فرانسه: از سری مقالات اسکان دانشجویی - آنچه باید بدانید

اقامت دانشجویی در فرانسه

در این مقاله در نظر داریم تا اطلاعات ضروری مربوط به اسکان دانشجویی در کشور فرانسه را در اختیار شما قرار دهیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
305
ذخیره سازی
1399/08/29

خوابگاه دانشجویی

اسکان دانشجویی و مسایل مرتبط با آن در فرانسه می‌تواند کمی پیچیده و سردرگم کننده باشد؛ با این حال فرانسه تنها کشور اروپایی است که امکان استفاده از کمک‌های دولتی به منظور اسکان تمامی دانشجویان، چه فرانسوی و چه بین المللی، را فراهم نموده است.

به صورت متوسط هزینه اسکان در کشور فرانسه 250 تا 700 یورو در ماه است؛ با توجه به منطقه انتخابی شما این هزینه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. شهرهای اصلی، به ویژه پاریس، در راس هزینه‌های اسکان و زندگی در فرانسه هستند. به منظور یافتن محلی مناسب جهت اقامت در دوره دانشجویی شما بایستی از قبل به خوبی و با دقت برنامه‌ریزی نمایید. امیدواریم که با مطالعه این مقاله، ایده بهتری از شرایط و گزینه‌های مربوط به اسکان دانشجویی در این کشور پیدا کرده و بتوانید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید.

خوابگاه دانشگاه

متوسط هزینه: بین 250 تا 350 یورو در ماه

خوابگاه‌های دانشگاه یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای دانشجویان است. اولین برتری این محل اقامت این است که شما در محیط دانشگاه و یا نزدیکی آن قرار خواهید داشت و به آسانی به کلاس بروید و یا به ساختمان‌های دانشگاه دسترسی پیدا کنید. دومین ویژگی آن داشتن هم‌خانه‌هایی از دانشگاه است که با استفاده از این فرصت می‌توانید افراد مختلف از سایر رشته‌ها را ملاقات کنید. در میان این افراد سایر دانشجویان بین المللی و دانشجویانی از کشور خود شما نیز حضور خواهند داشت و فرصتی خوب برای یافتن دوستان جدید برای شما ایجاد می‌شود.

اگر دانشگاه و یا موسسه آموزشی شما گزینه خوابگاه را برایتان فراهم کرده است، شما می‌توانید با تماس با آن‌ها تمامی هماهنگی‌های لازم قبل از رسیدن را انجام دهید. CROUS، سازمان محلی خدمات دانشجویی، تعدادی ساختمان را برای دانشجویان بورسیه‌ای نیز فراهم کرده است.

لینک‌های مفید:

CNOUS: www.cnous.fr
CROUS منطقه پاریس: www.crous-paris.fr and www.crous-creteil.fr
Toulouse: www.crous-toulouse.fr
Lyon: www.crous-lyon.fr
Montpellier: www.crous-montpellier.fr
Lille: www.crous-lille.fr

ساختمان‌های خصوصی دانشجویی

متوسط هزینه: بین 350 تا 750 یورو در ماه

ویژگی برتر ساختمان‌های خصوصی دانشجویی این است که شما با سکونت در آن‌ها فرصت ملاقات و معاشرت با سایر دانشجوهای فرانسوی را پیدا می‌کنید و حتی می‌توانید هم اتاقی خود را قبل از جا‌به‌جایی انتخاب کنید. زندگی با یک هم‌خانه‌ای فرانسوی فرصتی عالی است تا شما به کلی در فرهنگ و زبان کشور فرانسه غرق شوید. خانه‌های خصوصی دانشجویی معمولا گران‌تر از خوابگاه‌های دانشگاه هستند؛ اما شما با این حال می‌توانید قیمت‌های بسیار مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید. به منظور اجاره یک خانه دانشجویی خصوصی شما معمولا باید به میزان 2 ماه اجاره را به صورت امانت پرداخت کنید و احتمالا به ضمانت یک فرد دیگر نیز نیاز خواهید داشت. همانند قبل به یاد داشته باشید که اگر در خصوص موضوع خاصی مطمین نیستید می‌توانید با تماس با دانشگاه و یا موسسه مورد نظرتان، اطلاعات جامع و دقیق کسب کنید.

لینک‌های مفید:

Résidences Estudines www.estudines.fr
ADELE www.adele.org
CLEF (Centre de Logement pour Etudiants de France) www.logetudes.com
www.parisetudiant.com De particulier à particulier http: www.pap.fr
Allo Student Rentals https://www.allostudentrentals.com/

نکاتی در خصوص اقامت دانشجویی در فرانسه:

•    از قبل برای محل اسکان و زندگی خود برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌خواهید در خوابگاه دانشگاه اسکان داشته باشید باید در سریع‌ترین زمان ممکن پس از دریافت پذیرش تحصیلی با دانشگاه ارتباط برقرار کنید.
•    تمامی گزینه‌ها را بررسی کنید. اسکان در فرانسه می‌تواند گران باشد، به همین دلیل بهتر است تحقیقات کاملی در این زمینه انجام دهید و تمام گزینه‌های موجود را بررسی کنید.
•    احتیاط کنید. اگر شما در محیط و یا خوابگاه دانشگاه اقامت نمی‌کنید، در خصوص خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی تمامی احتیاط‌های لازم را به کار گیرید. اگر قرار است تا به فردی به عنوان هم‌خانه ملحق شوید، بهتر است از قبل با آن‌ها ملاقات کرده تا با شخصیت آن‌ها آشنا شوید.
•    هنگامی که در حال عقد قرارداد مربوط به محل اقامتتان هستید، حتما احتیاط‌ لازم را پیش گیرید و تمامی موارد قرارداد را به خوبی بررسی کنید.
•    به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد هزینه‌های مربوط به اینترنت، برق و آب را باید خودتتان پرداخت کنید.

فراموش نکنید که زندگی در خارج از کشور، چه به تنهایی و چه با افراد دیگر، دشواری‌هایی به همراه دارد و نیازمند زمان است. در حالی که این موضوع حتی برای دانشجویان همان کشور نیز چالشی است، دانشجویان بین المللی ممکن است در این مورد با مشکلات بیشتری مواجه شوند. شما با افراد مختلف با ایده‌های مختلف آشنا خواهید شد و زندگی با بعضی از آن‌ها ممکن است نسبت به سایرین سخت‌تر باشد. بعضی روزها احساس تنهایی خواهید کرد و دلتنگ خانه خود و راحتی‌های آن می‌شوید.

تمامی این موارد بخشی از تجربه‌های زندگی هستند و در نهایت به شما کمک می‌کنند تا به عنوان یک فرد رشد کنید و بیاموزید تا به عقیده دیگران نیز بیشتر احترام بگذارید. با این حال فراموش نکنید که هیچ چیز دایمی نیست! اگر از شرایط سکونت خود رضایت ندارد با بخش بین‌المللی دانشگاه خود برای دریافت پشتیبانی صحبت کنید. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در مدت زمان تحصیلتان دوستانی پیدا کنید که سال‌ها در کنار شما باقی بمانند.

در پایگاه داده آرمان‌من دوره‌های تحصیلی فرانسه را جستجو کنید. در هر مرحله از اخذ پذیرش که باشید با ما تماس بگیرید و از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان‌من استفاده کنید.


مشاوره رایگان