مالزی: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

دوره‌های تحصیلی مشترک (twinning) مالزی

یکی از ویژگی‌های مثبت و مفید مالزی توانایی استفاده از دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های مطرح جهان است. شما می‌توانید در مالزی درس خوانده ولی مدرک دانشگاه‌های مطرح انگلیس و استرالیا را داشته باشید. در این مقاله به تفصیل به این امکان اشاره شده است.


گردآورنده: جابر جعفریان
37
ذخیره سازی
1399/05/14

دوره های مشترک مالزی

دوره‌های مشترک به چه دوره‌هایی می‌گویند؟

دوره‌های مشترک به دانشجویان اجازه می‌دهند که بخشی از دوره‌ی تحصیلی خود را در مالزی بگذرانند و برای گذراندن ادامه‌ی دوره‌ی تحصیلی به دانشگاهی دیگر در کشوری دیگر منتقل شوند. چندین مؤسسه‌ی آموزش عالی مالزیایی با مؤسسات بسیار صاحب‌نام جهانی در کشورهای دیگر برای ایجاد و اجرای این برنامه قرارداد همکاری دارند. علاوه بر این برخی از مؤسسات خارجی پردیس‌هایی در مالزی تأسیس کرده‌اند، از جمله دانشگاه ناتینگهام. اعتباری (به معنای واحدی جهت ارزیابی، مثل نمره) که دانشجو کسب می‌کند، دروسی که پوشش می‌دهد و مهارت‌هایی که به دست می‌آورد قابل انتقال هستند، به همین دلیل می‌توانند تحصیل خود را در دانشگاه و کشوری دیگر ادامه دهند. 
دوره‌های تحصیلی مشترک تحت عنوان دوره‌های 1+2 نیز معروف‌اند، که به ساختار این شکل از تحصیل در دوره‌ی کارشناسی (2 سال در مالزی و 2 سال در کشوری دیگر) اشاره می‌کند. دوره‌هایی هم با نام 2+2 وجود دارند که با همکاری چندین مؤسسه‌ی آموزشی آمریکایی اجرا می‌شوند (این دوره‌ها با نام «دوره‌های مدارک تحصیلی آمریکایی» نیز شناخته می‌شوند). 

دانشجویان بومی مالزی هم می‌توانند در این دوره‌ها حضور پیدا کنند.

دوره‌های مشترک گزینه‌ای برای دانشجویان بومی مالزی هم هستند که دوست دارند بخش اول تحصیل‌شان را در کشور خود انجام دهند، اما می‌خواهند زندگی دانشجویی خارج از کشور را هم تجربه کنند. این دسته از دانشجویان می‌توانند تمام دوران تحصیل خود را در پردیسی که متعلق به یک دانشگاه خارجی است و در مالزی واقع شده بگذرانند؛ این شکل از تحصیل با نام «دوره‌های 0+3» معروف شده‌اند، و منظور از این دوره‌ این است که دانشجو در مالزی می‌تواند بدون ترکِ کشور مدرک خود را از یک دانشگاه خارجی دریافت کند. 

چرا باید در دوره‌های مشترک شرکت کنیم؟

انعطاف‌پذیری دوره‌های مشترک بسیار جذاب است. هر روزه دانشجویان بین‌المللی بیشتری مالزی را به خاطر افزایش شهرتش در زمینه‌ی آموزش و پژوهش به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. با این حال دوست دارند طعم تحصیل در کشوری را که به طور سنتی مقصد اصلی دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آمده است -کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس- بچشند؛ چون گرفتن مدرک در چنین کشورهایی در نظر کارفرما جذاب‌تر و تأثیرگذارتر خواهد بود. علاوه بر این امکان تحصیل در بیش از یک کشور به تجربه‌ی عمومی زندگی خود دانشجو هم خواهد افزود. مالزی با این کشورهای غربی خیلی فرق دارد. این دوره‌ها برای آن دسته از دانشجویان مالزیایی که کمی از گذراندن تمام دوره‌ی تحصیلی خود در کشورهای خارجی می‌ترسند، می‌توانند گزینه‌ی بهتری باشند. 

دلیل اصلی دیگر برای افزایش محبوبیت دوره‌های مشترک این است که این دوره‌ها ارزان‌تر از گزینه‌های دیگر تحصیل در خارج از کشور به مدت 3 یا 4 سال هستند. دانشجویان مالزیایی می‌توانند در آغاز دوره‌ی تحصیلی‌شان در خانه‌ی خود زندگی کنند و پول‌شان را برای وقتی که به قصد اتمام دوره‌ی تحصیلی به خارج از کشور می‌روند، ذخیره کنند. هزینه‌های زندگی در مالزی به شکل چشمگیری پایین‌تر از دیگر مقاصد تحصیلی محبوب‌، مثل انگلیس است؛ بنابراین تحصیل در مالزی به عنوان بخشی از یک دوره‌ی مشترک هزینه‌های دانشجو را طی 3 یا 4 سال دوره‌ی تحصیلی به شکلی قابل توجه کاهش خواهد داد. 

در کدام کشور می‌توانید در دوره‌های مشترک تحصیل کنید؟

مؤسسات مالزیایی مثل دانشگاه سان‌وی با مؤسسات آمریکایی مثل دانشگاه وسترن مشیگان و دانشگاه‌های استرالیایی مثل موناش و ویکتوریا قرارداد همکاری دارند. مالزی به عنوان پیشدار تحصیلات انتقالی دوره‌ی CIMP (Canadian International Matriculation Programme، دوره‌ی ورودی بین‌المللی کانادایی) را هم ارائه می‌کند، که در آن دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی می‌توانند دیپلم دبیرستان اونتاریو را بگیرند، مدرکی که با استفاده از آن از فرصت‌های متعدد ورود به دوره‌های آموزش عالی در کانادا و کشورهای دیگر بهره‌مند خواهند شد.
مؤسساتی از کشورهای زیر در همکاری با مؤسسات آموزش عالی مالزیایی دوره‌های مشترک را به دانشجویان ارائه می‌کنند:

•    انگلیس
•    آمریکا
•    کانادا
•    نیوزلند
•    فرانسه
•    آلمان
 

برای تحصیل در مالزی دوره مورد علاقه خود را از میان دوره‌های تحصیلی مالزی بیابید.

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید با ما تماس بگیرید.


آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در مالزی

رشته های تحصیلی مطرح در مالزی

با توجه به وضعیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر کشور بعضی از رشته‌های دانشگاهی از امکانات و آینده شغلی بهتری برخوردار هستند. مالزی هم ازین قائده مستثنی نیست و در این مقاله به رشته‌های مطرح در این کشور می‌پردازیم.
مشاوره رایگان