ایرلند: از سری مقالات راهنمای اخذ ویزا - آنچه باید بدانید

اشتغال در ایرلند پس از فارغ التحصیلی

یکی از مهم‌ترین چیزها در برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور، یافتن کار بعد از فارغ‌التحصیلی است. در این مطلب به شرایط کار و ویزای کاری در ایرلند پرداخته شده است.


گردآورنده: مهدی گلستانی
54
ذخیره سازی
1399/07/12

اشتغال در ایرلند بعد از فارغ‌التحصیلی

به تازگی تحصیلات دوره‌ی کارشناسی خود را در ایرلند به پایان رسانده‌اید؟ یا در فکر شروع یک دوره‌ی کارشناسی در دانشگاهی ایرلندی هستید؟ دولت ایرلند به شما اجازه می‌دهد تا اجازه‌ی اقامت خود را برای یافتن شغلی به عنوان بخشی از برنامه‌ی فارغ‌التحصیلان دوره‌ی کارشناسی طولانی‌تر کنید. 
اگر مجاز به استفاده از فرصت‌های اعطایی این برنامه باشید، از روز فارغ‌التحصیلی‌ و ارائه‌ی نتایج امتحانات‌تان فرصتی غیرقابل تمدید به مدت 6 ماه به وضعیت فعلیِ اقامت‌تان اضافه خواهد شد. این برنامه به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد که به جستجوی کار برآیند و بتوانند گرین کارت یا اجازه‌ی اقامت شغلی بگیرند. در این وضعیت شما به عنوان یک فارغ‌التحصیل دوره‌ی کارشناسی ارشد/تحصیلات تکمیلی تا 24 ماه فرصت پیدا کردن شغل و درخواست اجازه‌ی اقامت شغلی را خواهید داشت. 
دانشجویان در دوران تحصیل در کالج در ایرلند اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته در طول ترم و 40 ساعت در هفته در ایام تعطیلات کار کنند. 
می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی در ایرلند بمانید، اما محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود دارند. اگر شهروند یکی از کشورهای خارج از حوزه‌ی اقتصادی اروپا هستید، می‌توانید پس از دریافت نتایج امتحانات نهایی خود برای افزایش مدت اقامت دانشجوییِ خود تا حداکثر 6 ماه درخواست بدهید. برای این کار باید درخواست خود را از طریق اداره‌ی ملی مهاجرت (Garda National Immigration Bureau) به ثبت برسانید. 
در طول این دوره‌ی 6 ماهه شما اجازه خواهید داشت که بدون مجوز کار تا 40 ساعت در هفته کار کنید. 
پس از این دوره شما فقط مجاز به کار در حوزه‌هایی خاص که با کمبود نیرو مواجه هستند خواهید بود. برخی از این حوزه‌ها عبارتند از فناوری اطلاعات، سلامت و درمان و خدمات مالی. برای اقامت طولانی در ایرلند باید موفق به دریافت یک گرین کارت یا اجازه‌ی اقامت شغلی برای مهارت‌های ضروری یا مجوز اقامت شغلی شوید. 

گرین کارت چیست؟

گرین کارت یا اجازه‌ی اقامت شغلی برای مهارت‌های ضروری به شما اجازه می‌دهد که در ایرلند با کارفرمای تعیین‌شده در حوزه‌ی شغلی مشخصی که با کمبود نیروی کار مواجه است کار کنید. این مجوز در آغاز برای یک دوره‌ی دو ساله صادر می‌شود، و پس از این دوره به طور طبیعی و برای مدتی نامحدود قابل تمدید است. شغلی که به شما پیشنهاد می‌شود باید از شرایط زیر برخوردار باشد: 
•    حقوق سالانه‌ای بیش از 60.000 یورو داشته باشد.
•    شغلی که در فهرست محدود مشاغل قرار دارد حقوقی بیش از 30.000 یورو در سال داشته باشد و طول قرارداد کاری مربوطه حداقل دو سال باشد. 
برای انجام این کار در دست داشتنِ یک پیشنهاد شغلی از سوی شرکتی که در ایرلند با اهداف تجاری ثبت شده باشد، ضروری است. این مجوز به شما امکان می‌دهد که برای انتقال خانوده‌ی خود به ایرلند درخواست بدهید و دوره‌ای که با این مجوز سپری می‌شود می‌تواند پیش‌زمینه‌ی اقامت دائم شما به حساب بیاید. نیازی به شرکت در آزمون ارزیابی بازار کار پیش از درخواست اجازه‌ی کار نیست. هم کارفرما و هم جوینده‌ی کار می‌توانند برای این مجوز درخواست بدهند. کارجو باید مدارک مورد نیاز، مهارت و تجربه‌ی کافی مرتبط با شغل مورد نظر را داشته باشد. 

مجوز کار چیست؟

یک راه دیگر برای کاریابی اقدام از طریق سیستم اجازه‌ی اقامت کاری است، اما گرفتن چنین مجوزی دشواری‌های خاص خود را دارد، چون جوینده‌ی کار باید در آزمون ارزیابی بازار کار شرکت کند. این بدان معناست که کارفرمای احتمالی شما باید از قوانین مشخصی تبعیت کند، از جمله تبلیغ موقعیت شغلی و تأیید این مطلب که هیچ ایرلندی بومی نمی‌تواند این موقعیت شغلی را اشغال کند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت سازمان مشاغل، مشارکت و نوآوری (Department of Jobs, Enterprise and Innovation) مراجعه کنید. 
حقوق سالانه‌ی شغل مورد نظر باید به میزان حداقل 30.000 یورو، یا در موارد خاص که شغل مربوطه برخی منافع عمومی را تأمین می‌کند، کمتر از 30.000 یورو باشد.

با جستجو در پایگاه داده آرمان‌من دوره مناسب خود در ایرلند را پیدا کنید. از همین امروز برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور را شروع کنید. در تمامی مراحل فرآیند اخذ پذیرش، با شماره‌گیری ۴۱۲۷۶-۰۲۱ می‌توانید از خدمات مشاوره آرمان‌من استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

اخذ ویزای کاری ایرلند پس از فارغ التحصیلی

اخذ ویزای کاری ایرلند پس از فارغ التحصیلی

راهنمای ما درباره گزینه‌های ویزای پس از تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی که تازه فارغ التحصیل شده‌اند و مایل به ادامه اقامت در ایرلند هستند را بخوانید
درخواست ویزای تحصیلی ایرلند

درخواست ویزای تحصیلی ایرلند

در این مقاله به شرایط درخواست و اخذ ویزای تحصیلی ایرلند پرداخته شده است. اگر به تحصیل در ایرلند علاقه دارید خواندن این مطلب به شما توصیه می‌شود.
مشاوره رایگان