هلند: از سری مقالات اسکان دانشجویی - آنچه باید بدانید

اسکان دانشجویی در هلند

مسئله اسکان از مهمترین دغدغه‌های دوران تحصیل در خارج کشور است. در هلند گزینه‌های متفاوتی برای اسکان دانشجویی وجود دارد. چه در درون دانشگاه، چه در خارج. در این مقاله به بررسی و بیان شرایط و قیمت این گزینه‌ها می‎‌پردازیم.


گردآورنده: محمد زرقانی
2343
ذخیره سازی
1399/04/23

Accommodation-Netherlands

 هلندی‌ها یکی از شادترین مردمان روی زمین هستند اما یکی از مسائلی که با آن درگیرند تراکم جمعیت و بازار پیچیده مسکن است. میانگین اجاره‌ی اتاق در سال ۲۰۰۹ رشدی ۶ درصدی داشته و آمستردام شاهد بیشترین افزایش قیمت در این حوضه بوده است. با این وجود درصد اتاق‌هایی که در کل کشور، مناسب اقامت دانشجویان هستند افزایشی ۷۱ درصدی داشته است. اگر قصد ادامه‌ی تحصیل در هلند را دارید، با مطالعه‌ی متن زیر می‌توانید انتخاب‌های اقامتی خود را بهتر بشناسید تا فرایند مهاجرت را با خیالی آسوده‌تر پی بگیرید. 

یادداشت:
 ۱ یورو = ۰.۸۳ پوند = ۱.۳۹ دلار آمریکا

در محیط دانشگاه‌

اکثر دانشگاه‌ها در هلند خوابگاه ندارند و اسکان در این نوع از اقامت‌گاه در این کشور متداول نیست. علاوه بر آن هلند کشوری فوق العاده متراکم از نظر جمعیتی است و پیدا کردن محلی برای سکونت در مراکز شهر‌ها امری چالش برانگیز به حساب می‌آید. 
اکثر دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین المللی امکان اسکان در خانه‌های دانشجویی را در سال اول تحصیلشان در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد فراهم می‌کنند. این نوع سکونت‌گاه‌ها معمولا از طریق آژانس‌های املاک مدیریت می‌شوند و ظرفیت سالیانه آن‌ها محدود است. عموما هزینه‌ی اقامت در این اماکن بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است اما در آمستردارم هزینه‌ها اندکی بیشترند.
دانشجویان می‌توانند در برخی از دانشگاه‌ها که در شعبات خود دارای خوابگاه هستند، اقامت داشته باشند. مثلا دانشگاه توونته (University of Twente) خوابگاهی ۳۰۰ اتاقه دارد که اتاقهای آن خصوصی است اما سرویس بهداشتی و آشپزخانه در آنها به صورت اشتراکی استفاده می‌شوند. هزینه‌ی اقامت به اندازه‌ی اتاق‌ها و تعداد افراد ساکن در یک واحد بستگی دارد مثلا در اقامت‌گاه دانشجویی Acasa که ۱۱ نفر از هر فضای عمومی (آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی) استفاده می‌کنند، هزینه‌ی ماهیانه‌ در حدود ۲۹۲ یورو است اما در اقامت‌گاه  Calslaan 26  که اندازه‌ی اتاق‌های آن تقریبا دو برابر است و۷ دانشجو از هر فضای عمومی استفاده می‌کنند، هزینه تا ۴۲۰ یورو افزایش پیدا می‌کند. 

اگر شما قصد اقامت در هلند برای حداقل ۴ ماه را دارید، باید اطلاعات خود را در شورای محلی  ثبت کنید و در هنگام خروج از کشور تقاضای ابطال آن را بفرستید. 

خارج از محیط دانشگاه

دانشگاه‌هایی که امکان اقامت در آنها برای دانشجویان وجود ندارد معمولا با همکاری آژانس‌های مسکن برای دانشجویان خود امکان اسکان را فراهم می‌کنند. این اقامت‌گاه‌ها معمولا یا آپارتمان‌هایی هستند که چند دانشجو در آنها اقامت دارند یا واحدهای تک‌نفره. 
برای مثال دانشگاه اوترخت ( Utrecht University) اقامت‌گاه‌های کوتاه مدتی (SSH Short Stay accommodation)، منحصرا برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. دانشجویان می‌توانند در اتاق‌های خصوصی یا اشتراکی اقامت داشته باشند که در آنها اینترنت، لوازم آشپزی و وسایل نظافت برای آنها فراهم شده است و در فاصله‌ی کمی نسبت به دانشگاه قرار دارند. اتاق‌ها تنها برای مدت یک ترم یا یک‌ساله اجاره داده می‌شوند و امکان فسخ قرارداد وجود ندارد. به علت محدودیت، ظرفیت این اتاق‌ها به سرعت تکمیل می‌شود پس به شما توصیه می‌کنیم هرچه زودتر برای رزرو آنها اقدام کنید. اجاره‌ها ماهیانه دریافت می‌شوند و رقمی در حدود  ۴۲۰ یورو برای اتاق‌های خصوصی یا اشتراکی و ۵۳۰ تا ۶۷۰ یورو برای واحدهای شخصی (private studio) هزینه دارند. دانشجویان می‌توانند پس از دریافت پذیرش از دانشگاه از طریق وب‌سایت  SSH Short Stay accommodation برای رزرو اقامت‌گاه اقدام کنند.

هتل‌های دانشجویی

دانشجویانی که در یکی از شهرهای آمستردام، روتردام، لیژ یا لاهه اقامت دارند می‌توانند اتاق‌های کاملا مبله‌ای را در یکی از هتل‌های دانشجویی اجاره کنند. تمامی هتل‌ها دارای کتاب‌خانه،‌ محوطه‌ی نشیمن اشتراکی و آشپزخانه هستند و دانشجویان می‌توانند با پرداخت هزینه برای غذا که طبق برنامه در طول هفته آماده می‌شود نیز ثبت نام کنند. اتاق‌ها را می‌توان به صورت روز به روز، برای کل ترم یا برای کل سال رزرو کرد. هزینه‌ی اجاره‌ی اتاق معمولی روزاهنه ۵۰ یورو است اما اگر همان اتاق را برای یک ترم رزرو کنید هزینه‌یی که به صورت ماهیانه باید پرداخت کنید حداقل ۵۹۵ یورو خواهد بود. 
هتل‌ها به منظور فراهم کردن محیطی مطلوب برای دانشجویان رخدادهای مختلفی برگزار می‌کنند تا شما فرصت ملاقات با دیگر دانشجویان را داشته باشید. شما می‌توانید اتاق یا سوییت مورد نظر خود را آنلاین و از طریق Student Hotel website رزرو کنید. 

اجاره‌ی خانه

بازار مسکن در هلند عموما به دو دسته تقسیم می‌شود: مسکن عمومی و مسکن بخش خصوصی. شما برای اجاره از بخش عمومی نیاز به تایید نهاد مربوطه دارید به همین علت دانشجویان بین‌المللی معمولا به سراغ بخش خصوصی می‌روند. این امر به معنی هزینه‌ی اجاره‌ی بیشتر و فاصله‌ی بیشتر از مرکز شهر است و اگر خانه‌ی مورد نظر شما مبله باشد طبیعتا باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید. مسئله‌ی دیگر این است که تنها تعداد محدودی آپارتمان برای اجاره به افراد خارجی در هلند وجود دارد.
هزینه‌ی اجاره به شهری که در آن اقامت دارید و نوع خانه‌ای که قصد اجاره‌ی آن را دارید بستگی دارد اما به‌طور مثال هزینه‌ی اجاره‌ی خانه‌ای مبله در آمستردام بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است که اینترنت و قبوض دیگر را نیز شامل می‌شود. میانگین هزینه‌ی اجاره خانه در اوترخت در حدود ۳۳۰ یورو در ماه و در آیندهوون ماهینه ۳۷۳ یورو است. 
بازار مسکن در هلند سیستم پیچیده‌ای دارد از این رو توصیه می‌شود اگر دانشجویان شناخت مناسبی نسبت به این بازار ندارد از یک مشاور املاک کمک بگیرند. این مشاورین با دریافت مبلغی برای خدماتشان، به شما اطمینان می‌دهند که حق اسکان شما تضمین شده باشد و در پیدا کردن مکانی مناسب در کشوری که تقاضا برای مسکن بیشتر از ظرفیت آن است به شما کمک خواهند کرد. 

لیست کامل آژانس‌های اجاره خانه هلند

نکات دیگر

با وجود اینکه شما همیشه باید مواردی که تبلیغ می‌شوند را در نظر داشته باشید، معمولا بهترین انتخاب‌ها تبلیغ نمی‌شوند چون صاحب‌خانه‌ها مستاجرینی را ترجیح می‌دهند که به آنها سفارش شوند. به بیانی دیگر آنها ترجیح می‌دهند مستاجرینی را بپذیرند که از طرف فردی قابل اعتماد به آنها معرفی شوند. پس سعی کنید از طرق مختلف مانند فروم‌های دانشجویی، شبکه‌های اجتماعی و بخش خدمات دانشجویی در دانشگاه خود، برای پیدا کردن خانه اطلاع‌رسانی کنید. 
قراردادهای اجاره در هلند، مستاجر محور هستند به این معنا که اگر شما مراحل قانونی را برای اجاره‌ی خانه طی کرده باشید، مالکین نمی‌توانند به راحتی شما را بیرون کنند. قراردادها معمولا ناگفته تمدید می‌شوند و اگر قصد تخلیه‌ی خانه را دارید تنها یک‌ماه زودتر باید به مالک خانه اطلاع دهید. خانه‌های دانشجویی باید تا ۶ ماه پس از فارغ‌التحصیلی شما تخلیه شوند. دانشجویان همیشه باید نسخه‌ای از قرداد به زبان انگلیسی را تحویل بگیرند و وظیفه‌ی مشاور املاک است که آن را در اختیار دانشجویان بگذارد. 
اگر می‌خواهید از پرداخت هزینه‌ی آژانس املاک خودداری کنید می‌توانید به وب‌سایت‌های املاک که خانه‌های شخصی را در آنها آگهی می‌کنند، مانند  Marktplaats سری بزنید. اما در نظر داشته باشید که متحمل ریسک بیشتری از جمله کلاه‌برداری و اجاره‌های بالاتر از حد معمول خواهید شد. یکی از نشانه‌های کلاهبرداری، جلوگیری مالک از ثبت نام و قرارداد شما در شهرداری منطقه است. در هلند قرارداد شفاهی و کتبی قانونی محسوب می‌شوند پس حتما فرد دیگری را همراه خود برای بازدید از خانه‌ی مورد نظرتان ببرید. 
شما همچنین می‌توانید لوازم خانه و دیگر وسایل دسته دوم را از سایت Marketstuff خریداری کنید. 

حالا که شناخت بهتری نسبت به بازار مسکن در هلند پیدا کرده‌اید، همین الان رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود را در صفحه جامع دوره‌های تحصیلی هلند جستجو کنید و برای تحصیل در خارج از کشور آماده شوید!

در هر مرحله از مهاجرت تحصیلی هستید، با ما تماس بگیرید. مشاوران ما آماده پاسخ‌گویی به سوالات و ابهامات شما هستند.
 


مشاوره رایگان