انگلستان: از سری مقالاتِ نکاتِ پیش از سفر

ده نکته طلایی پیش از شروع تحصیل در انگلستان

در ابتدا، اگر در یکی از دانشگاه‌های انگلستان پذیرفته شده‌اید، تبریک می‌‌گوییم. شما مرحله‌ی سخت را پشت سر گذاشته‌اید و می‌توانید آماده‌ی رفتن شوید. با توجه به نکاتِ این مقاله می‌توانید تحصیل و زندگی خود در انگلستان را لذت‌بخش‌تر کنید.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
259
ذخیره سازی
1399/03/10

نکات کلیدی قبل از شروع تحصیل در انگلستان

به دنبال رویدادهایِ دانشجویی باشید

اگر به فکر تحصیل در انگلستان هستید، باید بگوییم که بهترین زمانِ ممکن را انتخاب کرده‌اید. به تازگی قوانین ویزای کار پس از تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی تغییر کرده است و دانشجویان می‌توانند تا دو سال پس از فارغ‌التحصیلی در انگلستان بمانند و در جست‌وجوی کار باشند. در حال حاضر، سیاست‌های کشور انگلستان مبتنی بر جذب حداکثری دانشجویان بین‌المللی‌ست و دانشگاه‌های انگلستان پذیرای دانشجویانِ سرتاسر دنیا هستند و برنامه‌های میزبانی متنوعی برای دانشجویان بین‌المللی دارند.
 به عنوان مثال، در برخی از دانشگاه‌هایِ انگلستان، تورهای دانشگاهی و برنامه‌های دوست‌یابی برای دانشجویانِ بین‌المللیِ تازه‌وارد برگزار می‌شود. در این رویدادها دانشجویانِ تازه‌وارد می‌توانند از دانشجویان قدیمی‌تر مشاوره بگیرند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. شما می‌توانید پیش از سفر به انگلستان، اطلاعاتِ این گونه رویدادها را در وب‌سایت یا صفحاتِ شبکه‌هایِ اجتماعیِ دانشگاه‌ها مشاهده کنید. به عنوان مثال، هر سال، در دانشگاه بیرمنگام، برنامه‌ی یک هفته‌ای معارفه و دوستیابی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود.

نکات کلیدی تحصیل در انگلستان

شرایط بیمه دانشجویی خود را مشخص کنید

دانشجویان بین‌المللیِ در کشور انگلستان، به بیمه سلامت و سفر احتیاج دارند. هرگونه خسارت ناشی از گم شدن چمدان‌ها، لغو شدن پرواز و یا هرگونه بیماری و تصادف تحت پوشش این بیمه‌ها قرار می‌گیرد.

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

بیمه سلامت در انگلستان

دانشجویانِ خارج از اتحادیه اروپا به صورت کامل به خدمات بهداشتی در انگلستان دسترسی دارند. شرکت در دوره‌یِ تحصیلی، به مدتِ حداقل شش ماه و پرداخت هزینه‌‌ی بیمه، پیش‌نیازهای برخورداری از خدماتِ سلامت در کشور انگلستان هستند. هزینه‌یِ بیمه‌یِ درمانیِ دانشجویانِ بین‌المللی، بخشی از هزینه‌ی درخواست ویزاِ آن‌ها را تشکیل می‌دهد و از تاریخ 8 ژانویه 2019، مبلغ 300 پوند تعیین شده است.

بیمه سفر در انگلستان

ممکن است فکر کنید، "در صورت داشتن بیمه‌ی درمانی، داشتن بیمه‌ی سفر بی‌مورد است". اما، به یاد داشته باشید هر یک از این بیمه‌ها موارد مختلفی را پوشش می‌دهد. در حالی که با بیمه درمانی، برای مدت زمان طولانی به خدماتِ پزشکیِ معمولِ دسترسی دارید، بیمه مسافرتی بیشتر برای موارد پزشکیِ اورژانسی کاربرد دارد.

 نکات کلیدی تحصیل در انگلستان

با روش‌های حمل و نقلِ محلی آشنا شوید

روش‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف انگلستان با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال تمامی نقاط شهر لندن، با مترو، اتوبوس و قطار شهری به‌یکدیگر متصلند. اما، اگر دانشگاهِ کوچکتری مانند Keele، واقع در Staffordshire را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، باید از زمان‌بندیِ اتوبوس‌ها و یا قطارهایی که به مرکز شهر نیوکاسل می‌روند، اطلاع داشته باشید. اگر عادت به زندگی در شهری دارید که گشتن در آن راحت است، این مساله ممکن است برای شما مشکل‌آفرین باشد.
معمولاً، جدولِ زمانیِ اتوبوس‌های شهری، بر روی وب‌سایت هر دانشگاه موجود است. همچنین، دانشجویان می‌توانند با دانلود و نصب برنامه‌ی Citymapper این اطلاعات را برای 39 شهرِ انگلستان به دست آورند. علاوه بر موارد ذکر شده، با خرید کارت مترو 25-16 در حین تحصیل در انگلستان، می‌توانید تا یک سومِ هزینه‌های سفرهای خود را کاهش دهید.

در مورد خدمات پشتیبانی دانشگاه اطلاعات کسب کنید

در حالی که دانشگاه مکانِ تجربیات و فرصت‌های جدید است، تحصیل در دانشگاه به تلاش و انگیزه‌ی فراوانی نیاز دارد. برای داشتن انگیزه و تلاش دائمی، باید از حمایت کافی برخوردار باشید. اگر در طولِ دوره‌ی تحصیلیِ خود، احساس افسردگی یا اضطرابِ شدید به شما دست داد، باید به فردی در دانشگاه خود اطلاع دهید. این فرد می‌تواند یک دوست، استاد، عضو تیم پشتیبانی دانشگاه و یا عضوی از انجمن‌های دانشجویی باشد.
 
تقریباً همه دانشگاه‌ها دارای خدمات پشتیبانی برای دانشجویان هستند. این خدمات شامل: مشاوره روانشناسی، مشاوره مالی و تسهیلات مسکن هستند.
رفتن به دانشگاه به معنای به دست آوردن استقلال و زندگی بدونِ کمکِ مستقیمِ خانواده است، این امر، به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی که به کشور جدید سفر می کنند، ممکن است، دشوار به نظر برسد. داشتن احساس غربت و ناآشنایی اولیه طبیعی است. اما، با گذشتِ زمان، بیشتر به محیط اطراف خود عادت می‌کنید و این احساسات ناخوشایند اولیه از بین می‌رود. همچنین، با امتحان کردن کارهای جدید و در ارتباط بودن با دیگر دانشجویان، می‌توانید اعتماد به نفس لازم برای زندگی مستقل را کسب نماید.

نکات کلیدی تحصیل در انگلستان

تمام مدارکِ مهم شخصیتان را به همراه داشته باشید

پیش از سفر، مطمئن شوید که تمام مدارک لازم را به همراه دارید:
    • رزومه
    • گذرنامه
    • تأییدیه ویزا
    • مدارک تحصیلی
    • بلیط هواپیما
    • کارت پرواز
    • قراردادِ اسکان
    • بیمه درمانی و مسافرتی
    • اطلاعات حساب بانکی
در زمان ثبت‌نام، ارائه برخی از این مدارک برای احراز هویتِ دانشجو الزامی‌ست. معمولاً، تمامی دانشگاه‌ها با فرستادنِ ایمیل، مدارک لازم برای ثبت‌نام را مشخص می‌کنند. همچنین، بر روی وب‌سایت دانشگاه نیز این اطلاعات موجود است.

قبل از سفر به انگلستان عضو گروه‌هایِ مجازیِ اجتماعی شوید

استفاده از رسانه‌های اجتماعی روشی بسیار مناسب برای آشنایی با دیگر دانشجویانِ ورودی است. البته، تمامی این گروه‌هایِ اجتماعی از سوی دانشگاه مدیریت نمی‌شوند. گروه‌هایی که توسط دانشگاه ایجاد می‌شوند نسبت به گروه‌هایی که توسط دانشجویان دیگر ایجاد شده‌اند، امنیت بیشتری دارند و در این گروه‌ها می‌توانید با آسودگی بیشتری با دیگر دانشجویان ارتباط برقرار کنید. از این طریق می‌توانید از زمان رسیدن دیگر دانشجویان به دانشگاه و رویدادهایی که آن‌ها در هفته معارفه شرکت می‌کنند، آگاه شوید. در زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی از اشتراک اطلاعات شخصی و یا محرمانه خودداری کنید.

برای روز اول آماده شوید

ممکن است در روز اول استرس شدیدی داشته باشید. اما، نگران نباشید، این فقط مشکل شما نیست. اکثر دانشجویان دقیقاً همین احساس را خواهند داشت. اما، راه حل چیست؟
 به محض ورود به محل سکونت خود، به کارهایی که می‌خواهید انجام دهید فکر کنید. آیا برای شام با خانواده خواهید بود؟ آیا در یک رویداد دانشگاهی شرکت خواهید کرد یا در خانه خواهید ماند تا با هم اتاقی‌های جدید خود ملاقات کنید؟ در حین مرتب کردن وسایل درب اتاق‌تان را باز بگذارید تا سایر دانشجویان از ورود شما مطلع شوند. این توصیه‌ی ساده می تواند به شما در ملاقات افراد جدید و ارتباط با آن‌ها کمک کند. برقراری ارتباط با دوستان تازه در دانشگاه، راهی عالی برای سازگاری با محیط جدید و کاهش استرس است.

نکات کلیدی تحصیل در انگلستان

نگاهی به فرصت‌های شغلی در دسترس داشته باشید

تحصیل در خارج از کشور می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد، بنابراین، داشتن کار نیمه وقت، می‌تواند شما را در این مسیر یاری نماید. با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان شرایطی مشابه شما دارند، رقابت برای مشاغل درون دانشگاهی بسیار زیاد است. قبل از ترک کشور خود، فرصت‌های شغلی موجود را بررسی کنید. با بررسی و درخواست آنلاین برای این مشاغل می‌توانید از سایر متقاضیان پیشی بگیرید. با این روش می‌توانید، حتی قبل از اینکه به انگلستان برسید، زمان مصاحبه تعیین کنید. داشتن شغل دانشجویی یکی دیگر از راه‌های عالی برای دیدار با افراد جدید و گسترده‌تر شدن شبکه‌ی اجتماعی روابط شما است. نمونه شغل‌هایی که دانشجویان می‌توانند برای آن‌ها درخواست دهند، عبارت است از:
    • مسئول بار
    • باریستا
    • دستیارِ فروشگاهِ پردیسِ دانشگاه
    • دستیارِ فروشگاهِ کتاب
    • سفیر دانشگاه

حساب بانکی باز کنید

داشتن حساب بانکی در انگلستان فرآیند پرداخت اجاره، قبض و سایر هزینه‌ها را آسان‌تر می‌کند. با داشتن حساب بانکی، دیگر نیازی به انتقال پول از کشور خودتان نخواهید داشت. سعی کنید قبل از رفتن به انگلستان، حساب بانکی باز کنید تا در چند هفته اول دانشگاه خود مجبور به انجام آن نشوید. برای باز کردن حساب، به برخی از مواردی که در نکته‌ی پنجم اشاره شد و تأییده‌ی ثبت نام دانشگاه، احتیاج خواهید داشت. همچنین، باز کردن حساب دانشجویی، امکان بهره‌گیری از وام 2000 پوندی برای دانشجویان را فراهم می‌کند، در حالی که زمان بازپرداخت این وام دو سال پس از تحصیل است.
با این حال، اگر پیش از رسیدن حساب بانکی ندارید یا هنوز کارت بانکی دریافت نکرده‌اید، پول کافی برای تأمین هزینه‌های کوتاه مدت خود به همراه داشته باشید.

برنامه‌ی کلاسی خود را دانلود کنید

در بسیاری از دانشگاه‌ها امکان دسترسی به برنامه‌ی کلاسی در اواسط ماه آگوست (مرداد) وجود دارد. این جدول زمانی به شما کمک می‌کند تا زمان دقیق کلاس‌ها و وقت آزادتان را مدیریت نماید. این مساله می‌تواند هنگام برنامه‌ریزی برای کار پاره وقت، معاشرت با دیگران و غیره بسیار مفید باشد. بیشتر دانشگاه‌ها دارای بستری آنلاین هستند که می‌توانید اطلاعات شخصیتان را در آن بارگذاری و برنامه زمانی خود را دریافت کنید. سایر مؤسسات فقط و پس از ثبت نام آنلاین یا حضوری برنامه کلاسی را ارائه می‌دهند. اگر نگران برنامه زمانی خود هستید، می توانید از طریق فیس‌بوک یا ایمیل به دانشگاه پیام دهید.

 

اگر به دنبال تحصیل در انگلستان هستید، دوره‌ی مناسب خود را در پایگاه داده آرمان من جست‌وجو کنید و یا از خدماتِ مشاوره رایگانِ آرمان من بهره گیرید.

 


مشاوره رایگان