تحصیل در خارج از کشور: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

بهتر است در چه مقطعی در خارج از کشور تحصیل کنید؟

افرادی که در نظر دارند تا برای تحصیل به خارج از کشور سفر کنند، می‌توانند در مقاطع مختلفی به تحصیل بپردازند. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را در زمینه انتخاب مقطع تحصیلی آینده‌تان راهنمایی کنیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
624
ذخیره سازی
1399/03/20

Choosing a degree

هنگام تصمیم‌گیری در مورد مقطع تحصیلی مناسب‌تان باید این موارد را در نظر بگیرید:

در حال حاضر چه مدرکی دارید؟

بالاترین مدرک تحصیلی که تا حالا کسب کرده‌اید تأثیر زیادی بر مقطعِ انتخابیِ بعدی شما خواهد داشت. دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از شرایط ورودی اصلی برای دوره‌های تحصیلی خود دارند. برای برخی از رشته‌ها باید یک یا دو مدرک دبیرستانی قابل قبول و مرتبط با رشته‌ی مورد نظرتان ارائه دهید؛ ارائه‌ی این مدارک به این دلیل ضروری است که دانشِ پایه‌ای شما را در مورد رشته‌ی مورد نظر و توانایی‌تان در انتقال سریع به تحصیلات عالی در آن رشته را به اثبات برساند. این مدرک دبیرستانی برای تحصیل در رشته‌ی انتخابی‌تان بسته به دانشگاه مورد نظر فرق خواهد داشت، بنابراین فراموش نکنید که اطلاعات لازم را به دست بیاورید.
اگر مدارک علمی دانشگاهی معتبری در زمینه‌ای خاص دارید، هر تجربه‌ی کار مرتبط و دوره‌های کوتاهی که در آنها شرکت داشته‌اید می‌تواند به عنوان یک مدرک مفید واقع شود.

می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ (یا می‌خواهید به کجا برسید؟)

چه شغلی را در ذهن‌تان دارید؟ در صورتی که تصمیم دارید تا مقطع دکتری تحصیل خود را ادامه دهید باید مقالات تحقیقاتی و پژوهشی داشته باشید، بنابراین یک مدرک کارشناسی ارشد به تنهایی کافی نخواهد بود. به شکلی مشابه، اگر همیشه دل‌تان می‌خواسته در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید، اول باید یک مدرک کارشناسی با نمره مناسب داشته باشید (معمولاً در رشته‌ای مرتبط). شاید بتوانید با یک مدرک مهارتی (شغلی) هم شغل مطلوب خود را به دست بیاورید (این مسئله بستگی به این دارد که می‌خواهید چه کاری انجام بدهید).

اما اگر مهارت‌های کافی برای دوره‌ی مورد نظرتان ندارید...

اگر سابقه تحصیلی خاصی ندارید باز هم گزینه‌هایی وجود دارد تا به آنچه که می‌خواهید برسید. می‌توانید برای پر کردن جاهای خالی و کاستی‌های موجود در دانش‌تان برای تحصیل در رشته‌ای خاص در دوره‌های تحصیلی Pathways (مثل دوره‌های تحصیلی پیش از کارشناسی ارشد) تحصیل کنید. در این میان دوره‌های زبان برای دانشجویان خارجی EFL می‌تواند مهارت‌های زبان انگلیسی‌تان را به منظور تحصیل در مقطعی بالاتر تقویت کند (معمولاً زبان انگلیسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان یکی از شرایط ورودی دوره بیشتر مورد تأکید است، به خصوص در رشته‌های خاصی که داشتنِ سطح بالاتری از زبان ضروری است).

انواع مقاطع تحصیلی

کارشناسی

تحصیلات دوره‌ی کارشناسی معمولاً اولین مقطع در تحصیلات عالی است که پیش روی دانشجویان است. دوره‌های کارشناسی بسته به کشوری که در آن تحصیل می‌کنید 3 تا 4 سال طول می‌کشد.

تحصیلات تکمیلی

تحصیلات دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکتری معمولاً در پی مدرک کارشناسی می‌آید. تحصیلات کارشناسی ارشد به شما اجازه می‌دهد که علاوه بر کار در یک پژوهش دست اول (که ممکن است به چاپ برسد)، بر حوزه‌ای تخصصی‌تر متمرکز شوید که احتمالاً در دوره‌ی کارشناسی به صورت مختصر به آن پرداخته شده است. مدرک کارشناسی ارشد بین 1 تا 2 سال به طول می‌انجامد و متعاقبِ آن دوره‌ی دکتری (PHD) می‌آید که بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد.

مدارک مهارتی (شغلی)

مدرک مهارتی (شغلی) بر نوعی از تحصیل متمرکز می‌شود که تجارب عملی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و آنها را به سمت مشاغل و کسب و ‌کارهایی خاص سوق می‌دهد. تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد وجوه نظریِ بیشتری را پوشش می‌دهند، اما تحصیل برای مدرک مهارتی با آموزش مهارت‌ها و ترفندهای مورد نیاز برای بسیاری از مشاغل، از حسابداری گرفته تا پرستاری، مهندسی و حقوق همراه است.

 

اگر به تحصیل در خارج از کشور علاقه‌مندید، با جست‌وجو در پایگاه داده‌ی آرمان من، دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را بیابید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل در خارج از کشور از مشاوره رایگان آرمان من استفاده کنید.


مشاوره رایگان