مالزی: از سری مقالات مدیریت زندگی دانشجویی - آنچه باید بدانید

راه اندازی تلفن و اینترنت در مالزی

اولین نیاز شما در هر کشور به محض ورود وسیله ارتباطی و اینترنت است تا بتوانید با محیط جدید ارتباط برقرار کنید. در این مقاله راه‌ها و نکات راه‌اندازی اینترنت و تلفن در مالزی را مطالعه می‌کنید.


گردآورنده: جابر جعفریان
352
ذخیره سازی
1399/05/14

راه اندازی تلفن و اینترنت در مالزی

وقتی وارد مالزی می‌شوید (چه در شبه جزیره‌ی مالزی باشد، و چه در دریای جنوبی چین در شرق مالزی) چیزهای زیادی برای دیدن و کارهای زیادی برای انجام‌دادن پیدا می‌کنید. از کوالالامپور، پایتخت پرمشغله گرفته تا غارهای مولو در ساراواک، بزرگ‌ترین شبکه‌ی طبیعی جهان، بی‌شک سفری پرخاطره خواهید داشت.

تحصیل در مالزی در ابتدا مثل هر کشوری می‌تواند کمی ترسناک به نظر برسد. بنابراین حفظ ارتباط با خانواده و دوستان در کشور خودتان امری حیاتی است. در این مطلب به بیان نکاتی در مورد راه‌انداختن اینترنت پرسرعت و خدمات تلفن در مالزی می‌پردازیم.

در مالزی چطور یک خط تلفن همراه، تلفن ثابت یا اینترنت پرسرعت تهیه کنیم؟

در اختیار داشتن خط تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت در مالزی هنگام تحصیل کاملاً مقدور است، اما قبل از عقد هر قراردادی در این زمینه لازم است از چند نکته مطلع باشید. در کنار ویزای دانشجویی به یک پاسپورت دانشجویی هم نیاز خواهید داشت، چون ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارتباطی ممکن است برای اطلاع از وضعیت دانشجویی‌تان آن را از شما بخواهد. 

برای گرفتن پاسپورت دانشجویی باید یک عکس با اندازه‌های مناسب پاسپورت به همراه فرم درخواست تکمیل‌شده به اداره‌ی مهاجرت ارائه دهید. به محض تأیید پاسپورت دانشجویی‌تان، می‌توانید برای عقد قرارداد خرید کالا و خدمات به صورت اعتباری اقدام کنید. 

ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی در مالزی، درست مثل انگلیس، برای خدماتی که ارائه می‌کنند از شما چک اعتباری دریافت خواهند کرد. آن دسته از دانشجویان که هنوز به اعتبار کافی دست پیدا نکرده‌اند، می‌توانند یک سیم‌کارت اعتباری یا سیم‌کارتی که هزینه‌های آن را باید پس از بهره‌برداری از خدمات مورد نظر پرداخت کرد، تهیه کنند؛ هر دوی این گزینه‌ها در فروشگاه‌های زیادی عرضه می‌شوند. همچنین به یک گوشی تلفن همراه بین‌المللی که قفلش باز شده نیاز خواهید داشت. اما اگر هم گوشی تلفن ندارید نگران نشوید: به محض ورود به مالزی با انواع و اقسام مدل‌های تلفن همراه روبرو می‌شوید که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید و بخرید. 

در مالزی از چه شرکتی می‌توانم خدمات اینترنت پرسرعت خریداری کنم؟

در مالزی اکثر دانشگاه‌ها در مناطق پرجمعیت شهر واقع شده‌اند (مثل کوالالامپور)، بنابراین حتماً به برخی از گزینه‌های اینترنت پرسرعت دسترسی خواهید داشت. ارائه‌دهنده‌ی سریع‌ترین اینترنت پرسرعت شرکت Time است، که خدمات اینترنت با سرعت دانلود 100 مگابایت در ثانیه ارائه می‌کند، اما برای دریافت این خدمات باید با آنها قراردادی 24 ماهه امضاء کنید. البته باید اعتراف کرد این بهترین گزینه برای دانشجویان بین‌المللی نیست، مخصوصاً اگر قرار است در تعطیلات به کشور خود برگردید، یا طول دوره‌ی تحصیل‌تان فقط یک سال است. اما اگر دنبال سریع‌ترین خدمات اینترنت پرسرعت در مالزی هستید Time بهترین گزینه ی پیش روی‌تان است. 

خوشبختانه طرح‌های 12ماهه‌ای هم وجود دارند که توسط شرکت‌های کوچک‌تر عرضه می‌شوند. این طرح‌ها شامل PAUSE و ABNxcess هستند، که اینترنت پرسرعت را با خدمات تلویزیون در هم آمیخته‌اند. Maxis، City Broadband و TM UniFi هم از این دسته هستند. 

در مالزی اینترنت پرسرعت تلفن همراه هم به شکل گسترده‌ای در دسترس است. با وجود اینکه پوشش سیستم 4G در مناطق شهری کامل‌تر است، سیستم 3G 95.8% از جمعیت مالزی را پوشش می‌دهد. به این ترتیب شما برای بهره‌گیری از خدمات تلفن همراه با مشکلی مواجه نخواهید شد. در مالزی شاهد افزایش هات‌اسپات‌های اینترنت WiFi هم در نقاط مختلفی مثل کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و ساختمان‌های عمومی در سراسر کشور هستیم. اگر می‌خواهید سرویس اینترنت WiFi خود را داشته باشید و بتوانید آن را به هر جا که خواستید ببرید، محبوب‌ترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت پرسرعت تلفن همراه شرکت‌های DiGi و Celcom هستند. 

بهترین شیوه‌ی تماس با خانه از مالزی چیست؟

یکی از بهترین راه‌های برقراری تماس با خانواده‌ در کشور خودتان استفاده از یک سیم‌کارت تک‌طرحی تلفن همراه است. این سیم‌کارت‌ها با میزان مشخصی از ظرفیت برقراری تماس، پیام‌های قابل‌ارسال و استفاده از خدمات اینترنت تلفن همراه، به شما کمک می‌کنند که بتواند میزان مصرف خود را در این زمینه‌ها کنترل کنید. 

اگر نمی‌خواهید به یک قرارداد مقید بمانید، می‌توانید از خطوط اعتباری استفاده کنید. این خطوط از طریق شرکت‌های بسیاری از جمله Celcom، DiGi و Maxix قابل تهیه هستند. بسته‌ای که به شکل خاص می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی مناسب باشد، بسته‌ی Hello Malaysia Traveller’s Pack است که توسط شرکت Celcom عرضه می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد که با قیمتی رقابتی با 20 نقطه در جهان تماس بگیرید. 

اگر دوست دارید قبل از سفرتان ترتیب این کارها را بدهید، می‌توانید با اپلیکیشن رایگان کارت تلفن Tesco با قیمتی ارزان تماس‌های بین‌المللی بگیرید. این اپلیکیشن به وای‌فای متصل می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که با قیمتی ارزان‌تر با کشور خود تماس بگیرید و از طریق اینترنت به ارسال پیام بپردازید. 

البته ارزان‌ترین راه حفظ تماس با کشور خودتان استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی است که از پروتکل VoIP (Voice over Internet Protocol) استفاده می‌کنند، اپلیکیشن‌هایی مثل اسکایپ و وایبر. برای این کار تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنت و دسترسی به یک کامپیوتر با وب‌کم و میکروفون است. شخصی هم که می‌خواهید با او تماس بگیرید باید همان نرم‌افزار VoIP مورد استفاده‌ی شما را به علاوه‌ی سخت‌افزار مناسب در اختیار داشته باشد و به طور همزمان با شما آنلاین باشد. شما برای این نوع از تماس ویدئویی یا صوتی هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. 

حقوق من به عنوان یک مشتری در مالزی چیست؟

تا سال 2010 که پارلمان مالزی لایحه‌ی حمایت از مشتری را به جریان انداخت، قانون محکمی در این زمینه در مالزی وجود نداشت. این قانون به منظور حمایت از مشتریان به اجرا گذاشته شده و به صورت خاص با قراردادهای غیرمنصفانه برخورد می‌کند. اگر احساس می‌کنید شرایط موجود در قرارداد خط تلفن همراه یا اینترنت پرسرعت‌تان منصفانه نیست، می‌توانید با شرکت ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات که با آنها وارد قرارداد شده‌اید تماس بگیرید و اگر می‌توانید ادعای خودتان را به اثبات برسانید، قرارداد را بدون نیاز به پرداخت خسارت فسخ کنید.

اگر ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات بحثی علیه ادعای شما مطرح کند، می‌توانید یک شکایت آنلاین تنظیم کنید و برای شورای حقوق مشتریان (e-Tribunal) ارسال کنید. این شورا یک مرجع مستقل است که در سال 1999 تأسیس شده و تحت نظارت وزارت تجارت داخلی عمل می‌کند. برای انجام این کار باید در خواست خود را به صورت آنلاین به ثبت برسانید و دستورالعمل‌های ارائه‌شده را دنبال کنید. اگر در انجام این کار پشتکار به خرج بدهید به نتیجه‌ی مطلوب دست خواهید یافت. 

مطلب دیگری هم هست که باید از آن اطلاع داشته باشم؟

مالزی کشوری است که سانسور نسبتاً گسترده‌ای را بر اینترنت اعمال می‌کند. گفته شده که تا سال 2008 حدود 6.640 وب‌سایت کاملاً مسدود شده‌اند. دلیل این سانسور جلوگیری از گسترش افراط‌گرایی اسلامی، جلوگیری از پخش محتوای پورنوگرافیک یا جلوگیری از دسترسی به محتوای شریرانه عنوان می‌شود. آب‌هایی که مالزی را احاطه‌ کرده‌اند یکی از متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های روی زمین هستند و بیش از 600 گونه‌ی مرجانی را در خود جای داده‌اند؛ بنابراین اگر نمی‌توانید به صورت آنلاین به هر وب‌سایتی که می‌خواهید دست پیدا کنید، می‌توانید به غواصی در این آب‌ها بپردازید. 

 

اگر به مالزی علاقه‌مند شدید، مرور دوره‌های تحصیلی این کشور را آغاز کنید.

برای استفاده از مشاوره تحصیلی رایگان آرمان من با ما تماس بگیرید


مشاوره رایگان