مالزی: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

بیوپزشکی در مالزی

تعداد زیادی از سوالات متداول در مورد مالزی، به رشته پزشکی مربوط است. ما در این مقاله به رشته بیومدیکال که مرتبط و نزدیک به پزشکی است و مالزی در این رشته به پیشرفت و رشد قابل توجهی رسیده است می‌پردازیم.


گردآورنده: محمد زرقانی
781
ذخیره سازی
1399/05/08

Biomedical-Sciences-Malaysia

مقطع تحصیلی: کارشناسی، 4 سال

ادامه‌ی تحصیل و گزینه‌های شغلی

بیوپزشکی رشته‌ی تحصیلی و شغلی چالش‌برانگیر و در عین حال ثمربخشی است. فارغ‌التحصیلان علوم بیوپزشکی می‌توانند دانشمند، پژوهشگر، پزشک یا حتی داروساز شوند. بنابراین این مدرک از نظر گزینه‌های شغلی پیش رو در آینده در زمینه‌ی سلامت و درمان نوعی انعطاف‌پذیری در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، که کاملاً برعکس رشته‌ی کارشناسی درمان و جراحی (MBBS) یا کارشناسی دندانپزشکی (BDS) است که هر دو فقط بر وجوه فنی و عملی پزشکی متمرکز هستند. 
فارغ‌التحصیلان بیوپزشکی از قابلیت‌های بالایی در زمینه‌ی امور فنی آزمایشگاه و مهارت‌های پژوهش برخوردارند. به همین دلیل است که دانشجویان زیادی تصمیم به ورود به مشاغلی مثل سم‌شناسی و تکنیسینیی آزمایشگاه می‌گیرند. فرصت‌های بسیاری برای فارغ‌التحصیلان بیوپزشکی در زمینه‌های پژوهش، توسعه و تدریس وجود دارد، چون این نیروهای متخصص کاملاً مناسب حضور در مشاغلی تحت عنوان خون‌شناس، دانشمند، ایمن‌شناس، میکروبیولوژیست و یاخته‌شناس هستند. برخی از دانشجویان تحصیلات خود را تا کسب مدرک دکترا ادامه می‌دهند. 

اگر تصمیم گرفتید کار پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی را پیش بگیرید، می‌توانید پس از پایان دوره‌ی کارشناسی وارد دوره‌های MBBS، BDS و MPharm شوید. این حقیقت که شما مدرک دوره‌ی کارشناسی‌تان را در همین رشته گرفته‌اید باعث می‌شود که نسبت به بقیه‌ی متقاضیان به صورت برجسته‌تری به چشم بیایید، که با توجه به فضای رقابتی رشته‌های این حوزه، مطلب بسیار مهمی است. این بدان معناست که اگر فارغ‌التحصیل بیوپزشکی باشید، با فرض اینکه علاقه‌ی اولیه‌ی شما به رشته‌های حوزه‌ی علوم باشد، خواهید توانست چیز جذابی مرتبط با رشته‌ی خودتان بیابید. 

گزینه‌های تحصیل

در طول چهار سال تحصیل در دانشگاه برای اخذ مدرک کارشناسی با گستر‌ه‌ی وسیع رشته‌های حوزه‌ی علوم، شامل میکروبیولوژی، بیوشیمی، ایمن‌شناسی، علوم دارو، ریاضی و پاتولوژی آشنا خواهید شد. از شما انتظار می‌رود که هر سال به تعدادی از دروس بپردازید، که برخی از آنها دروس پایه هستند، و می‌توانید بقیه را به عنوان گرایش اصلی خود انتخاب کنید. 
ارزیابی این دورس از طریق آزمون‌های متعارف، جلسات کارگاهی در آزمایشگاه، امتحانات، ارائه‌ها و تکالیف درسی صورت می‌گیرند. برخی از این ارزیابی‌ها در طول ترم صورت می‌گیرند و بقیه در پایان ترم. از شما انتظار می‌رود که برای تسهیل و تسریع شکوفایی قدرت اندیشه‌تان در سخنرانی‌ها، کلاس‌های آموزشی، سیمنارها و جلسات کارگاهی آزمایشگاه حاضر شوید، که هر یک از اینها شما را هم برای امتحانات و هم برای شغلی که به عنوان یک پزشک یا پژوهشگر در پیش رو دارید آماده می‌کند. همچنین از شما انتظار می‌رود که به عنوان بخشی از برنامه‌ی درسی خود به کارآموزی یا کسب تجربه‌ی کاری بپردازید، چیزی که می‌تواند شما را در زمینه‌ای خاص به یک متخصص تبدیل کند. 

شرایط ورود به این دوره‌های تحصیلی

برای ورود به دوره‌های تحصیلی علوم بیوپزشکی در مقطع کارشناسی در دانشگاه مالزیایی باید تحصیلات متوسطه‌ی خود را با نمره‌ای خوب (A) یا معادل این مدرک به پایان رسانده باشید. باید مدرک تحصیلات متوسطه‌ی خود را در رشته‌ای مرتبط با شیمی، زیست شناسی و گاهی ریاضی گرفته باشید. همچنین باید مدارک مربوط به مهارت‌های زبان انگلیسی را هم با شرکت در آزمون‌های آیلتس یا تافل ارائه دهید. برای حضور در بیشتر رشته‌ها باید در آزمون آیلتس نمره‌ی 5.5 از 9.0 یا بیشتر گرفته باشید. نیازمندی‌های دقیق هر رشته و شهریه‌های مربوطه را می‌توانید با ارسال یک درخواست به دانشگاه یا با جستجوی وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان بیابید. 

چرا مالزی؟

مالزی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مقصد تحصیلی جذاب است، مخصوصاً به خاطر جمعیت زیاد مسلمانان و پذیرفته‌شدنِ آن از سوی کشورهای همسایه‌ی منطقه برای دانشجویان مسلمان مقصد تحصیلی بسیار مناسبی است. علاوه بر این دانشگاه‌های مالزی بسیار تلاش کرده‌اند تا تحصیلاتی طراز اول برای دانشجویان خود فراهم کنند که در نهایت برای زندگی خود آنها سودمند خواهد بود. برخی از دانشگاه‌های مالزی برای اینکه فضای تحصیلات عالی را رقابتی‌تر کنند، با دانشگاه‌هایی در انگلیس وارد همکاری شده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد سفر کنند و از گستره‌ی وسیع‌تری از منابع بهره‌مند شوند. 

تجربه‌ی تحصیل در مالزی چیزی بیشتر از تحصیلات دانشگاهی باکیفیت است. مالزی چشم‌اندازهایی زیبا، سواحل و جزایری دارد که هر کسی می‌تواند از شهرهای اصلی به راحتی برای دیدن و لذت‌بردن از آنها برود. مالزی فرهنگی غنی با مردمانی مهمان‌نواز و گرمی دارد که تجربه‌ی تحصیل‌تان را خاطره‌انگیز خواهند کرد. 
 

اگر سوالی در مورد تحصیل در مالزی یا دیگر کشورها دارید با ما تماس بگیرید.

رشته مورد علاقه خود را در دوره‌های تحصیلی مالزی بیابید.


آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در مالزی

رشته های تحصیلی مطرح در مالزی

با توجه به وضعیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر کشور بعضی از رشته‌های دانشگاهی از امکانات و آینده شغلی بهتری برخوردار هستند. مالزی هم ازین قائده مستثنی نیست و در این مقاله به رشته‌های مطرح در این کشور می‌پردازیم.
مشاوره رایگان