کانادا: از سری مقالاتِ زندگیِ کاریِ پس از تحصیل - آنچه باید بدانید

اقامت در کانادا پس از اتمام تحصیل

بعد از فارغ‌التحصیلی از دوره تحصیلی‌تان، شاید شما بتوانید موقتاً در کانادا کار کنید یا حتی به‌طور دائم در آنجا زندگی کنید.


گردآورنده: مهدی گلستانی
1544
ذخیره سازی
1399/08/16

ویزای کانادا

کانادا سالیانه  در صدر لیست پرتقاضاترین کشورها برای مهاجرت قرارمی گیرد. کانادا از کشورهایی است که بستری مناسب را برای تحصیل، کار و زندگی فراهم کرده است. کانادا با نرخ تورم 0.1 درصد، از رویایی ترین کشورها برای مهاجرت می باشد. از بهترین راه های مهاجرت به کانادا را می توان مهاجرت تحصیلی نامید. موسسه اعزام دانشجو آرمان من فعال در زمینۀ اعزام دانشجو به کانادا، بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد می دهد. در این مطلب از وبلاگ آرمان من قصد داریم تا شما را با شرایط اقامت کانادا پس از تحصیل آشنا کنیم.

تحصیل در کانادا 

یکی از بهترین راه های اخذ اقامت کشور کانادا، تحصیل در این کشور است. علاوه بر این، کانادا در بین بهترین مکان ها برای تحصیل قرار دارد. تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا با مدرکی معتبر رویای هر فردی است. حدود 10 دانشگاه کانادا در بین 300 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. همچنین کانادا بعد از آمریکا بیشترین بودجه ی تحقیقاتی را به دانشجویان و کار های تحقیقاتی اختصاص داده است. البته چه چیزی از این بهتر که با انواع بورسیه های تحصیلی می توانید هزینه های تحصیل خود را کاهش دهید. 

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا در ابتدا باید پذیرش یکی از دانشگاه های کانادا را دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر دربارۀ اخذ پذیرش تحصیلی  می توانید مطلب اخذ پذیرش تحصیلی کانادا را از وبلاگ سایت موسسه اعزام دانشجو آرمان من مطالعه کنید. برای پذیرش در یکی از دانشگاه های کانادا باید مدرک زبان و مدرک تحصیلی خود را برای دانشگاه مورد نظر بفرستید. اگر قصد تحصیل در ایالت کبک کانادا را دارید، برای تحصیل باید به زبان فرانسه مسلط باشید.

اقامت در کانادا پس از تحصیل

اقامت در کانادا پس از اتمام تحصیل

در کانادا پس از اتمام تحصیل به شما بین 8 ماه تا 3 سال فرصت پیدا کردن شغل و حق کار داده می شود. دولت کانادا فرصت هایی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است تا بتوانند مشغول به کار شده و اقامت این کشور را کسب کنند. از آن جا که وررد اکسپرس (Express Entry)  در سال ۲۰۱۵ در کانادا تعریف شد، این سیستم جهت ارائۀ مزایایی نسبت به دانشجویان بین‌المللی که تحصیل خود را در کانادا را به پایان رسانده‌اند، انجام شده‌است. مهم‌ترین تغییر، افزودن ۳۰ امتیاز در نمره (CRS) برای کسانی بود که یک مدرک تحصیلی پس از دبیرستان را تکمیل کرده‌اند.  سپس شما ۹۰ روز وقت دارید تا یک درخواست کامل از اقامت را ارسال کنید که در نتیجه دولت کانادا این فرآیند را ظرف شش ماه تکمیل می کند. ورود اکسپرس به نفع داوطلبان جوان برای مشغول شدن به کار کانادایی است و تجربه تحصیل  در کانادا یک فرصت عالی برای گرفتن اقامت دائم است.

اقامت در کانادا پس از تحصیل

سابقۀ کاری در کانادا

یکی از بهترین فرصت هایی که دولت کانادا در اختیار دانشجویان و فارغ التحصیلان قرار داده، امکان کار بعد از تحصیل است. دولت کانادا به فارغ التحصیلان فرصت پیدا کردن و مشغول به کار شدن را به مدت 8 ماه تا 3 سال می‌دهد. بعد از فارغ‌التحصیلی در کانادا و دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی، یک سال مشغول به کار شوید و  باید یک سال به طور مداوم کار کنید. در این صورت شما می توانید اقامت خود را به مدت 5 سال تمدید کنید و بعد از 5 سال کار در خاک کانادا اقامت دائم بگیرید.

Skill worker

این برنامه برای افرادی است که تجربۀ کاری خارجی را دارند و قصد اخذ اقامت دائم کانادا را دارند. الزامات این برنامه شامل :

  • تحصیلات مناسب 
  • سن 
  • مدرک زبان 
  • تجربۀ کاری 

تجربۀ کار ماهر به این معنی است که شما در یکی از این گروه‌های کاری طبقه‌بندی شغلی ملی (NOC)کار کرده‌اید.

  • مشاغل مدیریتی (نوع مهارت ۰)
  • مشاغل حرفه‌ای (سطح مهارت A)
  • مشاغل فنی و حرفه‌های ماهر (سطح مهارت B)

شما باید نشان دهید در حالی که در شغل ابتدایی خود کار می‌کنید، وظایفی را که در بیانیۀ پیش رو در شرح شغلی در کمیته (NOC)  را انجام داده‌اید. 

تجربۀ کاری شما باید موارد زیر را شامل شود:

  • در همان نوع کار، شغلی که می‌خواهید برای درخواست مهاجرت خود استفاده کنید (شغل اصلی شما نامیده می‌شود).
  • دستمزد پرداخت‌ شده (دستمزد پرداخت شده،  کار داوطلبانه  یا دورۀ کارآموزی بدون پرداخت دستمزد)
  • حداقل یک سال کار مداوم یا ۱۵۶۰ ساعت در کل (۳۰ ساعت در هفته)
  • تمام‌وقت : ۳۰ ساعت درهفته برای ۱۲ ماه = ۱ سال تمام‌وقت (۱۵۶۰ ساعت)

البته در نظر داشته باشید که این موارد ایالت کبک را شامل نمی شود. ایالت کبک نحوه انتخابی خود را برای (Skill worker) داراست.

اقامت در کانادا پس از تحصیل

 برنامه‌های مهاجرت استانی (PNPs)

مانند دولت فدرال، ایالات کانادا نیز خواهان ماندن دانشجویان و فارغ التحصیلان بین‌المللی هستند. زمانی که به اقامت دائم در کانادا فکر می‌کنید و یک دانشجوی بین المللی هستید یا فارغ التحصیل شده اید، لطفاً نه تنها استانی که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اید بلکه استانی که می‌خواهید در آن زندگی کنید و کار کنید را نیز در نظر بگیرید. برخی استان‌ها ممکن است به شما اجازه دهند که حتی اگر در یک استان دیگر فارغ‌التحصیل شده‌اید به کار خود ادامه دهید. در حالی که برخی دیگر برنامه‌ها را به کسانی که در آن استان ویژه فارغ‌التحصیل شده‌اند محدود می‌کنند.

اونتاریو

برنامۀ انتخابی استانی مهاجرت انتاریو (OINP) دانشجویان بین‌المللی و فارغ التحصیلان را با یک فرصت برای زندگی دائمی و کار در انتاریو ارائه می‌دهد. برای اینکه برای این برنامه در انتاریو درخواست بدهید باید حداقل نیمی از برنامه درسی و مطالعات خود را به اتمام رسانده باشید. در مرحلۀ بعد باید یک شغل در سطح (A یا B) پیدا کرده و رزومۀ خود را ارسال کنید.

بریتیش کلمبیا

خبر خوب برای فارغ التحصیلان و دانشجویان علاقه مند به زندگی در بریتیش کلمبیا (BC) این است که بعد از تحصیل می توانید تا زمانی که یک موقعیت شغلی در این ایالت داشته باشید زندگی کنید و اقامت دائم کشور کانادا را بدست بیاورید. این ایالت اقامت را حتی بدون داشتن موقعیت شغلی هم فراهم کرده است. این ایالت به دانشجویان مقطع ارشد و دکترا که در رشته های علوم طبیعی و علوم زیستی تحصیل کرده اند اقامت موقت 3 ساله می دهد.

آلبرتا

فارغ التحصیلان بین‌المللی می‌توانند برای برنامۀ مهاجرت مهاجرین آلبرتا (AINP) از طریق روش فرصتی که ایالت آلبرتا در اختیار دانشجویان قرار داده است استفاده کنند. متقاضیان باید نشان دهند که حداقل شش ماه سابقۀ کار در آلبرتا در یک شغل مرتبط با حوزۀ مطالعاتی آن‌ها دارند و نیازهای حداقل زبان و درآمد را برآورده می‌کنند. فارغ التحصیلان بین‌المللی که برنامه‌های آموزشی در استان‌های دیگر کانادا را به پایان رسانده‌اند، اگر از نوع دیگری از مجوز کار برخوردار باشند می‌توانند برای این برنامه واجد شرایط باشند.

مانیتوبا

مانیتوبا فرش قرمز را برای گروه دانشجویان بین‌المللی و فارغ التحصیلان با جریان آموزش بین‌المللی برنامۀ مهاجرت استانی مانیتوبا پهن کرده است. تحت این طرح، فارغ التحصیلان رشته‌های پایه (علم، فن‌آوری، مهندسی و ریاضیات) نیازی به پیشنهاد شغل از یک کارفرما در مانیتوبا ندارند در حالی که فارغ التحصیلان دیگر به چنین پیشنهادی نیاز دارند.

نیو برانزویک

جریان بازار کار این ایالت برنامۀ مهاجرت استانی نیو برانزویک، فارغ التحصیلان بین‌المللی را که در این استان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اولویت‌بندی می‌کند.

کبک

کبک برنامه‌های مهاجرت اقتصادی خود را اجرا می‌کند، از برنامه‌های فدرال جداست. فارغ التحصیلان دانشکده‌های دانشگاه کبک و دانشجویانی که می‌توانند ثابت کنند توانایی  و تجربۀ کار به زبان فرانسه را دارند. از طریق این برنامه‌ها برای یک گواهی انتخاب کبک، اولویت‌بندی می‌شوند.

نوا اسکوشیا

نوا اسکوشیا  از پرتقاضا ترین ایالت هاست. اقامت دائم در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی و فارغ التحصیلان موسسات نوا اسکوشیا دارای سخت ترین شرایط است و دانشجویانی را قبول می کنند که در این ایالت تحصیل کرده و مشغول به کار می شوند.

سخن آخر

کانادا کشوری با نرخ تورم 0.1 درصد، بهترین دانشگاه ها برای تحصیل و امکان کار بعد از تحصیل و اخذ اقامت می تواند تمام آن چیزی باشد که به دنبالش هستید. مهم ترین عامل جذابیت کانادا، امکان کار بعد از تحصیل و اخذ اقامت این کشور است. موسسه اعزام دانشجو آرمان من در تمامی این مراحل همراه شماست. آرمان من شرایط و مدارک شما را سنجیده و اخذ ویزا برای شما را تضمین خواهد کرد.


آنچه باید بدانید

آینده کاری فارغ التحصیلان در کانادا

آینده کاری فارغ التحصیلان در کانادا

پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا چگونه می‌شود کار پیدا کرد؟ آیا می‌توان پس از تحصیل در کانادا ماند و کار کرد؟ تمامی این موارد، نکاتی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته شده است.
مشاوره رایگان