مالزی: از سری مقالات زندگی کاری پس از تحصیل - آنچه باید بدانید

آینده ی کاری فارغ التحصیلان در مالزی

آینده‌ی کاری بخش مهمی از انگیزه دانشجویان برای ادامه تحصیل است. ما در این مقاله به چگونگی آینده‌ی شغلی دانشجویان بین‌المللی در مالزی و راهکارهایی که وجود دارد پرداخته‌ایم.


گردآورنده: جابر جعفریان
122
ذخیره سازی
1399/05/14

آینده کاری فارغ‌التحصیلان مالزی

با وجود هزینه‌های پایین زندگی، فرهنگی غنی و شهرهایی که به سرعت در حال تبدیل‌شدن به شهرهایی بین‌المللی هستند، اگر دل‌تان بخواهد پس از پایان تحصیلات و فارغ‌التحصیلی برای کار در مالزی بمانید به‌هیچ‌وجه مایه‌ی تعجب نیست. اما با پایان یافتن اعتبار ویزای دانشجویی‌تان به مرز «زندگی واقعی» نزدیک‌تر می‌شوید: برای اقامت در مالزی باید چه کارهایی انجام دهید، و چشم‌انداز پیش روی‌تان به عنوان یک فارغ‌التحصیل بین‌المللی چگونه خواهد بود؟ هرگز ترس به دل‌تان راه ندهید: راهنمای ما در مورد گزینه‌های پس از فارغ‌التحصیلی به شما کمک می‌کند تا قابلیت‌های خود را به درستی به کار بگیرید. 

وضعیت بازار کار در مالزی برای فارغ‌التحصیلان چطور است؟

اقتصاد مالزی به عنوان یک نقطه‌ی کلیدی در تجارت بین‌المللی به خاطر موقعیت استراتژیک آن در تنگه‌ی مالاکا، به ساخت و تولید در حوزه‌ی فناوری پیشرفته، مهندسی و بخش بانکداری تکیه زده است. فارغ‌التحصیلان حوزه‌ی مهندسی نفت، الکترونیک، فناوری، مهندسی الکتریکی و مدیریت، با وجود صنعت شکوفای نفت، گاز و الکترونیک در مالزی، با موقعیت‌هایی شغلی که به شکلی خاص امیدبخش هستند، مواجه‌اند. چهار موقعیت شغلی کلیدی در مالزی مورد تقاضا هستند: مدیر ارشد مالی، تحلیل‌گر کسب‌و‌کارهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات، مدیر فروش و زمین‌شناس؛ و در زمینه‌های حسابداری، فروش، فناوری اطلاعات و صنعت نفت و گاز کمبود نیروی انسانی ماهر مشهود است. 

مالزی همان‌قدر که در زمینه‌ی صنایع مهندسی قوی است، یک مرکز مالی در آسیای جنوب شرقی و بزرگ‌ترین مرکز بانکداری و امور مالی در دنیای اسلام است. دانشجویان کسب‌و‌کار، امور مالی و حسابداری که از مهارت‌های بالای زبان انگلیسی برخوردارند همیشه مورد تقاضا هستند تا موجب شکوفایی و استحکام پیوندهای بین‌المللی روبه‌رشدِ مالزی در این زمینه‌‌ها شوند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 بخش خدمات مالی مالزی 275.400 موقعیت شغلی جدید در این حوزه ایجاد کند. 
به طور کلی می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان بین‌المللی می‌توانند در مورد آینده و موقعیت شغلی خود خوشبین باشند: قرار است که با اجرای برنامه‌ی تحول اقتصادی دولت مالزی 3.3 میلیون موقعیت شغلی تازه تا سال 2020 در حوزه‌های مختلف و به شکل برجسته‌تری در بخش الکترونیک و رشته‌های الکترونیکی (157.000 شغل)، حوزه‌ی سلامت و درمان (89.000 شغل) و صنعت نفت و گاز (52.300 شغل) ایجاد شود.

آیا می‌توانم در مالزی بمانم؟

برای اینکه بتوانید در مالزی بمانید و پس از پایان دوره‌ی تحصیل‌تان مشغول کار شوید، به یک مجوز کار تحت عنوان «پاسپورت اشتغال» نیاز خواهید داشت. پاسپورت اشتغال حداقل تا دو سال و حداکثر تا 5 سال اعتبار دارد. اگر می‌خواهید زمان کوتاه‌تری در مالزی بمانید (کمتر از یک سال) و از بخش خاصی پیشنهاد کار دارید، می‌توانید برای پاسپورت اشتغال (موقت) درخواست بدهید. فرایند بررسی درخواست هر دو نوعِ این پاسپورت‌ها یکسان است. در هر یک از این گزینه‌ها فرایند صدور پاسپورت بر اساس نامه‌ی پذیرش شما از سوی کارفرما صورت می‌گیرد. 
مهم‌ترین بخش دریافت پاسپورت اشتغال این است که یک پیشنهاد کار از یکی از شرکت‌های مالزیایی داشته باشید، شغلی که آنها طی نامه‌ای تحت عنوان «قرارداد کاری» برای‌تان ارسال می‌کنند تا شما بر اساس آن درخواست خود را ارائه دهید. وقتی پیشنهاد شغلی در مالزی داشته باشید، در یکی از سه دسته‌ی نیروی کار خارجی قرار خواهید گرفت: پست‌های کلیدی، برای فارغ‌التحصیلانی در پست‌های ارشد مدیریتی در شرکت‌های خارجی مستقر در مالزی، پست‌های اجرایی، برای کسانی در موقعیت‌های شغلی میان‌رده که نیازمند شرایط اولیه‌ی آکادمیک و تجربه‌ی کار حرفه‌ای است، و پست‌های غیراجرایی، برای فارغ‌التحصیلانی که در موقعیت‌های شغلی فنی قرار می‌گیرند که نیازمند مهارت‌های کاربردی و عملی است. 

پس از دریافت نامه‌تان باید فرم DP11 را پر کنید و همراه با یک عکس در اندازه‌های مناسب پاسپورت، یک فتوکپی از پاسپورت‌تان و مدارک مربوط به کارفرما ارسال نمایید. می‌توانید درخواست تکمیل‌شده‌تان را یا از طریق پست و یا به صورت حضوری به واحد پاسپورت اداره‌ی مهاجرت مالزی تحویل دهید. 
از اکتبر سال 2011 دانشجویان موفق در زمینه‌ی حسابداری، امور مالی، الکترونیک و حوزه‌ی نفت و گاز می‌توانند برای پاسپورت اشتغال (دسته‌ی دوم) درخواست بدهند. دانشجویان باید مدرکی حداقل در سطح SETARA Tier-5 مؤسسات مالزیایی، با معیارهای آکادمیک بالای 2:1 داشته باشند. باید طی قراردادی که طول دوره‌ی آن حداقل دو سال و دستمزد ماهانه‌اش 2.500 رینگیت (765 دلار آمریکا) است، از سوی یک شرکت قابل‌قبول برای یک موقعیت شغلی مناسب فارغ‌التحصیلان انتخاب شده باشید. در این حالت شرکت مورد نظر به جای شما برای درخواست پاسپورت اشتغال اقدام خواهد کرد. 

مدارک و شرایط کارمند خارجی در مالزی را بخوانید.

چطور می‌توانم شغلی در مالزی پیدا کنم؟

در مالزی منابع زیادی برای پیدا کردن شغل در اختیار اتباع خارجی قرار دارد. بنگاه‌های کاریابی و خدمات اشتغالی مثل Asia Work فهرست جامع دسته‌بندی‌شده‌ای از موقعیت‌هایی شغلی موجود در اختیار کارجویان قرار می‌دهند، و تالارهای گفت‌و‌گویی مثل@llo’ Expat Malaysia  و  Expatypusهم این فرصت را برای این دسته از جویندگان کار فراهم می‌کنند که از افراد محلی، کارفرمایان و خارجی‌های دیگری که چیزهایی در مورد بازار کار می‌دانند، مشاوره بگیرند. فارغ‌التحصیلانی که مهارت‌های‌شان مورد تقاضای بازار باشد، درست مثل هر بازار دیگری، زودتر موفق به یافتن شغل می‌شوند. احتمالاً موقعیت‌های شغلی که به شما به عنوان یک فارغ‌التحصیل بین‌المللی پیشنهاد خواهند شد به زبان انگلیسی و در حوزه‌ی پژوهش است، و این مسئله از نظر برخی از شرکت‌های چندملیتی که در مالزی دفتر نمایندگی دارند نه مشکلی محسوب نمی‌شود، بلکه یک امتیاز مثبت به شمار می‌آید.
باید جستجوی آنلاین خود را با استفاده از وب‌سایت‌های کاریابی مثل JobStreet، Expat Exchange و Recruit.net شروع کنید. تمام این وب‌سایت‌ها به زبان انگلیسی هستند و در بیشتر موارد هم موقعیت‌های شغلی موجود در پایگاه داده‌های خود را پیشنهاد می‌کنند و هم شما را به دیگر شرکت‌ها و کارفرمایانی که به استخدام خارجی‌ها علاقه‌مندند متصل می‌کنند. می‌توانید در نشریات و روزنامه‌های محلی هم به جستجوی کار بپردازید، اما احتمالاً بر بازار مشاغل خارجی زیاد اشراف نخواهید داشت، مخصوصاً اگر به زبان دیگر باشد. بهترین گزینه این است که جستجوی خود را از طریق منابعی که به صورت خاص برای اشتغال فارغ‌التحصیلان خارجی در نظر گرفته شده انجام بدهید. 

آیا دانشگاه می‌تواند به من کمک کند؟

دانشگاه میزبان شما در مالزی به احتمال قریب به یقین می‌تواند در جستجوی شغل به شما کمک کند. از آنجا که پیش از درخواست اجازه‌ی اقامت به قصد اشتغال باید شغلی پیدا کرده باشید، تصمیم عاقلانه این است که پیش از فارغ‌التحصیلی جستجو برای شغل را شروع کنید. برای مثال شعبه‌ی دانشگاه ناتینگهام در مالزی یک سرویس مشاوره‌ی شغلی دارد که به دانشجویان در تهیه‌ی رزومه، نامه‌ی درخواست و ترفندهای مصاحبه‌های شغلی با کارفرمایان مالزیایی کمک می‌کند، در مورد صنایع مختلف به آنها مشاوره می‌دهد و گاهی حتی امکان برقراری ارتباط مستقیم فارغ‌التحصیلان را با کارفرمایان بالقوه و موقعیت‌های شغلی موجود ایجاد می‌کند. همچنین واحد اشتغال و توسعه‌ی شغلی دانشگاه موناش مالزی علاوه ایجاد امکان بهره‌برداری فارغ‌التحصیلان از ارتباطات دانشگاه با برخی از صنایع و شناسایی موقعیت‌های موجود در مسیر اشتغال، فهرستی از مشاغل موجود، مشاوره‌ و راهنمایی شغلی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.
با وجود تعداد بسیار زیاد دانشجویان بین‌المللی در مالزی، همراه با حضور پردیس‌های برخی از دانشگاه‌های خارجی، کارفرمایان و کارکنان دانشگاه‌ها با نیازهای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی کاملاً آشنا هستند و خیلی خوب می‌دانند که شما برای شروع موفقیت‌آمیز اشتغال خود در مالزی به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت. 

مقالات کاربردی:

رشته‌های مطرح در مالزی

ساختار آموزش عالی مالزی

اگر به تحصیل در مالزی علاقه‌مندید دوره‌های تحصیلی مالزی را مطالعه کنید.

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید با ما تماس بگیرید.


مشاوره رایگان