فرانسه: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

نظام آموزش عالی فرانسه به زبان ساده

در این مقاله در نظر داریم تا تمام مسایل مربوط به نظام آموزش عالی در فرانسه را بررسی کرده و آن را به صورت ساده و جامع در اختیار شما قرار دهیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
626
ذخیره سازی
1399/08/14

سیستم آموزشی فرانسه

سال گذشته 300 هزار دانشجوی بین‌المللی برای ادامه تحصیلات خود به کشور فرانسه رفتند. جذابیت‌های کشور فرانسه، همانند فرهنگ، غذا و کیفیت تحصیلی، این کشور را به یکی از گزینه‌های اصلی افراد علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است. نظام آموزش عالی فرانسه با پشتوانه دولت این کشور و همچنین دپارتمان‌های تحقیقاتی قدرتمند در میان بهترین‌های جهان قرار گرفته است. قبل از اینکه بخواهید برای ادامه تحصیل در فرانسه اقدام کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با مطالعه این مقاله با نحوه فعالیت نظام آموزشی این کشور آشنا شوید. در اینجا خلاصه‌ای از مهم‌ترین اطلاعاتی که شما باید در جریان آن‌ها قرار داشته باشید را جمع‌آوری کرده‌ایم.

نکاتی مهم در خصوص نظام آموزش عالی در فرانسه:

•    دانشجویان بین المللی و فرانسوی به یک میزان شهریه می‌پردازند.
•    طول دوره مدرک کارشناسی، که در فرانسه لیسانس (Licence) نامیده می‌شود، 3 تا 4 سال است.
•    مدرک کارشناسی ارشد 2 سال زمان می‌برد.
•    تحقیقات در سطح تحصیلات عالی در فرانسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
•    بر اساس رده بندی سازمان QS فرانسه در میان 100 دانشگاه برتر جهان 2 دانشگاه دارد.
•    فرانسه بیش از 220 موسسه آموزش تجارت و بازرگانی را در خود جا داده است.

نوع موسسات

دانشگاه‌های عمومی
دانشگاه‌های خصوصی
Grandes Ecoles

دانشگاه‌های عمومی

دانشگاه‌های عمومی تحت نظارت مستقیم دولت کشور فرانسه هستند و بودجه اصلی خود را نیز از دولت دریافت می‌کنند. همچنین دولت فرانسه بر مدارک صادر شده در این دانشگاه‌ها مستقیما نظارت می‌کند. دانشگاه‌های عمومی فرانسه در عین ارایه آموزش به کیفیت بالا، گزینه‌ای مقرون به صرفه هستند که در میان دانشجویان بین المللی طرفداران بسیاری دارند.

دانشگاه‌های خصوصی

شهریه دانشگاه‌های خصوصی فرانسوی به میزان قابل توجهی بیشتر از شهریه دانشگاه‌های عمومی این کشور بیشتر است. با این حال، دانشگاه‌های تخصصی و خصوصی در میان بهترین موسسات آموزشی در زمینه رشته‌های مربوط به خود هستند.

انشگاه‌های خصوصی متخصص در زمینه هنر و علوم انسانی و همچنین علوم پایه و مهندسی در میان پرطرفدارترین موسسات این کشور هستند.

Grandes Écoles

موسسات Grandes Écoles، موسسات آموزشی بسیار با کیفیتی هستند که در کنار دانشگاه‌های خصوصی و دانشگاه‌های عمومی فرانسه قرار می‌گیرند. پذیرش در این دانشگاه‌ها بسیار رقابتی است و به همین دلیل اگر تصمیم دارید تا برای پذیرش آن‌ها اقدام کنید با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوید.

اکنون که شما دیدی کلی نسبت به نظام آموزش عالی در فرانسه پیدا کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از جست‌و‌جوی وبسایت آرمان من به دنبال رشته تحصیلی مناسب خود بگردید.

همچنین می‌توانید با تماس با ما از مشاوره رایگان آرمان من استفاده کنید.
 


آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه

اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه

به چه روشی می‌توان برای دانشگاه‌های فرانسه اپلای کرد؟ اگر علاقه‌مند به تحصیل در فرانسه هستید، راهنمای جامع ما برای فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور را مطالعه کنید. در این مقاله نکاتی در رابطه با مهلت اخذ پذیرش، نکات کاربردی برای اخذ پذیرش و ... گردآوری شده است.
مشاوره رایگان