هلند: از سری مقالات زندگی کاری پس از تحصیل - آنچه باید بدانید

آینده کاری فارغ التحصیلان در هلند

یکی از مهم‌ترین دلایلی که دانشجویان به ادامه تحصیل می‌پردازند کسب آینده شغلی بهتر است. به همین دلیل هنگام تصمیم در مورد مقصد تحصیلی باید آینده کاری پس از فارغ‌التحصیلی را بررسی کنیم. در این مقاله به این وضعیت در هلند پرداختیم.


گردآورنده: جابر جعفریان
341
ذخیره سازی
1399/05/11

آینده کاری فارغ‌التحصیلان در هلند

ممکن است هلند کشوری کوچک به حساب بیاید اما به‌واسطه‌ی فرهنگش برای زندگی پس از فارغ‌التحصیلی انتخاب‌های متعددی را پیش پای داشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. شما می‌توانید به زندگی در هلند پس از اتمام تحصیل ادامه دهید چون این کشور با داشتن موقعیت اقتصادی ممتاز در اروپا و توسعه یافتگی در بخش صنعت مکانی ایده‌آل برای کار به محسوب می‌شود. بررسی که ما انجام داده‌ایم به شما در بهتر شناختن انتخاب‌هایتان کمک خواهد کرد. 

بازار کار برای فارغ‌التحصیلان

هلند مقصدی محبوب برای سرمایه‌گذاران است که در حوزه‌های کشاورزی، مهندسی و حوزه‌های خلاق بسیار پیشرفته است. هلند پس از آمریکا بزرگترین صادر کننده‌ی مواد غذایی و محصولات کشاورزی است و این حوزه‌ تشکیل دهنده‌ی ۲.۸٪  تولید ناخالص داخلی این کشور است. خبر خوب برای دانشجویان در رشته‌هایی چون علوم و تکنولوژی غذایی، مطالعات محیط زیست، مهندسی انرژی و سوخت و البته کشاورزی این است که در حال حاضر ۶۶۰۰۰۰ نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. همچنین دانشجویان رشته‌های مدیریت، بازاریابی و مهندسی از موقعیت‌های شغلی مناسبی برخوردارند. 
صنایع خلاق نیز یکی از زمینه‌های کلیدی برای سرمایه‌گذاری دولت محسوب می‌شود. این صنایع که متشکل از زمینه‌های معماری، طراحی، بازی‌های رایانه‌ای و مد هستند برای دانشجویان رشته‌های گرافیک، رسانه، طراحی بازی، معماری، طراحی و مهندسی نرم‌افزار موقعیت ممتاز شغلی ایجاد کرده‌اند. حدود ۱۷۲۰۰۰ نفر در صنایع خلاق مشغول به کارند که ۶۶٪ آنها به صورت خویش‌فرما فعالیت می‌کنند. ارتباطات و طراحی تعاملی دربرگیرنده‌ی ۸۳٪ شاغلین این حوزه هستند. 
دانشجویان رشته‌های مهندسی هم در حال حاضر دغدغه‌ای برای پیدا کردن شغل نخواهند داشت.   

تمدید اقامت کاری برای دانشجویان غیر EU

اگر مایلید برای کار کردن در هلند بمانید باید برای کسب جواز کار اقدام کنید. کارفرمای شما برای انجام این کار اقدام خواهد کرد به بیانی دیگر شما باید قبل از اخذ جواز کار در واقع شغلی پیدا کرده باشید. 
اگر در زمان فارغ‌التحصیلی مشغول به کار نشده باشید می‌توانید برای یکسال اقامت خود را به‌منظور پیدا کردن شغل تمدید کنید. به محض پیدا کردن شغل می‌توانید برای جواز کار اقدام کرده و تا هر زمان که قرارداد کاری شما مقرر کرده است در هلند بمانید. 

سال جستجو (zoekjaar) و جهت‌یابی

اگر دانشگاه شما جزو موسسات معتبر NVAO باشد و مدرک تحصیلیتان کارشناسی یا کارشناسی ارشد است، برای دریافت zoekjaar واجد شرایط هستید. به بیانی دیگر شما اجازه خواهید داشت با دریافت zoekjaar یکسال در هلند اقامت داشته باشید و برای پیدا کردن شغل پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنید. 
اجازه‌ی اقامت شما پس از یکسال تمدید نخواهد شد پس باید در طول این مدت با پیدا کردن شغلی مناسب برای دریافت اجازه‌ی اقامت کاری اقدام کنید. شما در صورتی می‌توانید جواز کار دریافت کنید که حداقل حقوق سالیانه شغل مورد نظرتان در حدود ۲۷۳۳۶ یورو باشد. حداقل حقوق سالیانه به منظور کسب جواز کار ممکن است سال به سال تغییر کند و عدد ذکر شده مربوط به سال ۲۰۱۳ است. 
به‌منظور درخواست zoekjaar شما باید یک کپی از مدرک دانشگاهی یا گواهی اشتغال به تحصیل،‌ فرم درخواست که از سایت Immigration and Naturalisation Service  (IND)   قابل دسترسی است و یک قطعه عکس گذرنامه که در ۶ ماه گذشته گرفته شده باشد را به نزدیک‌ترین اداره‌ی IND ارائه دهید. برای این کار باید از اداره‌ی مذکور وقت ملاقات دریافت کنید و هزینه‌ی آن نیز ۶۶۰ یورو می‌باشد.
فرایند بررسی این درخواست زمان‌بر است و در بعضی از موارد حدود شش ماه طول می‌کشد. zoekjaar  تا تاریخ فارغ‌التحصیلی شما آغاز نمی‌شود، به همین خاطر توصیه می‌کنیم در زمان مناسب قبل از اتمام ویزای تحصیلی خود برای دریافت آن اقدام کنید. شما باید به محض مسجل شدن فارغ‌التحصیلی‌تان فرایند دریافت این ویزا را شروع کنید.
اگر مقطع تحصیلی شما در هلند کارشناسی ارشد یا دکترا است، تا سه سال پس از فارغ‌التحصیلی فرصت خواهید داشت تا برای اقامت یک‌ساله‌ی جهت‌یابی اقدام کنید. جهت‌یابی در اصل همان شرایط  zoekjaar را دارد و تبصره‌ی حداقل حقوق نیز در مورد آن صادق است اما نیاز به ارائه‌ی مدارک بیشتری دارد و فرم درخواست آن نیز متفاوت است که از سایت IND قابل دسترسیست

مهاجرین فوق مجرب (‘kennismigrantregeling’)

زمانی که شما به استخدام کارفرمایی رسمی درآمدید، شما را برای دریافت اجازه‌ی کار به عنوان مهاجر فوق مجرب ارجاع خواهند داد. معمولا فارغ‌التحصیلانی که در سال zoekjaar یا سال جهت‌یابی شغلی پیدا کرده باشند برای تمدید اقامت خود در هلند این اجازه‌ی کار را دریافت می‌کنند.
کارفرمای هلندی که داوطلب استخدام شما است باید اثبات کند که شهروندی هلندی یا شهروندی عضو EU به‌منظور انجام مسئولیتی که شما به عهده خواهید گرفت پیدا نکرده است. عنوان این فرایند «آزمون بازار کار» است که تاييدی بر ارزش و صلاحیت شما برای بازار کار هلند نیز به‌حساب می‌آید. 
شما در شرایطی واجد شرایط خواهید بود که درآمد سالیانه‌ شما با حداقل حقوق سالیانه‌ی مصوب برای آن سال برابر یا بیشتر باشد. به‌طور مثال این حداقل در سال ۲۰۱۴ برابر با ۲۹۶۸ یورو در ماه برای افراد زیر سی سال و ۴۰۴۹ یورو در ماه برای افراد بالای سی سال بوده است. زمان بررسی درخواست‌ها معمولا پنج هفته است.

چگونه کار پیدا کنم؟

با وجود اینکه مردم هلند غالبا به زبان انگلیسی مسلط هستند، شما با فراگیری زبان هلندی می‌توانید شانس خود را برای پیدا کردن کار به‌شدت افزایش دهید. اما اگر در حال فراگیری این زبان هستید نیز می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی مانند  xpat jobs یا    British Expats که هردو مشاغلی که به زبان انگلیسی نیازمند هستند را آگهی می‌کنند سری بزنید. توجه داشته باشید که کارفرمای شما باید در IND دارای شماره‌ی ثبت باشد تا بتواند شما را برای دریافت اجازه‌ی کار معرفی کند.
غالب شرکت‌ها داوطلبین بالقوه‌ را نیز استخدام می‌کنند. شما می‌توانید قبل از فارغ‌التحصیلی با آنها تماس گرفته و تمایل خود را به همکاری ابراز کنید. این کار در فرهنگ هلند که صداقت و جسارت در آن خصوصیاتی پسندیده هستند نه تنها پذیرفته است بلکه نشان از آینده‌نگری و علاقه‌ی شما نسبت به همکاری با آن شرکت دارد. در ضمن همیشه سوالاتی مشخص درباره‌ی نوع فعالیت شرکت و پست مورد نظر خودتان در آن آماده داشته باشید تا مشخص شود شما به اندازه‌ی کافی مصمم به همکاری هستید.
اما متاسفانه پیدا کردن شرکت‌هایی که راقب به استخدام داوطلبین بالقوه هستند به سادگی انجام نمی‌شود. شما باید مستقیما شرایط شرکت‌ها را بررسی کنید و امیدوار باشید که آنها درخواست‌هایی که به زبان انگلیسی هستند را بپذیرند. شما می‌توانید با  شناختی نسبی از حوزه‌ی فعالیت خود دایره‌ی شرکت‌های کلیدی فعال در آن حوزه را کوچک‌تر کرده و ده شرکت برتر را بررسی کنید.
اما همچنان منابعی برای جهت‌دهی به جستوجوی شما وجود دارند. به‌طور مثال در هلند سایت‌های  LinkedIn ،Reed و   searchhiddenjobs.com  برای کاریابی مفید هستند. به عنوان آخرین راه حل می‌توانید از شرکت‌های کاریابی نیز کمک بگیرید.

آیا دانشگاه می‌تواند در این زمینه کمکی کند؟

دانشگاه‌های هلند به خوبی برای کمک به فارغ‌التحصیلان به‌منظور پیدا کردن مسیری مناسب مجهزند. با توجه به تمایل آنها در حفظ استعدادهای بین‌المللی منابع متعددی برای کمک به شما موجود است تا بتوانید به بهترین نحو در بازار کار هلند مشغول شوید. 
مثلا دانشگاه فنی دلفت  Delft University of Technology دارای مرکز کاریابی است که به شما برای دریافت zoekjaar کمک می‌کند، مشاوره‌ی رایگان دارد و منابعی را در اختیارتان می‌گذارد تا بهترین مسیر برای آینده خود را پیدا کنید. همچنین دانشگاه VU University, Amsterdam  دارای مرکز مشاوره‌ی شغلی است که به دانشجویان در زمینه‌هایی مانند مصاحبه‌ی کاری، رزومه نویسی و اشتغال یابی کمک می‌کند. 
اگر قصد دارید به اقامت خود در هلند ادامه دهید یادگیری زبان هلندی در حد مکالمه‌های روزمره می‌تواند کمک شایانی به شما بکند. می‌توانید از دانشگاه خود در این زمینه مشاوره بگیرید تا بهترین راه برای ثبت نام در دوره‌های کوتاه مدت زبان را پیدا کنید. بعضی از دانشگاه‌ها چنین دوره‌هایی برگزار می‌کنند. همچنین تا جای ممکن برای آشنایی با فرهنگ کار و تجارت در هلند نیز اطلاعات خود را ارتقا دهید.      
  
اگر به تحصیل در هلند علاقه‌مندید دوره‌های تحصیلی این کشور را مطالعه کنید.

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید با ما تماس بگیرید.


مشاوره رایگان