انگلستان: از سری مقالات اسکان دانشجویی - آنچه باید بدانید

اسکان دانشجویی در انگلستان

در این مقاله اقامتگاه‌های مختلف دانشجویی در انگلستان را بررسی می‌کنیم و سعی خواهیم کرد که شما را با انواع این اقامتگاه‌ها و شرایط آن‌ها مانند هزینه‌های ماهانه آشنا کنیم.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
3693
ذخیره سازی
1399/03/10

اسکان دانشجویی در انگلستان
 
با توجه به قرار داشتن برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان در کشور انگلستان، تحصیل در این کشور فرصتی طلایی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌گردد. در این میان، یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بین‌المللی، انتخاب نوع محل سکونت است. انتخاب نوع محل سکونت در کشوری دیگر ممکن است در ابتدا دشوار و گیج کننده به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست. در این مقاله ما شما را با انواع اقامتگاه‌های دانشجویی در انگلستان آشنا می‌کنیم تا شما بتوانید تصمیم‌گیری راحت‌تری در این باره داشته باشید.

خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه دانشگاه

تقریباً در تمامی دانشگاه‌های انگلستان امکان زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه دانشگاه وجود دارد. اما از آنجایی که تعداد این اتاق‌ها محدود است، این نوع اقامتگاه‌ها معمولاً به دانشجویانِ سال اول لیسانس اختصاص داده می‌شود. این اتاق‌ها ممکن است یک تخته و خصوصی باشند که در ساختمان‌هایی در محوطه دانشگاه یا در نزدیکی دانشگاه واقع شده‌‌اند.
 اکثر دانشگاه‌ها سکونت در این خوابگاه‌ها را برای دانشجویانِ سال اولی تضمین می‌کنند. قراردادهای اجاره معمولاً به مدت 40 هفته‌ (یک سال تحصیلی) و یا به صورت ترمی امضا می‌شوند. همچنین، معمولاً دانشجویان می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر از خدمات سلف غذا خوابگاه نیز استفاده کنند.
زندگی در خوابگاه‌های دانشگاه راهی عالی برای پیشبرد اهداف و ادغام در زندگیِ پر جنب و جوش دانشگاهی است. در سال اول تحصیل، همه‌ی دانشجویان شرایط یکسانی دارند، از اینرو به راحتی می‌توان دوستان جدیدی پیدا کرد. معمولاً، در تمامی خوابگاه‌ها سیاست گسترش اجتماعات دانشجویی دنبال می‌شود و در این راستا رویدادهای اجتماعی گوناگونی در محیط خوابگاه برای کمک به آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با یکدیگر برگزار می‌شود. همچنین با زندگی در خوابگاه، دانشجویان از استقلال نسبی برخوردار هستند، اما در نهایت توسط دانشگاه اداره می‌شوند و نیازی به برخورد مستقیم با صاحبخانه یا مدیریت قبض‌های مصرفی ندارند.
معمولاً هر خوابگاه ویژگی‌های خاصی دارد و در هر خوابگاه‌ اتاق‌های متفاوت با امکانات و اجاره‌های مختلف وجود دارد. بنابراین، پیش از انتخاب اتاق حتماً تحقیق کاملی در این رابطه صورت دهید.
به عنوان مثال، به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در دانشگاه پورتثموث در سال اول تحصیل، اتاقی در خوابگاه‌های درون محیط دانشگاه اختصاص داده می‌شود. اما، دانشجویان باید پیش از مهلتِ مشخصی، فرم اقامت را تکمیل کنند و اجاره‌بها 250 پوندی را بپردازند.
هزینه اینترنت و تمامی قبوض، در کلیه خوابگاه‌های دانشگاه پورتثموث، بر روی اجاره‌بها محاسبه می‌گردد و اتاق‌ها به صورت مبله به دانشجویان تحویل داده می‌شود.

خوابگاه‌های خارج از محوطه دانشگاه

بسیاری از دانشگاه‌ها خوابگاه‌هایی خارج از محیط دانشگاه دارند و یا با همکاری آژانس‌های مسکن دانشجویی اقامتگاهی برای دانشجویان فراهم می‌کنند. این نوع از مسکن، رایج‌ترین نوع اقامت برای دانشجویان مقطع کارشناسی در سال دوم و سوم تحصیل است. این نوع از اقامتگاه‌ها، معمولاً، به صورت آپارتمان‌های مشترک و یا خانه‌های دانشجویی است. به عنوان مثال، دانشگاه لینکلن، آپارتمان‌هایی دانشجویی، با اتاق‌های مختلفی به دانشجویان ارائه می‌دهد. این خوابگاه‌های خودگردان معمولاً، شامل آشپزخانه و فضای مشترک 3 تا 6 نفره هستند. در سال تحصیلی 2018-2019،  اجاره سالانه این خوابگاه‌ها در حدود 4500 پوند بود و همچنین، 390 پوند نیز به عنوان پول پیش از دانشجویان دریافت می‌شد. این مبلغ شامل هزینه‌های اینترنت و سایر موارد نیز می‌باشد.
همچنین ممکن است دانشگاه شما را به صاحبخانه‌های خصوصی در منطقه که سابقه همکاری با دانشجویان را دارند، معرفی نماید. این صاحبخانه‌ها غالباً مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورتی که توسط دانشجویان قبلی به عنوان صاحبخانه دردسرساز و یا غیر منصف گزارش شده باشند در لیست اسکان دانشگاه‌ها قرار نمی‌گیرند.
هنگامی که شما ملکی از طریق دانشگاه میزبان خود اجاره می‌کنید، دانشگاه نه تنها از منافع شما در مقابل صاحبخانه محافظت می‌کند، بلکه اغلب خدمات اضافی دانشجویی مانند پشتیبانی و مشاوره نیز ارائه می‌دهد.

خوابگاه‌های خصوصی

این نوع از خوابگاه‌ها، گزینه‌ی نسبتاً جدیدی برای اسکان دانشجویی محسوب می‌شوند. غالباً خوابگاه‌های خصوصی، خانه‌هایی با چهار و یا پنج اتاق خصوصی و آشپزخانه‌ای مشترک می‌باشند. هر اتاق معمولاً حمام اختصاصی دارد و عموماً از اقامتگاه‌های دانشگاهی بسیار گرانتر هستند. به طور مثال، دانشجویان در دانشگاهِ Bristol می‌توانند از خوابگاه‌های خصوصی که روبه‌روی فضای دانشگاه قرار دارد، استفاده کنند. این خوابگاه‌ِ خصوصی، اقامتگاه‌هایی به صورت اتاق‌های مشترک، سوییت و آپارتمان‌های یک خوابه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان باید برای اجاره‌ی هفتگیِ یک اتاق دو نفره مبلغ 140 پوند و اجاره‌ی هفتگیِ یک سوییت با آشپزخانه‌ی خصوصی، مبلغ 205 پوند بپردازند. این مبلغ اجاره‌بها شامل تمامیِ خدماتِ مصرفی مانند قبض‌ها و اینترنت می‌باشد.

آژانس‌های دانشجویی و اجاره‌ی خانه‌های خصوصی

تعدادی از آژانس‌های مسکن در انگلستان مستقیماً در زمینه مسکن دانشجویی فعالیت می‌کنند. بسته به مکان، نوع ملک و بودجه شما، میزان اجاره‌بها مشخص می‌شود. همچنین، این آژانس‌ها در برابر هزینه‌ای که از شما برای پیدا کردن مسکن مناسب دریافت می کنند، فردی حرفه‌ای و حافظ منافعتان را در اختیار شما قرار می‌‎دهند.
 به عنوان مثال، یكی از بزرگترین آژانس‌های مسكن دانشجویی در انگلستان، UNITE، به دانشجویان فرصت اجاره اتاق‌ در آپارتمان‌های مشترک را می‌دهد. همه اتاق‌ها دارای فضایی برای مطالعه و اینترنت هستند و بیشتر آنها حمام اختصاصی دارند. همچنین، هزینه‌های قبوض مصرفی مانند آب و برق و غیره در میزان اجاره گنجانده می‌شود.
دانشجویان همچنین می توانند محل سکونت خود را مستقیماً از یک صاحبخانه یا آژانس مسکن اجاره کنند. اجاره اتاق در یک خانه یا آپارتمان مشترک، به خصوص در لندن، بسیار ارزان‌تر از اجاره آپارتمان اختصاصی خواهد بود. اجاره هفتگی یک آپارتمان سه تخته در محله کَمدِن در شهر لندن تقریباً 933 پوند است، در حالی که یک آپارتمان مشابه درمنطقه هاکنی حدود 564 پوند هزینه خواهد شد. در منچستر، اجاره ماهانه یک آپارتمان ساده و کوچک یک نفره، به استثنای هزینه‌های تاسیسات در حدود 636 پوند است.

در زمینه اجاره‌ی مسکنِ دانشجویی در انگلستان، وب‌سایت‌های مفیدی مانند SpareRoom و StudentPad وجود دارند.

نکات کاربردی

اگر به صورت خصوصی یا از طریق آژانس، مسکنی را اجاره می‌کنید، همیشه شماره تماس مستقیم صاحبخانه خود را داشته باشید. به طور مثال اگر لوله مسدود شود یا گرفتگی در چاه ایجاد شود، آژانس مسکن، مسئولیتی در قبال رفع مشکل شما نخواهد داشت. آنها با صاحبخانه تماس می‌گیرند و پیام او را به شما منتقل می‌کنند. در انگلستان صاحبخانه‌ها نسبت به مستاجرین خود تعهدات خاصی دارند و مهم است که این تعهدات را در قولنامه اجاره‌ی خود درج نمایید. اگر صاحبخانه‌ی شما از دادن شماره تلفن همراه یا اطلاعات تماس خود امتناع ورزد، شاید بهترین راه این است که به دنبال خانه‌ای دیگر باشید. اگر صاحبخانه به تماس‌های شما پاسخ نداد، می‌توانید از طریق آژانس و یا سرویس‌های دولتیِ محلی مسئله را پیگیری کنید.
 شاید قرار دادن هزینه‌های مصرفی بر روی اجاره‌بها منطقی به نظر برسد، اما، غالباً، صاحبخانه‌ها به نفع خود هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند و احتمالاً، اجاره‌ی پرداختی شما بیشتر از مصرفتان خواهد بود. در صورت امکان، هزینه‌های مصرفیتان را خودتان پرداخت کنید تا انگیزه‌ای برای صرف کمتر برق، گاز و آب نیز داشته باشید.

 

آرمان من، پیش از شروع تحصیل و در حین تحصیلتان همراه شما خواهد بود، کافیست در هر زمان و با شماره‌گیریِ 02141276 با ما در تماس باشید.

اگر فکر می‌کنید اطلاعات کافی نسبت به تهیه مسکن در انگلستان پیدا کردید، شما می‌توانید دوره مناسب خود را در پایگاه داده آرمان من جست‌وجو کنید.


مشاوره رایگان