مالزی: از سری مقالات راهنمای اخذ ویزا - آنچه باید بدانید

اخذ ویزای کاری مالزی پس از فارغ‌التحصیلی

از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در کشور مقصد، اشتغال و شرایط دریافت ویزای کاری همان کشور است. در این مقاله راهنمایی‌هایی در مورد ویزای مالزی کشور مالزی آمده است.


گردآورنده: جابر جعفریان
34
ذخیره سازی
1399/05/13

ویزای کاری مالزی

در حال اتمام دوره‌ی تحصیلی‌تان در مالزی هستید، ولی دوست دارید برای کار در کشور بمانید؟ شاید شما هم مثل خیلی از دانشجویان دیگر که در مالزی تحصیل کرده‌اند هنوز آماده‌ی ترک کشور نیستید. علاوه بر این مالزی در برخی زمینه‌های شغلی بسیار نیرومند است. 
چند گزینه برای فارغ‌التحصیلانی که دوست دارند برای کار در مالزی بمانند وجود دارد، از جمله اجازه‌ی اقامت شغلی. همچنین گزینه‌ی اقامت شغلی موقت و ویزای ویزیتوری (حرفه‌ای) هم به این دسته از فارغ‌التحصیلان ارائه می‌شود. طول دوره‌ی هر یک از این ویزاها با دیگری فرق دارد، از 6 ماه گرفته تا حدود 5 سال. شرایط و ملزومات مورد نیاز این ویزاها هم با هم فرق دارند. 

چه کسانی می‌توانند برای کار در مالزی اقامت کنند؟

این مسئله به موقعیت شغلی، دستمزد و نوع قرارداد بستگی دارد، و تمام این جزئیات نوع ویزایی را که شخص واجد شرایط دریافت آن است مشخص خواهند کرد. برای درخواست ویزای کار باید پاسپورتی با حداقل 18 ماه اعتبار داشته باشید. 

گام اول چیست؟

در مرحله‌ی اول باید در شرکتی در مالزی کار پیدا کنید. صادقانه باید بگوییم که در حال حاضر اقامت در مالزی برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی به قصد اشتغال چندان هم ساده نیست. دولت مالزی بسیار مشتاق است که موقعیت‌های شغلی پیش از آنکه در اختیار اتباع کشورهای دیگر قرار بگیرد (چه یک فارغ‌التحصیل بین‌المللی باشد و چه یک فرد حرفه‌ای خارجی)، نصیب اهالی بومی مالزی شود. 
از نکات راهنما برای نوشتن رزومه و معرفی‌نامه استفاده کنید تا در یافتن اولین شغل‌تان به شما کمک کند، چون این سخت‌ترین بخش کار است. به محض اینکه پیشنهادی از شرکتی داشتید و آن پیشنهاد را پذیرفتید، کارفرمای‌تان باید برای ویزای متناسب با وضعیت شما به دولت مالزی درخواست بدهد (به یاد داشته باشد که افراد خودشان نمی‌توانند این کار را انجام بدهند). شرکت شما باید با توجه به ماهیت کسب‌و‌کار خود از طریق یکی از شش آژانس دولتی صدور ویزا درخواست خود را به جریان بیندازند. 

برای چه ویزایی باید درخواست بدهیم؟

ویزای اشتغال

این ویزا متداول‌ترین نوع ویزا برای کسانی است که یک قرارداد کاری طولانی (بیش از دو سال) با حقوقی ماهانه‌ی 5.000 رینگیت با یک شرکت مالزیایی دارند.
ویزای اشتغال معمولاً به نیروی کار ماهر، حرفه‌ای‌ها و متخصصین پست‌های مدیریتی داده می‌شود. کمیته‌ی اتباع خارجی باید جایگزینی یک غیرمالزیایی را در یک موقعیت شغلی با یک بومی مالزیایی تأیید کند. علاوه بر مدارک مورد نیاز، شرایط و ملزومات دریافت ویزای اشتغال، وب‌سایت رسمی اداره‌ی مهاجرت مالزی اطلاعات و موارد مورد نیاز درخواست ویزا را با توجه به موقعیت شغلی افراد به ترتیب زیر فراهم کرده است: 

موقعیت‌های شغلی کلیدی

•    موقعیت‌های مدیریتی ارشد در شرکت‌های خارجی مستقر در مالزی

مدیریت اجرایی

•    موقعیت‌های حرفه‌ای/ نیمه‌مدیریتی
•    در اختیار داشتن تجربه‌ی آکادمیک و کاری و مهارت‌های عملی مرتبط با موقعیت‌‌های شغلی مورد نظر

موقعیت‌های شغلی خارج از حوزه‌های اجرایی

•    فوق‌العاده ماهر
•    داشتن تجربه‌ی کاری و مهارت‌های فنی مرتبط با موقعیت‌‌های شغلی مورد نظر

هزینه‌‌های دریافت ویزای اشتغال برای شخصی در یک موقعیت کلیدی سالانه 300 رینگیت به علاوه‌ی 50 رینگیت برای هزینه‌های درخواست ویزا است.

ویزای اشتغال موقت

این گزینه به طور معمول در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که قرارداد کاری‌شان کمتر از دو سال است یا دستمزد ماهانه‌شان کمتر از 5.000 رینگیت است. این گزینه برای یک اقامت حداکثر 5 ساله در اختیار تمام کسانی است که در صنایعی همچون ساخت و تولید، کشت‌ و زرع، کشاورزی، خدمات و ساخت و ساز مشغول هستند و سن‌شان بین 18 تا 45 است. البته قوانین سختی بر این نوع از ویزا در مورد شخصی که می‌توانید با او ازدواج کنید یا تغییر شغل حاکم است. معمولاً باید هر سال این ویزا را تمدید کنید که کمی آزاردهنده، اما ضروری است. 
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزای اشتغال موقت، از جمله مدارک مورد نیاز، شرایط و ملزومات خاص این نوع از ویزا به وب‌سایت دولت مالزی مراجعه کنید.

ویزای ویزیتوری حرفه‌ای

ویزای ویزیتوری آن دسته از اتباع غیرمالزیایی است که از گواهینامه‌های حرفه‌ای و مهارت کافی برخوردارند و در حال کار برای یک شرکت خارجی مستقر در مالزی هستند یا دوره‌ی اقامت‌شان کمتر از 12 ماه خواهد بود. این ویزا مختص کسانی است که در زمینه‌های خاص مشغول کار هستند، مواردی از قبیل:

•    استاد دانشگاه
•    پژوهشگر
•    مشاور فنی
•    متخصص تعمیر و نگهداری
•    حسابرس

هزینه‌های صدور ویزای ویزیتوری (حرفه‌ای) 90 رینگیت برای هر درخواست خواهد بود و از اینجا می‌توانید درخواست خود را برای دریافت این ویزا به جریان بیندازید. 
 

هر سوالی در مورد اخذ ویزا، اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرت تحصیلی دارید از ما بپرسید.

اگر به تحصیل در مالزی علاقه‌مندید، دوره‌های تحصیلی مالزی را مطالعه کنید.


آنچه باید بدانید

درخواست ویزای تحصیلی مالزی

درخواست ویزای تحصیلی مالزی

در این مقاله به نکات ضروری گرفتن ویزای تحصیلی و راهنمایی‌هایی برای ورود و طی کردن مراحل اداری اشاره شده است. پس از اخذ تمدید و نگهداری ویزا هم مهم است.
مشاوره رایگان