مالزی: از سری مقالات انتخاب کشور برای تحصیل - آنچه باید بدانید

سوء تفاهم های رایج در مورد مالزی

سوءبرداشت‌هایی در مورد مالزی و باورهای قدیمی آن وجود دارد که پیشرفت‌های اخیر این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و وجهه‌ی آن هنوز تحت تاثیر همان باورهاست که حقیقت ندارد. در این مقاله درمورد این سوءبرداشت‌ها صحبت می‌کنیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
208
ذخیره سازی
1399/05/08

سوءبرداشت‌های متداول در مورد مالزی

مالزی را با همسایه‌هایی مثل سنگاپور و اندونزی به راحتی می‌توان مقصد شگفت‌انگیزی برای تعطیلات دانست. اما مالزی مدرن با کلان‌شهرها و سطح بالای رفاه و میراث فرهنگی پویا و بانشاط، علاوه بر چشم‌اندازهای خیره‌کننده چیزهای دیگری هم برای عرضه دارد. 
متأسفانه گویی کلمه‌ی «مدرن» با مالزی، که اغلب به خاطر جنگل‌های انبوه و سبز و عرق‌ریزش مشهور است، بیگانه است. مالزی مدرن به عنوان یک کانون گرم فرهنگی که با زبان انگلیسی در هم آمیخته، یک مرکز کسب‌و‌کار، زندگی شبانه و تحصیلات عالی است. به فکر ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور در مالزی هستید؟ ما در این مطلب با هدف کمک به شما به برخی از سوءتفاهم‌های فرهنگی رایج در زمینه‌ی این کشور، فرهنگ آن و سبک زندگی مالایی پرداخته‌ایم.

مهیج

مالزی به طور رسمی یک کشور مسلمان است و تقریباً 60% از جمعیتش مسلمان هستند. این بدان معناست که اکثر جمعیت مالزی اهل نوشیدنی نیستند و در مورد پوشش باورهایی دارند و مواردی را رعایت می‌کنند که شاید به نظر خارجی‌ها قدیمی و محافظه‌کارانه برسد. اما در مالزی شهرهایی هستند که کلوپ و بار و رستوران دارند و بعضی از آنها برای پذیرایی از مهمانان بین‌المللی تجهیز شده‌اند. مالزیایی‌ها علاوه بر زبان‌های مادری‌شان حدود 140 زبان دارند و تفاوت به شکلی باورنکردنی در همه جای کشور دیده می‌شود. اقوام مالایی اکثر جمعیت مالزی را تشکیل می‌دهند، اما شهرها علاوه بر میزبانی دانشجویان بین‌المللی و حرفه‌ای‌های زمینه‌های گوناگون از کشورهای مختلف، اقوام دیگری از جمله چینی‌ها و هندی‌ها را هم در خود جای داده‌اند. 
کوالالامپور به عنوان مرکز ملی امور مالی، بیمه، اقتصاد، رسانه‌ها و هنر، به خاطر وجود دفاتر برخی از شرکت‌های چندملیتی و مراکز خدمات پشتیبانی همراه با صنعت شکوفای گردشگری به خود می‌بالد. کوالالامپور که سالانه به طور میانگین 8.9 گردشگر را در خود می‌پذیرد، ششمین شهر پربازدید در سطح جهان است. اینها قطعاً نمی‌توانند آمارهای کشوری باشند که «خسته‌کننده» است. 

سرسبز

درست است که مناطق حومه‌ای و روستایی مساحت زیادی از کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اما نیازی نیست برای بازدید از مالزی حتماً مصرف قرص مالاریا را شروع کنید. خطر ابتلا به مالاریا در مناطق کوهستانی شبه جزیره و در جزیره‌ی بورنئو بالاست، اما اگر ملاحظات ایمنی و احتیاطی اختیار شوند، نیازی نیست از گشت‌و‌گذار در حیات وحش و لذت بردن از زیبائی‌های طبیعی مالزی چشم‌پوشی کنید. خیلی بعید است که به عنوان یک دانشجوی بازدید‌کننده یا شخصی اهل کسب‌و‌کار به هر یک از این مناطق سفر کنید.
جنگل‌های مالزی به شکل منحصربه‌فردی خیره‌کننده و بی‌بدیل‌اند، اما نباید باعث شوند از زندگی پرشور شهری در مالزی غافل شوید. بر اساس تخمین‌ها این کشور در رده‌ی 41 پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا قرار دارد که 59% از این جمعیت در سال 2002 در مناطق شهری زندگی می‌کرده‌اند. در سال 2010 این عدد و متعاقب آن جمعیت مناطق حومه‌ای و روستایی کاهش پیدا کرده است. 

صمیمی و خون‌گرم

متأسفانه این نگاه بدبینانه که مردم مالزی مغرور و متکبرند و با خارجی‌ها دوستانه رفتار نمی‌کنند، تا حدی برگرفته از تصور نادرست در مورد اسلام و قدیمی و ناسازگار دانستن آن است. این نگاه نسبت به آداب و رسوم اجتماعی متفاوت کوته‌فکرانه است و تمام مالزیایی‌ها را در زمینه‌ی باورهای‌شان در دسته‌ی انسان‌هایی بسته و خشک قرار می‌دهد. البته چنین نگاهی تبعیض مذهبی هم به شمار می‌آید. 
این غرور و تکبر به صورت تاریخی تا حدی به کشور هم‌آوای مالزی، یعنی اندونزی هم مربوط می‌شود («مالینگ-زیا»، Maling-sia، که در این کلمه Maling در زبان جاوه‌ای به معنای دزد است)، و به این باور غلط برمی‌گردد که برخی از وجود فرهنگ اندونزیایی، در کنار برخی از جزایر اندونزیایی که در منطقه‌ای مورد مناقشه واقع شده‌اند، به اشتباه مالزیایی خوانده شده‌اند. 
دسترسی جهانی به شهرهایی مثل کوالالامپور و پنانگ در کنار صنعت شکوفای گردشگری در مالزی شاهدی بر گونه‌گونیِ فرهنگی، کلان‌شهرگرایی و چهارچوب‌ بین‌المللی این کشور است. نباید اجازه دهیم که باورهای رایج غلط، که بر اساس تبعیض‌ شکل گرفته‌اند، پیش‌داوری‌های وارد بر یک کشور، فرهنگ و مردم آن را دچار جهت‌گیری کنند. 

رشته مورد علاقه خود را از میان دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های مالزی بیابید.

برای استفاده از مشاوره رایگان در مورد اخذ پذیرش، ویزای تحصیل و دیگر امور مهاجرت تحصیلی با ما تماس بگیرید.


آنچه باید بدانید

مزایای تحصیل در مالزی

مزایای تحصیل در مالزی

مالزی از کشورهای در حال توسعه و سرمایه‌گذار بر تحصیلات دانشگاهی است که شیب رشد اقتصادی و توسعه فناوری آن رو به افزایش است. همین مشخصات و دیگر مزایایی که در این مقاله می‌خوانید، مالزی را به کشوری محبوب برای تحصیلات بین‌المللی تبدیل کرده است.
مشاوره رایگان