سوئد: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی - آنچه باید بدانید

سه رشته تحصیلی مطرح در سوئد

در این مقاله درباره سه رشته تحصیلی اصلی در کشور سوئد بیشتر خواهید خواند.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
367
ذخیره سازی
1399/08/03

سه رشته تحصیلی مطرح در سوئد

تحصیل در خارج از کشور در سوئد، به عنوان کشوری که زادگاه جایزه‌ی نوبل، گروه موسیقی ABBA، شرکت خودروسازی ولوو و شرکت تولید مبلمان قابل مونتاژ IKEA است، این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که با فرهنگ منحصربه‌فرد آینده‌نگری و نوآوری آشنا شوند و خود را با آن درگیر کنند. 5 دانشگاه از میان 8 دانشگاه برتر سوئد در رده‌بندی‌های جهانی در میان 200 دانشگاه برتر حضور دارند و قدرت آکادمیک سوئد در بسیاری از زمینه‌های علمی پراکنده است. اما روحیه‌ی نوآوری، خلاقیت و رویکرد اجتماعی پیشرفته‌ی سوئدی‌ها سه رشته‌ی برجسته را به عنوان برخی از بهترین گزینه‌های ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور به صورت چشمگیری مطرح می‌کند. 

فناوری

سوئد‌ به عنوان کشور مبدعین آچارهای قابل‌تنظیم، دینامیت و وب‌سایت بدنام اشتراک فایل The Pirate Bay یک مرکز نوآوری در زمینه‌ی فناوری است. Skype، Soundcloud، Spotify و اریکسون، در کنار اپلیکیشن‌هایی مثل Zaplox که اپلیکیشنی برای گشودن قفل درها به صورت الکترونیکی است، و hovding که اگر سوار بر دوچرخه دچار تصادف شوید مثل یک بالش دور گردنی عمل می‌کند، همگی از ابداعات سوئدی‌ها هستند. با حضور برخی از مبدعین و مخترعین بین‌المللی که به سوئد می‌آیند تا زمینه‌ی ابداع چیزهای مثل Spotify بعدی را فراهم کنند، فرصت‌های بسیاری فراهم‌اند و پیشرفت‌های بخش فناوری رو به رشد هستند، که خبر بسیار خوبی برای دانشجویان رشته‌های حوزه‌ی فناوری و مهندسی عمومی و دیگر رشته‌های مرتبط با مهندسی یا علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. 
همچنین سوئد یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ی استفاده از بیوانرژی و فناوری‌های زیست‌محیطی است. اولین کنفرانس جهانی سازمان ملل پیرامون محیط زیست در سال 1972 در استکهلم برگزار شد و امروزه سوئد میزبان پژوهش‌های سطح بالایی در زمینه‌ی انرژی‌های قابل بازگشت، مدیریت منابع آبی و حمل‌ و نقل است. دانشگاه لوند به عنوان برجسته‌ترین دانشگاه سوئد در زمینه‌ی علوم محیطی در جایگاه 31 قرار دارد، و دانشکده‌ی علوم و فناوری دانشگاه اومئا این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که در برخی دوره‌های خاص کارشناسی ارشد که بر مسائل زیست‌محیطی متمرکز هستند با عنوان کارشناسی ارشد شیمی زیست‌محیط حضور پیدا کنند. 
دوره‌های مهندسی در دانشگاه جانکوپینگ، دانشگاه بوراس و مؤسسه‌ی فناوری بلکینگ در اختیار دانشجویان قرار دارند و دوره‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در دانشگاه کریستینستاد، دانشگاه اوپسالا و دانشگاه یوله ارائه می‌شوند. دانشحویان علاقه‌مند به دوره‌های علوم زیست‌محیطی هم می‌توانند در دانشگاه‌های مید سوئیدن و دانشگاه یوله در دوره‌های مرتبط با علاقه‌مندی خود شرکت کنند. 

طراحی

وقتی صحبت از فناوری به میان می‌آید، سوئدی‌ها فقط در زمینه‌ی خلاقیت مطرح نیستند؛ همه می‌توانند طراحی‌های درخشان و کاربردی سوئدی را تشخصیص بدهند. IKEA و H&M، دو برند معروف سوئدی که اولی تولیدکننده‌ی معروف مبلمان‌های قابل مونتاژ و دومی طراح لباس است، با ترکیب خلاقانه‌ی مینی‌مالیزم و کاربردگرایی برای همه آشنا هستند. در طراحی‌ سوئدی با تمرکز گسترده بر مواد و مصالح بالقوه‌ی قابل استفاده‌، فناوری مدرن و توسعه‌ی پایدار، فرصت‌هایی برای کشف مسیرهای تازه بی‌شمارند. دانشجویان طراحی در سوئد طوری آموزش می‌بینند که طراح را به عنوان یک پیوند طبیعی و کاربردی با مشتریان و تقاضاهای آنان در نظر بگیرند، و برای به کار گرفتن روش‌های بینارشته‌ای در خلاقیت‌های خود مورد ترغیب و تشویق قرار می‌گیرند. 
دانشجویان می‌توانند در برخی از مؤسسات به‌نام همچون کالج دانشگاهی هنر، صنایع دستی و طراحی کونفسفاک و دانشکده‌ی طراحی و صنایع دستی دانشگاه گوتنبرگ در دوره‌های طراحی ادامه‌ی تحصیل بدهند. با وجود تعدادی شورا، بنیاد، روابط تجاری و جایزه‌ی هنر و طراحی، روش‌های زیادی برای دانشجویان هنرهای خلاقه، طراحی غیرصنعتی، طراحی مد و پارچه و طراحی صنعتی وجود دارد که بتوانند قوای خلاقه‌ی خود را کشف کنند و به کار بگیرند. 

علوم اجتماعی

سوئد که به خاطر وضعیت پیشرفته‌ی اجتماعی، و ارزش‌های ملیِ مورد احترامِ مبتنی بر مساوات‌گرایی معروف است، دارنده‌ی بیشترین و بهترین آمار تقسیم عادلانه‌ی ثروت در جهان است. همچنین سوئد به تازگی از سوی شاخص پیشرفت به عنوان پیشرفته‌ترین کشور جهان از لحاظ اجتماعی انتخاب شده است، چیزی که در دوره‌های تحصیلی مؤسسات آموزش عالی سوئد هم بازتاب یافته است: 4 دانشگاه سوئد در زمینه‌ی سیاست و مطالعات بین‌الملل در میان 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند، در حالی که برای مطالعات اجتماعی نیز از مجموع 8 امیتاز، 6 امتیاز را به خود اختصاص داده‌اند. 
وضعیت پایدار سیاسی در سوئد و پیوندهای این کشور با اروپا دانشجویان را قادر می‌سازد که با الگوهای منحصربه‌فرد اندیشه‌های سیاسی و تحلیل‌های اجتماعی آشنا شوند و خود را با آنها درگیر کنند، و حین انجام این کار از منابع گسترده‌ای در کشورهای اروپایی بهره‌مند شوند. علاوه بر این‌ها، دانشجویان این فرصت را در اختیار دارند که رویکردهای لیبرال اجتماعی دست اول را تجربه کنند، چیزی که می‌توان آن را یکی از دلایل حضور پیوسته‌ی سوئد در رده‌بندی‌های جهانی در زمینه‌ی کیفیت بین‌المللی زندگی و پژوهش‌های مربوط به میزان شادی کشورها دانست.
 

برای اطلاع از آخرین اخبار و دوره‌ها سوئد با مشاورین آرمان‌من با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.


آنچه باید بدانید

تحصیل در رشته ی MBA در سوئد

تحصیل در رشته ی MBA در سوئد

به تحصیل MBA علاقه دارید؟ در این مطلب سه دانشگاهی که در سوئد این رشته را ارائه می‌دهند و معیارهای پذیرش هر کدام را معرفی کرده‌ایم.
مشاوره رایگان