیل به فکر شغل‌ آینده‌تان هم باشید، هر چند که احتمالاً در هنگام انتخاب رشته تا حدی به این موضوع فکر کرده‌اید. رقابت روبه‌رشد در بازار کار –به ویژه در زمینه‌هایی مثل حقوق- نیازمند این است که افراد کم‌کم برای خود روزمه‌ و تجربه‌ی کاری فراهم کنند؛ این کار ممکن است از طریق مشارکت در کارهای داوطلبانه، دوره‌های کارآموزی، شغل پاره‌وقت، موقت و حتی تمام‌وقت صورت بگیرد. 
اما حتی اگر تمام این تجارب را هم داشته باشید، باید بتوانید این موارد را به شکلی مؤثر به مصاحبه‌کنندگان و کارفرمایان احتمالی انتقال بدهید. این به معنی داشتنِ توانایی کافی برای تهیه‌ی یک روزمه‌ی تأثیرگذار است، به شکلی که بر نقاط قوت‌تان تأکید کند و باعث شود به شکلی برجسته در معرض دید قرار بگیرند. این کار می‌تواند کمی دشوار باشد؛ به همین دلیل نکات مهمی را که ممکن است به کارتان بیاید از قرار زیر آماده کرده‌ایم: 

صداقت

یکی از چیزهایی که باید همواره به یاد داشته باشید این است که کارفرما تمام چیزهایی را که در رزومه‌تان نوشته‌اید بررسی می‌کند تا از صحت آنها اطمینان حاصل کند. این موارد شامل موفقیت‌ها، تجارب کاری و پس‌زمینه‌ی تحصیلی شما می‌شوند. به همین دلیل است که هرگز نباید چیزی ساختگی و غیرواقعی را در رزومه‌ی خود بیاورید. در مورد تجارب خود و نتیجه‌ی آنها صادق باشید. اگر ادعاهای کذب‌تان آشکار شود تأثیر خیلی بدی بر چهره‌تان در ذهن کارفرما خواهد گذاشت و حتی سال‌ها بعد هم ممکن است حقیقت برملا شود.

دقت

کارفرمایان برای یک موقعیت شغلی ده‌ها (حتی صدها) رزومه در دست بررسی دارند، بنابراین نمی‌توانند به هر رزومه‌ای که به دست‌شان می‌رسد توجه دقیق بکنند. معمولاً تورقی می‌کنند تا نکات برجسته را دریابند. دقیق باشید و دریافت نکات کلیدی را برای کارفرما ساده‌ کنید. برای انتقال منظور خود با جملات کوتاه دقیقاً به مهارت‌ها، اعداد، درصدها، تاریخ‌ها و رویدادها اشاره کنید. ابهام و جملات تقریبی می‌توانند بیش از ارائه‌ی پاسخ موجب ایجاد سؤال شوند، و کارفرمایان اعتمادشان را به چنین پاسخ‌هایی از دست می‌دهند. 

شخصی سازی

کارفرمایان علاقه‌ای به کارهایی که شما انجام داده‌اید ندارند، پس اگر از تجربه‌ی چندانی برخودار نیستید نگران نشوید. کارفرمایان به علایق‌، آرزوها و اهداف‌تان توجه می‌کنند تا بتوانند کسی را به کار بگیرند که به دنبال اهدافی است که در نظر آنها هم مهم است. به همین علت است که جوانی به خودی خود گاهی می‌تواند یک کیفیت مطلوب تلقی شود. وقتی می‌خواهید به اهداف شخصی اشاره کنید، موضوع را به اینجا هدایت کنید که این اهداف چگونه می‌توانند موجب انتفاع شرکت شوند. و به یاد داشته باشید که شاید اشاره به علایق شخصی برای برجسته‌کردن نام‌تان به عنوان شخصیتی عمیق مفید باشد، اما این کار را به صورت حداقلی انجام دهید (تصور کنید که کسی که شما را نمی‌شناسد و با چنین مسائلی آشنا نیست، با علایق شخصی شما چگونه برخورد خواهد کرد). 

ساختارمندی

همانطور که قبلاً گفتیم، کارفرمایان وقت زیادی صرف مطالعه‌ی رزومه‌ی کسی نمی‌کنند (حداقل در نگاه اول وقتی که همه‌ی رزومه‌ها را با هم بررسی می‌کنند)، به همین دلیل شما باید دریافت نکات کلیدی رزومه‌تان را برای‌شان ساده‌تر کنید. به این منظور به ساختار رزومه‌ی خود بپردازید. در متن خود برای تأکید بر بخش‌های خاص از خط تیره استفاده کنید و در صورت امکان در موارد ضروری بخش‌هایی را پررنگ‌تر کنید یا زیرشان خط بکشید. استفاده‌ی درست از نشانه‌گذاری نه تنها بررسی رزومه را برای کارفرما ساده‌تر می‌کند، بلکه رزومه‌تان را حرفه‌ای‌تر، تر و تمیز و منظم جلوه می‌دهد. 

گرامر صحیح

اشتباهات گرامری و املایی می‌تواند کارفرمایان را دلسرد و ناراحت کند (مخصوصاً اگر درخواست اشتغال در جایی را دارید که تسلط بر زبان انگلیسی یکی از شروط اصلی است، مثل شغلی در حوزه‌ی ژورنالیسم یا انتشارات). فقط دو صفحه متن است که بازتاب تمام مهارت‌ها، تجارب و دانش شماست، و به همین دلیل باید در این زمینه کاملاً بی‌عیب و نقص باشد. به این منظور سعی نکنید چیزها را بی‌دلیل پیچیده کنید و تلاش کنید زبان رزومه‌تان را تا حد امکان ساده نگه دارید (همانطور که قبلاً گفتیم این کار باعث می‌شود کارفرما بتواند نکات کلیدیِ مورد نیاز را به راحتی و به سرعت دریافت کند). نگاهی به ویرگول‌ها، املاء، حروف بزرگ و نشانه‌گذاری داشته باشید تا خیال‌تان از بابت استفاده‌ی صحیح و به‌جا از آنها آسوده شود. اگر برای کاری در کشوری دیگر درخواست می‌دهید، از استفاده‌ی درست از عبارات و املاءِ متداول در آن کشور اطمینان حاصل کنید (برای مثال تفاوت بین املاءِ کلمات در انگلیس و آمریکا). تحصیل در مقاطع عالی به این معنی است که شما در زمینه‌ی املاء، نشانه‌گذاری و گرامر قوی هستید، اما اگر انگلیسی زبان اول‌تان نیست، از یک دوست بخواهید که روزمه‌تان را برای چنین مواردی مرور کند. همچنین اگر دستگاه چاپگرتان به صورت خودکار شکل متن و نظم بخش‌های مختلف را تغییر می‌دهد، از تطبیق آن با آنچه در صفحه‌ی کامپیوتر می‌بینید اطمینان حاصل کنید. 

هماهنگی با موقعیت‌های متفاوت شغلی

تهیه‌ی یک روزمه‌ی کلی که تمام دستاوردهای آکادمیک و تجارب‌ حرفه‌ای‌تان را در بر بگیرد نقطه‌ی خوبی برای شروع است، اما ارسال همین رزومه‌ی کلی برای هر شغلی که مورد نظرتان است کاری منطقی به نظر نمی‌رسد. روزمه‌تان را با توجه به کاری که برایش درخواست می‌دهید تغییر دهید. به توضیحات آن موقعیت شغلی دقت کنید. به این فکر کنید که کدام یک از تجارب تحصیلی و شغلی شما با آن موقعیت شغلی مرتبط است و باید در رزومه‌تان به کدام یک از مهارت‌های‌تان اشاره کنید. در صورت نیاز از برخی از عبارت‌های توضیح آن موقعیت شغلی برای تأکید بر این موضوع که شما انتخاب خوبی برای آن شغل هستید، استفاده کنید. شاید بد نباشد فهرست موفقیت‌ها و دستاوردهای‌تان را تغییر دهید و موارد مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر را در صدر فهرست قرار بدهید. این کار به زمان بیشتری نیاز دارد، اما باید بدانید که اهمیت کیفیت خیلی بیشتر از کیفیت است. ارسال رزومه‌های بسیار ممکن است به شما احساس موفقیت بدهد، اما اگر بتوانید رزومه‌های کمتری با تلاش و دقت بیشتری بفرستید، احتمالاً نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. 

خودآگاهی

این نکته چیزی نیست که فقط در مورد نوشتن رزومه به کارتان بیاید، بلکه اطلاع از آن در مصاحبه‌ها هم می‌تواند مفید واقع شود. بهترین چیز آگاهی از نقاط قوت، نقاط ضعف، علاقه‌مندی‌ها و آروزهای‌تان است. باید تصویر روشنی از آنچه تاکنون به انجام رسانده‌اید، آنچه از انجام آن به دست آورده‌اید و آنچه که دوست دارید در آینده انجام بدهید داشته باشید. این به شما کمک می‌کند که در مصاحبه بدون مکث به سؤالات جواب بدهید (در حالی که حرف‌ها و لحن‌تان زیاد هم تمرین‌شده به نظر نمی‌آید). به همین دلیل هرگز نباید درباره‌ی اشاره به کارهایی که انجام داده‌اید و بهره‌برداری از اعتبارشان تردید کنید. کارفرمایان از متقاضیانی که به خودشان اعتماد دارند و در مورد خودش‌شان، شرکت و کاری که برایش درخواست داده‌اند شفاف هستند، خوش‌شان می‌آید. تعریفِ به‌جا از خودتان یکی از معیارهای مورد نیاز برای درخواست شغل است، پس اگر بتوانید ادعای‌تان را با مدارک کافی به اثبات برسانید، لازم نیست زیاد فروتن باشید. 

به‌روز بودن

پیش از آنکه رزومه‌تان را ارسال کنید، از به‌روز بودن اطلاعات آن اطمینان حاصل کنید؛ اگر مدتی از آخرین باری که رزومه‌تان را بررسی کرده‌اید گذشته باشد و رزومه‌تان فقط بر اساس مدارک و اطلاعات قدیمی باشید، این کار اهمیت زیادی خواهد داشت. چیزی نمی‌تواند آزار‌دهنده‌تر از ارسال رزومه‌ای بر اساس اطلاعات قدیمی برای درخواست شغلی که واقعاً دوست دارید، باشد. تماس با کارفرما برای اصلاح اطلاعات رزومه کار سخت و خجالت‌آوری است. کارفرمایان دوست ندارند مجبور شوند برای تماس با شما تلاش زیادی بکنند، بلکه به سادگی شما را کنار می‌گذارند. 

استفاده از کمک دیگران

وقتی کار تهیه‌ی روزمه را به اتمام رساندید و آماده‌ی ارسال آن شدید، نظر کسان دیگری را هم بپرسید. از قدیم گفته‌اند که «دو عقل بهتر از یک عقل کار می‌کند» و اگر بتوانید این کار را با کمک یک مشاور شغلی از دانشگاه‌تان، یا کسی که در زمینه‌ی استخدام متقاضیان مشاغل تجربه دارد، انجام دهید و از او بخواهید نگاهی به رزومه‌تان بیندازد نتیجه‌ی خیلی بهتری حاصل خواهد شد (شاید هم والدین‌ یا یکی از دوستان‌تان). این آدم‌ها می‌توانند شما را برای مصاحبه هم آماده کنند.
 

برای داشتن رزومه و انگیزه‌نامه استاندارد می‌توانید از خدمت نگارش و ویرایش انگیزه‌نامه و رزومه آرمان من استفاده کنید.

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید با ما تماس بگیرید، مشاوران ما آماده‌ی پاسخ‌گویی به شما می‌باشند.


مشاوره رایگان