تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالاتِ راهنمای انتخاب رشته‌ی تحصیلی

تحصیل در رشته های پزشکی و بهداشت در خارج از کشور

موضوعات مربوط به پزشکی، سلامت و درمان در میان پرطرفدارترین رشته‌هایِ افراد علاقه‌مند به ادامه تحصیل قرار دارند. در این مقاله در نظر داریم تا شما را با شرایط پذیرش، تحصیل و همچنین آینده کاری این مشاغل آشنا کنیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
695
ذخیره سازی
1399/03/18

سلامت و درمان

پزشکی و درمان چیست؟

پزشکی و درمان به حوزه‌ی تشخیص، مداوا، توان‌بخشی و پیشگیری از بیماری‌ها و شرایطی که سلامت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفته می‌شود.

چرا باید در رشته‌های پزشکی و درمان تحصیل کنیم؟

تحصیل در حوزه‌ای مثل پزشکی و درمان که به دیگران در ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین وضعیت‌شان کمک می‌رساند، پیشه‌ای است مورد احترام و همواره مورد تقاضا خواهد بود. آگاهی از اینکه توانسته‌اید به بهبود کیفیت زندگی دیگران کمک کنید، موضوعی شگفت‌انگیز است. البته تمام پرونده‌ها با پایانی خوش همراه نیستند، اما مواردی که اینطور هستند باورتان به زندگی و انسانیت را تأیید می‌کنند.
بدن انسان هر جا که باشد ساختاری مشابه دارد و متأسفانه همه بیمار می‌‌شوند، بنابراین متخصصین حوزه‌ی بهداشت و درمان در سراسر جهان همیشه مورد تقاضا هستند. این موقعیت انعطاف‌پذیری زیادی برای شما و آینده شغلی حرفه‌ای‌تان به همراه دارد و علاوه بر این خیال‌تان آسوده است که زندگی‌تان به هر سویی کشیده شود شما حتماً شغلی خواهید یافت. همه فرصت این را دارند که برای اشتغال در حرفه‌ی پزشکی به خارج از کشور بروند یا مشغول کارهایی خیریه‌ای مثل همکاری با پزشکان بدون مرز شوند، تا هم زندگی خود را غنی‌تر کنند و هم زندگی‌ آدم‌های بی‌شماری را که مورد معالجه قرار می‌دهند، پربارتر کنند.
ساختار بدن انسان نظامی پیچیده است که از دستگاه‌ها، استخوان‌ها و فرایندهای مختلفی تشکیل شده است. بنابراین علاوه بر کار در حوزه‌ی عمومی بهداشت و درمان، می‌توانید روی رشته‌ای خاص مثل قلب متمرکز شوید، که می‌تواند واقعاً برای‌تان جذاب باشد. شاید کار در این حوزه‌ را از قبل هم تجربه کرده باشید و بتوانید حرفه‌ی پربار خود را حولِ همین محور بنا کنید.
برخی از مشاغل پزشکان و جراحان درآمدهای بسیار خوبی دارند، به‌ ویژه اگر در بخش خصوصی فعالیت کنید و یا مسئول یک بخش بیمارستان شوید. درآمدهای میلیون دلاری برای بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان پیش از بازنشستگی امری بسیار عادی است.

چه کسانی در رشته‌های پزشکی و درمان موفق‌ترند؟

کسانی که در پی ایجاد تغییرات واقعی در زندگی‌های واقعی هستند، علاقه‌مند حوزه‌ی بهداشت و درمان می‌شوند. و چون این افراد با زندگی دیگران در ضعیف‌ترین سطح‌شان برخورد می‌کنند، داشتنِ رفتاری نرم و مهربان از اهمیت زیادی برخوردار است. مداوای یک بیماری با مداوای یک بیمار دو موضوع کاملاً متفاوت هستند. برای مداوای یک بیماری می‌توانید از کتاب‌ها هر چه را که لازم است بیاموزید، اما برای مداوای یک بیمار باید به مهارت‌های رفتاریِ اجتماعی خود تکیه کنید و به بیمار ترسان و مضطرب خود که سؤال‌های بسیاری در سر دارد، فراغت و آسودگی خاطر بدهید.
در این حوزه حجم زیادی از دانش وجود دارد که باید آموخت و به خاطر سپرد. بنابراین باید برای موفقیت در تکالیف محوله‌ی ضروری و آزمون‌ها سخت درس بخوانید. شما در دوره‌ی تحصیل خود انسان‌های واقعی را مورد مداوا قرار خواهید داد که جان خود را در دست شما قرار می‌دهند و شما فرصت اشتباه نخواهید داشت.
اما شما باید به توانی دست یابید که این دانش را در موقعیت‌هایی واقعی که پیش روی‌تان قرار می‌گیرد به کار ببرید. بنابراین مهارت‌های عملی برای به‌کار‌بردنِ آنچه آموخته‌اید به اندازه‌ی دانشِ تئوریک مهم است (مخصوصاً اگر پزشک جراحی هستید که به صورت عملی به مداوا می‌پردازید). در این حوزه مداوای اورژانسی و موارد ناگهانی، مخصوصاً با توجه به ارزشِ هر ثانیه، حیاتی است، بنابراین اگر در فکر کار در این حوزه هستید، باید قابلیت فعالیت خود را تحت فشار به اثبات برسانید.
کسانی که در حوزه‌ی بهداشت و درمان فعال هستند ساعات کاری‌شان خیلی بیشتر از ساعات کاری متعارف است. بسیاری از فعالان این حوزه باید همواره در دسترس باشند، به این معنی که در صورت نیاز باید همه چیز را رها کنند و به موارد اورژانسی بپردازند یا کمبودِ پرسنل را جبران کنند. بنابراین ممکن است برقراری تعادل بین زندگی شخصی و کار در این حوزه کمی دشوار باشد، مخصوصاً در اولین سال‌های کار در این حوزه. این چیزی است که دانشجویان باید پیش از تصمیم‌گیری آن را در نظر بگیرند.

معیارهای تحصیل در حوزه‌‌ی پزشکی و درمان چیست؟

معمولاً یک مدرک دبیرستان در رشته‌ی زیست‌شناسی می‌تواند برای کسی که سودای تحصیل در حوزه‌ی پزشکی و درمان را دارد مفید واقع شود. با توجه به دانشگاهی که قصد ثبت‌نام در آن را دارید، شاید لازم شود در یک آزمون ورودی سلامت و درمان مثل BMAT یا UKCAT شرکت کنند.

شرایط ورود به رشته‌‌ی پزشکی در دانشگاه‌های مختلف را همیشه باید از خود دانشگاه سؤال کنید.

در چه رشته‌های خاصی می‌توانم تحصیل کنم؟

مشاوره و روان‌شناسی

تحصیل در رشته مشاوره و روانشناسی

برای اینکه مشاور شوید می‌توانید در یک رشته‌ی مشاوره در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کنید. اما هنگام تحقیق در مورد این رشته شاید به این نتیجه برسید که باید در مورد رشته‌های هم‌خانواده‌ای مثل روان‌درمانی هم جستجو کنید. رشته‌هایی تخصصی به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارند که می‌توانید با تحصیل در آن‌ها حوزه‌ی علاقه‌مندی خود را گسترش دهید. برای مثال شاید مایل باشید بر رشته‌ی درمان رفتاری-شناختی (Cognitive behavioral therapy) متمرکز شوید، رشته‌ای که می‌توانید تا مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل در آن بپردازید.
تحصیل در یک رشته‌ی مشاوره در سطح کارشناسی سه سال طول می‌کشد، درحالی‌که رشته‌ی کارشناسی ارشد، بسته با اینکه تمام‌وقت باشد یا پاره‌وقت، بین یک تا دو سال طول می‌کشد.

مشاوره درآمد سالانه (دلار آمریکا)
حقوق یک مشاور تازه کار 20.000 - 26.000 
حقوق یک مشاور با تجربه 30.000 - 40.000 

دندانپزشکی

تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور

اگر می‌خواهید دندانپزشک شوید، باید به این درک برسید که تحصیل در این رشته تعهدِ زیادی می‌طلبد. تحصیل در بیشتر رشته‌های دندانپزشکی 5 سال طول می‌کشند و پس از آن هم باید یک یا دو سال به کار تحت نظارت بپردازید. به عبارت کوتاه می‌توان گفت که دندانپزشکی یعنی مداوای بیماران و دندان‌های آنها به منظور پیشگیری از مشکلات دهانی و دندانی. اگر می‌خواهید در رشته‌ی دندانپزشکی پذیرفته شوید، بسته به شرایطِ ورودی رشته و دانشگاه مورد نظرتان باید نمرات خوبی در دروس سطح A (یا معادل آن) داشته باشید.
فعالانِ این زمینه‌ی کاری باید بتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند، به جزئیات توجه دقیقی داشته باشند و از مهارت‌های اجتماعی برخوردار باشند. می‌توانید مسیری مشابه پزشکان بیمارستان‌ها پیش بگیرید، یا اینکه در زمینه‌ای خاص مثل ارتودنسی یا دندانپزشکی کودکان تخصص بگیرید.

دندانپزشکی درآمد سالانه (دلار آمریکا)
دندانپزشکان بخش خصوصی بیش از 140000 
کارآموز 31355 
خوداشتغالان در بخش عمومی 50000 - 110000 

داروسازی

تحصیل در رشته داروسازی در خارج از کشور

ورود به رشته‌ی داروسازی به عنوان یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها بسیار رقابتی است. محبوبیت این رشته را می‌توان مربوط به وجوهِ شغلی و تقاضای بسیار برای پزشکانی در این زمینه در سراسر جهان دانست. دلایل دیگر تحصیل در این رشته را می‌توان میل به کمک به دیگران و فراهم‌آوردنِ بسترِ مراقبت از مردم دانست.
پذیرفته‌شدن در یک رشته‌ی داروسازی در دانشگاه نیاز به نمرات بالایی (مثل AAA) یا معادل آن در دروس سطح A دارد. دانشگاه‌ها معمولاً به دنبال جذب متقاضیانی هستند که این نمرات را در زمینه‌هایی دانش‌محور مثل زیست‌شناسی، ریاضی، شیمی یا فیزیک به دست آورده باشند. بنابراین پیش از انتخاب سطح تحصیلات باید به این توجه کنیم که می‌خواهیم در چه رشته‌ای تحصیل کنیم.
اگر علاقه‌مند تحصیل در رشته‌ی داروسازی هستید، اما نمی‌دانید که می‌خواهید پزشک بیمارستان شوید یا نه، شغل‌های دیگری هم وجود دارند که مهارت‌های شما در آنها به کار می‌آید. برای مثال می‌توانید در حوزه‌ی پژوهش یا سیاست‌گذاری مشغول کار شوید یا آموزش‌های ببیشتری ببینید و به عنوان یک مشاور در زمینه‌ای خاص از داروسازی فعالیت کنید. شاید هم بخواهید منحصراً با افراد کهنسال، کودکان، یا در زمینه‌ای مثل رادیولوژی کار کنید. فارغ‌التحصیلان داروسازی با درصد اشتغال بالا معمولاً مشکلی برای یافتن شغل ندارند.

پزشک درآمد سالانه (دلار آمریکا)
حقوق در آغاز حرفه پزشکی 27689 - 32050
کارآموز دوره‌های تخصصی 37935 - 48075

پرستاری

تحصیل در رشته پرستاری در خارج از کشور

اشتغال در زمینه‌ی پرستاری نیازمند فداکاری، مدیریت زمان، تفکر انتقادی و شفقت است. پرستاری معمولاً شامل دستیاری پزشکان و دیگر متخصصین درمان همراه با مراقبت و مداوای بیماران است. 94% از پرستاران 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی صاحب شغل می‌شوند (بنا به اطلاعات UCAS)، بنابراین تعجبی ندارد که این شغل تا این حد مطلوب واقع شده است.
برای تحصیل در رشته‌ی پرستاری در دوره‌ی کارشناسی باید نمرات ABB/BBC در دروس سطح A داشته باشید (یا معادل آن). اما شرایط و نمرات مورد نظر دانشگاه‌ها با هم فرق دارند، بنابراین پیش از اقدام به درخواست پذیرش برای کسب اطلاعات لازم از وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود بازدید کنید. بیشتر مؤسسات حداقل یک مدرک دانش‌محور در این سطح از شما خواهند خواست (زیست شناسی/ شیمی). دیگر موضوعات قابل‌پذیرش (علاوه بر رشته‌های علمی که قبلاً ذکر شدند) شامل روانشناسی، جامعه شناسی، سلامت، مددکاری اجتماعی و... هستند. در طول تحصیل در رشته‌ی پرستاری به زمینه‌ی علاقه‌مندی خود و آنچه کمتر دوست می‌دارید، پی خواهید برد. همین مطلب این امکان را به شما خواهد داد که انواع مختلف پرستاری را به عنوان علاقه‌مندی خود در نظر بگیرید، مثل پرستاری کودک یا سلامت روان.

پرستاری درآمد سالانه (دلار آمریکا)
نیروی واجد شرایط 24212 - 30112 
مجرب 30041 - 37267 

کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رشته‌های پزشکی و درمان:

    • سلامت و امنیت
    • روش‌های درمان جایگزین (Complementary health)
    • مامایی
    • تغذیه و سلامت
    • چشم‌پزشکی
    • داروشناسی
    • فیزیولوژی
    • فیزیوتراپی
    • روان‌شناسی
    • سلامت همگانی

با مدرکی در رشته‌های پزشکی و درمان چه کارهای دیگری می‌توان کرد؟

این مطلب به رشته‌ی تحصیلی‌تان بستگی دارد. گزینه‌های شغلی دیگر در حوزه‌ی پزشکی و درمان که همگی از احترام بالایی برخوردارند، از این قرار هستند:
    • جراح
    • مشاور
    • فیزیوتراپیست
    • ماما
    • متخصص تغذیه
    • داروساز
    • روانشناس

 

اگر به تحصیل در خارج از کشور علاقه‌مندید، می‌توانید با استفاده از پایگاه داده‌ی آرمان من، دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را جست‌وجو کنید و یا با شماره‌گیری 41276-021 از مشاوره‌ی تلفنی رایگانِ آرمان من بهره گیرید.


مشاوره رایگان