سوئد: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی - آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد

در این مقاله با فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های سوئد آشنا خواهید شد.


گردآورنده: مهدی گلستانی
119
ذخیره سازی
1399/08/02

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های سوئد

علیرغم نظام آموزش عالی رعب‌انگیز سوئد، میزان درخواست‌های پذیرش برای ادامه‌ی تحصیل در سال‌های اخیر همواره رو به افزایش بوده است. درخواست پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد، با سبک تدریس منحصربه‌فرد، نظام اعتبارسنجی و فرهنگ آکادمیک، ممکن است در آغاز کمی ترسناک به نظر برسد، اما اگر از ملزومات و شرایط مورد نیاز اطلاع داشته باشید، این کار به نظرتان خیلی ساده و صریح خواهد رسید. در این مطلب سعی می‌کنیم به روشن‌شدن فرایند درخواست پذیرش از دانشگاه‌های سوئد کمک کنیم. 

درخواست پذیرش

تحقیق

نظام آکادمیک سوئد کاملاً منحصربه‌فرد است و با سیستمی شامل سه حلقه‌ی قابل‌مقایسه با تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ی دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در انگلیس فعالیت می‌کند. برای ورود به هر یک از دوره‌های تحصیلی به اعتبار مشخصی نیاز است که دانشجویان باید یا از طریق گذراندن مجموعه‌ای از درس‌ها در همان دانشگاه یا حضور در یک برنامه‌ی تحصیلی کامل به میزان مشخصی از دروس اختیاری و اجباری به اعتبار مورد نیاز دست پیدا کنند. دانشجویانی که دروس جداگانه‌ای را می‌گذارنند، در صورت رسیدن به اعتبار مورد نظر با ترکیبی قابل‌قبول، موفق به دریافت دیپلم یا مدرکی مشابه خواهند شد. 
به دانشجویان توصیه می‌کنیم که حداقل یک سال پیش از سال تحصیلی تحقیق خود را شروع کنند و معادل‌های مورد نظر اعتباری دروس گذرانده‌شده در خارج از کشور را مستقیماً به تأیید نظام آموزش عالی کشور خود برسانند. نظام آموزش عالی سوئد در زمینه‌ی پیوندزدنِ دروس به رشته‌ای خاص چندان از روی دستورالعمل‌های ثابت پیروی نمی‌کند و دانشجویان باید حتماً رشته‌ی مورد نظر و اعتبارهای مورد نیاز آن در کشورشان را به صورت مستقیم به تأیید دانشگاه‌شان در کشور خود برسانند. 
به یاد داشته باشید که هزاران دانشجو پیش از شما به صورت موفقیت‌آمیز در دانشگاه‌های سوئد پذیرفته شده، مشغول تحصیل شده‌اند، و احتمالاً در این مورد نظراتی دارند که می‌تواند در سامان‌دهی تحصیل‌تان در خارج از کشور به شما کمک کند. بهتر است که نگاهی به تالارهای (Forum) گفتگوی دانشجویی داشته باشید و از منابع دانشجویی ارائه‌شده توسط اداره‌ی پذیرش و اداره‌ی امور بین‌الملل دانشگاه نهایت بهره را ببرید. 

تاریخ‌های‌ ورود به دانشگاه و مهلت‌های تعیین‌شده برای امور مختلف دانشجویی

سال آکادمیک سوئد آخر ماه آگوست شروع می‌شود و در انتهای ژوئن به پایان می‌رسد. در ماه ژانویه‌ی هر سال کاتالوگی از رشته‌های بین‌المللی به عنوان راهنمای درخواست پذیرش برای هر دو ترم آگوست (ترم اول) و ژانویه (ترم دوم) منتشر می‌شود. دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند ترغیب به درخواست پذیرش برای ترم اول می‌شوند تا زمان کافی برای انجام امور مربوط به مهاجرت، مسائل مالی و فراهم کردن مقدمات اقامت داشته باشند. 
سوئد از یک سیستم مرکزی بررسی درخواست‌های پذیرش (universityadmissions.se) بهره می‌گیرد که به دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد که برای دوره‌ها و رشته‌های مختلف به صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند. مهلت ارائه‌ی درخواست برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در 15 ژانویه به پایان می‌رسد و پذیرفته‌شدگان ترم اول خود را در همان سال شروع می‌کنند و مهلت ثبت‌نام دانشجویانی که از ترم دوم در دانشگاه حضور می‌یابند، روز 15 آگوست به پایان می‌رسد. تاریخ‌های ورود دوره‌های دکتری توسط هر مؤسسه به صورت جداگانه اعلام و تنظیم می‌شود. 
دو ورودی دیگر در ماه آوریل برای شروع ترم در ماه آگوست، و در ماه اکتبر برای شروع دوره در ژانویه هم علاوه بر دو دوره‌ی معمول وجود دارد. البته تصمیمات نهایی در مورد این ورودی‌های افزوده در فاصله‌ای کوتاه تا شروع ترم‌ها گرفته می‌شوند، به همین دلیل درخواست پذیرش برای این دوره‌ها را به دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند توصیه نمی‌کنیم، چون احتمالاً وقت کافی برای انجام امور مربوط به مجوزهای اقامت نخواهند داشت. 

برای درخواست پذیرش به چه مدارکی نیاز خواهید داشت؟

پذیرفته‌شدن در یک دوره‌ی تحصیلی با چهارچوب‌های تعیین‌شده نیازمند ارائه‌‌ی مدارک آکادمیک است که معادل و مرتبط با اعتبار مورد نیاز در دوره‌های پیشین (مقطع تحصیلی قبلی) باشد. برای مثال دانشجویان برای ورود به یک دوره‌ی کارشناسی ارشد (حلقه‌ی دوم تحصیلات آکادمیک در سوئد) باید یک مدرک کارشناسی یا معادل آن (حلقه‌ی اول تحصیلات آکادمیک در سوئد) را در اختیار داشته باشند. 
گاهی دانشجویان به منظور برآوردنِ شرایط مورد نیاز و مدارک پیش‌نیاز باید در دوره‌های افزوده‌ی پیشرفته‌تری، مثل دوره‌های شناخته‌شده‌ی بین‌المللی که مثل یک پل عمل می‌کنند (bridging programmes) شرکت کنند. دانشجویان بین‌المللی باید مهارت‌های زبان انگلیسی خود، ریاضیات و زبان سوئدی را، با توجه به ماهیت رشته و دوره‌ی انتخابی‌شان به اثبات برسانند. نظام آکادمیک سوئد با سیستم ECTS (نظام انتقال اعتبار اروپایی) سازگار است. 
در تمام مدارکی که به سیستم پذیرش دانشگاهی سوئد ارائه می‌شوند باید شرایط مربوط به ترجمه‌ی اسناد و مدارک لحاظ شده باشند. متقاضیان برخی کشورهای خاص باید اطلاعات افزوده‌ای مربوط به کشورشان را هم در فرم‌های خود وارد کنند. 
تمام دانشجویان باید مدارک هویتی خود را، از جمله یک فتوکپی از صفحه‌ی عکس پاسپورت و مدرک هویتی دیگری مثل گواهینامه‌ی رانندگی، که دربردارنده‌ی اطلاعات شخصی باشد، به همراه مدارک خود به اداره‌ی پذیرش دانشگاه تحویل بدهند. تمام این مدارک باید ممهور باشند و به امضاء مؤسسه یا مراجع ذیصلاح رسیده باشند. 
دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا باید کپی مدارک هویتی خود را به تأیید برسانند تا بتوانند از معافیت پرداخت شهریه بهره‌مند شوند. به این منظور، باید شخص دیگری نام و امضاءِ خود را بر مدارک دانشجو درج کند و شماره‌ی تلفنش را هم برای امکان پیگیری و تأیید امضاء در اختیار دانشگاه قرار دهد. 
دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه‌ی اروپا نیستند باید پیش از سوم فوریه تمام هزینه‌های مربوط به درخواست پذیرش را پرداخت کرده باشند، حتی اگر برای یک کمک‌هزینه‌ی تحصیلی درخواست داده باشند. 
ممکن است دانشگاه‌های مختلف معیارهای متفاوتی را با توجه به ماهیت دوره و رشته‌ی انتخابیِ دانشجو در نظر بگیرند، مواردی مثل پروپوزال پژوهش، رزومه یا بیانیه‌ی شخصی. بهتر است دانشجویان برای آگاهی از جزئیات چنین مواردی به صورت مستقیم با خود دانشگاه تماس حاصل کنند. این موارد معمولاً در وب‌سایت اداره‌ی پذیرش دانشگاه مورد نظر هم در دسترس هستند.

شما می‌توانید در پایگاه داده آرمان‌من دوره‌های سوئد را جستجو کنید.


آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی سوئد به زبان ساده

ساختار آموزش عالی سوئد به زبان ساده

اگر قصد تحصیل در کشور سوئد دارید، آشنایی با ساختار آموزش عالی این کشور می‌تواند برایتان مفید باشد. در این مطلب به‌طور مختصر به این موضوع پرداخته شده است.
مشاوره رایگان