هلند: از سری مقالات راهنمای انتخاب رشته تحصیلی

تحصیل رشته مهندسی در هلند

با افزایش محبوبیت کشور هلند در میان دانشجویان بین‌المللی، در نظر داریم تا رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های این کشور را در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم.


گردآورنده: علی رضا رضایی کلات
1049
ذخیره سازی
1399/03/12

student-Study-Engineering-Netherlands

کشور هلند در حال تبدیل شدن به مقصد محبوب دانشجویان مهندسی است. اما، چرا؟

هلند با جمعیتی در حدود ۱۶ میلیون نفر فرهنگ‌ها، رسوم و آداب متفاوتی را در خود جا داده است. نام اصلی این کشور "نِدِرلَندز" است اما عموما در دنیا این کشور با نام هلند شناخته می‌شود. در واقع ندرلندز شامل ۱۲ ایالت است که به ۲ ایالت آن هلند گفته می‌شود. زبان رسمیِ کشورِ هلند "هلندی" است و این کشور اولین کشور غیر انگلیسی زبان بوده که دوره‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی برگزار کرده است.

مهندسی در هلند

رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های هلند در سطح بالایی تدریس می‌شوند و برای دانشجویانی که به دنبال دانش عملی و کاربردی برای یافتن کار در رشته‌های مهندسی هستند، برنامه‌ریزی شده‌اند. بر اساس رتبه‌بندی تایمز در مقطعِ تحصیلات تکمیلی، 10 دانشگاه در هلند در میان 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.
حدود 23 دانشگاه و کالج در هلند، رشته‌های مهندسی را ارائه می‌کنند. یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه Utrech بوده که بر اساس رتبه‌بندی دانشگاهِ شانگهایِ چین در سال 2018، در رده 48 جهان قرار گرفته است. همچنین دانشگاه Leiden در رتبه شصت و پنجم قرار دارد که این موضوع میزان کیفیت آموزش در این دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.
در بیشتر دانشگاه‌های هلند رشته‌های زیست پزشکی، مهندسی سازه، مهندسی الکترونیک و مهندسی مکانیک ارائه می‌شود.

شرایط ورود به رشته‌های مهندسی

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های مختلف هلند با یکدیگر تفاوت دارد، از این رو دانشجویان باید برای اطلاع از شرایط پذیرش با دانشگاه‌های مورد نظر خود مکاتبه نمایند. اما مهم‌ترین شرط برای گرفتن پذیرش در دوره کارشناسی، داشتن دیپلم یا مدرک معادل آن است.
دانشجویانی که متقاضی تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند باید حداقل مدرک کارشناسی مرتبط یا معادل آن را داشته باشند. توجه داشته باشید که داشتن مدرک زبان انگلیسی که شامل نمره آیلتس حداقل شش و نیم با حداقل نمره ۶ در رایتینگ و یا نمره تافل حداقل ۹۳ نیز الزامی است. همچنین دانشجویانی که مدرک CAE با نمره B و یا CPE با نمره C دارند نیازی به ارائه نمره آیلتس و یا تافل ندارند.

مدت زمان

مدت زمان دوره کارشناسی در کشور هلند، بین ۴ تا ۵ سال می‌باشد که البته این مدت زمان به تعداد واحدهای اخذ شده‌ی دانشجو نیز بستگی دارد. مدت زمان تحصیل در کارشناسی ارشد بین ۱ تا ۲ سال بوده و این زمان برای دانشجویان دوره PHD سه تا چهار سال خواهد بود.

بورسیه

شرایط گرفتن بورسیه برای دانشجویان خارجی به موسسه آموزشی بستگی دارد. این بورسیه‌ها شامل تخفیف در شهریه، تحصیل کاملاَ رایگان و دریافت هزینه زندگی (عموما برای دانشجویان PHD) است. برای اطلاع از شرایط بورسیه، متقاضیان می‌بایست با دانشگاه‌های مورد نظر خود مکاتبه کنند.

 

اگر به تحصیل در رشته مهندسی در کشور هلند علاقه‌مندید در پایگاه داده آرمان من، دوره ی مناسب خود را جست‌وجو کنید و یا از مشاوره تلفنی رایگان آرمان من استفاده کنید.


آنچه باید بدانید

رشته های تحصیلی مطرح در هلند

رشته های تحصیلی مطرح در هلند

در این مقاله با 3 حوزه تحصیلی اصلی مهندسی، علوم انسانی و علوم تجربی برای علاقه‌مندان به تحصیل در کشور هلند آشنا خواهید شد.
مشاوره رایگان