مالزی: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی - آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در مالزی

با توجه به وضعیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر کشور بعضی از رشته‌های دانشگاهی از امکانات و آینده شغلی بهتری برخوردار هستند. مالزی هم ازین قائده مستثنی نیست و در این مقاله به رشته‌های مطرح در این کشور می‌پردازیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
239
ذخیره سازی
1399/05/08

رشته های مطرح مالزی

اقتصاد باثبات و شکوفای مالزی شاهد رشد بسیاری از بخش‌های صنعتی و افزایش علاقه به برخی از رشته‌های درسی بوده است. دانشگاه‌های مالزی در رده‌بندی‌های جهانی مطرح‌اند و تحصیلاتی با کیفیت عالی به دانشجویان ارائه می‌کنند، اما در این رشته‌های به‌خصوص چشم‌اندازی منحصربه‌فرد در زمینه‌های روبه‌رشد بین‌المللی عرضه می‌کنند. به فکر تحصیل در خارج از کشور در مالزی هستید؟ این مطلب با معرفی سه رشته‌ی کلیدی که باید در نظرشان بگیرید، می‌تواند در تصمیم‌گیری به شما کمک کند. 

مهندسی (نفت)

کمپانی نفتی BP (British Petroleum سابق) که یک کمپانی نفت و گاز مستقر در انگلیس است، 49 سال است که در مالزی دفتر نمایندگی دارد و از همان تاریخ نقش عمده‌ای در بازار بین‌المللی پتروشیمی داشته است. کمپانی‌های بزرگ نفتی دیگر هم مثل Shell و Esso در صنعت نفت مالزی سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده‌اند. در نتیجه فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی نفت همیشه مورد تقاضای این بخش هستند و معمولاً هم حقوق بالایی دریافت می‌کنند.
امروزه ذخایر نفت مالزی تقریباً 28.35 میلیون بشکه است و 1.2% از ذخایر گازی جهان هم در اختیار این کشور است. صنعت نفت عاملی کلیدی در اقتصاد مالزی است و دولت در تلاش برای افزایش تولید نفت به میزان سالانه 5% است تا بتواند پاسخگوی تقاضا در سال 2020 باشد. برنامه‌ریزی‌ها با این هدف صورت گرفته‌اند که مالزی تا سال 2020 مرکز اصلی نفت و گاز در تمام منطقه‌ی شرق آسیا باشد. 
تعداد زیادی از مؤسسات مالزیایی دوره‌هایی در حوزه‌ی مهندسی نفت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کنند. برای مثال دانشگاه USCI دوره‌ی کارشناسی مهندسی نفت را به دانشجویان ارائه می‌کند و دانشگاه فناوری مالزی (UTM) یک دانشکده‌ی مستقل در حوزه‌ی مهندسی نفت دارد و دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های مربوط به نفت برگزار می‌کند. 

مهندسی (مکانیک)

فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک در مالزی می‌توانند در بخش تولید و کارخانجات کشور در مشاغلی مثل پردازش، طراحی و پژوهش مشغول کار شوند. با تمرکز در بخش‌های نیرو، خودرو، و ساخت و تولید این فرصت را خواهید داشت که با برخی از قوی‌ترین صنایع آشنا شوید و با کار در زمینه‌ی رشته‌ی تحصیلی‌تان به کسب تجربه‌ی ‌کاربردی بپردازید. 
بخش ساخت و تولید در سال 2011 توانسته بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی در مالزی را به خود اختصاص دهد. هم‌اکنون کمبود نیروی مجرب مهندسی در مالزی احساس می‌شود و به نظر می‌رسد که با گسترش این بخش نیاز به این دسته از نیروهای متخصص نیز افزایش خواهد یافت. مهندسی مکانیک مدرکی تقریباً عمومی است و فارغ‌التحصیلان این رشته به خاطر تطبیق‌پذیری و قابلیت‌شان برای کار در پروژه‌های مختلف همیشه مورد تقاضا هستند. 
دانشکده‌ی مهندسی مکانیک، مواد و مصالح، و ساخت و تولید در دانشگاه ناتینگهام مالزی یکی از بهترین نمونه‌های چنین مؤسساتی است، و دانشجویان می‌توانند در حال تحصیل برای دریافت مدرک کارشناسی دوره‌ی تخصصی مهندسی مکانیک در دانشگاه موناش اقدام کنند. 

کسب‌و‌کار، امور مالی، حسابداری

مالزی با اقتصادی رو‌به‌رشد بزرگ‌ترین مرکز بانکداری و امور مالی در جهان اسلام است. بخش امور مالی مالزی با قوانین سخت و اقدمات احتیاطی برای مدیریت خطر، توانسته در مقابل بحران مالی جهانی مقاومت کند و به ریشه‌کنی فقر مطلق در مالزی نزدیک شود. 
مالزی با ارائه‌ی خدمات کامل مالی دریچه‌های تازه‌ای به روی افراد حقیقی، کارفرمایان و کسب‌و‌کار باز کرده تا به منابع مالی دسترسی داشته باشند و رشد اقتصادی را محقق کنند. پیش‌بینی می‌شود که بخش خدمات مالی در مالزی تا سال 2020 موفق به ایجاد 275.400 فرصت شغلی جدید در رشته‌هایی مرتبط با حسابداری، سرمایه‌گذاری، بازرگانی بین‌المللی، بازاریابی و فروش و اقتصاد شود.
در مالزی تقاضای زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی MBA وجود دارد و دوره‌های تحصیلی این رشته هم به شکلی گسترده ارائه می‌شوند و از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند، به طوری که در سال 2014 دانشکده‌ی کارشناسی کسب‌و‌کار دانشگاه مالایا به عنوان محبوب‌ترین دانشکده‌ی آسیا شناخته می‌شود و دانشگاه پوترا مالزی در مقام چهارم، و دانشگاه فناوری مالزی در رده‌ی یازدهم قرار می‌گیرند و دوره‌های حسابداری هم در تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور در سطوح مختلف ارائه می‌شوند.
 

تحصیل خود را در مالزی با انتخاب رشته مورد علاقه خود از صفحه دوره‌های تحصیلی مالزی آغاز کنید.

هر سوال و ابهامی در مورد تحصیلات بین‌المللی دارید از ما بپرسید. با ما تماس بگیرید.


مشاوره رایگان