مالزی: از سری مقالات راهنمای اخذ ویزا - آنچه باید بدانید

درخواست ویزای تحصیلی مالزی

در این مقاله به نکات ضروری گرفتن ویزای تحصیلی و راهنمایی‌هایی برای ورود و طی کردن مراحل اداری اشاره شده است. پس از اخذ تمدید و نگهداری ویزا هم مهم است.


گردآورنده: جابر جعفریان
146
ذخیره سازی
1399/05/13

ویزای تحصیلی مالزی

مالزی در جایگاه یازدهم جهانی در زمینه‌ی حضور دانشجویان بین‌المللی قرار دارد و مقصدی کلیدی برای دانشجویانی است که در پی ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور هستند. مالزی که انتظار می‌رود تا سال 2020 پذیرای 200.000 دانشجوی بین‌المللی باشد، به دلیل حضور انبوه دانشجویان چاره‌ای جز ایجاد شرایط جدید برای صدور ویزا نداشته است. این فرایند، با وجود اینکه منظم‌تر و قاعده‌مندتر شده، به هیچ وجه غیرممکن نیست. در واقع این کار به شکلی باورنکردنی انجام‌شدنی است، و بخش اعظمی از این فرایند توسط مؤسسه‌ی میزبان شما به انجام می‌رسد. در این مطلب تلاش می‌کنیم که فرایند دریافت ویزای دانشجویی را برای‌تان روشن کنیم. 

پاسپورت دانشجویی و ویزای دانشجویی

تمام دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مالزی باید یک پاسپورت معتبر و ویزای تحصیلی داشته باشند. بر اساس قوانین مالزی تنها مؤسسات خصوصی یا دولتی در حوزه‌ی کاری وزارت آموزش عالی یا وزارت امور داخلی می‌توانند دانشجویان بین‌المللی را بپذیرند. 

دانشجویان برای گرفتن ویزا ابتدا باید درخواست پاسپورت دانشجویی را به خدمات آموزشی جهانی مالزی ارائه دهند. به محض دریافت پاسپورت موقت دانشجویی و از تاریخ ورود به مالزی ویزای دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. شما به محض ورود به کشور یک پاسپورت کامل دانشجویی دریافت خواهید کرد. 

پیش از ترک کشورتان...

اگر نامه‌ی تأیید شما (VAL) به دست پست بازرسی اداره‌ی مهاجرت رسیده باشد، به محض ورود به مالزی برای‌تان ویزای دانشجویی صادر می‌شود. 

وقتی از سوی یک مؤسسه‌ی مالزیایی پذیرفته شدید، آنها از طرف شما درخواست ویزای دانشجویی می‌کنند. باید مدارک مورد نیاز و هزینه‌های صدور ویزا را در اختیار دانشگاه میزبان خود قرار بدهید تا آنها بتوانند برای این کار اقدام کنند. اگر درخواست شما مورد موافقت قرار گیرد، اداره‌ی مهاجرت مالزی یک نامه‌ی تأیید برای دریافت پاسپورت دانشجویی به مؤسسه‌ی میزبان‌تان ارسال خواهد کرد. در این هنگام، در حالی که شما در کشور خود هستید، مؤسسه‌ی میزبان نامه را همراه با یک مدرک امضاء‌شده که به نوعی تأیید شخصیت خوب شماست، برای‌تان خواهد فرستاد. این نامه‌ی تأیید در نقش پاسپورت موقت دانشجویی عمل خواهد کرد و امکان ورود شما به کشور به عنوان یک دانشجو را فراهم خواهد کرد. 

فرایند بررسی درخواست شما و تصمیم‌گیری در مورد صدور ویزا بین 5 تا 10 روز کاری طول می‌کشد. اما دانشجویان اهل چین، میانمار، هند، سریلانکا، نپال، بنگلادش، پاکستان، بوتان، صربستان و مونته‌نگرو می‌توانند به صورت آنلاین برای دریافت ویزای یک بار ورود تحت عنوان eVISA اقدام کنند. این فرایند آنلاین اکنون به صورت 48 ساعته انجام می‌پذیرد.

به دانشجویان توصیه می‌کنیم که مدارک خود را در اسرع وقت به دست مؤسسه‌ی میزبان خود برسانند، چون در غیر این صورت نامه‌ی تأیید مؤسسه را برای ورود به مالزی دریافت نخواهند کرد. وقتی پروازتان را به مالزی رزرو کردید، باید جزئیات دقیق ورود خود به مالزی را به اطلاع مؤسسه‌ی میزبان‌تان برسانید: فرودگاهی که پروازتان در آن خواهد نشست، شماره‌ی پرواز و تاریخ و ساعت دقیق ورود. 

تمام دانشجویان، به استثنای دانشجویان اهل جمهوری خلق چین با داشتن نامه‌ی تأیید مؤسسه‌ی آموزشی مورد نظر می‌توانند وارد مالزی شوند. دانشجویان چینی باید پیش از ورود مستقیماً از سفارتخانه‌ی محلی مالزی یا شورای مالزی ویزای یک بار ورود دریافت کنند. 

نقطه‌ی ورود به کشور

هنگام رسیدن به بازرسی اداره‌ی مهاجرت باید نامه‌ی تأیید پاسپورت دانشجویی‌تان را همراه داشته باشید. 

وقتی به فرودگاه می‌رسید، نماینده‌ای از جانب دانشگاه میزبان‌تان در گمرک فرودگاه منتظر شما خواهد بود تا در انجام فرایند ورود به کشور کمک‌تان کند. در این هنگام شما یک مجوز ورود ویژه دریافت خواهید کرد که به شما اجازه می‌دهد وارد کشور شوید؛ این مجوز تا دو هفته اعتبار خواهد داشت. باید پیش از پایان این دو هفته به نزدیک‌ترین اداره‌ی مهاجرت مراجعه کنید تا پاسپورت دانشجویی کامل خود را بگیرید. همچنین به محض ورود به مالزی ویزای‌تان را هم دریافت خواهید کرد که در قالب یادداشت تأیید روی پاسپورت‌تان درج می‌شود و تا حداقل شش ماه اعتبار خواهد داشت. 

وقتی که وارد کشور شدید...

مؤسسه‌ی میزبان شما در طول دو هفته پس از ورود شما به کشور درخواست پاسپورت‌تان را به اداره‌ی مهاجرت می‌دهد تا بتوانید پاسپورت کامل دانشجویی بگیرید. این کار ممکن است 4 تا 6 هفته طول بکشد. وقتی پاسپورت‌تان را پس گرفتید، علامتی به شکل برچسب تحت عنوان پاسپورت دانشجویی داخل آن خواهید دید که باید به صورت سالانه تمدید شود. 

چه مدارک و شواهدی برای دریافت پاسپورت مورد نیاز است؟

برای درخواست پاسپورت دانشجویی باید تمام مدارک زیر را در اختیار مؤسسه‌ی مزبان خود قرار دهید. مؤسسه‌تان این مدارک را به جای شما تسلیم اداره‌ی مهاجرت خواهد کرد.

•    یک نامه‌ی رسمی از مؤسسه‌ی میزبان مبنی بر موافقت با درخواست پذیرش‌تان
•    فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست پاسپورت دانشجویی
•    گواهینامه‌ها و ریزنمرات آکادمیک
•    یک فتوکپی از صفحه‌ی اطلاعات پاسپورت (اسم، سن، چهره، و...)
•    یک عکس با اندازه‌ی مناسب پاسپورت
•    مدارکِ در اختیار داشتن بیمه‌ی درمانی مالزیایی
•    یک فتوکپی از گواهی سلامت
•    مدارک اثبات مهارت‌های زبان انگلیسی
•    مدارک تمکن مالیِ تأمین هزینه‌های خود در طول دوره‌ی تحصیل‌تان
•    مدارک ضمانت‌نامه‌ی شخصی‌تان که به امضاءِ دانشگاه رسیده است

مؤسسه‌ی میزبان بر اساس قانون موظف است که در صورت اعلام موافقت با درخواست پذیرش شما ضمانت‌نامه‌ی شخصی‌تان را امضاء کند، اما شما باید هزینه‌ی تهیه‌ی این مدرک را بپردازید. 

هزینه‌ها

هزینه‌های ضمانت‌نامه‌ی شخصی با توجه به کشور مبدأ با هم فرق دارند و از 300 رینگیت تا 1.500 رینگیت (91 تا 475 دلار آمریکا) در نوسان هستند. برای اطلاع از موارد مورد نیاز ضمانت‌نامه‌ی شخصی در مورد کشور خودتان به اینجا مراجعه کنید. شاید لازم شود هزینه‌ی درخواست ویزا را هم به مؤسسه‌ی خود بپردازید. برای مثال پردیس دانشگاه ناتینگهام در مالزی پیش از اینکه درخواست دانشجو را به جریان بیندازد 200 رینگیت (48 دلار آمریکا) بابت این هزینه‌ها از دانشجویان دریافت می‌کند. این هزینه‌ها پس از پایان دوره‌ی تحصیلی و فارغ‌التحصیلی از جانب مؤسسه‌ی آموزشی به دانشجو عودت داده می‌شوند. 

ممکن است به عنوان بخشی از درخواست پاسپورت دانشجویی پرداخت هزینه‌‌های دیگری مثل هزینه‌های چک‌آپ و بیمه‌ی سلامت هم به مجموع هزینه‌ها اضافه شود. البته میزان قطعیِ این موارد هم به کشور مبدأ بستگی دارد. می‌توانید میزان تقریبی این هزینه‌ها را به کمک وب‌سایت آموزش مالزی بیابید.

دانشجویان بین‌المللی باید یکی از سه بسته‌ی بیمه‌ی سلامت را هم به عنوان بخشی از فرایند درخواست پاسپورت دانشجویی خریداری کنند. هزینه‌ی این بسته‌ی بیمه از 500 تا 850 رینگیت (152 تا 259 دلار آمریکا) در نوسان خواهد بود. 
هزینه‌ی سالانه‌ی پاسپورت دانشجویی 60 رینگیت (18 دلار آمریکا) است، و هزینه‌های ویزا، با توجه به کشور مبدأ، می‌تواند چیزی بین 15 تا 90 رینگیت (4.50 تا 27 دلار آمریکا) باشد. تمام این هزینه‌ها باید به طور مستقیم به اداره‌ی مهاجرت پرداخت شوند. 

حفظ ویزا

پاسپورت دانشجویی شما تا یک سال اعتبار دارد و اگر در کلاس‌ها حاضر نشوید یا شرایط مورد نظر کلاسی را برآورده نکنید، یا برای ترم بعدی انتخاب واحد نکنید، تمدید نخواهد شد. باید حداقل یک ماه و نیم قبل از پایان اعتبار پاسورت‌تان آن را تمدید کنید. این کار از طریق دانشگاه میزبان امکان‌پذیر است و هر یک از این مدارک روند تمدید خاص خود را دارند که اطلاعات لازم را می‌توان از طریق وب‌سایت‌هایشان کسب کرد. برای مثال دانشگاه موناش مالزی علاوه بر ارائه‌ی مدارک مورد نیاز مبلغ 1000 رینگیت (305 دلار آمریکا) برای این کار از دانشجویان می‌گیرد که هزینه‌ی بیمه‌ی درمانی را هم پوشش می‌دهد.

برای شروع تحصیل در مالزی دوره مورد علاقه خود را از دوره‌های تحصیلی مالزی را بیابید.

سوالاتتان را  در مورد مهاجرت تحصیلی از ما بپرسید.


آنچه باید بدانید

اخذ ویزای کاری مالزی پس از فارغ‌التحصیلی

اخذ ویزای کاری مالزی پس از فارغ‌التحصیلی

از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان پس از اتمام تحصیلات در کشور مقصد، اشتغال و شرایط دریافت ویزای کاری همان کشور است. در این مقاله راهنمایی‌هایی در مورد ویزای مالزی کشور مالزی آمده است.
مشاوره رایگان