سوئیس: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل

مزایای تحصیل در سوئیس

دانشگاه‌های طراز اول، کیفیت بالای زندگی و بازار کار پررونق و دلایل بسیار دیگری برای ادامه‌ی تحصیل دانشجویان بین‌المللی در سوئیس وجود دارد.


گردآورنده: محمد زرقانی
864
ذخیره سازی
1399/06/01

سوئیس که بین کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا قرار گرفته جای بسیار خوبی برای کشف اروپا است. دو دانشگاه از مجموعه‌ی دانشگاه‌های‌ طراز اول این کشور همیشه در رده‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان حضور دارند و سوئیس همواره در فهرست بهترین جاهای جهان برای زندگی قرار داشته است. در این مطلب به دلایل اقبال بسیاری از دانشجویان و تصمیم‌شان برای انتخاب سوئیس به عنوان مقصد تحصیل خود در خارج از کشور می‌پردازیم. 

دانشگاه‌های برتر

سوئیس تعدادی از خوش‌آوازه‌ترین دانشگاه‌های جهان را دارد و دو مؤسسه‌ی آموزشی برجسته‌ی آن (ETH Zurich و EPFL) همیشه در میان 30 دانشگاه برتر جهان به انتخاب Times قرار داشته‌اند. 7 دانشگاه سوئیسی در رده‌بندی سال 2016-2017 در فهرست 150 دانشگاه برتر دنیا جای گرفتند که دستاورد خیره‌کننده‌ای برای کشوری است که جمعیتش کمتر از 8.3 میلیون نفر است، یعنی کمتر از جمعیت شهر لندن. رضایت دانشجویان در دانشگاه‌های سوئیس به خاطر وجود تسهیلات و امکاناتی با کیفیت بالا در مؤسسات سراسر کشور همواره تأمین شده و دانشجویان معمولاً از سطح علمی آموزش‌های دانشگاه‌ها خوشنود بوده‌اند. 
پیتر ژیسکارا مدیر بازاریابی و از فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌ی مدیریت گردشگری و هتلداری (HYMi) در سوئیس می‌گوید که تحصیل در یک دانشگاه سویسی هنگام جستجوی موقعیت کاری پس از فارغ‌التحصیلی شما را در موقعیت خوبی قرار خواهد داد. 
«در مجموع دانشگاه‌های سوئیسی به خاطر کیفیت آکادمیک خود صاحب‌نام هستند. بنابراین چه دانشجوی بومی سوئیسی باشید و چه دانشجویی بین‌المللی که در یک دانشگاه سوئیسی تحصیل کرده‌اید، مطلوب کارفرمایان واقع خواهید شد.» 

شهریه‌ها

شهریه‌ها در سویس در شمار ارزان‌ترین شهریه‌ها در دانشگاه‌های اروپایی هستند. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی شهریه‌ای حدود سالانه 1.000 یورو از دانشجویان می‌گیرند؛ و به سختی می‌توان گزینه‌ی ارزان‌تری در زمینه‌ی شهریه پیدا کرد. البته فراموش نکنید که این عدد ممکن است در دانشگاه‌های مختلف با هم فرق داشته باشند. بنابراین بهتر است برای آگاهی از عدد دقیق شهریه با مؤسسه‌ی مورد نظر خود تماس حاصل کنید. 
صرف هزینه‌ی کمتر برای شهریه به این معنی است که می‌توانید دفعات بیشتری با دوستان خود برای تفریح بیرون بروید و کمی بیشتر از حد معمول به سفر و کشف سوئیس بپردازید. همچنین هزینه‌های زندگی در سوئیس بالا هستند و همراه داشتن کمی پول اضافه می‌تواند مفید واقع شود. 

وضعیت جغرافیایی

سوئیس از فرانسه، آلمان و ایتالیا بزرگ‌تر است. این کشور به خاطر همسایگان مختلف و داشتن چهار زبان ملی کشوری فوق‌العاده چندفرهنگی است و در نتیجه فضای کشور برای دانشجویان بین‌المللی بسیار پذیرا است. اگر سه سال مشغول تحصیل در دوره‌ی کارشناسی در سوئیس باشید، می‌توانید به سرعت یک زبان تازه را بیاموزید. 
بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با توجه به دانشگاهی که در آن مشغول تحصیل بوده‌اند، با تسلط بیشتری بر زبان آلمانی، فرانسه یا ایتالیایی به کشور خود باز می‌گردند. پیتر ژیسکارا می‌گوید این مهارت از نظر بسیاری از کارفرمایان ویژگی مهمی تلقی می‌شود. «معمولاً دانشجویان در مؤسسات سوئیسی در بیش از یک زبان تبحر می‌یابند، و این بدان معناست که در سراسر جهان دریچه‌های بسیاری در زمینه‌ی اشتغال به روی آنان گشوده خواهد بود.» 

فرصت‌های شغلی/ پتانسیل‌های درآمدزایی

سوئیس یکی از بالاترین میانگین‌های درآمد را در میان کشورهای اروپایی دارد، و برخی از شرکت‌های بزرگ اداراتی در سراسر کشور دارند، بنابراین فرصت‌های شغلی فوق‌العاده بااعتباری پیش روی فارغ‌التحصیلان است. هرچندکه ممکن است گرفتن ویزا پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان شهروند کشورهای غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا برای ماندن در کشور سخت باشد، اگر بتوانید بتوانید ثابت کنید که بهترین گزینه‌ برای شرکتی خاص هستید، آنها می‌توانند در فرایند درخواست و دریافت ویزا به شما کمک کنند. 
اگر در نهایت بتوانید شغلی در یک شرکت معتبر پیدا کنید، هزینه‌های بالای زندگی در سوئیس ناگهان به چشم‌تان هزینه‌های ناچیز خواهند رسید. برای مثال، میانگین درآمد سالانه‌ی یک معلم 87.500 فرانک سوئیس (حدود 90.000 دلار آمریکا) است، که حقوق کمی هم نیست. 

کیفیت زندگی

شهرهای سوئیس همواره به خاطر کیفیت زندگی در رده‌بندی‌های جهانی جایگاه بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. باوجود اینکه این کشور می‌تواند جای گرانی برای زندگی باشد، دستمزدها بالا هستند، و نرخ جرم و جنایت پایین است و همین باعث شده برخی از شهرهای سوئیس در شمار شادترین شهرهای اروپا قرار بگیرند. سوئیس نظام حمل و نقل کم‌نظیری دارد، و این بدان معناست که می‌توانید به راحتی سفر کنید و کشور را خوب بشناسید. به خاطر وجود بافت‌های روستاییِ متفاوت از سفرهای‌تان هم لذت خواهید برد. 
کسانی که علاقه‌مند فضاهای بیرونی هستند، عاشق سوئیس خواهند شد. مناطق سرسبز بسیار، تعداد زیادی دریاچه و قله وجود دارند و تماشای آنها خالی از لطف نخواهد بود. همچنین وقتی معروف‌ترین محصولات صادراتی کشور پنیر و شوکولات است، حتماً با مردمی شاد مواجه خواهید شد. 

مزایای تحصیل در سوئیس

د    دانشگاه‌های برتر: سوئیس در رده‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان 7 جایگاه را به خود اختصاص داده و دانشگاه‌های ETH Zurich و EPFL همواره در میان 40 دانشگاه برتر دنیا حضور داشته‌اند. 
•    شهریه‌های تحصیلی: شهریه‌ی سالانه در بسیاری از دانشگاه‌های سوئیس 1.000 یورو است که در شمار کمترین شهریه‌های تحصیلی در اروپا به حساب می‌آید. 
•    کیفیت زندگی: شهرهای سوئیس، از جمله زوریخ (دوم)، ژنو (هشتم) و بازل (دهم) با نرخ پایین جرم و جنایت و دستمزدهای بالا همواره در فهرست Mercer برای کیفیت زندگی در رده‌های بالا قرار دارند.

تفریحات و کارهایی که باید در سوئیس تجربه کنید

•    CERN: در توری همراه با راهنما از بزرگ‌ترین مرکز پژوهش‌های فیزیکی جهان بازدید کنید، جایی که زادگاه اینترنت و بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده‌ی ذرات در جهان است. 
•    قله‌های آلپ: علاوه بر مسیرهای زیبای اسکی، مناطق روستایی خیره‌کننده و دریاچه‌هایی با آب‌های شفاف، چیزهایی زیادی برای کشف کردن در یکی از بزرگ‌ترین رشته‌کوه‌های جهان وجود دارد. 
•    غذا: سوئیس به خاطر پنیرها و شوکولات‌هایش معروف است، پس تا وقتی در این کشور هستید تا جایی که می‌توانید مزه‌ی انواع این خوراکی‌ها را امتحان کنید.

 

اگر علاقه‌مند تحصیل در کره‌ی جنوبی هستید، با جستجو در پایگاه داده‌های آرمان من دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را بیابید.

برای اطلاع از شرایط دریافت پذیرش دانشگاه، اخذ ویزای تحصیلی و شرایط ویزای کار پس از تحصیل در کره‌ی جنوبی با شماره‌گیری 02141276 از مشاوره‌ی رایگان آرمان من بهره‌مند شوید.


مشاوره رایگان