آلمان: از سری مقالات راهنمای جامع گرفتن پذیرش از دانشگاه - آنچه باید بدانید

اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

در این مقاله شما با زمان ثبت‌نام دانشگاه‌ها، سوالاتی که باید از واحد بین‌الملل بپرسید، زمان برگزاری ترم‌های دانشگاه‌ و آنچه باید در مورد اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان بدانید آشنا می‌شوید.


گردآورنده: جابر جعفریان
390
ذخیره سازی
1399/04/04

اولین نکته‌ی حائز اهمیت این است که روند ثبت نام دانشگاه در آلمان برای هر دانشگاه متفاوت است. با اینکه ما در ادامه دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی ثبت‌نام ارائه داده‌ایم ولی اگر قصد دارید به‌‌عنوان دانشجوی بین‌المللی برای دانشگاه‌های آلمان اقدام کنید، لازم است برای یافتن اطلاعات ضروریی مانند چگونگی اقدام کردن، مهلت‌ها و فرآیند‌ها و از این دست اطلاعات به وب‌سایت دانشگاه، به ویژه به قسمت دفتر بین‌المللی دانشگاه مراجعه کنید. 

سؤالاتی که باید از دفتر بین‌المللی دانشگاه بپرسید

•    برای شروع دوره باید چه شرایطی داشته باشم؟
•    درخواست ثبت نام خود را به کجا بفرستم؟
•    مهلت ثبت نام تا چه تاریخی است؟
•    چه مدارکی را باید ضمیمه درخواست خود کنم؟

زمانی که به پاسخ این سوالات رسیدید، اطلاعاتی که در ادامه می بینید به شما کمک می کنند تا فرآیند ثبت‌نام را به راحتی پشت سر بگذارید.

چه زمانی باید برای دانشگاه‌های آلمان اقدام کنید؟

بسیاری از دانشگاه‌های آلمان در سال دو بار زمان ثبت‌نام دارند و شروع دوره از زمستان یا تابستان است. این بسیار مهم است که شما از تاریخ این دوره‌ها آگاه باشید تا بتوانید در مهلت‌های مقرر برای ثبت‌نام اقدام کنید. 
آلمانی‌ها برای زمان اهمیت بسیار زیادی قائل هستند! زودتر اقدام کردن به این معناست که درخواست شما به موقع مطالعه می‌شود و شما شانس خیلی بیشتری برای پذیرفته شدن خواهید داشت. دانشگاه‌های آلمان در میان دانشجوهای بین‌المللی بسیار محبوب هستند، زیرا شهریه آنها رایگان یا ناچیز است. حتما زودتر اقدام کنید تا شاخص باشید.

تاریخ ترم زمستانی دانشگاه‌های آلمان چه موقع است؟

ترم زمستانی در یک موسسه آلمانی معمولا از ماه سپتامبر تا فوریه (شهریور تا بهمن)، و یا از اکتبر تا مارس (مهر تا اسفند) برگزار می‌شود. مهلت درخواست پذیرش معمولا تا حدود 15 ژولای (25 تیر) است. این تاریخ مهلت معمول هر ترم است، اما حتما آخرین مهلت‌های مربوط به دوره‌ را در دانشگاه مورد نظر تطبیق دهید) اما توصیه می کنیم درخواست خود را حدود ماه می (اردیبهشت) نهایی کنید.

تاریخ ترم تابستان برای دانشگاه‌های آلمان چه موقع است؟ 

تاریخ ترم تابستان در اکثر دانشگاه‌های آلمان از آوریل تا سپتامبر (فروردین تا شهریور)، یا در دانشگاه‌های علوم کاربردی مارس تا آگوست (اسفند تا مرداد) برگزار می‌شود. مهلت درخواست پذیرش معمولا حدود 15 ژانویه (25 دی) (این تاریخ مهلت معمول ترم است، حتما آخرین مهلت‌های دوره را با دانشگاه مورد نظر تطبیق دهید) است. اما توصیه می کنیم، برای اطمینان، درخواست خود را در ماه دسامبر (آذر) نهایی کنید!

برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های آلمان به چه مدارکی نیاز خواهید داشت؟

•    یک نسخه معتبر از مدرک تحصیلات عالی، مانند دیپلم یا مدرک دبیرستان (به زبان اصلی)
•    خلاصه ترجمه شده از موضوعات و نمرات مدارک تحصیلی (به انگلیسی)
•    عکس گذرنامه
•    کپی گذرنامه (اطلاعات شخصی و عکس)
•    مدرک مهارت زبان انگلیسی

چه چیز دیگری لازم است بدانید؟

محدودیت تعداد متقاضیان

رشته‌های محبوب مانند پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دندانپزشکی چنان مورد تقاضای دانشجویان است که محدودیت‌های پذیرش در این رشته‌ها برای همه دانشگاه‌های آلمان اعمال می‌شود (این محدودیت به عنوان NC -تعداد محدود- شناخته شده است). ثبت نام و پذیرش دانشگاه‌های تحت این قانون، توسط بنیاد پذیرش دانشگاه‌های آلمان اعمال می‌شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است متقاضیان بین‌المللی نیز مجبور شوند از طریق خدمات ثبت نام برای دانشگاه بین‌المللی اقدام کنند، و یا مستقیم برای دانشگاه مورد نظر درخواست خود را ارسال کنند.
بعضی دوره‌ها، NC مخصوص خودشان را دارند. در این موارد، محدودیت تعداد متقاضیان نسبت به فارغ‌التحصیلی و پذیرش دانشگاه مورد نظر متغیر است. بهترین روش این است که پس از انتخاب مؤسسات مورد علایقتان، یک ایمیل به دفتر بین‌المللی آن‌ها ارسال کنید و بخواهید تا شرایط پیرامون محدودیت‌های NC را روشن کنند. آن‌ها عادت دارند هر روز به این سؤال پاسخ دهند و به راحتی مسائل را برای شما توضیح می‌دهند.
رقابت برای این دوره‌ها بسیار سنگین است و باید بدانید که دانشگاه‌ها ممکن است شرایط بیشتری، مانند مصاحبه، امتحان و نامه‌نگاری را برای قبولی شما در نظر بگیرند. در همه موارد، بهترین منبع برای دریافت اطلاعات دفتر بین‌المللی دانشگاه مورد نظر شما است.

نکاتی برای دانشجویان بین المللی

•    هرچه زودتر اقدام کنید (حداقل 6 هفته زودتر از پایان مهلت)
•    برای هر دوره و دانشگاهی که می توانید اقدام کنید تا شانس قبولی خود را بالا ببرید.
•    برای افزایش شانس خود، شهرهایی را انتخاب کنید که مجبوبیت کمتری دارند.
•    صبور باشید. ممکن است مجبور شوید 2 ماه صبر کنید تا از نظر دانشگاه مطلع شوید.
•    دوباره اقدام کنید! اگر اقدام برای ترم زمستان موثر نبود، چرا برای ترم تابستان اقدام نمی کنید؟
•    شاخص باشید! رقابت برای تصاحب صندلی دانشگاه‌های آلمان بسیار سنگین است، پس حتما نکته‌ای ویژه برای قبول شدن خود انتخاب کنید ودر فرم درخواست خود آنرا برجسته کنید.

 

اگر احساس می‌کتید به اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزا و دوره‌های تحصیلی کشور آلمان نیاز دارید، با ما تماس بگیرید یا به صفحه دوره‌های تحصیلی کشور آلمان در سایت آرمان‌من سربزنید.


آنچه باید بدانید

ساختار آموزش عالی آلمان به زبان ساده

ساختار آموزش عالی آلمان به زبان ساده

هر کشور نظام آموزشی خاص خود را دارد و برای بدست آوردن نتیجه بهتر ، نیاز به شناخت این نظام داریم. در این سری مقالات به چگونگی برگزاری ترم‌ها، فرهنگ دانشگاهی و دیگر مشخصات مخصوص نظام آموزشی هر کشور می‌پردازیم.
مشاوره رایگان