ایرلند: از سری مقالات اسکان دانشجویی - آنچه باید بدانید

اسکان دانشجویی در ایرلند

اگر به دنبال مسکن دانشجویی در ایرلند هستید. خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. با مطالعه این مطلب شما با تمام زیر و بم مسکن دانشجویی، از مکان‌های مختلف گرفته تا اجاره بها آشنا می‌شوید.


گردآورنده: مهدی گلستانی
347
ذخیره سازی
1399/07/12

اسکان دانشجویی در ایرلند

ایرلند همیشه در اثبات این امر که انتخاب محبوبی به عنوان یک مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است موفق بوده است. برای این موضوع علت‌های زیادی را می‌توان برشمرد که کمترین آنها طبیعت زیبای محلی و تجربه‌ی دانشجویی به یاد ماندنی آن است. طبیعتاً کیفیت تجربه‌ی آکادمیک هم در این مسئله نکته‌ای حیاتی است، که به خوبی برای دانشجویان بین‌المللی در جزیره‌ی زمردین مهیا شده است. البته این نگرانی برای دانشجویان بین‌المللی همیشه وجود دارد که هنگام تحصیلی در کجا اقامت خواهند گزید و سرانجام کجا را می‌توانند به عنوان خانه‌ی خود انتخاب کنند. 
عدم آگاهی در مورد این مطلب که گزینه‌های مختلف را چگونه باید مورد سنجش قرار دهید، می‌تواند شما را به مرز ناامیدی برساند. اما نیازی نیست مشکلات پیش رو در یافتن جایی که بتوان آن را خانه نامید موجب یأس‌تان شود. ما در جستجوی گزینه‌های اقامتی مختلف و اطلاعات مربوطه برآمدیم تا شما بتوانید با اعتماد کامل تجربه‌ی ادامه‌ی تحصیل در ایرلند را شروع کنید. 

در زمینه‌ی اقامت دانشجویی چه گزینه‌هایی در دسترس قرار دارند؟

اقامت دانشجویی در ایرلند را مانند بسیاری از مقاصد تحصیلی دیگر در خارج از کشور می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد: اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه (On Campus) و اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه (Off Campus). هر یک از این دو گزینه مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب نهایی به ترجیحات و علاقه‌مندی‌های شخصی و بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود بستگی دارد. نکات راهنمایی را برای انتخاب هر یک از این گزینه‌ها می‌توان برشمرد: 
•    اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه محدود هستند. 
•    اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه گران‌تر هستند.
•    اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه خودمختارتر هستند.
•    سکنی گزیدن در اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه به معنای تقبل هزینه‌های حمل و نقل و در عین حال داشتن زندگی مستقل است. 

اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه

تمام دانشگاه‌های مهم ایرلند اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه را در قالب خوابگاه‌های دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. همیشه مراجعه به صفحات امکانات اقامتیِ وب‌سایت دانشگاه‌ها یا تماس با اداره‌ی اقامت دانشجویی به منظور بررسی این مطلب که در مؤسسه‌ی مورد نظرتان چه نوع امکانات اقامتی مهیاست، می‌تواند مفید واقع شود. با وجود دانشجویان بسیاری که در پی یافتن و در اختیار گرفتن جایی برای اقامت هستند، بهتر است این کار را هر چه زودتر شروع کنید. علاوه بر این برخی از مؤسسات برای دانشجویان خاصی تسهیلاتی قائل می‌شوند، دانشجویانی از جمله سال اولی‌ها و سال دومی‌ها در دوره‌های کارشناسی و تعداد مشخصی از دانشجویان بین‌المللی. اما به این منظور چه کارهایی باید انجام دهید؟ 
•    در اسرع وقت درخواست پذیرش‌تان را به ثبت برسانید.
•    پذیرش درخواست‌تان از سوی دانشگاه به این معناست که می‌توانید برای تسهیلات اقامتی ثبت‌نام کنید. 
•    از ماه مارس جستجوی خود را برای ورود در سپتامبر شروع کنید. 
•    اگر در فکر درخواست کمک‌هزینه‌ی تحصیلی هستید، این کار را باید حتی زودتر هم شروع کنید. 
•    هزینه‌ی دانشگاه‌های مختلف با هم فرق دارند، بنابراین خود را برای این موضوع هم آماده کنید.
ماهیت اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه علی‌رغم تمام تفاوت‌های موجود بین دانشگاه‌های مختلف کاملاً شبیه هم است. در اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه اتاقی به شما داده می‌شود که به سبک آپارتمان‌هایی با زیربنای زیاد است. برای مثال دانشگاه لیمریک هر یک از این اقامتگاه‌ها را به 7 دهکده‌ی دانشجویی تقسیم کرده است، که هر یک از این دهکده‌ها بین 300 تا 400 دانشجو ظرفیت دارند. اتاق‌های اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه ممکن است به صورت اشتراکی در اختیار دو دانشجو قرار گیرد یا یک اتاق مبلمان‌شده با فضای مطالعه و در برخی موارد همراه با سرویس بهداشتیِ متصل به اتاق در اختیار دانشجو قرار گیرد. این مطلب تا حد زیادی به موجود بودن اتاق‌های خالی، بودجه‌ی موجود و ترجیحاتِ قید‌شده‌ی دانشجو در فرم درخواست بستگی دارد. آشپزخانه و فضای غذاخوری معمولاً بین 3 تا 7 دانشجو به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضاهای استراحتی مثل اتاق نشیمن یا محوطه‌ی تماشای تلویزیون هم به همین صورت بین دانشجویان تقسیم می‌شوند. برخی از دانشگاه‌ها برنامه‌ی وعده‌های غذایی را هم به دانشجویان ارائه می‌کنند که طی آن غذا در سالن‌های غذاخوری عرضه می‌شود. البته این گزینه‌ هزینه‌های اضافه‌ی خاص خودش را در بر خواهد داشت.

اگر تصمیم دارید در اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه بمانید، باید نگاهی هم به بودجه‌ی خود بیندازید. هزینه‌ها با توجه به دانشگاه‌های مختلف، نوع گزینه‌ی اقامتی و محل قرارگیری محوطه‌ی دانشگاه با هم فرق دارند. به طور میانگین باید هزینه‌ی سالانه‌ای معادل 4.000 تا 6.000 یورو (4.400 تا 6.600 دلار آمریکا) را برای یک اتاق در نظر داشته باشید که در ماه چیزی حدود 3.500 یورو (3.800 دلار آمریکا) خواهد شد. باید منتظر چه هزینه‌های افزوده‌ای باشید؟ 
•    ودیعه (پیش‌پرداخت)
•    هزینه‌ی احتمالی قبض‌های امکانات اولیه‌ی زندگی
•    هزینه‌های مربوط به سرگرمی و اوقات فراغت
•    هزینه‌های افزوده‌ی غذا
مهم‌ترین توصیه‌ی ما این است که تا حد امکان از کمک‌های اداره‌ی اقامت دانشجویی بهره بگیرید. این اداره همیشه مطلع‌ترین و آماده‌ترین منبع در این زمینه است. 

مزایای اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه

•    موقعیت ایده‌ال برای دسترسی به تسهیلات و امکانات
•    سهولت دسترسی به کلاس‌ها، سخنرانی‌ها، سمینارها و امتحانات
•    انتخابی منطقی و منحصربه‌فرد برای مدیریت منابع مالی
•    پشتیبانی دائمی از سوی کارکنان دانشگاه، از جمله حراست و بهداشت و درمان
•    حضور در یک جامعه‌ی دانشجویی گرم که امکان دوست‌یابی و آشنا شدن با آدم‌های تازه را برای‌تان فراهم می‌کند. 
•    در این گزینه‌ی اقامتی فقط با دانشگاه سر و کار دارید و همین امر موجب سهولت هماهنگی و انجام امور مربوطه از خارج از کشور می‌شود.
•    اطمینان از کیفیت امکانات اقامتی

اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه

در دسته‌ی اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه چند نوع انتخاب وجود دارد که شامل اقامتگاه‌های تحت مدیریت دانشگاه، اقامتگاه‌های مورد تأیید دانشگاه، اجاره‌ی املاک خصوصی و اقامت در خانه‌های اهالی بومی ایرلند است. با توجه به فقدان ظرفیت کافی در اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه، برخی از دانشگاه‌ها گزینه‌های اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه را به دانشجویان ارائه می‌دهند. این گزینه‌ها ممکن است شبیه هاستل، آپارتمان یا خانه‌هایی اشتراکی باشند که تحت تملک و مدیریت دانشگاه هستند. این نوع از گزینه‌های اقامتی در زمینه‌ی خدماتی که دانشگاه ارائه می‌دهد، از جمله امنیت و تهیه‌ی غذا، با اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه فرق دارند. 
همچنین باید هزینه‌های حمل و نقل به محوطه‌ی دانشگاه را هم مد نظر داشته باشید. اکثر مؤسسات خدمات جستجوی محل اقامت را پیش از ورود شما به کشور ارائه می‌دهند، و دانشجویان بین‌المللی در این زمینه در اولویت قرار دارند. هزینه‌های اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه که توسط دانشگاه مدیریت می‌شوند بستگی به گزینه‌ی انتخابی شما دارد و اقامت‌های اشتراکی معمولاً از بقیه‌ی گزینه‌ها ارزان‌تر هستند. شما باید حداقل هزینه‌ی سالانه‌ی 3.000 یورو (3.300 دلار آمریکا) را برای این گزینه ی اقامتی در نظر داشته باشید. 
همچنین اقامتگاه‌های خارج از محوطه‌ی دانشگاه توسط شرکت‌های خصوصی هم عرضه می‌شوند که یا همکار دانشگاه هستند یا مورد تأیید دانشگاه. دانشگاه‌ها معمولاً فرایند جستجوی مکانی برای اقامت را سرعت می‌بخشند و بین شما و آژانس‌های تهیه‌ی مسکن و اقامتگاه‌های دانشجویی ارتباط برقرار می‌کنند. گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید با هم فرق دارند، اما به طور کلی می‌توان گفت این گزینه‌ها اتاق‌های تک‌نفره یا اشتراکی در یک خانه یا آپارتمان هستند که با فضاهایی مشترک بین چند دانشجوی دیگر تقسیم می‌شوند. 

گزینه‌های اجاره‌ای می‌توانند انعطاف‌پذیرتر و تا حدودی ارزان‌تر از اقامتگاه‌های داخل محوطه‌ی دانشگاه باشند. هزینه‌ی میانگین ماهانه‌ی یک اتاق تک‌نفره 180 تا 200 یورو (200 تا 220 دلار آمریکا) به علاوه‌ی 30 یورو (33 دلار آمریکا) برای هزینه‌های افزوده خواهد بود. اتاق‌های مشترک می‌توانند موجب صرفه‌جویی شما در هزینه‌ها شوند و شما ماهانه 130 تا 150 یورو (144 تا 166 دلار آمریکا) پرداخت خواهید کرد. باید هزینه‌هایی همچون غذا و خدماتی مثل وای‌فای و مالیات اقامت را هم در نظر داشته باشید.  ضمناًباید پیش‌پرداختی به مبلغ 600 تا 800 یورو (660 تا 880 دلار آمریکا) هم برای قطعی‌کردن اجاره‌ی مکان بپردازید که در صورتی که آسیبی به ملک وارد نشود و تعمیر خاصی مورد نیاز نباشد به شما عودت داده خواهد شد. پیش از اقدام برای اجاره‌ی ملک خصوصی این موارد را مد نظر داشته باشید: 
•    تا جایی که می‌توانید تحقیق کنید.
•    با یک آژانس صاحب‌نام و معتبر کار کنید. 
•    اجاره‌ی املاک تا حد زیادی به موقعیت قرارگیری ملک بستگی دارد. 
•    اکثر قراردادهای اجاره کمتر از 12 ماه نیستند. 
•    می‌توانید ملک را به صورت مشترک اجاره کنید تا هزینه‌ها را به حداقل برسانید. 
حتماً می‌خواهید بدانید که پیش از اجاره چه هزینه‌هایی را باید بپردازید:
•    باید مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت بپردازید.
•    اجاره‌ها به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند.
•    از این مطلب اطمینان حاصل کنید که آیا اجاره‌ی ماهانه مالیات و هزینه‌ی قبض‌ها را هم پوشش می‌دهد یا نه. 
•    اگر لازم است هزینه‌ی مالیات و هزینه‌ی قبض‌ها را هم پرداخت کنید، ماهانه حدود 100 یورو (110 دلار آمریکا) به هزینه‌های‌تان افزوده می‌شود. 
•    باید تجهیزات اولیه‌ی خانه، از جمله تختخواب و وسایل آشپزخانه را خریداری کنید. 
•    اگر می‌خواهید تلویزیون هم داشته باشید، باید هزینه‌ی سالانه‌ای به میزان 160 یورو (177 دلار آمریکا) بپردازید.
اجاره‌ها به شکل قابل توجهی با هم فرق دارند و دوبلین گران‌ترین گزینه در میان شهرهای ایرلند است. در پایتخت ایرلند باید اجاره‌ی ماهانه‌ای حدود 450 یورو (499 دلار آمریکا) بپردازید، اما این رقم می‌تواند تا 900 یورو (1.000 دلار آمریکا) در ماه برای فضاهای بزرگ‌تر و موقعیت‌های مطلوب‌تر افزایش یابد. اگر مشغول تحصیل در دانشگاه لیمریک هستید، هزینه‌ی سالانه‌تان چیزی حدود 3.500 یورو (3.380 دلار آمریکا) خواهد بود. وقتی به میانگین اجاره‌ها در ایرلند نگاهی بندازیم به رقم ماهانه‌ای حدود 170 یورو (188 دلار آمریکا) خواهیم رسید. 
چند نکته در مورد اجاره‌ها در ایرلند:
•    جستجوی‌تان را هر چه سریع‌تر شروع کنید.
•    سعی کنید شناخت خوبی نسبت به مناطقی که درباره‌شان جستجو می‌کنید پیدا کنید. 
•    تا وقتی که از شرایط قرارداد اجاره راضی نیستید هیچ قراردادی را امضاء نکنید. 
•    پیش از پرداخت هر مبلغی برای دیدن ملک و بررسی تمام موارد مورد نظر اصرار کنید.
•    به عنوان یک مستأجر حقوق خود را بشناسید و برای اطلاعات بیشتر از وب‌سایتResidential Tenancies Board  (کمیته‌ی نظارت بر اجاره‌ی واحدهای مسکونی) بازدید کنید. 


گزینه‌ی اقامت در خانه‌های اهالی بومی چیست؟

•    یکی از متداول‌ترین شیوه‌های اقامت برای دانشجویان بین‌المللی سال اولی است. 
•    در خانه‌ی یکی از اهالی بومی ایرلند ساکن می‌شوید.
•    اتاق و فضای مطالعه‌ی مستقلی برای خود خواهید داشت. 
•    اجاره‌ی ماهانه هزینه‌های غذا، امکانات اولیه‌ی زندگی و کمیته‌ی نظارت بر اجاره‌ی واحدهای مسکونی را پوشش می‌دهد. 
•    اجاره‌ی این گزینه معمولاً حدود 180 یورو (200 دلار آمریکا) است.
•    به این طریق می‌توانید خود را در فرهنگ بومی غرق کنید و از یک شبکه‌ی پشتیبانی بهره‌مند شوید.
•    این شیوه به شما کمک‌ می‌کند که مهارت‌های زبانی و ارتباطی خود را بهبود بخشید. 

توصیه‌ی ما این است که پیش از درگیر کردن خود با هر یک از این گونه‌های زندگی که بخشی از زندگی دانشجویی شما را تشکیل می‌دهد، به خوبی در مورد انتخاب‌های خود بیندیشید. 

مزایا و معایب زندگی در خارج از محوطه‌ی دانشگاه

زندگی در خارج از محوطه‌ی دانشگاه مزایای خاص خود را دارد، مواردی مثل میانگین پایین‌ترِ هزینه‌ها نسبت به اقامت در محوطه‌هایی که به نوعی تحت نظارت دانشگاه هستند. در این گزینه محدودیت‌های کمتری در زمینه‌ی قوانین مربوط به مهمانان، ساعات خاموشی، سر و صدا و تزئینات اتاق خود دارید. زندگی در خارج از محوطه‌ی دانشگاه می‌تواند درس‌های مهمی از زندگی را مثل استقلال، ابتکار عمل و مدیریت مالی به شما بیاموزد. این گزینه فرصتی در اختیارتان قرار می‌دهد که خود را به جامعه‌ و شهر بزرگ‌تری که در آن زندگی می‌کنید پیوند بزنید. 
اما زندگی در خارج از محوطه‌ی دانشگاه معایبی هم دارد که اولینِ آنها وجود متغیرهای مختلف در رابطه با اقامت و هزینه‌های مربوط به آن است. این بدان معناست که باید با شمار زیادی از ارائه‌دهندگان خدمات مختلف، شورای محلی و صاحبخانه‌ی خود در ارتباط باشید. زندگی در خارج از محوطه‌ی دانشگاه مستلزم آشنایی با سیستم حمل و نقل شهری و در نظر داشتنِ مسافت بین محل اقامت تا دانشگاه است. به این ترتیب نخواهید توانست در برخی از رویدادهای دانشگاه حضور پیدا کنید، و صبح‌ها باید زودتر از خواب بیدار شوید تا بتوانید در کلاس‌ها حاضر شوید. مورد نهایی که می‌تواند موجب امتناع از زندگی در خارج از محوطه‌ی دانشگاه شود این است که کیفیت‌های مختلف امکانات اقامتی و قیمت‌های متنوع است و این چیزی است که نمی‌توان از راه دور و از خارج از کشور در مورد آن نظر داد.

زندگی در خارج از محوطه‌ی دانشگاه زندگی در محوطه‌ی دانشگاه
معایب مزایا معایب مزایا
هزینه‌های اضافه هزینه‌ها معمولاً پایین‌تر است بسیار مورد تقاضاست موقعیت جغرافیایی مناسب
کاغذبازی بیشتر مهارت‌های زندگی بیشتری می‌آموزید گران‌تر است دسترسی به خدمات دانشجویی
هزینه‌های حمل و نقل قوانین و مقررات کمتری بر آن حاکم است قوانین و مقرراتی بر آن حاکم است بسته‌ای که تمام هزینه‌ها را در بر می‌گیرد
کیفیت‌های متفاوت به جامعه نزدیک‌تر خواهید بود تنوع اتاق‌ها کمتر است فعالیت‌‌های فوق برنامه
دور از جامعه‌ی دانشجویی گزینه‌های اقامتی مختلفی در دسترس است. کشف و درک شهر و جامعه محدودتر است وجود جامعه‌ی دانشجویی

نکاتی دیگر در رابطه با یافتن امکانات اقامتی

•    این کار را حتی‌الامکان زود شروع کنید و از تمام منابع موجود برای این کار استفاده کنید. حتماً با دانشگاه مورد نظر و آژانس‌های محلی املاک تماس بگیرید. 
•    بودجه‌ای منطقی در نظر بگیرید و میزان موجودی خود را که می‌توانید خرج کنید محاسبه کنید. این هم فکر بدی نیست که برای درخواست کمک‌هزینه‌هایی که هزینه‌های اقامت و زندگی را پوشش می‌دهند اقدام کنید.
•    از اعتبار آژانسی که می‌خواهید از آن طریق ملکی خصوصی را اجاره کنید و از انجام درست تمام امور اداری خود اطمینان حاصل نمایید.
•    پیش از دریافت تأییدیه‌های مربوطه و انجام درست تمام امور اداری از پرداخت هر گونه مبلغی بپرهیزید. 
•    بهترین گزینه را با توجه به شیوه‌ی مورد نظر زندگی و نوع تجربه‌ی مطلوب‌تان برگزینید و تصمیم‌تان را بر اساس آن اتخاذ کنید. 
•    پیش از درخواست یا تأیید اقامتگاه دانشجویی خود از داشتن نامه‌ی معتبر و دقیق موافقت با درخواست پذیرش از سوی مؤسسه‌ی مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

اگر تصمیم خود را برای تحصیل در خارج از کشور گرفته‌اید مشاوران آرمان حاضرند تا دانش و تجربه خود را در اختیار شما قرار دهند. با تماس با شماره ۴۱۲۷۶-۰۲۱ به رایگان از مشاوره ما بهره‌مند شوید.


مشاوره رایگان