کانادا: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته‌ی تحصیلی - آنچه باید بدانید

آشنایی با رشته های تحصیلی مطرح در کانادا

کانادا همواره از جذاب ترین مقصدها برای مردم کشور ماست. کانادا از کشورهای مهاجرپذیر میباشد. کانادا به دلیل فرصتهای زیاد شغلی به کشوری محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. از راحتترین روشها برای مهاجرت به کانادا اخذ پذیرش تحصیلی کانادا می باشد. برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا، باید در ابتدا پذیرش یکی از دانشگاههای کانادا را اخذ کنید.


گردآورنده: محمد زرقانی
4636
ذخیره سازی
1399/03/13

رشته‌های-مطرح-کانادا

امروزه آمریکا تقریباً به یک هدف غیر قابل دسترس برای ما ایرانیان تبدیل شده است. البته این شرایط موقتی بوده و تغییر خواهد کرد. اما موقعیتی مهم تر و بهتر از آمریکا، کشور هم مرز آن یعنی کاناداست. کانادا به سرعت در حال رشد بوده و از سیاست های اصلی آن جذب دانشجو و نیروی کار ماهر می باشد. در این مطلب از موسسه اعزام دانشجو مای‌آرمان، قصد داریم تا شما را با رشته های پول ساز و مورد نیاز کانادا آشنا کنیم.

تحصیل در کانادا 

کانادا همواره از جذاب ترین مقصدها برای مردم کشور ماست. کانادا از کشورهای مهاجرپذیر میباشد. کانادا به دلیل فرصتهای زیاد شغلی به کشوری محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. از راحتترین روشها برای مهاجرت به کانادا اخذ پذیرش تحصیلی کانادا می باشد. برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا، باید در ابتدا پذیرش یکی از دانشگاههای کانادا را اخذ کنید. و در ادامه میتوانید برای اخذ ویزای تحصیلی به سفارت کانادا درخواست بدهید. برای پذیرش تحصیلی در یکی از دانشگاههای کانادا، ابتدا باید رزومه خود را برای دانشگاه بفرستید. مدارک لازم برای اپلای در دانشگاههای کانادا به شرح زیر است:
•    مدرک دیپلم و ریز نمرات
•    مدرک آیلتس (IELTS) 
•    مدرک لیسانس و ریز نمرات (برای اپلای در مقطع کارشناسی ارشد)
برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا نیز، باید مدرکی دال بر تمکن مالی خود به سفارت ارائه دهید. باید ثابت کنید که در طول دوره ی تحصیل و اقامت خود در کانادا حمایت مالی می شوید تمکن لازم را برای زندگی در این کشور دارید. موسسه اعزام دانشجو مای‌آرمان فعال در اعزام دانشجو به کانادا خدمات خود را بصورت تضمینی ارائه می دهد. در صورت تمایل می توانید خدمات ویزای تضمینی موسسه را از سایت مای‌آرمان مشاهده کنید.

رشته‌های-مطرح-کانادا

بهترین رشته های تحصیلی در کانادا

وقتی که تصمیم برای تحصیل در کشوری دیگر را می گیرید، باید در ابتدا بازار کار و میزان محبوبیت رشته های آن کشور را نیز در نظر بگیرید. مثلا ممکن است رشتۀ تحصیلی که اقدام به پذیرش می‌کنید در کشور مقصد اشباع شده باشد. در این صورت پیدا کردن شغل بعد از تحصیل و اخذ اقامت در کشور مقصد برای شما بسیار سخت خواهد بود. در ادامه با بهترین رشته های تحصیلی کانادا آشنا خواهیم شد.
•    مهندسی عمران
•    پرستاری
•    مدیریت
•    مهندسی نرمافزار
•    علوم زمین (زمین شناسی)
•    داروسازی
•    امور مالی
•    مهندسی شیمی و نفت

مهندسی عمران

طبق پیش بینی های انجام شده بخش ساخت و ساز کانادا به سرعت در حال پیشرفت بوده و نیاز به مهندس هایی خبره و خلاق در این زمینه وجود خواهد داشت.  مهندسان عمران با چندین مرحله از پروژه‌های ساختمانی، از طراحی تا ساخت، درگیر هستند. ممکن است در گستره‌ای از پروژه‌های زیر بنایی مانند جاده‌ها، پل‌ها، برج‌ها، ساختمان‌ها و سیستم‌های تامین آب نیز کار کنند.

پرستاری

با توجه به جمعیت سال خورده کانادا، شغل پرستاری در کانادا در بورس خواهد ماند. برای این که پرستار شوید نیاز به لیسانس پرستاری دارید که میتوانید در مقطع ارشد نیز پرستاری را ادامه دهید.

رشته‌های-مطرح-کانادا

مدیریت 

فرصت‌های بسیاری برای کسانی وجود دارد که دارای مدرک کارشناسی مدیریت کسب ‌وکار (BBA) هستند. این حقوق بسته به موقعیت متغیر خواهد بود. مدیریت خدمات کسب ‌وکار شامل گستره‌ای از شرکت‌ها از جمله حقوق قانونی، حقوق و تحقیقات بازار است.
حسابداری یکی از حوزه‌های اجرایی تجاری است که یک حرفه محبوب برای بسیاری از دانشجویان است. تعداد فارغ التحصیلان در سال‌های اخیر افزایش ‌یافته است. با این حال، با توجه به آیندۀ شغلی کانادا، بازار کار و فرصت شغلی کافی برای جای دادن فارغ التحصیلان تا سال  ۲۰۲۴ دارد.

مهندسی نرم افزار

انتظار می‌رود تعداد مهندسین کامپیوتر در چند سال آینده به علت سرمایه‌گذاری بالا کشور کانادا در بخش فن‌آوری افزایش یابد.
تفاوت‌های کمی بین یک مهندس نرم‌افزار (SE)، یک مهندس علوم کامپیوتر (CS)و یک مهندس کامپیوتر وجود دارد. مهندسین نرم‌افزار با ساختمان و نگهداری سیستم‌های نرم‌افزاری سر و کار دارند. علوم کامپیوتر بر روی داده‌ها، تغییر داده و الگوریتم ها تمرکز دارند.  طراحی، ساخت و راه‌اندازی سیستم‌های کامپیوتری همه مدارک بسیار مرتبط با بازده بزرگ هستند. طبق اظهارات در پنج سال گذشته، تعداد کارکنان مهندسی نرم‌افزار در کانادا تقریباً نصف شده‌است.

زمین شناسی

مدرک لیسانس درزمین شناسی می‌تواند منجر به کار در کاوش معدنی و نفت، مشاوره زیست‌محیطی و پروژه‌های شهری شود. چنین مهارت‌هایی در صنعت معدن کانادا بسیار ارزشمند هستند. صنعت زمین شناسی به تازگی به دلیل افت قیمت های مرتبط با تولیدات نفتی و موارد مشابه دیگر، دچار ضعف شده‌است. با این حال، طبق گفته ها، انتظار می‌رود که با افزایش اخیر اکتشافات در طی چند سال آینده در کانادا، فرصت های شغلی در این رشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

داروسازی

مدرک لیسانس در داروسازی تنها شروع آموزش شما به عنوان یک داروساز است. پس از گرفتن مدرک باید امتحان دانشکده داروسازی کانادا را تکمیل کنید. در ادامه باید یک دوره کارآموزی را تکمیل بگذرانید. دولت کانادا تا حداقل سال ۲۰۲۴، با کمبود داروسازان مواجه است، بنابراین فرصت‌های شغلی بالا است.

امور مالی

پس از دو سال تحصیل در دوره‌های کارآفرینی اساسی، دانشجویانی که در امور مالی تخصص دارند، نحوه برنامه‌ریزی، مدیریت و تجزیه و تحلیل جنبه‌های مالی کسب ‌وکار، بانک‌ها و سازمان‌های دیگر را یاد خواهند گرفت. پس از فارغ‌التحصیلی، آن‌ها صلاحیت کار در انواع نقش‌های مالی مانند تحلیلگر امنیتی، تحلیل گر تحقیق بازار، مدیر بانک، کارگزار رهن و یا مدیر پورتفولیو را دارند.

مهندسی نفت و شیمی 

مهندسان نفت و مواد شیمیایی می‌توانند انتظار استخدام از شرکت‌های انرژی، موسسات تحقیقاتی و دولت را داشته باشند.
دانشجویان مهندسی شیمی درس‌های اساسی در ریاضی و علوم به عنوان دانش آموزان رشته‌های مهندسی در سال‌های اول و دوم خود خواهند داشت. پس از آن، آن‌ها در مورد موضوعاتی مانند مکانیک سیالات، انتقال گرما و انتقال جرم، و مدل‌سازی فرآیند به منظور طراحی عملیاتی که مواد خام را به محصولات مشخص تبدیل خواهند کرد، مانند نفت و گاز، داروسازی یا انرژی خواهند آموخت. از بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته مهندسی نفت و گاز می توان به دانشگاه کلگری (university of calgary) و دانشگاه رجینا (university of regina) اشاره کرد.

رشته‌های-مطرح-کانادا

 چه شغل هایی بیشترین درآمد را در کانادا دارند؟

میزان درآمد و حقوق نیز از فاکتورهایی که باید در انتخاب رشته و پذیرش تحصیلی در نظر گرفت. بر طبق اعلام سایت رسمی کانادا پردرآمدترین شغلهای این کشور به شرح زیر است:
•    پزشک (150000 دلار کانادا در سال)
•    وکیل (135000 دلار کانادا در سال)
•    مهندس نفت و گاز (78000 دلار کانادا در سال)
•    دندان پزشک (75000 دلار کانادا در سال)
•    پرستار (74000 دلار کانادا در سال)

همان طور که می‌بینید، تفاوت‌هایی بین حقوق وجود دارد. این امر معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که میانگین براساس اطلاعات مشاغل و کارمندان از مناطق مختلف محاسبه می‌شود.
حتی اگر داده‌های هر منطقه در نظر گرفته شود، شما نمی‌توانید از هریک از کارمندان اطلاعات کسب کنید. همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر میزان درآمد شما تأثیر می‌گذارند. مانند درجۀ مدرک شما، تجربه کاری در این زمینه و موارد مشابه دیگر.
این حقوق متوسط به شما این امکان را می‌دهد که ایده‌ای درباره میزان درآمد در کشور کانادا داشته باشید. اما درآمد شما اغلب به دانش، مهارت‌ها و حتی شانس شما بستگی دارد.

به طور کلی کانادا از کشور هایی است که به شدت در حال توسعه می باشد. برای چنین کشور در حال توسعه ای جذب نیروی کار حرف اول را می زند. کانادا با توجه جمعیت سالخورده ای که دارد، نیاز به پزشک و پرستار از الویت های این کشور است. در قدم بعدی کانادا همچون آمریکا دارای ذخایر نفتی بسیاری است و دانشگاه های برتر نفتی زیادی دارد، بنابراین اولویت دوم کانادا برای جذب نیروی کار و دانشجو برای رشته مهندسی نفت است. در آخر مهندسی کامپیوتر و نرم افزار که در همه جای جهان به حضور نیروی متخصص و دانشجوی این رشته نیاز هست. کانادا هم کشور توسعه یافته ای است که از این قاعده مستثنی نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی کانادا و تحصیل در این کشور می توانید مطالب مربوط به کانادا را از سایت مای‌آرمان مطالعه کنید.

 


مشاوره رایگان