کانادا: از سری مقالاتِ راهنمای انتخاب رشته‌ی تحصیلی

رشته هایی که فارغ التحصیلانش شانس بیشتری برای کار در کانادا دارند

تحصیل در کانادا در برخی از رشته‌های خاص، شانس شما برای یافتن کار پس از تحصیل را افزایش می‌دهد. همچنین در صورت داشتنِ کار ثابت در کانادا، امکان اخذ اقامت و شهروندی در این کشور وجود دارد. در این مقاله رشته‌هایی با فرصت‌های کاری مناسب پس از تحصیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


گردآورنده: زکریا قائمی
1173
ذخیره سازی
1399/03/13

پیدا کردن کار پس از تحصیل در کانادا

برای برخی از دانشجویان فقط چند سال تحصیل در خارج از کشور از نظر کسب تجارب جدید کافی به نظر می‌رسد و بعد از فارغ‌التحصیلی به کشور خود برمی‌گردند و شغلی در کشور خود پیدا می‌کنند.
بعضی از دانشجویان هم چون به سبک تازه‌ی زندگی خود عادت کرده‌اند و فرصت‌های بیشتری را در این شیوه‌ی زندگی می‌بینند، ممکن است تصمیم به اقامت در خارج از کشور بگیرند. در کانادا می‌توانید در هر رشته‌ای به تحصیل بپردازید. تنها مشکل در رشته‌هایی است که تعداد فارغ‌التحصیلان بیشتر از تعداد فرصت‌های شغلی است. 
اگر علاقه‌مند تحصیل و اقامت در کانادا هستید، کسب اطلاعات در مورد صنایعی که به نیروی کار نیاز دارند ارزشمند خواهد بود. این اطلاعات در زمینه‌ی رشته‌ای که می‌تواند بعد از فارغ‌التحصیلی شما را به شغلی خوب برساند مفید خواهند بود. 
نظام شغلی کانادا (COPS) مشاغلی را که در سال‌های 2013 تا 2022 از رشدی قابل‌توجه برخوردار خواهند بود مشخص کرده است. از همین طریق می‌توانیم رشته‌ها و دوره‌هایی را که تحصیل در آنها منتهی به شغلی خوب می‌شود بیابیم. 

10 شغل روبه‌رشد در کانادا:

•    پزشکان متخصص
•    پزشک عمومی و پزشکان خانواده
•    تحلیلگر داده 
•    مشاغل حرفه‌ای در زمینه‌ی مدیریت
•    سرپرستار و سوپروایزر
•    برقکار (به استثنای برق صنعتی و قدرت)
•    مشاغل فنی دیگر در زمینه‌ی درمان و تشخیص
•    سیستم‌های اطلاعات و مدیران پردازش اطلاعات
•    تولید زیرزمینی و توسعه‌ی معادن
•    فیزیوتراپی
به شکلی جالب پنج شغل از این مجموعه در بخش سلامت قرار دارند، که براساس COPS «بیانگر این مطلب است که جمعیت رو به پیری گذاشته و همراه با این روند نیاز به متخصصین حوزه‌ی سلامت و حوزه‌های مربوطه افزایش خواهد داشت.» 
حالا اگر علاقه‌مند به کار در یکی از این زمینه‌ها هستید باید در چه رشته‌ای تحصیل کنید؟

رشته‌های زیست‌شناسی و پزشکی

تحصیل پزشکی در کانادا

در برخی موارد شما باید مدرک کارشناسی علوم در اختیار داشته باشید و اگر در حال تحصیل در کبک هستید باید یک دوره‌ی کالج و یک دوره‌ی پیش دانشگاهی یک‌ساله‌ی پزشکی (pre-medicine) را هم بگذرانید.
در ادامه دانشجویان باید از یکی از دانشکده‌های پزشکیِ تأییدشده فارغ‌التحصیل شوند و آزمون‌های دوره‌ی تخصص خود را پشت سر بگذارند. 
این رشته‌ها می‌توانند شما را برای اشتغال به عنوان یک پزشک عمومی و پزشک متخصص آماده کنند. 

فیزیوتراپی

تحصیل فیزیوتراپی در کانادا

اگر علاقه‌مند حوزه‌ی سلامت و درمان هستید، رشته‌ی دیگری که می‌توانید در آن صاحب شغل شوید فیزیوتراپی است. شما علاوه بر داشتنِ مدرکی در این زمینه، باید یک دوره‌ی کارورزی را هم پشت سر بگذارید. 

پرستاری

جمعیتِ روبه‌پیری در کانادا گویای این است که حوزه‌ی سلامت و بهداشت نیازمند پرستار خواهد بود. دوره‌های دانشگاهی، چه دوره‌های ثبت‌شده‌ی مورد تأیید و چه دوره‌های ثبت‌شده‌ی پرستاریِ غیر رسمی، بهترین راه برای ورود به این حوزه هستند. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی باید در یکی از سازمان‌های نظارتی مورد ثبت‌نام قرار بگیرند. رعایت این قانون در تمام ایالت‌ها و مناطق کانادا الزامی است.  

علوم کامپوتر

تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در کانادا

IT یکی دیگر از حوزه‌های روبه رشد در سال‌های 2013 تا 2022 است، چیزی که مدرک در یکی از رشته‌های کامپیوتر را به سرمایه‌ای ارزشمند تبدیل می‌کند، مدرکی که می‌تواند شما را به موقعیت‌های شغلی مختلفی در زمینه‌های مدیریت داده و سیستم‌های اطلاعاتی برساند. موقعیت‌های دیگری که با این مدرک می‌توانید به دست آورید مواردی از جمله توسعه‌ی نرم‌افزار و مدیرت مرکز اطلاعات است. 

مدیریت کسب و کار و MBA

شاید نخواهید کسب‌و‌کار خود را راه بیندازید و ترجیح بدهید خدمات حرفه‌ای مدیریت ارائه کنید، گزینه‌هایی مثل مشاوره‌ی مدیریت کسب‌و‌کار، مشاوره‌ی ایزو (ISO) یا تحلیل سازمانی. گاهی ممکن است برای دست‌یافتن به چنین مشاغلی به مدرکی در زمینه‌ی مدیریت کسب‌و‌کار نیاز داشته باشید و برخی از سازمان‌ها و صاحبان مشاغل مدارک صادرشده توسط مؤسسات مشاوره‌ی مدیریت ایالتی را هم معتبر می‌شمارند. 

هرچند که برای مشاغلی در حوزه‌ی برقکاری و تولید زیرزمینی و توسعه‌ی معادن لزوماً به مدارک دانشگاهی نیاز نیست، ارائه‌ی مدرک پایان تحصیلات دوره‌ی متوسطه ضروری است. آموزش در این حوزه‌ها معمولاً به شکل استاد و شاگردی و دوره‌های آموزشی تخصصی صورت می‌پذیرد. در هر صورت بررسی مدارک موردنیاز شرکت‌ها و مؤسساتی که علاقه‌مند کار در آنها هستید خالی از لطف نخواهد بود. 
 

اگر به تحصیل در کشور کانادا علاقه‌مندید، می‌توانید دوره‌ی تحصیلی مناسب خود را در پایگاه داده آرمان من جست‌وجو کنید و یا با شماره‌گیری 41276-021  از مشاوره‌ی تلفنی رایگانِ آرمان من بهره گیرید.


آنچه باید بدانید

آشنایی با رشته های تحصیلی مطرح در کانادا

آشنایی با رشته های تحصیلی مطرح در کانادا

کانادا همواره از جذاب ترین مقصدها برای مردم کشور ماست. کانادا از کشورهای مهاجرپذیر میباشد. کانادا به دلیل فرصتهای زیاد شغلی به کشوری محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. از راحتترین روشها برای مهاجرت به کانادا اخذ پذیرش تحصیلی کانادا می باشد. برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا، باید در ابتدا پذیرش یکی از دانشگاههای کانادا را اخذ کنید.
مشاوره رایگان